2908
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

41 Inlägg
15 december 2012
#801
Spännande att LED konverteringar av halvljus och helljus är på uppgång! Dessa bilder är lockande!

http://betterautomotivelighting.files.wordpress.com/2012/06/7roundcomparison.jpg

http://betterautomotivelighting.com/tag/l-e-d/


Original halvljus:

http://image.4wheeloffroad.com/f/42747417+w750+st0/131_1210_05+truck_lite_leds+stock_headlights.jpg

Konverterat till LED:

http://image.4wheeloffroad.com/f/42747414+w750+st0/131_1210_02+truck_lite_leds+7_inch_led_headlamp.jpg

http://image.4wheeloffroad.com/f/38724470+w750+st0/131_1210_06+truck_lite_leds+led_headlights.jpg

http://www.4wheeloffroad.com/techarticl … to_06.html

41 Inlägg
15 december 2012
#802
Mack skrev:
David skrev:
Mack skrev:
Varför monterar du inte dit insatserna och..provar och ser?

Bilden visar Hella 3003 (inte min). Jag undrar om någon lyckats med detta på SIM?

Vad för SIM är det vi pratar om?
I mina 175:or fick dom inte plats, trots slim.

SIM, den vanliga utan ljusslinga

http://csimg.prisvis.se/srv/SE/2900347810307912412270/T/340x340/C/FFFFFF/url/sim-fjarr-extraljus.jpg
Senast redigerat av David (15 december 2012)

Forummoderator
26 448 Inlägg
15 december 2012
#803
David skrev:
Mack skrev:
David skrev:

Bilden visar Hella 3003 (inte min). Jag undrar om någon lyckats med detta på SIM?

Vad för SIM är det vi pratar om?
I mina 175:or fick dom inte plats, trots slim.

SIM, den vanliga utan ljusslinga

http://csimg.prisvis.se/srv/SE/29003478 … raljus.jpg

Är det 225:or så kanske det kan funka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

220 Inlägg
16 december 2012
#804

skulle sitta som en smäck på en gammal amazon eller någon annan bil med universal 7" insatser

220 Inlägg
16 december 2012
#805
Har fått lite kalla fötter va det gäller att hänga dit mina xenon extraljus, har en skoda octavia-10 och en jag känner som jobbar på vw verkstad har sett flera bilar som trots reläkoppling har fått grava störningar och fel i canbussystemen.

känns inte så roligt att riskera något sådant,är risken stor tror ni?...

2 062 Inlägg
16 december 2012
#806
C_A_T skrev:
Vad är det för skillnad på D2S/D2R och en D2Y lampa. Har inte hört ngt om ngn D2Y lampa tidigare.

D2Y har AMP kontakter.
Och D2C är gjord att passa i både D2S- och D2R reflektorer.

1 071 Inlägg
16 december 2012
#807
MammDiin skrev:
C_A_T skrev:
Vad är det för skillnad på D2S/D2R och en D2Y lampa. Har inte hört ngt om ngn D2Y lampa tidigare.

D2Y har AMP kontakter.
Och D2C är gjord att passa i både D2S- och D2R reflektorer.

Vad är skillnad på D2S och D2R

Onödigt inlägg^^

2 062 Inlägg
16 december 2012
#808
partyvan skrev:
MammDiin skrev:
C_A_T skrev:
Vad är det för skillnad på D2S/D2R och en D2Y lampa. Har inte hört ngt om ngn D2Y lampa tidigare.

D2Y har AMP kontakter.
Och D2C är gjord att passa i både D2S- och D2R reflektorer.

Vad är skillnad på D2S och D2R

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/39/6094/46289972/d2r-vs-d2s-2707884071097880118.jpg
Förutom det som pilarna visar så har D2R avskärmning vilket syns på bilden. Och används till halvljus på bilar som inte har projektorer.

38 Inlägg
16 december 2012
#809
Johan85 skrev:
låst den här tråden oxå idioterna börja ta över den igen så den kommer spåra ur inom kort, jag har redan fått hotelser på pm av xenonpowerfreaks anhängarna

Är det konstigt att man reagerar som man gör eftersom du skriver som du gör? Du vill ju inget än sabba för andra. Har du vid huvudtaget någon bil att visa upp??? rollrollroll

SaabSnacket.SE
www.saabsnacket.se

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
16 december 2012
#810
MammDiin skrev:
C_A_T skrev:
Vad är det för skillnad på D2S/D2R och en D2Y lampa. Har inte hört ngt om ngn D2Y lampa tidigare.

D2Y har AMP kontakter.
Och D2C är gjord att passa i både D2S- och D2R reflektorer.

Då borde jag kunna ha D2Y i mina nbb 225?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
16 december 2012
#811
MammDiin skrev:
partyvan skrev:
MammDiin skrev:

D2Y har AMP kontakter.
Och D2C är gjord att passa i både D2S- och D2R reflektorer.

Vad är skillnad på D2S och D2R

http://data.motor-talk.de/data/gallerie … 880118.jpg
Förutom det som pilarna visar så har D2R avskärmning vilket syns på bilden. Och används till halvljus på bilar som inte har projektorer.

Avskärmningen på D2R är väl till för reflektorlampor och D2S för projektorlampor? smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

21 Inlägg
16 december 2012
#812
C_A_T skrev:
MammDiin skrev:
C_A_T skrev:
Vad är det för skillnad på D2S/D2R och en D2Y lampa. Har inte hört ngt om ngn D2Y lampa tidigare.

D2Y har AMP kontakter.
Och D2C är gjord att passa i både D2S- och D2R reflektorer.

Då borde jag kunna ha D2Y i mina nbb 225?

Japp det funkar skitbra.

7 458 Inlägg
16 december 2012
#813
candyman skrev:
granadadr skrev:
candyman skrev:
Orginal xenon halvljus.
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img … e914b0.jpg

Helljus + xtraljus smile
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img … 223bac.jpg

Samma här fast en annan plats bara
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img … 813ca1.jpg

Är 900m där man ser vägen svänga längst bort
http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img … 4d83f9.jpg

Synd att jag bara hade mobilen att fota med:( hyffsad längd och bredd på lyset känns verkligen inte som att man behöver nått mer allfall.

HELVETE vilket pris,,,, iof lös det bra tycker jag smile men 11 000 för lyse så NEJTACK

Ehh?

oops fel,, tänkte på led lyserna,, sorry roll


1 893 Inlägg
16 december 2012
#814
164anders skrev:
Har fått lite kalla fötter va det gäller att hänga dit mina xenon extraljus, har en skoda octavia-10 och en jag känner som jobbar på vw verkstad har sett flera bilar som trots reläkoppling har fått grava störningar och fel i canbussystemen.

känns inte så roligt att riskera något sådant,är risken stor tror ni?...

Många moderna bilar idag, har INTE separata ljus reläer som man hade förr. Utan man integrerar mikro brytare in i större kretskort som reglerar fler saker. Dessa blir känsligare för störningar av alla de slag.

Kan nämna en liten parantes när jag satte i en trim tändspole i min kines skoter (Som inte heller har separata reläer för belysning.)
Trimdelarna tog bort varvstop och spolen gav ungefär 3x så stark gnista, med resultatet att den starkare gnistan orsakade störningar som bla slog ut blinkers funktionen. Blinkers fungerade på tomgång, det minsta jag varvade, fungerade det inte mer.
Lösningen blev ett radio avskärmat tändstift (Samma beteckning men med ett "R" på slutet.)

Likadant är det på moderna bilar. Det gamla hederliga ljus reläet är borta, belysningen sköts av mikro brytare på kretskort som innehåller i princip vad som helst.
Stör denna med tex ett för högt effekt uttag genom att sätta i starkare lampor och du bränner ett kretskort som kostar skjortan... och halva bilen slutar fungera tills du ersätter den.

Om du kopplar ett relä på ett korrekt sätt. (Gå inte in under panelerna och hitta nån kabel som fungerar. Ta strömmen ute vid lampan.)
Tar strömmen till ballasten direkt från batteriet, då skickar du inte några störningar från ballasten in i bilens övriga elsystem.
Satsa på ett lite dyrare relä, så det inte kan smita störningar genom ström stiften till spolen i relät och den vägen baklänges in i bilens elsystem.

Kopplar man på nått extra i bilen måste man koppla det helt separerat från bilen elsystem. Annars kan man få problem.
Det finns mängder med trådar på nätet (Googla får du se) där folk har fått problem efter att de kopplat in extra prylar i bilen. Var enda en jag läst på, har i slut änden varit pga fel inkoppling...

Nått som är oerhört viktigt som alla "hemma pulare" måste förstå är att elen, OCH störningar med den, lika gärna går åt andra hållet, än det man tänkt sig.
Drar du en kabel från A till B, har du inte bara koplat ihop A med B, utan ochså B med A.
(Du vill dra 12V från A till B, men om A skall vara strömlös och det finns ström på B, så kommer A också vara strömförande....)
Tänk också på att ett starkare relä drar mera ström i spolen. det kan få ett medernt can system att slå ut trasig lamp varningar. Skall du köra två X-ljus, räcker det med 30A relä. (tre X-ljus, 40A...)
Kör man fyra eller fler X-ljus, kan det vara ide att ta ström från både höger och vänster helljus till var sitt 30A relä, istället för till ett stort från bara endera sidan. Och på så sätt balansera ström urtaget.


220 Inlägg
16 december 2012
#815
Kristian_V skrev:
164anders skrev:
Har fått lite kalla fötter va det gäller att hänga dit mina xenon extraljus, har en skoda octavia-10 och en jag känner som jobbar på vw verkstad har sett flera bilar som trots reläkoppling har fått grava störningar och fel i canbussystemen.

känns inte så roligt att riskera något sådant,är risken stor tror ni?...

Många moderna bilar idag, har INTE separata ljus reläer som man hade förr. Utan man integrerar mikro brytare in i större kretskort som reglerar fler saker. Dessa blir känsligare för störningar av alla de slag.

Kan nämna en liten parantes när jag satte i en trim tändspole i min kines skoter (Som inte heller har separata reläer för belysning.)
Trimdelarna tog bort varvstop och spolen gav ungefär 3x så stark gnista, med resultatet att den starkare gnistan orsakade störningar som bla slog ut blinkers funktionen. Blinkers fungerade på tomgång, det minsta jag varvade, fungerade det inte mer.
Lösningen blev ett radio avskärmat tändstift (Samma beteckning men med ett "R" på slutet.)

Likadant är det på moderna bilar. Det gamla hederliga ljus reläet är borta, belysningen sköts av mikro brytare på kretskort som innehåller i princip vad som helst.
Stör denna med tex ett för högt effekt uttag genom att sätta i starkare lampor och du bränner ett kretskort som kostar skjortan... och halva bilen slutar fungera tills du ersätter den.

Om du kopplar ett relä på ett korrekt sätt. (Gå inte in under panelerna och hitta nån kabel som fungerar. Ta strömmen ute vid lampan.)
Tar strömmen till ballasten direkt från batteriet, då skickar du inte några störningar från ballasten in i bilens övriga elsystem.
Satsa på ett lite dyrare relä, så det inte kan smita störningar genom ström stiften till spolen i relät och den vägen baklänges in i bilens elsystem.

Kopplar man på nått extra i bilen måste man koppla det helt separerat från bilen elsystem. Annars kan man få problem.
Det finns mängder med trådar på nätet (Googla får du se) där folk har fått problem efter att de kopplat in extra prylar i bilen. Var enda en jag läst på, har i slut änden varit pga fel inkoppling...

Nått som är oerhört viktigt som alla "hemma pulare" måste förstå är att elen, OCH störningar med den, lika gärna går åt andra hållet, än det man tänkt sig.
Drar du en kabel från A till B, har du inte bara koplat ihop A med B, utan ochså B med A.
(Du vill dra 12V från A till B, men om A skall vara strömlös och det finns ström på B, så kommer A också vara strömförande....)
Tänk också på att ett starkare relä drar mera ström i spolen. det kan få ett medernt can system att slå ut trasig lamp varningar. Skall du köra två X-ljus, räcker det med 30A relä. (tre X-ljus, 40A...)
Kör man fyra eller fler X-ljus, kan det vara ide att ta ström från både höger och vänster helljus till var sitt 30A relä, istället för till ett stort från bara endera sidan. Och på så sätt balansera ström urtaget.

Ja jag ska ut och montera om en stund, jag har en kasbelsats med 2st hella relän som har funkat klockrent ihop med halogenlysen, sen sätter jag ballasterna fram på krockbalken och där finns inga andra elkomponenter, hoppas det inte stör något....

Yawn...
3 151 Inlägg
16 december 2012
#816
Kristian_V skrev:
164anders skrev:
Har fått lite kalla fötter va det gäller att hänga dit mina xenon extraljus, har en skoda octavia-10 och en jag känner som jobbar på vw verkstad har sett flera bilar som trots reläkoppling har fått grava störningar och fel i canbussystemen.

känns inte så roligt att riskera något sådant,är risken stor tror ni?...

Många moderna bilar idag, har INTE separata ljus reläer som man hade förr. Utan man integrerar mikro brytare in i större kretskort som reglerar fler saker. Dessa blir känsligare för störningar av alla de slag.

Kan nämna en liten parantes när jag satte i en trim tändspole i min kines skoter (Som inte heller har separata reläer för belysning.)
Trimdelarna tog bort varvstop och spolen gav ungefär 3x så stark gnista, med resultatet att den starkare gnistan orsakade störningar som bla slog ut blinkers funktionen. Blinkers fungerade på tomgång, det minsta jag varvade, fungerade det inte mer.
Lösningen blev ett radio avskärmat tändstift (Samma beteckning men med ett "R" på slutet.)

Likadant är det på moderna bilar. Det gamla hederliga ljus reläet är borta, belysningen sköts av mikro brytare på kretskort som innehåller i princip vad som helst.
Stör denna med tex ett för högt effekt uttag genom att sätta i starkare lampor och du bränner ett kretskort som kostar skjortan... och halva bilen slutar fungera tills du ersätter den.

Om du kopplar ett relä på ett korrekt sätt. (Gå inte in under panelerna och hitta nån kabel som fungerar. Ta strömmen ute vid lampan.)
Tar strömmen till ballasten direkt från batteriet, då skickar du inte några störningar från ballasten in i bilens övriga elsystem.
Satsa på ett lite dyrare relä, så det inte kan smita störningar genom ström stiften till spolen i relät och den vägen baklänges in i bilens elsystem.

Kopplar man på nått extra i bilen måste man koppla det helt separerat från bilen elsystem. Annars kan man få problem.
Det finns mängder med trådar på nätet (Googla får du se) där folk har fått problem efter att de kopplat in extra prylar i bilen. Var enda en jag läst på, har i slut änden varit pga fel inkoppling...

Nått som är oerhört viktigt som alla "hemma pulare" måste förstå är att elen, OCH störningar med den, lika gärna går åt andra hållet, än det man tänkt sig.
Drar du en kabel från A till B, har du inte bara koplat ihop A med B, utan ochså B med A.
(Du vill dra 12V från A till B, men om A skall vara strömlös och det finns ström på B, så kommer A också vara strömförande....)
Tänk också på att ett starkare relä drar mera ström i spolen. det kan få ett medernt can system att slå ut trasig lamp varningar. Skall du köra två X-ljus, räcker det med 30A relä. (tre X-ljus, 40A...)
Kör man fyra eller fler X-ljus, kan det vara ide att ta ström från både höger och vänster helljus till var sitt 30A relä, istället för till ett stort från bara endera sidan. Och på så sätt balansera ström urtaget.

Bra skrivet.

2 062 Inlägg
16 december 2012
#817
C_A_T skrev:
MammDiin skrev:
partyvan skrev:

Vad är skillnad på D2S och D2R

http://data.motor-talk.de/data/gallerie … 880118.jpg
Förutom det som pilarna visar så har D2R avskärmning vilket syns på bilden. Och används till halvljus på bilar som inte har projektorer.

Avskärmningen på D2R är väl till för reflektorlampor och D2S för projektorlampor? smile

Ja så är det när det gäller halvljus.

1 893 Inlägg
16 december 2012
#818
164anders skrev:
Ja jag ska ut och montera om en stund, jag har en kasbelsats med 2st hella relän som har funkat klockrent ihop med halogenlysen, sen sätter jag ballasterna fram på krockbalken och där finns inga andra elkomponenter, hoppas det inte stör något....

Ballasterna stör nog inte ut övrig utrustning i närheten över radiovågor. (=Fysisk närhet till andra komponenter)
De störningar som kan uppstå, är om man kopplar in dem fel (Utan relä) då komponenterna i ballasten gör om likström till 420Mhz växelström, det orsakar ström toppar (Spikar) som kan störa ut annat. Men iom att du kopplar dem rätt, dvs till batteriet, så försvinner topparna i den buffert, batteriet utgör.
Den enda kontakten med övriga elsystemet, dit xenon kit då har, är reläets spole som drar ungefär (Utan att jag vet exakt vilket relä det är) 100mA...
Du skrev att det är av märket Hella, så jag tror inte den släpper över några störningar mellan kontakt och spole.
Lycka till.

Mervolic skrev:
Bra skrivet.

Tack!


414 Inlägg
16 december 2012
#819
Satt och funderare på en sak.

om man tar typ v70II V50 osv

Läste om folk som bränner styrenheter för olika delar när man monterat xenon.
Men fungerar det om man reläar upp allt? Monterar xenon i helljus. Funkar det att använda 1 relä per lampa för att eliminera risken eller finns det en chans fortfarande?
Senast redigerat av Ankmeister (16 december 2012)


41 Inlägg
16 december 2012
#820
Någon som har erfarenhet eller känner någon som har av Xenonkungens focus eye lampor som man kan justera brännpunkten med? Har H7R nu på halvljuset och även om de inte bländar så farligt är ljusbilden inte optimal:

Focus eye
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … ampor.html

Ljusbild med H7R:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/216/216-f6831a09041df240cea12625636ea3c3.jpg


Sök