Ljudskillnad med dieselböj?

Lady_Luck
17 december 2012 · 18 Inlägg

Hejsan,
tänkte höra om någon har erfarenhet av detta. Att tex sätta en krök neråt 45-90 grader (dieselböj) på en säg Turbobil med 3 tumssystem. Nu menar jag inte någon integrerad ljuddämpare utan bara böjen, alltså att ersätta ett rakt ändrör, med en variant som går neråt mot marken.

Undrar lite om ljudet kommer påverkas av detta, blir det mullrigare eller rentav tystare?
Har själv teorier at båda hållen: Kan bli mullrigare eftersom ljudet studsar mer samt studsar på asfalten,
eller bli tystare då ljudet slås ihjäl på marken?

Tacksam för erfarenheter!

--------------------------
-Annelie
osterback
17 december 2012 · 218 Inlägg

Lady_Luck skrev:
Hejsan,
tänkte höra om någon har erfarenhet av detta. Att tex sätta en krök neråt 45-90 grader (dieselböj) på en säg Turbobil med 3 tumssystem. Nu menar jag inte någon integrerad ljuddämpare utan bara böjen, alltså att ersätta ett rakt ändrör, med en variant som går neråt mot marken.

Undrar lite om ljudet kommer påverkas av detta, blir det mullrigare eller rentav tystare?
Har själv teorier at båda hållen: Kan bli mullrigare eftersom ljudet studsar mer samt studsar på asfalten,
eller bli tystare då ljudet slås ihjäl på marken?

Tacksam för erfarenheter!

Ljudet dämpas lite, volvo 850 tdi satt böj monterat original för lägre avgasljud samt mindre sotning på stötfång och lucka!

-
Lady_Luck
11 januari 2013 · 18 Inlägg

Lite sent, men blir det verkligen dämpande på ett 3 tums helsystem? Ingen som slängt på en böj på sin??

--------------------------
-Annelie
B-Body GM B-Body Nörd
11 januari 2013 · 370 Inlägg

Sommaren 2011 så körde jag bara med grenrör i princip. Där katalysatorn skulle sitta så monterade jag en 90 graders böj och ljudet blev tystare i bilen men det lät högre utanför bilen.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang