6095
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
25 januari 2014
#7641
Bara en tanke...

Det kan inte vara ett relä som börjat ge upp?

Bytte för ett par veckor sedan ut ett hella-relä som hängde sig ett tag när jag slog av ljusen, men ej när det var varmt.

Mina egna och bekantas billiga Xenonkit har alltid fungerat som dom ska trots temperaturer kring -40grader...

Nåväl. En bild på min extraljusmontering. Tyvärr dålig mobilbild.

https://www1.garaget.org/archive/36/35209/333236/333236-3305743.jpg

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

398 Inlägg
25 januari 2014
#7642
Drönirettab skrev:
På billigare elektronikprylar rent allmänt så är nog stark kyla en sak som troligast märks mest när det gäller funktionen. Med tanke på var du bor så kommer ju sakerna att utsättas för ordentlig kyla på vintern och då är det kanske bäst med "märkesprylar" ändå. smile

Ibland kan ju själva reläet också frysa smile
Senast redigerat av HBass (25 januari 2014)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

21 761 Inlägg
25 januari 2014
#7643
Jo, sånt kan ju hända, fast jag tycker att den biten ingår i min fråga om spänningen till ballasterna. smile

12 086 Inlägg
25 januari 2014
#7644
Jag mår skit av att bara höra -40 grader big_smile

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
25 januari 2014
#7645
Körde 3-4mil i denna temperatur utan något knas med Xenonet, tycker inte ens dom blir segstartade. Snart börjar det vara vinter i alla fall.

http://i43.tinypic.com/23upsh0.jpg

____________________________________________________________________________________________

En slutsats efter att ha testat två olika Xenonsatser kan jag konstatera:


Dessa är rent skräp. Köpte två olika satser vid olika tillfällen. Färgtemperaturen (5000k i detta fall) var inte rätt.
Kanske 8000k skulle vara närmare sanningen. I båda fallen monterades satserna i Hella 3003:or. Ljuset blev inte
bättre än 100w halogen. På sin höjd likvärdigt. Lång tid tog det innan dom hade full styrka.
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html

Ovanstående hamnade på återvinningen och byttes till dessa. Ballasten ser till formen exakt likadan ut som på
Xenonsatserna jag köpte från VVME för kanske 5 år sedan. Fungerar alldeles utmärkt! Rätt färgtemperatur och lyser
kraftigt med kort uppstartningstid. Tyvärr är sockeln lite för lång för Hella 3003, men med lite värme gör man
snabbt lite extra plats i huset. Kommer hålla mig till dessa satser i fortsättningen.

http://www.strands.se/xenon-konvertering-12v/13093-0

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

grön aktivist
846 Inlägg
25 januari 2014
#7646
RannerKing skrev:
En slutsats efter att ha testat två olika Xenonsatser kan jag konstatera:


Dessa är rent skräp. Köpte två olika satser vid olika tillfällen. Färgtemperaturen (5000k i detta fall) var inte rätt.
Kanske 8000k skulle vara närmare sanningen. I båda fallen monterades satserna i Hella 3003:or. Ljuset blev inte
bättre än 100w halogen. På sin höjd likvärdigt. Lång tid tog det innan dom hade full styrka.
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html

Ovanstående hamnade på återvinningen och byttes till dessa. Ballasten ser till formen exakt likadan ut som på
Xenonsatserna jag köpte från VVME för kanske 5 år sedan. Fungerar alldeles utmärkt! Rätt färgtemperatur och lyser
kraftigt med kort uppstartningstid. Tyvärr är sockeln lite för lång för Hella 3003, men med lite värme gör man
snabbt lite extra plats i huset. Kommer hålla mig till dessa satser i fortsättningen.

http://www.strands.se/xenon-konvertering-12v/13093-0

Kul med lite tester där!
Strands hade ju riktigt schyssta priser med på sina kitt får man ändå ge dom!


679 Inlägg
25 januari 2014
#7647
Monterade tillbaks mina H7 halogen lampor på 55w nu inför besiktningen och kunde konstatera att de lös bättre än 35w xenonkitet jag hade på innan, som förövrigt är från Xenonkungen och är ca 2-3år gammalt. Vad är era erfarenheter av kit därifrån?


105 Inlägg
25 januari 2014
#7648
Drönirettab skrev:
På billigare elektronikprylar rent allmänt så är nog stark kyla en sak som troligast märks mest när det gäller funktionen. Med tanke på var du bor så kommer ju sakerna att utsättas för ordentlig kyla på vintern och då är det kanske bäst med "märkesprylar" ändå. smile

Joo det var min tanke också att "man får vad man betalar för"  köpte förra året från Humanhabit och monterade på en annan bil i extraljus, 3st 55W Speedstarter och dem funkar faktist klockrent även i kylan, och på farsans bil med 3st Nbb original xenonare så funkar dem klockrent men ska pröva byta reläet först smile


RannerKing: Joo det kanske kan vara reläet som spökar, då ska jag pröva byta det, reläet har några år på nacken faktiskt.   Jasså skönt att det funkat för er, med min otur så hugger man jämt i sten och köper något som inte vill funka riktigt...

Snyggt med bågen på Octavian, passade bra med svart smile



Tackar!
Senast redigerat av zxcvbn (25 januari 2014)

----------_---------------------------------------------------------

Lackerarn
103 Inlägg
26 januari 2014
#7649
Tja tänkte att ja skulle konvertera mina tre extraljus på bilen och fick då se att det fanns två kontakter som skulle kopplas in men att de bara finns ett uttag på ballasten så jag undrar om jag är helt dum i huvudet eller om det är något som inte stämmer?hmm

Kontakterna är inringade den ena är från lampan och den andra går från relät, finns två till av dessa såklart...

http://i44.tinypic.com/se2fbr.jpg


Avstängd
1 418 Inlägg
26 januari 2014
#7650
nån mer än jag som undrar varför xenonlamporna ser skitiga ut där lyset blir till?
ska det vara så eller är det skit lampor?

2 075 Inlägg
26 januari 2014
#7651
bob_volvo123 skrev:
Tja tänkte att ja skulle konvertera mina tre extraljus på bilen och fick då se att det fanns två kontakter som skulle kopplas in men att de bara finns ett uttag på ballasten så jag undrar om jag är helt dum i huvudet eller om det är något som inte stämmer?hmm

Kontakterna är inringade den ena är från lampan och den andra går från relät, finns två till av dessa såklart...

http://i44.tinypic.com/se2fbr.jpg

Om du tar ström direkt till ballasten från kontakten till original halogen så kan du använda dig av den extra kontakt som är ihop med lampan. Men alltid bättre att köra med reläkablaget och ta strömmen till ballasterna därifrån, och använda den extra kabeln som styrning till relät.

Lackerarn
103 Inlägg
26 januari 2014
#7652
MammDiin skrev:
bob_volvo123 skrev:
Tja tänkte att ja skulle konvertera mina tre extraljus på bilen och fick då se att det fanns två kontakter som skulle kopplas in men att de bara finns ett uttag på ballasten så jag undrar om jag är helt dum i huvudet eller om det är något som inte stämmer?hmm

Kontakterna är inringade den ena är från lampan och den andra går från relät, finns två till av dessa såklart...

http://i44.tinypic.com/se2fbr.jpg

Om du tar ström direkt till ballasten från kontakten till original halogen så kan du använda dig av den extra kontakt som är ihop med lampan. Men alltid bättre att köra med reläkablaget och ta strömmen till ballasterna därifrån, och använda den extra kabeln som styrning till relät.

Alltså behövs inte den kontakten som går från lampan om jag förstått det rätt?


2 075 Inlägg
26 januari 2014
#7653
bob_volvo123 skrev:
MammDiin skrev:
bob_volvo123 skrev:
Tja tänkte att ja skulle konvertera mina tre extraljus på bilen och fick då se att det fanns två kontakter som skulle kopplas in men att de bara finns ett uttag på ballasten så jag undrar om jag är helt dum i huvudet eller om det är något som inte stämmer?hmm

Kontakterna är inringade den ena är från lampan och den andra går från relät, finns två till av dessa såklart...

http://i44.tinypic.com/se2fbr.jpg

Om du tar ström direkt till ballasten från kontakten till original halogen så kan du använda dig av den extra kontakt som är ihop med lampan. Men alltid bättre att köra med reläkablaget och ta strömmen till ballasterna därifrån, och använda den extra kabeln som styrning till relät.

