Ekonomi: Vad har ni för milkostnad på er bil?

zoopåse
15 december 2012 · 1 171 Inlägg

AIC skrev:
Ni som har dyra/nya bilar men billiga försäkringar. Hur kommer det sig? Har ni bara trafikförsäkring eller? *undrar*

Om den är väldigt ny (<3år) så ingår vagnskadeförsäkring, så då behöver man bara betala för halv. Service kan också ingå ibland.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
15 december 2012 · 3 929 Inlägg

matteeee skrev:

MrEricsson skrev:

Thunderbird88 skrev:

Kollar du kalkylen så ingår värdeminskning.

Helt plötsligt så vart det inte billigare lol

jodå just det de blir då den dricker hälften så mkt soppa
inte bytt en del på 09an

medans de äldre fick man ju köpa både de ena och de andra. x antal tusen hela tiden.

sen minskar ju värdet på gammalt skrot med så

så det jag märkt är att jag har mer pengar över med ny bil som rullar mer än dom man haft innan som stog oftast still.

Men man åker ju bra mycket bekvämare i en ny bil, och saker som går sönder kostar ju förutom pengar även tid, så det är nog värt det ändå för de flesta.

Den biten beror på som fan. Inte alltid man gör det.
Få medelsvensson bilar jag åkt i som klår komforten i min Lincoln.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
caromania Forummoderator
15 december 2012 · 9 296 Inlägg

Jag tycker det är viktigt att poängtera det jag skrev tidigare, det är inte så att kommande milkostnaden blir det ni räknar ut, utan den uträkningen blir gjord i efterhand på vad det kostade. Alltså kan man inte resonera att "min bil kostar 36kr per mil så det kommer kosta 144kr att köra till IKEA som är 2 mil tur och retur."

Bilen kostar vad den kostar per dag oavsett vad. Åker du till IKEA med cykel så kommer resan ändå ha kostat kanske 50-90kr beroende på bil i bilkostnad eftersom bilens skatt, försäkring och övriga fasta kostnader fortfarande finns oavsett om bilen startats eller ej.

Senast redigerat av caromania (15 december 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zoopåse
15 december 2012 · 1 171 Inlägg

caromania skrev:
Jag tycker det är viktigt att poängtera det jag skrev tidigare, det är inte så att kommande milkostnaden blir det ni räknar ut, utan den uträkningen blir gjord i efterhand på vad det kostade. Alltså kan man inte resonera att "min bil kostar 36kr per mil så det kommer kosta 144kr att köra till IKEA som är 2 mil tur och retur."

Bilen kostar vad den kostar per dag oavsett vad. Åker du till IKEA med cykel så kommer resan ändå ha kostat kanske 50-90kr beroende på bil i bilkostnad eftersom bilens skatt, försäkring och övriga fasta kostnader fortfarande finns oavsett om bilen startats eller ej.

Ett enklare sätt att föklara det där är att milkostnaden minskar ju mer man kör med bilen p.g.a. fasta kostnader.

Senast redigerat av zoopåse (15 december 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2012 · 13 742 Inlägg

10-12kr milen med seat arosan exkl värdeökninge smile

om man ser det till vad den kostar mig i försäkring+skatt+bes och sen bränslekostnaden på ett år
slitage och sånt är sånna små pengar en ny koppling kostar tex 500kr jobbet kostar gratis eftersom man inte är född med tummen centralmonterad

inköp 3200kr värde runt 7000-10.000kr
så än så länge så ligger jag rätt smidigt till

hade bilen varit ny hade den nog hamnat runt 20kr milen i bästa fall
och sen undrar folk varför man åker runt i det där gamla skrotet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Andromeda Rumpmas
15 december 2012 · 3 860 Inlägg

Beräknat på 9-5:an

1500 mil per år, vilket stämmer hyffsat:

Däck totalt inköpt 8000, delar upp på tre års livslängd = 2667 kr/år
Skatt 2300 kr/år
Försäkring 6216 kr/år
Bränsle, räknar på ett snittpris på 15 kr/litern = 18 000
Service och rep, faktiskt utfall = 10000, dock var 4k motorvärmarinstallation men räknar med hela summan ändå.
Parkering 2400 kr/år
Tvätt: ca 500 kr/år, fullt utrustad tvätthall på jobbet för jobbilarna big_smile
Värdeminskning? Saab är nere väldigt lågt redan

Med värdeminskning på 5000 kr blir milkostnaden 31,38 kr
Med en värdeminskning på 10 000 kr blir milkostnaden 34,71 kr.

Men givetvis skulle ett turbohaveri, motorhaveri, kopplingshaveri eller växellådshaveri öka milkostnaden med flera kronor.

Beräknat på 1000 mil om året bli milkostnaden istället 40,91 kronor.


Kan tillägga att jag räknat lite på att skaffa en 9-3 Aero TTid istället, en MY10 eller -11 för runt 150k-200k. Förutom att man måste ut med pengarna sparar man:

Skatt: Skattefri i 5 år
Försäkring: Ungefär samma, undantaget bara halvförsäkring tills den fyller 3 år.
Bränsle: Ca 0,5 l/mil med ett dieselpris på ca 14 kr ger ca 7 kr/ mil eller 10500 kr/ 1500 mil. Dock förväntas ju dieselpriset stiga kraftigt, men man höjer säkert bensinskatten så att den följer med.
Parkering; samma
Tvätt: samma
Service och rep: ca 4500 / år för service, räknar inte med haverier jag måste bekosta själv, dvs 3kr/mil.
Värdeminskning; Minst 30k/år, dvs 20 kr/mil.

Summerat: ca 36 kr/mil om jag slipper haverier för att åka i en nyare bil 1500 mil om året och med ett stadigt dieselpris runt 14 kr. Vet jag inte om det är värt...

Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

Senast redigerat av Andromeda (15 december 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2012 · 13 742 Inlägg

Andromeda skrev:
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Senast redigerat av Growe (15 december 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 december 2012 · 14 050 Inlägg

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Du har nog rätt och det kan ju bli ganska dyrt att reparera "nya" bilar eftersom dom är så tekniskt komplicerade, mycket som kan spöka och ge konstiga fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2012 · 13 742 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Du har nog rätt och det kan ju bli ganska dyrt att reparera "nya" bilar eftersom dom är så tekniskt komplicerade, mycket som kan spöka och ge konstiga fel.

/Benny

jo men även lite mellan gamla bilar blir jävligt dyrt att laga om man inte kan meka själv men en styrbox på en v70n kostar lätt 10-15K med jobb

hållt på med en 05:ans v70n d5 där srs lampan lyser går inte ens att få kontakt med styrboxen. en sån kan man inte laga själv eftersom man inte kan byta grejer rakt över

Tanten får ta ut en tjänstebil i mars men har räknat och räknat och kostnaden väger inte upp trevligheten i att ha en ny bil att köra runt i.
Eller så är jag för snål smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
15 december 2012 · 3 860 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Du har nog rätt och det kan ju bli ganska dyrt att reparera "nya" bilar eftersom dom är så tekniskt komplicerade, mycket som kan spöka och ge konstiga fel.

/Benny

Dessutom har jag alltid alternativet att skrota en rostig 740 -88 om den får generalras utan att göra en särskilt stor ekonomisk förlust.

Men köper jag en 3 år gammal bil där garantin just gått ut för 150-200k och får ett haveri på t ex växellådan är det ju bara att byta och se glad ut även om det kostar 30-40k, annars är ju bilen komplett värdelös.

Angående nya bilar har vi haft vår splitt nya jourbil på verkstaden ett par gånger under kallperioden. Lampdisco där ESP, ABS osv slutar fungera samt att handbromsen frös. Vi fick rådet att inte använda handbromsen, på en ny bil!

Dock bör du kunna lita på tillförlitligheten hos en ny bil i högre grad än en äldre även om den äldre är mycket välservad.

Senast redigerat av Andromeda (15 december 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
15 december 2012 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Tänkte på att om man tillämpar min ovanstående beräkning på en 9-3 TTid på att man lånar istället för att köper kontant så kostar bilen 60 kronor milen med ett billån på 3000 kr/månad. Det är mycket pengar det hmm

Senast redigerat av Andromeda (15 december 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2012 · 13 742 Inlägg

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Du har nog rätt och det kan ju bli ganska dyrt att reparera "nya" bilar eftersom dom är så tekniskt komplicerade, mycket som kan spöka och ge konstiga fel.

/Benny

Dessutom har jag alltid alternativet att skrota en rostig 740 -88 om den får generalras utan att göra en särskilt stor ekonomisk förlust.

Men köper jag en 3 år gammal bil där garantin just gått ut för 150-200k och får ett haveri på t ex växellådan är det ju bara att byta och se glad ut även om det kostar 30-40k, annars är ju bilen komplett värdelös.

Angående nya bilar har vi haft vår splitt nya jourbil på verkstaden ett par gånger under kallperioden. Lampdisco där ESP, ABS osv slutar fungera samt att handbromsen frös. Vi fick rådet att inte använda handbromsen, på en ny bil!

Dock bör du kunna lita på tillförlitligheten hos en ny bil i högre grad än en äldre även om den äldre är mycket välservad.

man borde kunna lita på en ny bil men samtidigt så är dom så mycket känsligare så mindre problem blir betydligt mycket större. säg att cambusen tappar signal så är man rökt istort sätt räcker det med att man startar bilen med startkablar eller något annat så är man helt enkelt rökt. så vet inte riktigt om jag kan hålla med men visst känns det säkrare med en nyare bil. haft ett problem med våran Arosa denna vinter snö blåste in under huven och fyllde motorutrymmet med snö och bilen gick en stund och dog.
men frågan är om inte det kunnat hänt med en helt ny bil oxå?! smile
annars har jag aldrig varit med om att en bil klippdör efter vägen utan dom har gått tills dess att jag stängt av dom.

har aldrig ägt en bil som jag gett mer än 6000kr för endå har jag klarat mig.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 december 2012 · 14 050 Inlägg

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Du har nog rätt och det kan ju bli ganska dyrt att reparera "nya" bilar eftersom dom är så tekniskt komplicerade, mycket som kan spöka och ge konstiga fel.

/Benny

Dessutom har jag alltid alternativet att skrota en rostig 740 -88 om den får generalras utan att göra en särskilt stor ekonomisk förlust.

Men köper jag en 3 år gammal bil där garantin just gått ut för 150-200k och får ett haveri på t ex växellådan är det ju bara att byta och se glad ut även om det kostar 30-40k, annars är ju bilen komplett värdelös.

Angående nya bilar har vi haft vår splitt nya jourbil på verkstaden ett par gånger under kallperioden. Lampdisco där ESP, ABS osv slutar fungera samt att handbromsen frös. Vi fick rådet att inte använda handbromsen, på en ny bil!

Dock bör du kunna lita på tillförlitligheten hos en ny bil i högre grad än en äldre även om den äldre är mycket välservad.

Löjligt. Klart man ska kunna använda handbromsen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2012 · 13 742 Inlägg

Andromeda skrev:

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Tänkte på att om man tillämpar min ovanstående beräkning på en 9-3 TTid på att man lånar istället för att köper kontant så kostar bilen 60 kronor milen med ett billån på 3000 kr/månad. Det är mycket pengar det hmm
Dock kanske man tar det på mer än ca 60 månader.

mycket pengar varje månad och då får man lägga till försäkring+skatt i fasta kostnader. jag kan nolla mina utgifter på bilarna på under 5min. Men är man inte kunnig när det gäller bilar ska man inte köpa gammalt skrot. för då får någon stackars släktning hjälpa till

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2012 · 13 742 Inlägg

Vettemannen skrev:

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:

Du har nog rätt och det kan ju bli ganska dyrt att reparera "nya" bilar eftersom dom är så tekniskt komplicerade, mycket som kan spöka och ge konstiga fel.

/Benny

Dessutom har jag alltid alternativet att skrota en rostig 740 -88 om den får generalras utan att göra en särskilt stor ekonomisk förlust.

Men köper jag en 3 år gammal bil där garantin just gått ut för 150-200k och får ett haveri på t ex växellådan är det ju bara att byta och se glad ut även om det kostar 30-40k, annars är ju bilen komplett värdelös.

Angående nya bilar har vi haft vår splitt nya jourbil på verkstaden ett par gånger under kallperioden. Lampdisco där ESP, ABS osv slutar fungera samt att handbromsen frös. Vi fick rådet att inte använda handbromsen, på en ny bil!

Dock bör du kunna lita på tillförlitligheten hos en ny bil i högre grad än en äldre även om den äldre är mycket välservad.

Löjligt. Klart man ska kunna använda handbromsen.

/Benny

eller hur vinter+fwd utan handbroms hur skoj är det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
8_23sek
15 december 2012 · 87 Inlägg

Dodge ram 1500 Hemi 4x4

Värdeminskning  5000
Försäkring         8500
Bränsle     2,2 liter milen så ca 30kr
Service       3000 var 400 mil
Skatt           3000
Förbrukningsmaterial däck   5000

på 2000 mil  blir det cirka 52,50kr milen

Senast redigerat av 8_23sek (15 december 2012)

NiKeMaN Entreprenör
16 december 2012 · 1 286 Inlägg

Andromeda skrev:

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Det man slipper i rep äter värdeminskningen upp med råge, och det finns andra roliga saker att göra med så mycket pengar.

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Tänkte på att om man tillämpar min ovanstående beräkning på en 9-3 TTid på att man lånar istället för att köper kontant så kostar bilen 60 kronor milen med ett billån på 3000 kr/månad. Det är mycket pengar det hmm

Fel.
Bilen kostar inte 60kr per mil bara för att du har ett billån på 3000:- per månad.

// Niklas Johansson
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 december 2012 · 10 427 Inlägg

2009 räknade jag ut milkostnaden på 740n över en 2 årsperiod, tror det landade på runt 50kr/milen eller så lol

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 december 2012 · 14 050 Inlägg

steifan skrev:
2009 räknade jag ut milkostnaden på 740n över en 2 årsperiod, tror det landade på runt 50kr/milen eller så lol

Oavsett vilken bil man har så inte fan är det billigt. Men det handlar väl om prioriteringar kan jag tänka mig. För vem av oss här på garaget skulle vilja börja cykla istället för att ta våra kära fyrhjulingar! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2012 · 13 742 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Andromeda skrev:

Growe skrev:

många räknar inte med att värdeminskningen oftast är EXTREM hög på en ny bil
så det äter upp 10års rep kostnader på skrotbilar
och då måste man dessutom räkna med att alla servicar måste göras på en ny bil och det kostar skjortan
ett oljebyte verkstad vs hemma så är skillnaden rätt stor
räknar man där till lite filter och tändstift eller andra service grejer så kostar det sjuka pengar.

hitils har min lillbil legat på exakt 10kr milen om man räknar allt som allt på 2000mil detta har gjorts sen i maj i år

sen kan så klart ett stort ras kosta en del men det väger endå inte upp värdeminskningen när jag köper en skrothög för ett par tusen och kan åka med om rep kostnaderna blir för dyra.

dessutom kostar en ny bil ganska stora summor bara att äga utan att köra om man inte har kontanter

ett billån där man betalar 2500-3500 verkar vanligt som tusan.

driftsäkerheten är tyvärr varken bättre eller sämre med en ny bil bilar går sönder för eller senare.

Tänkte på att om man tillämpar min ovanstående beräkning på en 9-3 TTid på att man lånar istället för att köper kontant så kostar bilen 60 kronor milen med ett billån på 3000 kr/månad. Det är mycket pengar det hmm

Fel.
Bilen kostar inte 60kr per mil bara för att du har ett billån på 3000:- per månad.

nej det handlar om hur mycket man kör mindre mil mer milkostnad på månadskostnaden. visst har du lite värde kvar när bilen är betalad. men en saab är kanske värd 20K efter 5år om man kollar på hur priserna fallet på senare tiden =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang