2202
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

GL77
28 januari 2013
#2801
Eirike93 skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Istället för att laborera med egna motstånd, så gör man enklast att köpa färdiga motstånd som är gjort för ändamålet.

Och det behöver inte bli dyrt ifall man har ett stort kontakt nät inom området, och då menar jag inte de företagen som jag har handlat med här i Sverige.

Varför köpa något som "är gjort för det" när det i själva verket är ett vanligt effektmotstånd - som blir billigare än att köpa något "som är gjort för ändamålet"tongue

Alla är vi olika och kunskapen varierar likaså. Jag ger 2-15 kr för dessa färdiga motstånd, så jag köper hellre något som är beprövat istället för något som man ska sätta ihop själv och som man saknar kunskap om.

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 januari 2013
#2802
martinn skrev:
Måste bara posta denna!

Snygg montering wink

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5894_n.jpg

lol lol

Tur att det bara var en Volvo de gjort så på. lol wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

45 Inlägg
28 januari 2013
#2803
XenonPowerFreak skrev:
Eirike93 skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Istället för att laborera med egna motstånd, så gör man enklast att köpa färdiga motstånd som är gjort för ändamålet.

Och det behöver inte bli dyrt ifall man har ett stort kontakt nät inom området, och då menar jag inte de företagen som jag har handlat med här i Sverige.

Varför köpa något som "är gjort för det" när det i själva verket är ett vanligt effektmotstånd - som blir billigare än att köpa något "som är gjort för ändamålet"tongue

Alla är vi olika och kunskapen varierar likaså. Jag ger 2-15 kr för dessa färdiga motstånd, så jag köper hellre något som är beprövat istället för något som man ska sätta ihop själv och som man saknar kunskap om.

Då köper du ju inte nåt "som är gjort" för det, alltså det säljs inte som "felborttagare för LED" smile

Om du hittat dessa så billigt får du gärna dela med dig, dock skiljer ju priserna lite för vad det är för specifikationer som dom ska ha:P


GL77
28 januari 2013
#2804
Eirike93 skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Eirike93 skrev:

Varför köpa något som "är gjort för det" när det i själva verket är ett vanligt effektmotstånd - som blir billigare än att köpa något "som är gjort för ändamålet"tongue

Alla är vi olika och kunskapen varierar likaså. Jag ger 2-15 kr för dessa färdiga motstånd, så jag köper hellre något som är beprövat istället för något som man ska sätta ihop själv och som man saknar kunskap om.

Då köper du ju inte nåt "som är gjort" för det, alltså det säljs inte som "felborttagare för LED" smile

Om du hittat dessa så billigt får du gärna dela med dig, dock skiljer ju priserna lite för vad det är för specifikationer som dom ska ha:P

Som sagt så är det mina personliga kontakter, som inte i detta fallet jag delar med mig här...

189 Inlägg
28 januari 2013
#2805
Hur räknar man enklast ut vilken kabelarea man behöver till 4st 75w xenonkit? Ska flytta över extraljusen från passaten och dra om alla kablar lite bättre smile

Old VW's never die, they just get more expensive!

21 761 Inlägg
28 januari 2013
#2806
Hur hög ström drar ballasterna vid "kallstart"?

Den strömmen bör man utgå ifrån vid beräkning av kabelarean+säkring, sedan är ju kabellängden också viktig förstås. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2013)

189 Inlägg
28 januari 2013
#2807
Drönirettab skrev:
Hur hög ström drar ballasterna vid "kallstart"?

Den strömmen bör man utgå ifrån vid beräkning av kabelarean+säkring, sedan är ju kabellängden också viktig förstås. smile

"Strömstyrka startvärde : Max 12.5 Ampere
Effektförbrukning : ca 85 Watt
Effekt in, medianvärde : ca 105 Watt" taget från hh.se där ja köpt de..

Jo men vet ju inte exakt hur lång kabel jag ska ha heller tongue

Old VW's never die, they just get more expensive!

GL77
28 januari 2013
#2808
Jag mötte upp Prestandabelysning i helgen, platsen var Västerås och det snackades mycket om led`s och mycket annat. Kollade själv på lite prylar som jag tänkte montera på den nya bilen i framtids synpunkt. Tog även med mig min kusin som oxå var lite sugen på att uppgradera sin bil med nya prylar smile

Jag är ett stort "fan" av deras demo bil...

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-17794138d5fae2b09bbd00ba6f6a78df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-0c8e0e928d2d6d64e3634c5e54398978.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-edbe2feba0bfc35e61a0e755c8a0c43e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-b3c0afc6c564bab30f1af6fbc07891ac.jpg
Senast redigerat av XenonPowerFreak (28 januari 2013)

21 761 Inlägg
28 januari 2013
#2809
vwkjell skrev:
"Strömstyrka startvärde : Max 12.5 Ampere
Effektförbrukning : ca 85 Watt
Effekt in, medianvärde : ca 105 Watt" taget från hh.se där ja köpt de..

Jo men vet ju inte exakt hur lång kabel jag ska ha heller tongue

Om man väljer tex 4 mm2 och att den är 3 meter lång så blir spänningsfallet ca 0,18 V när den belastas med 13 A, ett klart godkänt värde. Även om kabeln är 5 meter lång så blir spänningsfallet "bara" ca 0,29 V och även det är godkänt enligt mig. smile

Sätter du jordkabeln (samma area som plus) så nära ballasten som möjligt så är förlusten i den kabeln försumbar, man kan då utgå ifrån förlusten i enbart pluskabeln.
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2013)

1 893 Inlägg
28 januari 2013
#2810
XenonPowerFreak skrev:
Eirike93 skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Istället för att laborera med egna motstånd, så gör man enklast att köpa färdiga motstånd som är gjort för ändamålet.

Och det behöver inte bli dyrt ifall man har ett stort kontakt nät inom området, och då menar jag inte de företagen som jag har handlat med här i Sverige.

Varför köpa något som "är gjort för det" när det i själva verket är ett vanligt effektmotstånd - som blir billigare än att köpa något "som är gjort för ändamålet"tongue

Alla är vi olika och kunskapen varierar likaså. Jag ger 2-15 kr för dessa färdiga motstånd, så jag köper hellre något som är beprövat istället för något som man ska sätta ihop själv och som man saknar kunskap om.

Jag skulle också köpt för 2-15kr...
Men det du länkade till var typ 100kr eller mer för varje lampa.
Då börjar man ju undra. När man vet att i grunden är det vanliga motstånd för några ören styck, som sitter i dem.
Det enda trixet är ju att lista ut vilka man skall köpa, så blir det exakt samma sak, fast för en bråkdel av kostnaden.
Jag är dessutom ganska säker på att man får hjälp med det valet om man står vid disken på tex ELFA.

Sedan funderar jag på om det kan finnas något sätt att kring gå ljus övervaknings systemet, alternativt sätta det ur spel.
Är ju ganska meningslöst att byta de flesta lamporna till LED om mna inte sparar ström. Utan måste elda upp resten i motstånd.
Bilen blir ju inte fräckare om tex bakljusen är LED. Det sitter ju ändå ett rött glas framför. Möjligen kan blinkers och bromsljus bli lite skillnad, då LED tänds/släcks snabbare.

Pos-ljus fram är väl OK, funderar själv på det, då det ser konstigt ut med Xenon på halv-ljus och jätte gult i pos-ljusen. (Som sitter i helljus reflektorn, som nu glöder gult.)


GL77
28 januari 2013
#2811
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Eirike93 skrev:

Varför köpa något som "är gjort för det" när det i själva verket är ett vanligt effektmotstånd - som blir billigare än att köpa något "som är gjort för ändamålet"tongue

Alla är vi olika och kunskapen varierar likaså. Jag ger 2-15 kr för dessa färdiga motstånd, så jag köper hellre något som är beprövat istället för något som man ska sätta ihop själv och som man saknar kunskap om.

Jag skulle också köpt för 2-15kr...
Men det du länkade till var typ 100kr eller mer för varje lampa.
Då börjar man ju undra. När man vet att i grunden är det vanliga motstånd för några ören styck, som sitter i dem.
Det enda trixet är ju att lista ut vilka man skall köpa, så blir det exakt samma sak, fast för en bråkdel av kostnaden.
Jag är dessutom ganska säker på att man får hjälp med det valet om man står vid disken på tex ELFA.

Sedan funderar jag på om det kan finnas något sätt att kring gå ljus övervaknings systemet, alternativt sätta det ur spel.
Är ju ganska meningslöst att byta de flesta lamporna till LED om mna inte sparar ström. Utan måste elda upp resten i motstånd.
Bilen blir ju inte fräckare om tex bakljusen är LED. Det sitter ju ändå ett rött glas framför. Möjligen kan blinkers och bromsljus bli lite skillnad, då LED tänds/släcks snabbare.

Pos-ljus fram är väl OK, funderar själv på det, då det ser konstigt ut med Xenon på halv-ljus och jätte gult i pos-ljusen. (Som sitter i helljus reflektorn, som nu glöder gult.)

Ja, jag länkade till en sida med de höga priserna. Men jag köper inte därifrån.

Jo såklart det e snyggare med LED bakljus smile

1 893 Inlägg
29 januari 2013
#2812
XenonPowerFreak skrev:
Jo såklart det e snyggare med LED bakljus smile

Ifall du menar eftermarknads prylar, där man byter ut hela lamphuset till nått där man ser en massa LED, håller jag med.
Men att bara byta ut glödlampan i befintligt hus, kan ju knappast höja utseendet?
För LED lampan måste ju lysa genom ett rött filter (Lyktglaset) Där försvinner ju all effekt LED konverteringen kan göra.

Mao:

Scenarie 1, snyggt!

Scenarie 2, 100% bortkastade pengar. (Om man inte har ljus övervakning, kan man åtminstone spara ström, då LED lamporna bara drar en bråkdel av vanlig glödlampa.)


GL77
29 januari 2013
#2813
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Jo såklart det e snyggare med LED bakljus smile

Ifall du menar eftermarknads prylar, där man byter ut hela lamphuset till nått där man ser en massa LED, håller jag med.
Men att bara byta ut glödlampan i befintligt hus, kan ju knappast höja utseendet?
För LED lampan måste ju lysa genom ett rött filter (Lyktglaset) Där försvinner ju all effekt LED konverteringen kan göra.

Mao:

Scenarie 1, snyggt!

Scenarie 2, 100% bortkastade pengar. (Om man inte har ljus övervakning, kan man åtminstone spara ström, då LED lamporna bara drar en bråkdel av vanlig glödlampa.)

Absolut det är så jag menar.

1 160 Inlägg
29 januari 2013
#2814
1=20:- 2=7:- 3=1:- 4=11:- 5=16:- 6=8:- 7=2:- 8=2:- 9=7:- 3an röd diod lyser svagt köp ej.1an cree 7w är den som lyser upp på bilden kanon för det priset.8an perfekt till nrbelysning volvo 850.9an lyser riktigt starkt satte den som innerbelysning i 850 adapter medföljde.5an lyser i 2 styrkor
Senast redigerat av horbybonnen (29 januari 2013)

1 160 Inlägg
29 januari 2013
#2815
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-f05d604f5f7377d03b976cd1fde43a54.jpg

2 411 Inlägg
29 januari 2013
#2816
Fick mitt xenon idag! smile   35w h4 bi- xenon och 3x 100w H1 till extraljusen.  Bilder kommer imorn smile


Fotograf
1 319 Inlägg
29 januari 2013
#2817
horbybonnen skrev:
1=20:- 2=7:- 3=1:- 4=11:- 5=16:- 6=8:- 7=2:- 8=2:- 9=7:- 3an röd diod lyser svagt köp ej.1an cree 7w är den som lyser upp på bilden kanon för det priset.8an perfekt till nrbelysning volvo 850.9an lyser riktigt starkt satte den som innerbelysning i 850 adapter medföljde.5an lyser i 2 styrkor

i vilken ordning?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 160 Inlägg
29 januari 2013
#2818
fredda_king skrev:
horbybonnen skrev:
1=20:- 2=7:- 3=1:- 4=11:- 5=16:- 6=8:- 7=2:- 8=2:- 9=7:- 3an röd diod lyser svagt köp ej.1an cree 7w är den som lyser upp på bilden kanon för det priset.8an perfekt till nrbelysning volvo 850.9an lyser riktigt starkt satte den som innerbelysning i 850 adapter medföljde.5an lyser i 2 styrkor

i vilken ordning?

uppefrån höger till vänster

230 Inlägg
30 januari 2013
#2819
Jag är lite nyfiken på vad ni säger om att köra med dimljus + halvljus?

Xenon halvljus och Xenon dimljus eller xenon halvljus och halogen dimljus eller xenon halvljus och LED dimljus?

Vad accepterar ni och vad stör ni er på?
Nu skiter jag i vad lagen säger eftersom den kan jag mycket väl.

Jag funderar själv på att sätta in LED i dimljusen just för att inte blända folk om man kör med båda på samtidigt.
Brukar glömma knappen i På läge.

Jag har Xenon halvljus och Xenon dimljus, båda i 8000K och Blåa LED positions lampor.
Senast redigerat av lajvN (30 januari 2013)


2 624 Inlägg
30 januari 2013
#2820
lajvN skrev:
Jag är lite nyfiken på vad ni säger om att köra med dimljus + halvljus?

Xenon halvljus och Xenon dimljus eller xenon halvljus och halogen dimljus eller xenon halvljus och LED dimljus?

Vad accepterar ni och vad stör ni er på?
Nu skiter jag i vad lagen säger eftersom den kan jag mycket väl.

Jag funderar själv på att sätta in LED i dimljusen just för att inte blända folk om man kör med båda på samtidigt.
Brukar glömma knappen i På läge.

Jag har Xenon halvljus och Xenon dimljus, båda i 8000K och Blåa LED positions lampor.

Har själv inget emot att möta en bil med det på men skulle man nångång ha glömt det på så får man då ett herrej-vlarns blinkande i ansiktet sad

LED i dimljusen blir väl lagomt för dom som nu stör sig på det. smile
Senast redigerat av martinn (30 januari 2013)



Sök