Alltså behövs inte den kontakten som går från lampan om jag förstått det rätt?

Om du använder relä så behövs den inte.

Lackerarn
103 Inlägg
26 januari 2014
#7654
MammDiin skrev:
bob_volvo123 skrev:
MammDiin skrev:

Om du tar ström direkt till ballasten från kontakten till original halogen så kan du använda dig av den extra kontakt som är ihop med lampan. Men alltid bättre att köra med reläkablaget och ta strömmen till ballasterna därifrån, och använda den extra kabeln som styrning till relät.

Alltså behövs inte den kontakten som går från lampan om jag förstått det rätt?

Om du använder relä så behövs den inte.

Okej då är jag med, köpte reläsats och allt därtill så det är de jag använder ska testa imorgon om de funkar tack för svaret.


71 Inlägg
27 januari 2014
#7655
Johan85 skrev:
nån mer än jag som undrar varför xenonlamporna ser skitiga ut där lyset blir till?
ska det vara så eller är det skit lampor?

Det är mineraler, salter o grejer där som blir gulaktiga, tydligen ju mer gulaktig ju bättre kvalitét på lampan läste jag nånstans.


2 075 Inlägg
27 januari 2014
#7656
Pierre2JZ skrev:
Johan85 skrev:
nån mer än jag som undrar varför xenonlamporna ser skitiga ut där lyset blir till?
ska det vara så eller är det skit lampor?

Det är mineraler, salter o grejer där som blir gulaktiga, tydligen ju mer gulaktig ju bättre kvalitét på lampan läste jag nånstans.

Även större mängd ''värdefulla'' ämnen gör att det är mera gulaktigt (4300K-5000K).
Billiga lampor har mindre mängd för att spara in på kostnaderna.

14 Inlägg
27 januari 2014
#7657
Tjena allesammans!
Har en Audi A4 2009 (B8) med Xenon Plus.
Tyckte att lamporna som satt i (D3S 35W 4300k Osram) lyste svagt så jag
bestämde mig för att byta ut dem mot ett par nya ut i fall att de började bli gamla.
Så jag köpte 2st nya D3S 35W 4300K Phillips men tycker fortfarande att ljusbilden är svag om man jämför med
de flesta andra bilar. Är det någon som vet vad jag kan göra för att förbättra styrkan/ljusbilden?
Ska jag göra rent hela lamphuset inklusive lins?

Fotograf
1 319 Inlägg
27 januari 2014
#7658
är nyfiken på varför vissa av mina lampor har börjat blinka frenetiskt när jag slår på dom. sen tänder dom typ varannan gång eller nått där runt. 2som går som tåget 1 som djävlas 2 som är döda. för funderar på om det är balastern som gör att dom blinkar och tänder som dom gör.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

11 Inlägg
28 januari 2014
#7659
Jag har en Audi a4 TDI -08
har gått och funderat på att konvertera till Xenon i helljus.
Min fråga är nu, finns det någon som har erfarenhet av 75 w xenon i helljuset? om man läser runt lite bör det inte vara något problem med canbus övervakningen då 75 w förbrukar så pass mycket ström. Men hur blir det med värmen? kommer 75 wattare att smälta mina reflektorer?

Avstängd
10 388 Inlägg
28 januari 2014
#7660
OLEDL skrev:
Jag har en Audi a4 TDI -08
har gått och funderat på att konvertera till Xenon i helljus.
Min fråga är nu, finns det någon som har erfarenhet av 75 w xenon i helljuset? om man läser runt lite bör det inte vara något problem med canbus övervakningen då 75 w förbrukar så pass mycket ström. Men hur blir det med värmen? kommer 75 wattare att smälta mina reflektorer?

Tveksam till om 75w xenon utvecklar lika mycket värme som 55w halogen ens, så mitt spontansvar; nej, det kommer inte smälta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök