Beräknat på 9-5:an
1500 mil per år, vilket stämmer hyffsat:
Däck totalt inköpt 8000, delar upp på tre års livslängd = 2667 kr/år
Skatt 2300 kr/år
Försäkring 6216 kr/år
Bränsle, räknar på ett snittpris på 15 kr/litern = 18 000
Service och rep, faktiskt utfall = 10000, dock var 4k motorvärmarinstallation men räknar med hela summan ändå.
Parkering 2400 kr/år
Tvätt: ca 500 kr/år, fullt utrustad tvätthall på jobbet för jobbilarna

Värdeminskning? Saab är nere väldigt lågt redan
Med värdeminskning på 5000 kr blir milkostnaden 31,38 kr
Med en värdeminskning på 10 000 kr blir milkostnaden 34,71 kr.
Men givetvis skulle ett turbohaveri, motorhaveri, kopplingshaveri eller växellådshaveri öka milkostnaden med flera kronor.
Beräknat på 1000 mil om året bli milkostnaden istället 40,91 kronor.
Kan tillägga att jag räknat lite på att skaffa en 9-3 Aero TTid istället, en MY10 eller -11 för runt 150k-200k. Förutom att man måste ut med pengarna sparar man:
Skatt: Skattefri i 5 år
Försäkring: Ungefär samma, undantaget bara halvförsäkring tills den fyller 3 år.
Bränsle: Ca 0,5 l/mil med ett dieselpris på ca 14 kr ger ca 7 kr/ mil eller 10500 kr/ 1500 mil. Dock förväntas ju dieselpriset stiga kraftigt, men man höjer säkert bensinskatten så att den följer med.
Parkering; samma
Tvätt: samma
Service och rep: ca 4500 / år för service, räknar inte med haverier jag måste bekosta själv, dvs 3kr/mil.
Värdeminskning; Minst 30k/år, dvs 20 kr/mil.
Summerat: ca 36 kr/mil om jag slipper haverier för att åka i en nyare bil 1500 mil om året och med ett stadigt dieselpris runt 14 kr. Vet jag inte om det är värt...
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.