3661
Sök

Nya högtalare 5.25 + aux ingång BMW E39

50 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Har tänkt investera i lite bättre ljud till bilen min och efter en hel del googlande så har jag fortfarande en del saker jag undrar över. Jag behöver 4st nya 5.25 högtalare. Är inne på att köra koaxialhögtalare runt om eftersom det verkar enklast att installera. Min BMW är utrustad med Buisness RDS med CD växlare och vad jag har förstått så sitter det endast 4st 5.25" högtalare i bilen.

Planen är att låta orginalstereon sitta i men jag undrar om det kan bli problem med nya högtalare. Finns det risk att orginalstereon inte orkar med dom nya högtalare för att dom drar mer ström?

Finns det någon som har installerat denna i sin BMW?: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-E39-E … c7656#shId I så fall, är kvaliten på ljudet bra?

Finns det någon bra hemsida som testar billjud? Gillar att läsa tester på produkter innan jag köper dom. I nuläget så har jag ingen aning om vilka högtalare jag ska köpa.

16 197 Inlägg
12 december 2012
om du ska byta till koaxer så byter du ner dig eftersom de sitter kit original.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

682 Inlägg
12 december 2012
Det är stereon som drar ström, högtalarna tål mer effekt. smile Du kan mata en 8000W bas med 45W om du vill. 

Övriga frågor; har inget svar ang. koaxer då jag själv bara kört kit! smile (inte svårare att installera, men du måste fästa diskanterna någonstans. )

50 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
om du ska byta till koaxer så byter du ner dig eftersom de sitter kit original.

Ska det inte sitta fyra tweeters isf? Det låter inge från hålen där dom isf skulle sitta fram och det finns inget utrymme som dom kan sitta i bak. Byta ner mig tror jag inte jag kan för orginalarna låter väldigt tunt, knappt någon bas alls.

DanneSundin skrev:
Det är stereon som drar ström, högtalarna tål mer effekt. smile Du kan mata en 8000W bas med 45W om du vill. 

Övriga frågor; har inget svar ang. koaxer då jag själv bara kört kit! smile (inte svårare att installera, men du måste fästa diskanterna någonstans. )

Nu fattade jag inte hehe :p Stereon kan väll bara mata ut en viss mängd "kräm" och om högtalarna kräver mer "kräm" så funkar det väll inte eller?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 december 2012
Saken är den att du får sällan "bas" genom att bara byta ut elementen..

En högtalare kräver inte en viss kraft. Den kan däremot vara tungdriven och behöva mycket kraft.
Wattbemärkningen på en högtalare är ett mått på hur mycket en högtalare orkar ta emot!

50 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Ahaja. Om jag nu tar och köper ett kit och har det fram och sen köper en aktiv bas så lär väll det duga för mig som sitter fram i bilen eller? Någon som kan rekommendera något bra högtalarkit och helst aktiv bas i lagom prisklass?

Sök