Man blir lika imponerad varje gång när man börjar läsa en tråd av hur många av inläggen som verkar hamna utanför ämnet

Jag tänkte ge dig lite info om att äga (min) Bmw 335, innan jag köpte den så jag kikade på flera olika sportigare alternativ ,min analys blev och är, att en V8 oavsett märke innebär en högre bränslekostnad än en sexcylindrig motor som har dubbelturbo och ett väloptimerat bränslesystem.
Jag skulle aldrig använda min bil för att pendla till jobbet men jag är helt säker på att det inte skulle bli så mycket högre bränslekostnad än en dito bensinmodell med mindre antal hästkrafter.
Bmw 335 är en fantastisk bil där jag upplever att man har filat på varje hundradel innan man satte ihop bilen, allting lirar underbart och under alla möjliga omständigheter och att man därför får otroligt mycket bil för pengarna. De första modeller kommer förmodlingen också bli klassiker så småningom eftersom de från 2011 inte har dubbelturbo.
Bmw 335 var ju en helt ny bilmodell när den kom modellåret 2007 och vad jag förstår så sparade man inget på ambitionen i Bayern, detta är förmodligen en orsak till att man för första gången valde att lägga en V8 i M3 istället för deras legendariska 3.0 L sexa. Hur skulle man kunna utveckla en top of line modell till när man kramat ur nästan allt ur denna underbara sexa.
Jag hade också tidigare tanken på att optimera min bil, detta går ju som bekant att göra på ett mycket enkelt sätt, du får mycket effekt för satsade pengar och då får även M3 e92 problem att hänga med, då denna i orginalutförande kräver högre varv för att få ut samma Nm som 335.
Det som är viktigt att tänka vid optimering är ju vad grejorna som inte blir optimerad tål, som koppling, axlar,bromsar etc....naturligtvis håller orginalgrejorna för lite mer än orginaleffekten men vid högre belastning så blir livslängden också kortare. Hur marknadsvärdet på den optimerade bilen påverkas kan jag inte svara på men för min egen del skulle det göra det i allafall.
Vill du ha en bil som syns, som funkar i alla sammanhang, som ger goodfeeling varje gång du trycker på startknappen eller gaspedalen och som är rolig att tanka, då ska du köpa en Bmw 335. Den är välbalanserad utan att på något sätt bli tråkig, reagera direkt på gaspådrag utan den berömda turbosnodden. Gillar du bilar som kräver höga varv så kan kanske M3 E46 erbjuda mer av den karaktären. Om du lägger 70-100 000 kr på inköpspriset för en 335, så kan du i bästa fall få en M3 av E92 och då är ju frågan vad du får för dessa slantar?
Så lycka till med bilköpet och God Hjul