2164
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Soppgubbe
900 Inlägg
28 december 2013
#7381
Rocknob skrev:
Djo skrev:
Rocknob skrev:

Jo de jag vet innerst inne, trodde de fanns nån lättare lösning dock tongue

Finns inga genvägar bara senvägar wink borde ju finnas ett utbud av biffiga generatorer till Bmw ändå?

Jo finns ju en uppsjö av generatorer, finns de som sitter i dieslar på 150A men vet inte om de passar. Kom på detta ström problem idag så har inte hunnit kolla så mycke. Men de är ju en hel del pengar med tongue

http://www.mister-auto.se/sv/generator/ … 72_g4.html
Här har du några 120 A tongue

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

783 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#7382
torpis skrev:
Drönirettab skrev:
Man kan ju slänga dit flera batterier istället för att uppgradera generatorn, men då blir det till att göra underhållsladdning emellanåt. Sedan kommer generatorn att få jobba maximalt varje gång extraljusen är påslagna och den gillar knappast såna saker i längden. smile

Fler batterier är ett felaktigt svar. Det är inte ens en nödlösning utan helt fel. Snarare tvärt om mindre batteri så man avlastar generatorn.

Sen må hända att jag läst tråden för illa, men utan att veta så har en modern bil ungefär 100A "över", det är 1400watt. Behöver man så mycket ljus? Ens om man ska vara koolast i stan? Det skulle motsvara 7st sådana 1.1meters extraljusramper som jag har big_smile

Hur menar du att en modern bil har 100A över? tongue För min generator levererar 90A, ja min fråga är ju att klara en 90A generator med ett 95Ah batteri ett extraljussystem på 940w ? Finns de ens möjlighet eller förstörs elsystem/generator eller batteriet i bilen? 

För har i dagsläget 680w i lyse plus massa steg å märker inte av att generatorn behöver arbeta ihjäl sig, hörs varken på motorvarv, värmefläkt osv.


783 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#7383
V70Drive skrev:
Rocknob skrev:
Djo skrev:

Finns inga genvägar bara senvägar wink borde ju finnas ett utbud av biffiga generatorer till Bmw ändå?

Jo finns ju en uppsjö av generatorer, finns de som sitter i dieslar på 150A men vet inte om de passar. Kom på detta ström problem idag så har inte hunnit kolla så mycke. Men de är ju en hel del pengar med tongue

http://www.mister-auto.se/sv/generator/ … 72_g4.html
Här har du några 120 A tongue

Jo jag såg det med smile Frågan är om 30A mer löser just mina problem, hitta begagnade 150A för 1400-2000kr med.


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
#7384
Rocknob skrev:
torpis skrev:
Drönirettab skrev:
Man kan ju slänga dit flera batterier istället för att uppgradera generatorn, men då blir det till att göra underhållsladdning emellanåt. Sedan kommer generatorn att få jobba maximalt varje gång extraljusen är påslagna och den gillar knappast såna saker i längden. smile

Fler batterier är ett felaktigt svar. Det är inte ens en nödlösning utan helt fel. Snarare tvärt om mindre batteri så man avlastar generatorn.

Sen må hända att jag läst tråden för illa, men utan att veta så har en modern bil ungefär 100A "över", det är 1400watt. Behöver man så mycket ljus? Ens om man ska vara koolast i stan? Det skulle motsvara 7st sådana 1.1meters extraljusramper som jag har big_smile

Hur menar du att en modern bil har 100A över? tongue För min generator levererar 90A, ja min fråga är ju att klara en 90A generator med ett 95Ah batteri ett extraljussystem på 940w ? Finns de ens möjlighet eller förstörs elsystem/generator eller batteriet i bilen? 

För har i dagsläget 680w i lyse plus massa steg å märker inte av att generatorn behöver arbeta ihjäl sig, hörs varken på motorvarv, värmefläkt osv.

Om din bil har generator på 90A så har du givetvis inte 100A över, din bil är förmodligen inte modern heller å andra sidan.  Batteriets storlek har ingenting med saken att göra, verkligen ingenting. Att blyackar är på 95Ah beror ENDAST på att de är så extremt dåliga så att det behövs en reserv.

Montera en större generator helt enkelt och då från en modern bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

21 761 Inlägg
28 december 2013
#7385
torpis skrev:
Drönirettab skrev:
Man kan ju slänga dit flera batterier istället för att uppgradera generatorn, men då blir det till att göra underhållsladdning emellanåt. Sedan kommer generatorn att få jobba maximalt varje gång extraljusen är påslagna och den gillar knappast såna saker i längden. smile

Fler batterier är ett felaktigt svar. Det är inte ens en nödlösning utan helt fel. Snarare tvärt om mindre batteri så man avlastar generatorn.

Visst är det fel väg att gå, men jag menar bara att man kan göra så utan att saker går sönder (förutom generatorn kanske). I det här läget är det inte avlastning av generatorn som behövs, den totala strömmen kommer att överstiga generatorns kapacitet väsentligt och då behövs större strömbuffert dels för att inte spänningen ska sjunka alltför mycket och dels för att urladdningen procentuellt inte ska bli för stor.

Det är dessutom vanliga blyackumulatorer det gäller i sammanhanget eftersom såna än så länge är klart vanligast, men skulle man stoppa dit ett sånt batteri som du har i din bil så skulle förhållandena ändras förstås. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
#7386
Drönirettab skrev:
torpis skrev:
Drönirettab skrev:
Man kan ju slänga dit flera batterier istället för att uppgradera generatorn, men då blir det till att göra underhållsladdning emellanåt. Sedan kommer generatorn att få jobba maximalt varje gång extraljusen är påslagna och den gillar knappast såna saker i längden. smile

Fler batterier är ett felaktigt svar. Det är inte ens en nödlösning utan helt fel. Snarare tvärt om mindre batteri så man avlastar generatorn.

Visst är det fel väg att gå, men jag menar bara att man kan göra så utan att saker går sönder. I det här läget är det inte avlastning av generatorn som behövs, den totala strömmen kommer att överstiga generatorns kapacitet väsentligt och då behövs större strömbuffert dels för att inte spänningen ska sjunka alltför mycket och dels för att urladdningen procentuellt inte ska bli för stor.

Det är dessutom vanliga blyackumulatorer det gäller i sammanhanget eftersom såna än så länge är klart vanligast, men skulle man stoppa dit ett sånt batteri som du har i din bil så skulle förhållandena ändras förstås. smile

Buffert är ju inget vidare i detta sammanhanget, inte utan övervakning iaf som en elbil tex.

Mitt batteri gör inga under mer än att det verkligen har sin kapacitet.

Antingen får karln revidera sin extraljusplan eller köpa större generator wink

(Men det är ju också det som vi alla kommer fram till i slutänden)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

783 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#7387
torpis skrev:
Drönirettab skrev:
torpis skrev:

Fler batterier är ett felaktigt svar. Det är inte ens en nödlösning utan helt fel. Snarare tvärt om mindre batteri så man avlastar generatorn.

Visst är det fel väg att gå, men jag menar bara att man kan göra så utan att saker går sönder. I det här läget är det inte avlastning av generatorn som behövs, den totala strömmen kommer att överstiga generatorns kapacitet väsentligt och då behövs större strömbuffert dels för att inte spänningen ska sjunka alltför mycket och dels för att urladdningen procentuellt inte ska bli för stor.

Det är dessutom vanliga blyackumulatorer det gäller i sammanhanget eftersom såna än så länge är klart vanligast, men skulle man stoppa dit ett sånt batteri som du har i din bil så skulle förhållandena ändras förstås. smile

Buffert är ju inget vidare i detta sammanhanget, inte utan övervakning iaf som en elbil tex.

Mitt batteri gör inga under mer än att det verkligen har sin kapacitet.

Antingen får karln revidera sin extraljusplan eller köpa större generator wink

(Men det är ju också det som vi alla kommer fram till i slutänden)

Hur många Ampere kan man plocka ur en 90A generator till extraljus? Hur många ampere behöver bilens egna elsystem, med motortändning, fläktar osv, nu menar ja inte en exakt siffa utan en uppskattning.

Och alltså går de inte med 940w förbrukning på en 90A generator?


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
#7388
Rocknob skrev:
torpis skrev:
Drönirettab skrev:
Visst är det fel väg att gå, men jag menar bara att man kan göra så utan att saker går sönder. I det här läget är det inte avlastning av generatorn som behövs, den totala strömmen kommer att överstiga generatorns kapacitet väsentligt och då behövs större strömbuffert dels för att inte spänningen ska sjunka alltför mycket och dels för att urladdningen procentuellt inte ska bli för stor.

Det är dessutom vanliga blyackumulatorer det gäller i sammanhanget eftersom såna än så länge är klart vanligast, men skulle man stoppa dit ett sånt batteri som du har i din bil så skulle förhållandena ändras förstås. smile

Buffert är ju inget vidare i detta sammanhanget, inte utan övervakning iaf som en elbil tex.

Mitt batteri gör inga under mer än att det verkligen har sin kapacitet.

Antingen får karln revidera sin extraljusplan eller köpa större generator wink

(Men det är ju också det som vi alla kommer fram till i slutänden)

Hur många Ampere kan man plocka ur en 90A generator till extraljus? Hur många ampere behöver bilens egna elsystem, med motortändning, fläktar osv, nu menar ja inte en exakt siffa utan en uppskattning.

Och alltså går de inte med 940w förbrukning på en 90A generator?

Jag tror bilen som sådan i värsta fall drar hälften av vad din generator kan leverera.(bil, stolsvärme, halvljus, kupefläkt, bakrutevärmare, etc) Andra hälften laddar batteriet för att klara av stadskörning med många stopp.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

783 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#7389
torpis skrev:
Rocknob skrev:
torpis skrev:

Buffert är ju inget vidare i detta sammanhanget, inte utan övervakning iaf som en elbil tex.

Mitt batteri gör inga under mer än att det verkligen har sin kapacitet.

Antingen får karln revidera sin extraljusplan eller köpa större generator wink

(Men det är ju också det som vi alla kommer fram till i slutänden)

Hur många Ampere kan man plocka ur en 90A generator till extraljus? Hur många ampere behöver bilens egna elsystem, med motortändning, fläktar osv, nu menar ja inte en exakt siffa utan en uppskattning.

Och alltså går de inte med 940w förbrukning på en 90A generator?

Jag tror bilen som sådan i värsta fall drar hälften av vad din generator kan leverera.(bil, stolsvärme, halvljus, kupefläkt, bakrutevärmare, etc) Andra hälften laddar batteriet för att klara av stadskörning med många stopp.

Okej, tackar då. Blir att leta en kraftigare generator då, eller ta bort lite lampor.


1 071 Inlägg
28 december 2013
#7390
Rocknob skrev:
torpis skrev:
Rocknob skrev:

Hur många Ampere kan man plocka ur en 90A generator till extraljus? Hur många ampere behöver bilens egna elsystem, med motortändning, fläktar osv, nu menar ja inte en exakt siffa utan en uppskattning.

Och alltså går de inte med 940w förbrukning på en 90A generator?

Jag tror bilen som sådan i värsta fall drar hälften av vad din generator kan leverera.(bil, stolsvärme, halvljus, kupefläkt, bakrutevärmare, etc) Andra hälften laddar batteriet för att klara av stadskörning med många stopp.

Okej, tackar då. Blir att leta en kraftigare generator då, eller ta bort lite lampor.

Eller ett batterieri till hinner ladda mellan varven när du inte har helljusen igång

Onödigt inlägg^^

783 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#7391
partyvan skrev:
Rocknob skrev:
torpis skrev:

Jag tror bilen som sådan i värsta fall drar hälften av vad din generator kan leverera.(bil, stolsvärme, halvljus, kupefläkt, bakrutevärmare, etc) Andra hälften laddar batteriet för att klara av stadskörning med många stopp.

Okej, tackar då. Blir att leta en kraftigare generator då, eller ta bort lite lampor.

Eller ett batterieri till hinner ladda mellan varven när du inte har helljusen igång

Ja men blir de ens nåt bättre med ett till batteri?


1 071 Inlägg
28 december 2013
#7392
Rocknob skrev:
partyvan skrev:
Rocknob skrev:

Okej, tackar då. Blir att leta en kraftigare generator då, eller ta bort lite lampor.

Eller ett batterieri till hinner ladda mellan varven när du inte har helljusen igång

Ja men blir de ens nåt bättre med ett till batteri?

Beror ju på hur mycket spänningsfall du har

Onödigt inlägg^^

783 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#7393
partyvan skrev:
Rocknob skrev:
partyvan skrev:

Eller ett batterieri till hinner ladda mellan varven när du inte har helljusen igång

Ja men blir de ens nåt bättre med ett till batteri?

Beror ju på hur mycket spänningsfall du har

Har inget spänningsfall alls nu, med 680w xenon. Frågan är hur de blir med 400w led sen hmm


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
#7394
partyvan skrev:
Rocknob skrev:
partyvan skrev:
Eller ett batterieri till hinner ladda mellan varven när du inte har helljusen igång

Ja men blir de ens nåt bättre med ett till batteri?

Beror ju på hur mycket spänningsfall du har

NEJ!

Ett bilbatteri till är som att köpa två flaskor Vodka och ingen sprite. Det funkar liksom inte i längden.  Det är bara att gilla läget oavsett spänningsfall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
#7395
Rocknob skrev:
partyvan skrev:
Rocknob skrev:

Ja men blir de ens nåt bättre med ett till batteri?

Beror ju på hur mycket spänningsfall du har

Har inget spänningsfall alls nu, med 680w xenon. Frågan är hur de blir med 400w led sen hmm

Klart du har spänningsfall! Men det har inte med saken att göra smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

783 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#7396
torpis skrev:
Rocknob skrev:
partyvan skrev:

Beror ju på hur mycket spänningsfall du har

Har inget spänningsfall alls nu, med 680w xenon. Frågan är hur de blir med 400w led sen hmm

Klart du har spänningsfall! Men det har inte med saken att göra smile

Ja klart ja har spänningsfall, men du fatta vad ja mena tongue


Avstängd
1 418 Inlägg
29 december 2013
#7397
Rocknob skrev:
torpis skrev:
Rocknob skrev:

Har inget spänningsfall alls nu, med 680w xenon. Frågan är hur de blir med 400w led sen hmm

Klart du har spänningsfall! Men det har inte med saken att göra smile

Ja klart ja har spänningsfall, men du fatta vad ja mena tongue

om du inte kör med helljuset hela tiden så tar det inte slut på ström:) åker du 1 mil så kanske du kan ha helljuset på i 0.2 av den milen:)
och du kör inte fullblås på fläkten eller andra större förbrukare:) tänk kanske på att stänga av onödigt så bilen hinner ladda innan du stänger av den:)

Avstängd
1 418 Inlägg
29 december 2013
#7398
vore konstigt om din bil skulle bli strömlös när min aldrig vart det när ja hade en volvo 240 med 5 extraljus med 100watt i som är långt över genearatorn på 60amp;)

21 Inlägg
30 december 2013
#7399
Nån som har koll vilket mått brännpunkten ska ha på D2y lamporna? visst borde dom ligga på samma som H1?

21 Inlägg
30 december 2013
#7400
candyman skrev:
Nån som har koll vilket mått brännpunkten ska ha på D2y lamporna? visst borde dom ligga på samma som H1?

Hittat det själv:)

En annan fråga då, har nån här upplevt att vissa lampor lyser svagare än andra?

Tex jag bytt mina original halvljus lampor D3S 5000k till 6000k men dom lyser helt kasst alltså står man framifrån och kollar så ser det bra ut men sitter man i bilen och jämför ljusutbytet mellan original och dess så är det som dag och natt!


Sök