6271
Sök

Köpt fel ljuddämpare, passar bara DIESEL, prova montera ändå?

414 Inlägg
18 december 2012
Det är ju en rörstump som sitter i slutdämparen som man sen ska skarva på bilens system... om bilens system går på andra sidan på dieslar (jag har ingen aning, bara exempel..) så är det ju nästan en garanti att det inte passar, är väl säkert spegelvänt eller nåt. tongue

Om du inte får tag på nån som har gjort exakt det här förut så är det nog omöjligt och säga exakt vad man behöver göra för att få det att passa utan att lägga sig under bilen och mäta lite och kolla så ens fästanordningen är samma, typ tongue

DLS
1 147 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Det är sant, vi får se hur vi löser de, får anlita expertis wink

792 Inlägg
18 december 2012
återkom gärna med resultat/bild eller en video sen smile

DLS
1 147 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
Det ska jag lova att göra smile

DLS
1 147 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
Tjena.

Nu sitter den där.

Kan ärligt säga att de var ett litet helvete. Höll man den under bilen såg de ut som perfekt passform, dock var de inte de. Kapade av den gamla dämparen. Upphängningarna var jävligt sega att få loss men de gick. Tryckte i den nya dämparen med muff in i de gamla men nu plötsligt pekade den lite för mycket och passade inte riktigt. Slutade med att vi kapade av en bit till och satte en muff med klämmor. Jackade några fler jack i muffen för att de skulle vara lättare att klämma åt.
Den nya dämparens infästningar passade bara 1 av 3 men jag hade inga grejor till att fixa dit en andra, iallfall så den hänger lite lite på sniskan, dock ingen risk att falla av men inte snyggt så ska fixa en till infästning för stabilitet och utseendets skull.
Pga detta så kan de vid enstaka tillfällen skrammla lite från den så jag hoppas en till infästning får den mer stabil.

792 Inlägg
23 december 2012
Sedär! Nåja allt går med lite våld och vaselin! God julddämpare!

DLS
1 147 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Nu har jag haft den en månad ca, och jag vetitusan om jag är nöjd, låter inte värre än random bonde med öppna blås.

792 Inlägg
14 januari 2013
Ajdå.. Tråkigt att du inte är nöjd sad

DLS
1 147 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ja besviken som fan faktiskt, men förväntade mig kanske inget värre med en dieselversion. Nu funderar jag på hur jag ska göra, den gamla dämparen har ju ett perfekt format rör och är ju anslutet, kapa av de gamla och på med något annat? Sälja burken jag har nu, kanske får 500 kr för de iallfall.

2 024 Inlägg
14 januari 2013
Att det är en dieseldämpare påverkar knappast ljudet något. En modern turbodiesel dämpas så pass av turbon så den har borde snarast ha mindre dämpning än en bensinare utan turbo. Har provkört min bil med hela systemet bortplockat, inkl kat och partikelfilter och den var absolut inte högljudd.
Vill du ha mer ljud ur röret så får du nog prova att plocka bort nån av dämparna eller byta till ett komplett sportsystem.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

DLS
1 147 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ja de är kanske som du säger att de tex är mellandämparen som ställer till de för mig.

Men vad har den för funktion tro förrutom att dämpa? Plocka väck och sätta ett rakt rör kanske : )

DLS
1 147 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
Någon som vet vad mellan/främre dämparen har för funktion egentligen?

792 Inlägg
16 januari 2013
Det brukar väl sitta två ljuddämpare? Tror inte det gör nå ifall du plockar bort den smile Men det är vad jag gissar

DLS
1 147 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
Ja precis, främre och bakre, bakre är ju bytt, men den främre sitter kvar, så undrar hur mycket den dämpar ljudet eller om den har någon annan viktig funktion.

Sök