164anders skrev:
Har fått lite kalla fötter va det gäller att hänga dit mina xenon extraljus, har en skoda octavia-10 och en jag känner som jobbar på vw verkstad har sett flera bilar som trots reläkoppling har fått grava störningar och fel i canbussystemen.
känns inte så roligt att riskera något sådant,är risken stor tror ni?...
Många moderna bilar idag, har INTE separata ljus reläer som man hade förr. Utan man integrerar mikro brytare in i större kretskort som reglerar fler saker. Dessa blir känsligare för störningar av alla de slag.
Kan nämna en liten parantes när jag satte i en trim tändspole i min kines skoter (Som inte heller har separata reläer för belysning.)
Trimdelarna tog bort varvstop och spolen gav ungefär 3x så stark gnista, med resultatet att den starkare gnistan orsakade störningar som bla slog ut blinkers funktionen. Blinkers fungerade på tomgång, det minsta jag varvade, fungerade det inte mer.
Lösningen blev ett radio avskärmat tändstift (Samma beteckning men med ett "R" på slutet.)
Likadant är det på moderna bilar. Det gamla hederliga ljus reläet är borta, belysningen sköts av mikro brytare på kretskort som innehåller i princip vad som helst.
Stör denna med tex ett för högt effekt uttag genom att sätta i starkare lampor och du bränner ett kretskort som kostar skjortan... och halva bilen slutar fungera tills du ersätter den.
Om du kopplar ett relä på ett korrekt sätt. (Gå inte in under panelerna och hitta nån kabel som fungerar. Ta strömmen ute vid lampan.)
Tar strömmen till ballasten direkt från batteriet, då skickar du inte några störningar från ballasten in i bilens övriga elsystem.
Satsa på ett lite dyrare relä, så det inte kan smita störningar genom ström stiften till spolen i relät och den vägen baklänges in i bilens elsystem.
Kopplar man på nått extra i bilen måste man koppla det helt separerat från bilen elsystem. Annars kan man få problem.
Det finns mängder med trådar på nätet (Googla får du se) där folk har fått problem efter att de kopplat in extra prylar i bilen. Var enda en jag läst på, har i slut änden varit pga fel inkoppling...
Nått som är oerhört viktigt som alla "hemma pulare" måste förstå är att elen, OCH störningar med den, lika gärna går åt andra hållet, än det man tänkt sig.
Drar du en kabel från A till B, har du inte bara koplat ihop A med B, utan ochså B med A.
(Du vill dra 12V från A till B, men om A skall vara strömlös och det finns ström på B, så kommer A också vara strömförande....)
Tänk också på att ett starkare relä drar mera ström i spolen. det kan få ett medernt can system att slå ut trasig lamp varningar. Skall du köra två X-ljus, räcker det med 30A relä. (tre X-ljus, 40A...)
Kör man fyra eller fler X-ljus, kan det vara ide att ta ström från både höger och vänster helljus till var sitt 30A relä, istället för till ett stort från bara endera sidan. Och på så sätt balansera ström urtaget.