0

Mvette
5 december 2012 · 91 Inlägg

0

Senast redigerat av Mgamhov (9 december 2017)

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Hold on" (2006)
baltis
6 december 2012 · 1 948 Inlägg

SMG II är skräp, tyvärr för annars är lådan underbar vid körning (utom i stadstrafik då den är en riktig pina).

När dom går sönder? Min första m3, om man nu kan kalla den det då säljaren inte ens han posta ägarbytespappret, pajjade hydralpumpen på vid 6200mil. Svensksåld 2 ägare (grannar), aldrig bankörd eller hårt körd samt servad ungefär 2,5x oftare än vad service boken förespråkar.
Felen verkar börja komma mellan 6k och 13-14k mil.

Kolla på bland annat rejsa.nu dom flesta som kör smg II har haft mycket och dyra strul.

Jag skulle STARKT avråda från smg II lådan, om du nu promt ska ha en paddelväxlad m3a så köp en e92a med dkg istället. Om det är för dyrt, köp då för guds skull inte en e46 med smg II för det kommer bara bli dyrare (du får inte igen något av dom pengarna du lagt ut på att renovera din låda).

Om du med din fråga om milen menar just för lådans skull så skulle jag faktiskt vilja säga nej, om du menar med bilen i hel het så njaaaa.
Kolla lite vart i serivce intervallerna bilen befinner sig, skiljer sig en del i pris mellan dom.
Du hittar ingen m3 e46 som är "lugnt körd", men det gör inget, dessa bilar är byggda för att köras hårt och dom klarar det, om det görs med förstånd!


Blir förvånad över att du undrar om du ska ha cab eller coupe smile smg II lådan är ingen cab låda big_smile m3 e46 e förövrigt ingen cab bil big_smile

baltis
6 december 2012 · 1 948 Inlägg

Kom på att det var en liknande tråd uppe för inte alls länge sen, copy-paste'ar in mitt svar i den här åt dig smile



Denna tråd börjar som dom flesta att spåra ur smile Dock så väljer jag i att enbart svara på trådskaparens frågor.

När det kommer till vilken årsmodell spelar det ingen roll (längre) dom problemen som var med vevlager på första bilarna har antingen blivit åtgärdade eller så har motorn skurit och blivit utbytt (vilket t.ex. min har).

Manuell vs SMGII är en ständig kamp... men vill du inte känna att det när som helst ska komma en reparation på 30k så köp manuell... kolla lite på rejsa.nu så kommer du se att allafall 75% av alla m3 e46 med smg har haft dyyyyra och jobbiga strul. (jag valde manuell låda av denna anledning) Men visst när det funkar och du kör runt bana då är det guld värt... jag skulle GÄRNA haft en smg istället... men enbart om den höll lika bra...

Service är inte så jätte dyrt om du gör det på rätt ställen... bilen ska servas ungefär var 2000mil eller vartannat år, kan rekommendera att man allafall byter olja varje år.
Service planen ser ut så här:
Oljeservice - 2-3k
Inspektion I - 7-8k
Oljeservice - 2-3k
Inspektion II - 8-9k
Alltså ca 21k på 8 tusen mil... i mina ögon är det INTE dyrt.

Reparationerna är inte heller farligt dyra... vissa delar kan vara dyra att byta t.ex. vid kass spindelled så åker du på att byta hela länkarmen, 4000 bara i delar inkl. bussning. Dock så är ju hållbarheten på grejjerna bra.

Försäkring är ju lätt att kolla upp hos vilken firma som helst, jag rekommenderar bmw originfalförsäkringar (gäller du även på bana med bmwsc), fast aktsam hade jag billigast på. Jag betalar 10500 hos bmw med alla tillägg och sånt, aktsam ville ha 7k. (27år småstad).

Soppan kan du räkna med MINST 1,2 liter/mil, visserligen inga som helst problem att köra den på 0,8-0,9. Men detta är en bil som skriker till dig att den vill köras fort, så svårt att hålla sig då. Mitt rekord är 3,2 L/milen på en hel tank big_smile

Sen sakerna du ska se uppför vid eventuellt köp (förutom alla klassiska).
Sprickor i bakvagnsinfästningen - detta är vääääldigt vanligt, speciellt på hårt körda bilar, kostar itne mer än 1000kr i delar att laga, men du måste riva ner hela bakaxeln... och det blir dyrt om du gör det på firma smile
Kolla även så att styrningen glappar lite i mitten läget, m3an ska vara väldigt direkt-styrd, detta är isånnafall kass styrväxel... och det är 10k+ att byta.
Sen så kolla hur mycket det är kvar på skivorna, dessa är hållbara men dyra smile 3000kr/st.
Sen vill jag även rekommendera att du köper en UTAN taklucka... m3 e46 har blivit och kommer bli ännu mer populär att köpa och ha som trackday-bil och då vill man  verkligen inte ha en tung taklucka.

Och så tar vi ett till sista tips: Åk med bilen till en erkänt duktig bmw verkstad och be att dom "besiktar" den, erbjud säljaren att betala för det om bilen visar sig vara i det skicket han påstår alt. prutar vad det ska kosta att åtgärda eventuella fel. Går säljaren inte med på detta, bra då vet du att han döljer något - åk vidare.

baltis
6 december 2012 · 1 948 Inlägg

Mgamhov skrev:
tack så mycket för dina svar !!!!, trodde faktist inte det var så mycket strul med dem lådorna :p är ju ingen bankörare precis, dock har man tung fot ändå, för mig kvittar cabbens "ostabilitet" jämfört med coupens wink ska in där och glo lite, är det fler som haft lr m3 posta då smile

Sugen på smgn pga att de kan vara gött att köra "automat" ibland samtidigt som det är gött att växla med paddlar lr spaken med ett knyck. första gången jag åkte m3 e46 (smg II, cabbe) blev jag såld...SÅN SKA JAG HA typ :p har dock läst någon stanns att det är mindre problem med smg;n än med manuellen. kan jo tro det är fler som kör "hårdare" på rejsa men ska se om jag hittar den länken igen smile

En sak med cab'en e ju det att du på dom flesta bankörningarna inte ens får köra med den just efterom det är en cab smile
Men det skiter vi i smile

det är verkligen INTE mindre problem med smg smile smg II är en manuell låda som är "robot-växlad", så dels har du en massa elektronik i form utav givare sensorer och sladdar samt en hydralpump som kan strula.
Att sen smg lådan sliter mer på kopplingen än vad 95% av alla förare i manuella bilar gör, det gör ju inte heller saken billigare smile

Prova att köra en smg låda i automatläge... det är inge vidare wink det är som sagt en robot-växlad-manuell låda, ingen hederlig automat eller dom moderna dubbelkopplingslådorna. Men det bästa är ju att du provkör och skaffar en egen uppfattning. Fler kör hårdare på rejsa ja, men jag skulle vilja påstå att bilarna är bra mycket mer välhållna än snittet, man tenderar att ta hand om sin bil om man brukar den hårt på bana smile

baltis
17 mars 2013 · 1 948 Inlägg

Är inga bekymmer med dom manuella lådorna, att kopplingen kan behöva bytas är inget "fel", så är det ju på alla bilar. Dock kan den kanske behöva bytas tidigare om du har en bil som folk burnat med eller kört bana med.

Det är självklart större risk att smg'n börjar krångla vid 12k mil än vid 6k, dock är inget uteslutet. Den m3an jag köpte (hävde köpet 2 timmar senare) hade gått 6xxx mil, smg strul....



Så här resonerar jag, köper man en smg då ska man även ha en del pengar på banken "i fall att", samt att man då även vill ha en bil som gått relativt få mil (sen kan ju en bil slitas mer på 5k mil än vad en annan gör på 10k...), då kan man lika gärna skjuta till lite pengar och köpa en m3 e9x med dkg låda smile

Sen tycker jag även att smg'n i en cab är ren idioti (ursäkta svenskan), smg lådan är ingen följsam automat med momentomvandlare eller en sofistikerad dubbelkopplingslåda, det är en rejs-låda som dunkar i växlar big_smile


Ända personen en smg låda passar är den som köper bilen för att bruka den till största del på banan.

Men visst, växelspaken e ju 10ggr snyggare än på dom manuella big_smile

Mgamhov skrev:
Skulle vilja lyfta frågan lite igen ( vill ha synpunkter från fler), för nu är det snart M3 köp då jag nyss sålde hondan.

(vill ha smg II, MEN är rätt att den krabbar förmycket då de flesta är runt 10k mil på blocket.. rädd för både koppling och smgn ska paja och behöva lägga ut pengar på det.)

finns det gågon tendens till att de börjar strula mer efter 7-8k mil eller ? och när är ungefär kopplingen slut i dem, eller börjar krabba, vet att de kan hända när som helst men tror ju de är större chans att kopplingen ryker när den har gått 13k mil än den har gått 6k mil, samma med smgn, slitagedelar ?

manuell säger dem att de också finns problem med, vad kostar det som brukar paja och vad är det som brukar paja, i SMGn (pumpar mm) och som vanlig manuell ?

manuell är ju inte helt ute ur leken men en smg är det jag vill ha mest... dock köper jag häldre en go slutburk och x pipe från SS än att lägga pengar på reperation på smgn och eller kopplingen och då kör manuell med mindre risk till krångel..

Köper jag manuell blir det en sv-såld eller import hyfsat nära tillverkingsdatum, ingen som kom in -10 eller liknande och helt fullständing dokumentation, blir det smg är det bara sv-såld som gäller. vad tycker ni ?

baltis
17 mars 2013 · 1 948 Inlägg

Mgamhov skrev:
tack för svaret! och ja, smg spaken är helvetes fet, gämfört med manuell, ser ut om om den satt i en ford scorpion wink dock är den inte allt wink jo du har nog rätt i det,  jag jag har pengar, dock är ja inte sugen på att lägga pengar på grejer som smg;n för den "ska ju bara funka" om du förstår, då lägger jag häldre dem pengar på fälgar, läpp, avgasrör mm. Jo ja har inget emot manuell, så de kanske lutar mer mot en manuell nu... dock får man ju byta spaken wink

tack igen big_smile tar alltid det säkra före det osäkra, då de är en del pengar de handlar om endå man ska köpa sommarbil för, bra att sånna som du kan stilla sinnet lite, bättre ett fråga för mycket än för lite tongue

Spaken ser tråkig ut, men jävlar vad den sitter perfekt i näven smile

kannebanne
17 mars 2013 · 2 046 Inlägg

baltis skrev:
Service planen ser ut så här:
Oljeservice - 2-3k
Inspektion I - 7-8k
Oljeservice - 2-3k
Inspektion II - 8-9k
Alltså ca 21k på 8 tusen mil... i mina ögon är det INTE dyrt.

Tur att man kör Audi cool
Edit: SKÄMT, älskar M3 E46 och har själv kollat på några. Följer tråden för mer info!

Senast redigerat av kannebanne (17 mars 2013)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Busgrabb Rejsa ?
17 mars 2013 · 2 959 Inlägg

En sak med SMG, som det nämndes så dunkar den fullkomligt i växlarna vilket känns i hela bilen och det sliter helt klart mer på hela bakvagnen mm.
Vet folk som har haft tokslut bussningar på SMG bilar efter 6-7 k mil men med manuell låda håller det betydligt bättre.
Ska du åka streetrace med SMG lådan kommer du även få problem, den överhettar efter några upprepade starter och kökörning, även utan användning av launch control.
Får stänga av och kyla en stund, inte världens grej men ändå segt.

Senast redigerat av Busgrabb (17 mars 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Mulisha_
18 juli 2013 · 14 Inlägg

Är ny här på Garaget men var bara tvungen att göra ett inlägg i en gammal tråd tongue

Det där som "Busgrabb" skriver med att folk har toksluta bussningar på SMG bilar kan nog stämma, dock inte i samma grad som på manuella. Om du någonsin har kört M3 e46 så borde du veta att de klassika "Mdunket" har även manuella bilar. Det sliter garanterat inte mer på SMG än vad det gör på manuell. Detta förekommer snarare i  högre grad på manuella bilar då växlingen sker betydligt kraftigare om du tex. kör på bana. De flesta manuella bilarna ägs tyvär också oftast av fast and furious snubbar som vill bränna däck, därav dina dåliga bussningar som du "vet att folk har så mycket av".

Du måste verkligan har åkt i en av de risigaste M3orna i världen om den överhettas titt som tätt. Aldrig i mitt liv hört talats om att detta skulle ske, varken i "kökörning" eller av normalt hård körning. Därimot träder en säkerhets spärr in om du pressar bilen till max under en längre tid tex på bana. Då kan du inte växla mer än till 4e växeln och bilen vill kylas ner. Då kan du tex välja mellan att köra lite lungnare och kyla ner den eller bara stänga av och på bilen igen, då är allt normalt. Har aldrig hänt mig, men detta är vad som står i boken. Du tror väl inte på fullaste alvar att alla som kör SMG II har problem hela tiden. De flesta kompressor matade M3or kör SMG vilket man såklart bör ha om man vill köra bana. SMG II bör inte blandas ihop med SMG I. M3 CSL fick tex. Endast SMG II. Det borde ju säga något. För att inte snacka om M5 e60 och M6 som endast fick SMG förutom ett par bilar i USA som fick manuell låda av M5 E39an.

När jag köpte min M3a var jag och kollade på en dröse av bilar. 3 av dom var manuella, alla tre var i betydligt sämre skick än den jag valde (smg). Det som är dyrt att fixa på en SMG är ju såklart hydralpumpen. Om detta händer så kostar en ny hydralpump ca 6500-7500:-. Vad detta kostar i arbetsväg vet jag dock inte. Många verkar ju också tro att kopplingen behöver bytes på bilar med SMG, vilket inte stämmer. En vän till mig har sin M3a inne nu för just kopplingsbyte (manuell med 9200mil på mätarn). Smg gör perfekta växlar varje gång, i en manuell så beror detta såklart helt på föraren.

Det här med SMG vs Manuell har ju alltid varit en ständig kamp, dom som äger SMG säger att manuella är skit och tvärt om. Man blir nog nöjd oavsett vare sig man väljer manuell elr SMG. Jag hade dock aldrig valt manuell i min M3a. SMG II är lätt i en klass för sig. Det som kan krångla är som sagt hydralpumpen, annars är det ju exakt samma låda. Och om man nu ska hålla på och oroa sig för att nått ska gå sönder hela tiden, så kanske inte en M3a är det rätta köpet. Då alla delar är BETYDLIGT dyrare än till normala bilar. Ska tillägga att varken min eller min brors M3a med SMG II har någonsin strulat.

Ska dock tillägga att jag aldrig ägt en manuell M3 e46 (villket säkert är jävligt skoj det med). Har dock kört en hel del med manuell låda. Har även ägt 2st M3 e36 båda med manuell låda.

Bobzza
18 juli 2013 · 273 Inlägg

Jag hade en M3 E46 med SMG II, jag hade inga problem med den, en riktigt trevlig låda. Tycker alltid man hör mycket negativt om automatlådor, jag hade även DSG på min Golf R32, var heller inga problem vilket många påstod att det skulle vara.

Busgrabb Rejsa ?
18 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Mulisha_ skrev:
Är ny här på Garaget men var bara tvungen att göra ett inlägg i en gammal tråd tongue

Det där som "Busgrabb" skriver med att folk har toksluta bussningar på SMG bilar kan nog stämma, dock inte i samma grad som på manuella. Om du någonsin har kört M3 e46 så borde du veta att de klassika "Mdunket" har även manuella bilar. Det sliter garanterat inte mer på SMG än vad det gör på manuell. Detta förekommer snarare i  högre grad på manuella bilar då växlingen sker betydligt kraftigare om du tex. kör på bana. De flesta manuella bilarna ägs tyvär också oftast av fast and furious snubbar som vill bränna däck, därav dina dåliga bussningar som du "vet att folk har så mycket av".

Du måste verkligan har åkt i en av de risigaste M3orna i världen om den överhettas titt som tätt. Aldrig i mitt liv hört talats om att detta skulle ske, varken i "kökörning" eller av normalt hård körning. Därimot träder en säkerhets spärr in om du pressar bilen till max under en längre tid tex på bana. Då kan du inte växla mer än till 4e växeln och bilen vill kylas ner. Då kan du tex välja mellan att köra lite lungnare och kyla ner den eller bara stänga av och på bilen igen, då är allt normalt. Har aldrig hänt mig, men detta är vad som står i boken. Du tror väl inte på fullaste alvar att alla som kör SMG II har problem hela tiden. De flesta kompressor matade M3or kör SMG vilket man såklart bör ha om man vill köra bana. SMG II bör inte blandas ihop med SMG I. M3 CSL fick tex. Endast SMG II. Det borde ju säga något. För att inte snacka om M5 e60 och M6 som endast fick SMG förutom ett par bilar i USA som fick manuell låda av M5 E39an.

När jag köpte min M3a var jag och kollade på en dröse av bilar. 3 av dom var manuella, alla tre var i betydligt sämre skick än den jag valde (smg). Det som är dyrt att fixa på en SMG är ju såklart hydralpumpen. Om detta händer så kostar en ny hydralpump ca 6500-7500:-. Vad detta kostar i arbetsväg vet jag dock inte. Många verkar ju också tro att kopplingen behöver bytes på bilar med SMG, vilket inte stämmer. En vän till mig har sin M3a inne nu för just kopplingsbyte (manuell med 9200mil på mätarn). Smg gör perfekta växlar varje gång, i en manuell så beror detta såklart helt på föraren.

Det här med SMG vs Manuell har ju alltid varit en ständig kamp, dom som äger SMG säger att manuella är skit och tvärt om. Man blir nog nöjd oavsett vare sig man väljer manuell elr SMG. Jag hade dock aldrig valt manuell i min M3a. SMG II är lätt i en klass för sig. Det som kan krångla är som sagt hydralpumpen, annars är det ju exakt samma låda. Och om man nu ska hålla på och oroa sig för att nått ska gå sönder hela tiden, så kanske inte en M3a är det rätta köpet. Då alla delar är BETYDLIGT dyrare än till normala bilar. Ska tillägga att varken min eller min brors M3a med SMG II har någonsin strulat.

Ska dock tillägga att jag aldrig ägt en manuell M3 e46 (villket säkert är jävligt skoj det med). Har dock kört en hel del med manuell låda. Har även ägt 2st M3 e36 båda med manuell låda.

Jadu, några risiga M bilar har jag inte haft.
Ha haft både M3 E46 och M5 E60 och på SMG III:an så hade jag ganska mycket problem med att lådan överhettade och man fick upp varningsmeddelande titt som tätt.
Växligarna kanske inte sliter på kopplingen som du säger men den är ett jävla dunkade i drivlinan när man växlar på snabbaste läget och med fullgas och det sliter garanterat mer på bilen och bussningarna än vad en manuell låda gör om du inte är en dåre med kopplingen och stampar av på varvstopp hela tiden.

Jag är inte emot SMG men det är garanterat mindre problem och billigare att äga en med manuell låda.

Senast redigerat av Busgrabb (18 juli 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
HereComesTrouble Livsnjutare
18 juli 2013 · 1 707 Inlägg

Busgrabb skrev:

Mulisha_ skrev:
Är ny här på Garaget men var bara tvungen att göra ett inlägg i en gammal tråd tongue

Det där som "Busgrabb" skriver med att folk har toksluta bussningar på SMG bilar kan nog stämma, dock inte i samma grad som på manuella. Om du någonsin har kört M3 e46 så borde du veta att de klassika "Mdunket" har även manuella bilar. Det sliter garanterat inte mer på SMG än vad det gör på manuell. Detta förekommer snarare i  högre grad på manuella bilar då växlingen sker betydligt kraftigare om du tex. kör på bana. De flesta manuella bilarna ägs tyvär också oftast av fast and furious snubbar som vill bränna däck, därav dina dåliga bussningar som du "vet att folk har så mycket av".

Du måste verkligan har åkt i en av de risigaste M3orna i världen om den överhettas titt som tätt. Aldrig i mitt liv hört talats om att detta skulle ske, varken i "kökörning" eller av normalt hård körning. Därimot träder en säkerhets spärr in om du pressar bilen till max under en längre tid tex på bana. Då kan du inte växla mer än till 4e växeln och bilen vill kylas ner. Då kan du tex välja mellan att köra lite lungnare och kyla ner den eller bara stänga av och på bilen igen, då är allt normalt. Har aldrig hänt mig, men detta är vad som står i boken. Du tror väl inte på fullaste alvar att alla som kör SMG II har problem hela tiden. De flesta kompressor matade M3or kör SMG vilket man såklart bör ha om man vill köra bana. SMG II bör inte blandas ihop med SMG I. M3 CSL fick tex. Endast SMG II. Det borde ju säga något. För att inte snacka om M5 e60 och M6 som endast fick SMG förutom ett par bilar i USA som fick manuell låda av M5 E39an.

När jag köpte min M3a var jag och kollade på en dröse av bilar. 3 av dom var manuella, alla tre var i betydligt sämre skick än den jag valde (smg). Det som är dyrt att fixa på en SMG är ju såklart hydralpumpen. Om detta händer så kostar en ny hydralpump ca 6500-7500:-. Vad detta kostar i arbetsväg vet jag dock inte. Många verkar ju också tro att kopplingen behöver bytes på bilar med SMG, vilket inte stämmer. En vän till mig har sin M3a inne nu för just kopplingsbyte (manuell med 9200mil på mätarn). Smg gör perfekta växlar varje gång, i en manuell så beror detta såklart helt på föraren.

Det här med SMG vs Manuell har ju alltid varit en ständig kamp, dom som äger SMG säger att manuella är skit och tvärt om. Man blir nog nöjd oavsett vare sig man väljer manuell elr SMG. Jag hade dock aldrig valt manuell i min M3a. SMG II är lätt i en klass för sig. Det som kan krångla är som sagt hydralpumpen, annars är det ju exakt samma låda. Och om man nu ska hålla på och oroa sig för att nått ska gå sönder hela tiden, så kanske inte en M3a är det rätta köpet. Då alla delar är BETYDLIGT dyrare än till normala bilar. Ska tillägga att varken min eller min brors M3a med SMG II har någonsin strulat.

Ska dock tillägga att jag aldrig ägt en manuell M3 e46 (villket säkert är jävligt skoj det med). Har dock kört en hel del med manuell låda. Har även ägt 2st M3 e36 båda med manuell låda.

Jadu, några risiga M bilar har jag inte haft.
Ha haft både M3 E46 och M5 E60 och på SMG III:an så hade jag ganska mycket problem med att lådan överhettade och man fick upp varningsmeddelande titt som tätt.
Växligarna kanske inte sliter på kopplingen som du säger men den är ett jävla dunkade i drivlinan när man växlar på snabbaste läget och med fullgas och det sliter garanterat mer på bilen och bussningarna än vad en manuell låda gör om du inte är en dåre med kopplingen och stampar av på varvstopp hela tiden.

Jag är inte emot SMG men det är garanterat mindre problem och billigare att äga en med manuell låda.

Samma här, jäkla massa problem med helt original M3 SMG II, svensksåld och 5k mil.
Bråkade så fort man bara funderade på att trycka på gasen..

Det var då jag insåg att M3 är en sportig bil men ingen sportbil.

baltis
18 juli 2013 · 1 948 Inlägg

Dom flesta (läs alla) kompressormatade m3orna går heller inte att köra med pga att dom överhettas efter 5-10 minuter.
Sen har det ändå inget med diskutionen att göra eftersom smgII och manuella lådan e precis "samma låda", det är koppling och växlingarna som utför av en "robot" på smg'n som skiljer dom åt.

Jag hade mycket väl kunna tänka mig att ha en m3 med smgII lådan (ägde faktiskt en i nästan en timma innan smg'n började strula och jag hävde köpet) men jag tycker att det är för dyrt att laga eventuella fel som kan (och troligtvis kommer) uppstå.
Sen tycker jag även att det är lite fjantigt med paddelväxellåda, tappar allafall 10-20% av själva bilkörandet, en annan sak om det hade varit en mjuk-växlande automatlåda i min bruksbil - då är det skönt att slippa växla. Men i en m3a tycker jag det är en annan sak.

Mulisha_
19 juli 2013 · 14 Inlägg

Som du skriver "busgrabb" så hade du ju dina peoblem med SMG III inte SMG II. Nu säger jag självklart inte att det är en sämre låda, men lite off topic och blanda ihop dom när han ville veta om SMG II. Har aldrig kört M5 med SMG III själv.

"baltis" Jag förstår ju att du tkr negativt om SMG när din låda pajjade så fort du köpte din. Men bara för att du har haft problem betyder ju inte detta att alla Mbilar med SMG är skit. Tvärt om. Du kunde lika gärna köpt grisen i säcken med en manuell bil, där den manuella gick åt helvete så fort du satte dig i den. Och sen att du tkr att det är fjantigt med en "paddelväxellåda" hör ju garanterat inte hit. Tycker du är rätt fjantig med sådanna kommentarer. Har inte hört om någon kompressormatad m3a med SMG som lider av det du skriver. Man pressar ju din manuella låda (som är identisk förutom kopplingen) lika hårt men har inte denna säkerhertsspärr. Chansen är ju betydligt högre att du får problem med en manuell senare. Kolla på LOADED, där kan du ju snacka om kompressormatning och SMG. Tror att det är så att du är lite för kåt på manuella bilar helt enkelt. Villket är helt Ok.

Sen är ju inte en SMG låda en automat. Om man vill ha en automat så kommer man garanterat bli besviken. Jag tkr själv att själva automat läget i SMG suger bajs, den ska ju garanterat köras manuellt. Sen är det väl skönt att ha det tilhands i typ stan när det ringer på telefonen. Men jag skulle som sagt, aldrig välja manuellt i BMW M3 e46.

Hur som helst så köpte ju trådskaparen en M3 med SMG II.

saab_sonett Handledare
19 juli 2013 · 1 481 Inlägg

Mulisha_ skrev:
Som du skriver "busgrabb" så hade du ju dina peoblem med SMG III inte SMG II. Nu säger jag självklart inte att det är en sämre låda, men lite off topic och blanda ihop dom när han ville veta om SMG II. Har aldrig kört M5 med SMG III själv.

"baltis" Jag förstår ju att du tkr negativt om SMG när din låda pajjade så fort du köpte din. Men bara för att du har haft problem betyder ju inte detta att alla Mbilar med SMG är skit. Tvärt om. Du kunde lika gärna köpt grisen i säcken med en manuell bil, där den manuella gick åt helvete så fort du satte dig i den. Och sen att du tkr att det är fjantigt med en "paddelväxellåda" hör ju garanterat inte hit. Tycker du är rätt fjantig med sådanna kommentarer. Har inte hört om någon kompressormatad m3a med SMG som lider av det du skriver. Man pressar ju din manuella låda (som är identisk förutom kopplingen) lika hårt men har inte denna säkerhertsspärr. Chansen är ju betydligt högre att du får problem med en manuell senare. Kolla på LOADED, där kan du ju snacka om kompressormatning och SMG. Tror att det är så att du är lite för kåt på manuella bilar helt enkelt. Villket är helt Ok.

Sen är ju inte en SMG låda en automat. Om man vill ha en automat så kommer man garanterat bli besviken. Jag tkr själv att själva automat läget i SMG suger bajs, den ska ju garanterat köras manuellt. Sen är det väl skönt att ha det tilhands i typ stan när det ringer på telefonen. Men jag skulle som sagt, aldrig välja manuellt i BMW M3 e46.

Hur som helst så köpte ju trådskaparen en M3 med SMG II.

Nej SMG-lådorna är nog jättebra, man får bara 180 träffar på Autopowers forum när man söker på SMG och problem. roll

Samma sökning på E46fanatics ger 999 trådar.......

Senast redigerat av saab_sonett (19 juli 2013)

Mulisha_
19 juli 2013 · 14 Inlägg

saab_sonett skrev:

Mulisha_ skrev:
Som du skriver "busgrabb" så hade du ju dina peoblem med SMG III inte SMG II. Nu säger jag självklart inte att det är en sämre låda, men lite off topic och blanda ihop dom när han ville veta om SMG II. Har aldrig kört M5 med SMG III själv.

"baltis" Jag förstår ju att du tkr negativt om SMG när din låda pajjade så fort du köpte din. Men bara för att du har haft problem betyder ju inte detta att alla Mbilar med SMG är skit. Tvärt om. Du kunde lika gärna köpt grisen i säcken med en manuell bil, där den manuella gick åt helvete så fort du satte dig i den. Och sen att du tkr att det är fjantigt med en "paddelväxellåda" hör ju garanterat inte hit. Tycker du är rätt fjantig med sådanna kommentarer. Har inte hört om någon kompressormatad m3a med SMG som lider av det du skriver. Man pressar ju din manuella låda (som är identisk förutom kopplingen) lika hårt men har inte denna säkerhertsspärr. Chansen är ju betydligt högre att du får problem med en manuell senare. Kolla på LOADED, där kan du ju snacka om kompressormatning och SMG. Tror att det är så att du är lite för kåt på manuella bilar helt enkelt. Villket är helt Ok.

Sen är ju inte en SMG låda en automat. Om man vill ha en automat så kommer man garanterat bli besviken. Jag tkr själv att själva automat läget i SMG suger bajs, den ska ju garanterat köras manuellt. Sen är det väl skönt att ha det tilhands i typ stan när det ringer på telefonen. Men jag skulle som sagt, aldrig välja manuellt i BMW M3 e46.

Hur som helst så köpte ju trådskaparen en M3 med SMG II.

Nej SMG-lådorna är nog jättebra, man får bara 180 träffar på Autopowers forum när man söker på SMG och problem. roll

Samma sökning på E46fanatics ger 999 trådar.......

Blanda inte ihop SMG och SMG II. Men visst får man upp trådar på problem, men alla som skriver har ju just problem. Du hittar ju knappast trådar där folk skriver " hej min bil går jättebra ". Utan söker man efter fel i forum så hittar man ju också bara folk som har fel.
Sök på subframe i ett e46 forum så får du upp flera tusen tråda där folk har problem. Men resten avde miljoner bilar som ägts under åren rullar på utan problem. Testa gärna och sök på Smg II vs manual på E46fanatics så får du fram att 90% av alla användare vill hellre ha SMG II än manuell om du nu vill kolla forum. Detta börjar bli rätt lamt, folk väljer väl vilken låda dom vill. Tänkte bara ge SMG II lite backup eftersom de två som då hade skrivt gav den skit. Detta e ju va JAG tkr, inte vad folk tkr. Sen e de ju så att du kanske ska köra en bil innan du kommer me lama inlägg.

saab_sonett Handledare
19 juli 2013 · 1 481 Inlägg

Mulisha_ skrev:

saab_sonett skrev:

Mulisha_ skrev:
Som du skriver "busgrabb" så hade du ju dina peoblem med SMG III inte SMG II. Nu säger jag självklart inte att det är en sämre låda, men lite off topic och blanda ihop dom när han ville veta om SMG II. Har aldrig kört M5 med SMG III själv.

"baltis" Jag förstår ju att du tkr negativt om SMG när din låda pajjade så fort du köpte din. Men bara för att du har haft problem betyder ju inte detta att alla Mbilar med SMG är skit. Tvärt om. Du kunde lika gärna köpt grisen i säcken med en manuell bil, där den manuella gick åt helvete så fort du satte dig i den. Och sen att du tkr att det är fjantigt med en "paddelväxellåda" hör ju garanterat inte hit. Tycker du är rätt fjantig med sådanna kommentarer. Har inte hört om någon kompressormatad m3a med SMG som lider av det du skriver. Man pressar ju din manuella låda (som är identisk förutom kopplingen) lika hårt men har inte denna säkerhertsspärr. Chansen är ju betydligt högre att du får problem med en manuell senare. Kolla på LOADED, där kan du ju snacka om kompressormatning och SMG. Tror att det är så att du är lite för kåt på manuella bilar helt enkelt. Villket är helt Ok.

Sen är ju inte en SMG låda en automat. Om man vill ha en automat så kommer man garanterat bli besviken. Jag tkr själv att själva automat läget i SMG suger bajs, den ska ju garanterat köras manuellt. Sen är det väl skönt att ha det tilhands i typ stan när det ringer på telefonen. Men jag skulle som sagt, aldrig välja manuellt i BMW M3 e46.

Hur som helst så köpte ju trådskaparen en M3 med SMG II.

Nej SMG-lådorna är nog jättebra, man får bara 180 träffar på Autopowers forum när man söker på SMG och problem. roll

Samma sökning på E46fanatics ger 999 trådar.......

Blanda inte ihop SMG och SMG II. Men visst får man upp trådar på problem, men alla som skriver har ju just problem. Du hittar ju knappast trådar där folk skriver " hej min bil går jättebra ". Utan söker man efter fel i forum så hittar man ju också bara folk som har fel.
Sök på subframe i ett e46 forum så får du upp flera tusen tråda där folk har problem. Men resten avde miljoner bilar som ägts under åren rullar på utan problem. Testa gärna och sök på Smg II vs manual på E46fanatics så får du fram att 90% av alla användare vill hellre ha SMG II än manuell om du nu vill kolla forum. Detta börjar bli rätt lamt, folk väljer väl vilken låda dom vill. Tänkte bara ge SMG II lite backup eftersom de två som då hade skrivt gav den skit. Detta e ju va JAG tkr, inte vad folk tkr. Sen e de ju så att du kanske ska köra en bil innan du kommer me lama inlägg.

Jag kör manuell 6-vxl på min V8:a för att slippa problem. Automat är för folk som inte kan växla. wink

Mulisha_
19 juli 2013 · 14 Inlägg

saab_sonett skrev:

Mulisha_ skrev:

saab_sonett skrev:

Nej SMG-lådorna är nog jättebra, man får bara 180 träffar på Autopowers forum när man söker på SMG och problem. roll

Samma sökning på E46fanatics ger 999 trådar.......

Blanda inte ihop SMG och SMG II. Men visst får man upp trådar på problem, men alla som skriver har ju just problem. Du hittar ju knappast trådar där folk skriver " hej min bil går jättebra ". Utan söker man efter fel i forum så hittar man ju också bara folk som har fel.
Sök på subframe i ett e46 forum så får du upp flera tusen tråda där folk har problem. Men resten avde miljoner bilar som ägts under åren rullar på utan problem. Testa gärna och sök på Smg II vs manual på E46fanatics så får du fram att 90% av alla användare vill hellre ha SMG II än manuell om du nu vill kolla forum. Detta börjar bli rätt lamt, folk väljer väl vilken låda dom vill. Tänkte bara ge SMG II lite backup eftersom de två som då hade skrivt gav den skit. Detta e ju va JAG tkr, inte vad folk tkr. Sen e de ju så att du kanske ska köra en bil innan du kommer me lama inlägg.

Jag kör manuell 6-vxl på min V8:a för att slippa problem. Automat är för folk som inte kan växla. wink

Haha smile så säger alla med för liten penis.

Busgrabb Rejsa ?
19 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Ja men vafan sluta sticka under stolen med att det är mera problem med SMG av alla versioner än motsvarande manuella och det är billigare och säkrare att äga den manuella. PUNKT!

Håller ju dock med om att ska man köra bana mm så är SMG, DKG osv riktigt bra.
Prestandan är ju i typ i alla fall bättre på nyare bilar med "paddel växellåda"

Autotech
BMW 335D (2008)
baltis
19 juli 2013 · 1 948 Inlägg

Mulisha_ skrev:
Som du skriver "busgrabb" så hade du ju dina peoblem med SMG III inte SMG II. Nu säger jag självklart inte att det är en sämre låda, men lite off topic och blanda ihop dom när han ville veta om SMG II. Har aldrig kört M5 med SMG III själv.

"baltis" Jag förstår ju att du tkr negativt om SMG när din låda pajjade så fort du köpte din. Men bara för att du har haft problem betyder ju inte detta att alla Mbilar med SMG är skit. Tvärt om. Du kunde lika gärna köpt grisen i säcken med en manuell bil, där den manuella gick åt helvete så fort du satte dig i den. Och sen att du tkr att det är fjantigt med en "paddelväxellåda" hör ju garanterat inte hit. Tycker du är rätt fjantig med sådanna kommentarer. Har inte hört om någon kompressormatad m3a med SMG som lider av det du skriver. Man pressar ju din manuella låda (som är identisk förutom kopplingen) lika hårt men har inte denna säkerhertsspärr. Chansen är ju betydligt högre att du får problem med en manuell senare. Kolla på LOADED, där kan du ju snacka om kompressormatning och SMG. Tror att det är så att du är lite för kåt på manuella bilar helt enkelt. Villket är helt Ok.

Sen är ju inte en SMG låda en automat. Om man vill ha en automat så kommer man garanterat bli besviken. Jag tkr själv att själva automat läget i SMG suger bajs, den ska ju garanterat köras manuellt. Sen är det väl skönt att ha det tilhands i typ stan när det ringer på telefonen. Men jag skulle som sagt, aldrig välja manuellt i BMW M3 e46.

Hur som helst så köpte ju trådskaparen en M3 med SMG II.

En smg låda tar inte mer stryk än en manuell låda beroende på hästkrafter, det är samma "låda" i en smg, det är bara det att en robot sköter växlingen åt dig.
Så självklart spelar det ingen roll om du kompressormatar en smg eller en manuell.
När jag pratar om att bilen går varm utav kompressormatning (ess kit) så menar jag så klart MOTORN, inte växellådan. Och med hård körning, menar jag bankörning inte ligga och pressa i 300km/h på motorvägen.

Loaded är inte en m3a... det är en loaded smile Ser dock ut som en m3a wink


Smaken är som baken, MEN en sak kan man aldrig komma undan. SMG låda innebär MER elektronik och mekanik som EVENTUELLT kan gå sönder OCH för vissa bilar har det börjat strula redan strax efter 5k mil och andra har gått 20k utan några problem. Det kan även kosta allt från 500kr upp till 15-30k att åtgärda eventuellt fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang