Vem ska betala skatt?

Fredde_Vette JaG
14 december 2012 · 785 Inlägg

Hej.

Sålde min bil i slutet av oktober via ett leasing bolag.
Dagen då den nya ägaren började sitt kontrakt var den 1 november.

I slutet av november ska skatten på bilen vara betald.

Vem ska betala skatten? Enligt mig den nya ägaren, då det står att den som är ägare i början av denna månad ska betala skatten.. eller?

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
xzit
14 december 2012 · 448 Inlägg

den nya ägaren ska betala skatten då han äger bilen den 1 nov .
enligt mitt tycke

Senast redigerat av XzitXR3I (14 december 2012)

Xzit
thelaughingmadman
14 december 2012 · 711 Inlägg

Ett enkelt exempel:
Jag köpte min bil i juli, låt säga den 16:e. I juli skulle även skatten betalas.
Eftersom den tidigare ägaren var ägare när en betalningsmånad inleddes (d.v.s. 1 juli), så ska skatten betalas av den föregående ägaren.

Såhär säger Transportstyrelsen:

Ägarbyte och fordonsskatt

Om ett ägarbyte sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker innan skatten förfaller till betalning. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas.

Läs mer på sidan betalning av skatt.

Tidigare betald fordonsskatt återbetalas inte när vi registrerar ägarbyte för ett fordon, som är fortsatt påställt (i trafik). Fordonsskatten följer då fordonet.

Mer information om fordonsskatt och skattskyldighet.

- http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

- http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -av-skatt/

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Fredde_Vette JaG
14 december 2012 · 785 Inlägg

Jo, det är lätt när det är längre in i månaden.

I detta fall ägde jag bilen den siste oktober och köparen den 1 november och iom det stod ägarbytet den 1/11 dvs den månad skatten ska betalas.
Jag hade kontrakt på bilen till den siste oktober.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Evildan
14 december 2012 ·

Stämmer helt som "thalaughingmadman" skriver, det är den nya ägaren som är skattskyldig.

Peter_5565
14 december 2012 · 326 Inlägg

Evildan skrev:
Stämmer helt som "thalaughingmadman" skriver, det är den nya ägaren som är skattskyldig.

Säker på det? Sist i det han citerar står det ju så här: "Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten."

Som jag förstår det så tog ju nya ägaren över kontraktet den 1:a November, alltså efter midnatt och en bit in på dagen. Då borde ju säljaren betala skatten i det här fallet också.

Fredde_Vette JaG
14 december 2012 · 785 Inlägg

Saken i detta fallet är att det är ett leasingbolag som styrde det hela, och köparens kontrakt gäller från 12-11-01.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Evildan
14 december 2012 ·

Peter_5565 skrev:

Evildan skrev:
Stämmer helt som "thalaughingmadman" skriver, det är den nya ägaren som är skattskyldig.

Säker på det? Sist i det han citerar står det ju så här: "Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten."

Som jag förstår det så tog ju nya ägaren över kontraktet den 1:a November, alltså efter midnatt och en bit in på dagen. Då borde ju säljaren betala skatten i det här fallet också.

Han skriver att han sålde bilen i slutet av oktober, då är säljaren inte skattskyldig.
Däremot undrar jag vem som ägde bilen mellan slutet av okt till 1november.
Om bilen var påställd 1a november är den som stod som registrerad ägare skattskyldig.
Var bilen avställd är det den som ställer på bilen som blir skattskyldig.

Peter_5565
14 december 2012 · 326 Inlägg

Evildan skrev:
Han skriver att han sålde bilen i slutet av oktober, då är säljaren inte skattskyldig.
Däremot undrar jag vem som ägde bilen mellan slutet av okt till 1november.
Om bilen var påställd 1a november är den som stod som registrerad ägare skattskyldig.
Var bilen avställd är det den som ställer på bilen som blir skattskyldig.

Jo, det har du ju rätt i.. Krångligt det här. Vi får nog veta senare hur det gick hoppas jag.

Andromeda Rumpmas
15 december 2012 · 3 860 Inlägg

Den som står som ägare i ingången av skattemånaden, dvs den nya ägaren. Solklart fall.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Peter_5565
15 december 2012 · 326 Inlägg

Andromeda skrev:
Den som står som ägare i ingången av skattemånaden, dvs den nya ägaren. Solklart fall.

Jo, men frågan är ju om han ägde bilen vid midnatt när det blev den 1:a eller om han blev ägare några timmar senare. Det är ju det som är oklart som jag förstår det.
Läs citaten från Transportstyrelsen så ser du att det är en väsentlig skillnad på dom timmarna. Ingången av skattemånaden som du säger, det är ju vid midnatt mellan den sista Oktober och den första November.

Men om det nu är så att nya ägaren stod som ägare på kvällen den sista Oktober eller tidigare, då har du rätt och då är det solklart. Blev han ägare efter midnatt, då ska säljaren betala. Det är åtminstone så jag tolkar det som Transportstyrelsen säger.

gemini78 Jägermeister
15 december 2012 · 909 Inlägg

Då är det du som ska betala skatten enligt Transportstyrelsen för du är reggad som ägare ännu den 1a November.

Fredde_Vette skrev:
Jo, det är lätt när det är längre in i månaden.

I detta fall ägde jag bilen den siste oktober och köparen den 1 november och iom det stod ägarbytet den 1/11 dvs den månad skatten ska betalas.
Jag hade kontrakt på bilen till den siste oktober.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Fredde_Vette JaG
15 december 2012 · 785 Inlägg

Här är ju problemet att rent juridiskt ägde ju leasingbolaget bilen i övergången.
Mitt ansvar för bilen tog slut den siste oktober kl 23.59.59 sen var det leasingbolaget och den nya ägarens problem.

Vi (säljare/köpare) skrev inte ägarbyte när han hämtade bilen, utan detta löste leasing bolaget..

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
gemini78 Jägermeister
15 december 2012 · 909 Inlägg

Har du fått krav på dig att du ska betala skatten då?

Annars är det ju bara att du kontaktar leasingbolaget om saken och ber dom betala fakturan.

Visa dom texten från Transportstyrelsen och säg att du ju inte ägde den efter 23.59 nått mer.

Förklara annars fint och sansat att du inte kommer betala fakturan och att bilen kommer gå i brukadeförbud, dom vill nog lösa det då för tror knappast den nya leasaren vill ha problem eller att företaget vill behandla den nya leasingtagaren på det viset att dom får köra runt i en olaglig bil.


Fredde_Vette skrev:
Här är ju problemet att rent juridiskt ägde ju leasingbolaget bilen i övergången.
Mitt ansvar för bilen tog slut den siste oktober kl 23.59.59 sen var det leasingbolaget och den nya ägarens problem.

Vi (säljare/köpare) skrev inte ägarbyte när han hämtade bilen, utan detta löste leasing bolaget..

Senast redigerat av gemini78 (15 december 2012)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Fredde_Vette JaG
16 december 2012 · 785 Inlägg

Har suttit 3 timmar i telefon och varit i kontakt flera gånger med vägverket, transportstyrelsen, skatteverket och leasingbolaget.. Alla och då menar jag alla hänvisar mig till varann och ingen vill ta tag i vad som blivit fel.

Det är inte pengarna det handlar om, utan mer en principsak nu.

Jag hade kontrakt till siste oktober och skatten gäller 1 dec till mars!!

Borde man inte införa personlig skatt på bilar? Menar att vid ägarbyte ställs bilen av och sedan på direkt igen för att säljaren ska slippa betala vägskatt till köparen?
Tycket det är fel hela vägen..

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Peter_5565
20 december 2012 · 326 Inlägg

Tänkte just fråga  hur det gick, men jag antar att du inte vet mer än härom dagen.
Skriv en rad när de vet hur det blev, skulle vara intressant att veta vad som gäller egentligen.

Fredde_Vette JaG
20 december 2012 · 785 Inlägg

Absolut..

Snckade med köparen och även han tycker att han ska betala den, men han har inte betalt den ännu..
Det är jag som kommer få skit för det om jg inte betalar det i slutet tack vare leasingbolaget..

Från och med nu kommer jag sälja alla bilar besiktiade men avställda.. smile

Får se om allt löser sig..Hör av mig när jag vet mer...

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Hool
22 december 2012 · 1 067 Inlägg

Ska du betala skatten får du ett inbetalningskort. Om du inte redan fått det..

Har du fått inbetalningskortet och säljer efter det så åker du på det istället.  Om du inte säljer den avställd

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
christAfer Wärmland
25 februari 2013 · 943 Inlägg

Bumpar den här!
Jag bytte till mig en bil 16e februari, slutsiffran är 9 (Dvs att den ska skattas i Februari). Har två frågor.
Rent juridiskt sett så måste väl det vara förra ägaren som är skyldig att skatta?
Jag vill dock inte vara en f*tta, så jag ska betala skatten. Hur ska jag gå tillväga? Kan jag beställa inbetalningskort från skatteverket och betala skatten, eller hur ska jag göra? När måste den vara betald senast?

Ööööööööööööh.....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang