3778
Sök

Ang utbilda sig till billackerare igenom arbetsförmedlingen.

3 182 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
funderar starkt på att gå den utbildningen här i Stockholm som ska va på 10veckor, men finns det nån  som har gott den, tog det lång tid innan ni fick jobb efter utbildningen.
Senast redigerat av pukan2 (19 december 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
19 december 2012
10mån? ska du stå och slipa bilar hela livet?
för det är det enda man kan lyckas med på en så kort utbildning frågan om man ens klarar av det.

skulle förövrigt hellre skära av mig båda tummarna med en slö bortskniv än att börja jobba på en bilackeringsfirma igen höll på i 5års tid och FY fan vilket piss jobb

Kör fort så hinner inget hända...

3 182 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
sorry fick fel info det är inte 10 veckor det är 40 veckor.

8 Inlägg
19 december 2012
Hallå  hallå! Vet ingenting om just utbildningen i sig via AF eller så men kan säga då jag själv är billackerare att visst, du kan gå utbildningen men som det ser ut nu på marknaden går det ganska dåligt för billackerings firmorna. Men vad är det som gör att du vill gå utbildningen, är det själva lackeringen, förarbetet...? För att vara billackerare på en firma handlar väldigt lite om att få måla såvidare dom inte söker just en målare. Handlar till största del om slipning och själva förarbetet. Själv tycker jag nästan förarbetet är "roligaste" momentet pga man får se resultatet när skadan är klar. Avråder dig absolut inte att skita i utbildningen för jag är väldigt nöjd att jag valde billackering som inriktning i gymnasiet. Men kolla upp på olika firmor innan du bestämmer dig så du får lite humm om hur det ser ut på marknaden. Förvisso vet jag inte hur det ser ut i Sthlms trakterna men här nere i Skåne går det väldigt dåligt. Men om man ser det positiva så har du inte bara billackering... Jag själv jobbar som industrilackerare (målar Containers) och trivs väldigt bra! Från vad jag märkt så är det en hel del industrilackeringsfirmor/Produktions firmor som vill ha billackerare då billackerare har högsta nogrannhet.
Är det något du undrar så skicka ett PM så ska jag försöka besvara dina frågor smile

Mvh,
Jonas

14 680 Inlägg
20 december 2012
Kan inte begripa hur lackfirmorna går dåligt. med dom överdrivna priserna som dom har.

dom ska ha 6000kr för att lacka en dörrjävel

Drog runt firman jag jobbade på och vi tog 1000-1500kr för en dörr

men som sagt lever hellre mitt liv utan knäskålar bortdemonterade med ett hagelgevär än att står och slipar och maskerar bilar det vidrigaste jobbet man kan tänka sig dåligt betalt är det oxå smile

Dom skönhetsmålar gärna jobbet och det är väll skoj till en början men efter ett par år är det totalt dött slitigt som fan och huden tar stryk som fan av allt slipdam

Självlärd
3 083 Inlägg
20 december 2012
Growe skrev:
Kan inte begripa hur lackfirmorna går dåligt. med dom överdrivna priserna som dom har.

men som sagt lever hellre mitt liv utan knäskålar bortdemonterade med ett hagelgevär än att står och slipar och maskerar bilar det vidrigaste jobbet man kan tänka sig dåligt betalt är det oxå smile

Dom skönhetsmålar gärna jobbet och det är väll skoj till en början men efter ett par år är det totalt dött slitigt som fan och huden tar stryk som fan av allt slipdam

Kanske just därför dom går dåligt

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

14 680 Inlägg
21 december 2012
Volvo142_73a skrev:
Growe skrev:

Kanske just därför dom går dåligt

fast det är dom priserna som alla kör med..fast visst det är ingen raketforskning dom syslar med..så för 6K kan man köpa en spruta+kompressor+slipmaskin och lite färg och måla det och resultatet blir nog säkert bättre dessutom smile

8 Inlägg
22 december 2012
Det är lite från person till person väl ang lackering och allt vad det innebär. Har hållt på med lackering i 7 år och det är fortfarande min stora passion så att säga. Visst, vissa tar en oerhörd summa men den firman jag jobbade på innan tog vi 15 000 för hellackering (beroende på bil, färg och diverse skador). För dörrar även där beroende på skada och vilken typ av färg men runt 2500-4000. Jag målar numera bilar på fritiden, tar 1000kr för dörr(beroende på skada) och då använder jag riktiga sprutor, kompressor och det blir om jag själv får säga det riktigt jävla bra resultat! :p

14 680 Inlägg
22 december 2012
15 är en rimlig summa. har fått prisförslag på 35K på min 740 smile tror t.o.m jag bara ville ha dörrgångar+tak och bakpartiet inkl baklucka målad =/

Har iof kunskaperna att blåsa skiten själv men tiden det tar för mig utan tillgång till riktiga grejer gör det inte värt det.

så är någon sugen att blåsa på färg med skapligt resultat brun met på en halv volvo demonterad och klar skrik till smile

Sök