7287
Sök

Hur lågt kan man ställa en turbo att ladda?

113 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
Hej.

Det kanske låter som en dum rubrik, men för att få svar på frågor måste man ställa dem.

Det är så att jag ska besiktiga en 945 LTT snart och det sitter en TB58 i den och jag har inte originalturbon liggandes, tyvärr. Därför ska jag ställa ned laddtrycket så att bilen går någorlunda original (0,3 är ju original) så min tanke var ifall det går att ställa laddtrycket på så lågt som 0,1 bar för att få bilen att verka gå original utan att något skadas?

Går det att eliminera laddtrycket helt till och med kanske? Just bara in för besiktningen.

Uppskattar vettiga svar!

Mvh.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

2 656 Inlägg
19 december 2012
Bazzzinga skrev:
Hej.

Det kanske låter som en dum rubrik, men för att få svar på frågor måste man ställa dem.

Det är så att jag ska besiktiga en 945 LTT snart och det sitter en TB58 i den och jag har inte originalturbon liggandes, tyvärr. Därför ska jag ställa ned laddtrycket så att bilen går någorlunda original (0,3 är ju original) så min tanke var ifall det går att ställa laddtrycket på så lågt som 0,1 bar för att få bilen att verka gå original utan att något skadas?

Går det att eliminera laddtrycket helt till och med kanske? Just bara in för besiktningen.

Uppskattar vettiga svar!

Mvh.

ändrar du laddet fettar den väl på som in i ? avgasvärderna lär bli helt kass då

plankan
19 december 2012
ekelund88 skrev:
Bazzzinga skrev:
Hej.

Uppskattar vettiga svar!

Mvh.

ändrar du laddet fettar den väl på som in i ? avgasvärderna lär bli helt kass då

Även på tomgångstestarna -
det har jag svårt att tro......

113 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Bazzzinga skrev:
Hej.

Uppskattar vettiga svar!

Mvh.

Jag har ingen aning.

Laddet stod på 0,4-0,5 när jag köpte den. Då hade den original programvara. Därefter bytte jag till Vikingchip Ecomax och tändchip noname. Dock går bilen betydligt bättre än en bil med 135 pollar för tillfället, då den släpper på ettan och tvåan vid blött väglag när turbon peakar.

Känns som att det kan anmärkas på besiktningen om detta, därav att jag undrar om det överhuvudtaget går att ställa ned laddtrycket utan problem.

- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

5 156 Inlägg
19 december 2012
Tror helt ärligt inte att dom kommer säga så mycket på bilprovningen. Dels har ja aldrig vart med om att dom plågar ur en bil så dom skulle märka nått. Dom sa då inget när ja besikta mercan med kcr box och uppställt ladd till 1,6 bar. Hade till och med laddtrycksmätare i bilen. Jodå dom såg att den ladda så mycket få den laddar fullt vid 2500rpm.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

113 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Tror helt ärligt inte att dom kommer säga så mycket på bilprovningen. Dels har ja aldrig vart med om att dom plågar ur en bil så dom skulle märka nått. Dom sa då inget när ja besikta mercan med kcr box och uppställt ladd till 1,6 bar. Hade till och med laddtrycksmätare i bilen. Jodå dom såg att den ladda så mycket få den laddar fullt vid 2500rpm.

Låter betryggande! Det är nämligen första gången jag ska besiktiga en trimmad bil, därav att jag är lite osäker.. smile

Saken är den att jag köpte bilen med endast tre månader kvar på besiktningen, dum som man är. Nu när tiden är kommen för besiktningen inser jag att det finns ett antal punkter under motorhuven som de kan anmärka på och jag är innerligt orolig för registreringsbesiktning.

Därför tänkte jag ta bort eller förminska alla faktorer de kan klaga på så gott det går, vilket lär gynna situationen något i alla fall.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
19 december 2012
Dom kanske hellre märker att det sitter en för stor turbo där istället för orginal ?

113 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
hewra skrev:
Dom kanske hellre märker att det sitter en för stor turbo där istället för orginal ?

Det vore ju det optimala! Men paranoid som jag är så går jag väl efter:

"Hoppas på det bästa, förbered för det värsta.".

2 174 Inlägg
19 december 2012
hewra skrev:

japp det kan hända om det ser hemmagjort ut och inte proffsigt.

Man får montera större turbo, men inte höjja effekten, min 900 t16 aero aeromax (350hp) var nära att jag fick regbes på, hade 3 tum batteriböjj, han drog en riktig provsväng och log riktigt när han kom tillbaka, han kolla inte tuta, batteriet låg i kofferten, inget sånt han ville bara köra som tur va, han var nog en saab älskare för han kolla typ inget på bilen han visste det var sjuk pulver i den.

Men har man ca 150 hk original sen plötsligt runt 300 så hänger inte upphängning, bromsar m.m med, och då blir bilen trafikfarlig därför börjar besiktningen gnälla, Men har du ett litet fattigt chip så bryr dom sig inte.

Men som sagt ser det ut som en vadstena bo vart och dragit kablar och slangar under huvven räkna med regbes.

1 758 Inlägg
19 december 2012
hangman skrev:
hewra skrev:

Man får montera större turbo, men inte höjja effekten, min 900 t16 aero aeromax (350hp) var nära att jag fick regbes på, hade 3 tum batteriböjj, han drog en riktig provsväng och log riktigt när han kom tillbaka, han kolla inte tuta, batteriet låg i kofferten, inget sånt han ville bara köra som tur va, han var nog en saab älskare för han kolla typ inget på bilen han visste det var sjuk pulver i den.

Men har man ca 150 hk original sen plötsligt runt 300 så hänger inte upphängning, bromsar m.m med, och då blir bilen trafikfarlig därför börjar besiktningen gnälla, Men har du ett litet fattigt chip så bryr dom sig inte.

Men som sagt ser det ut som en vadstena bo vart och dragit kablar och slangar under huvven räkna med regbes.

Bara om bilen är av årsmodell 1975 eller tidigare och man måste alltid regbesikta sådana ändringar.
Senast redigerat av schnauz (19 december 2012)

113 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
hangman skrev:
hewra skrev:

För tillfället sitter det:

3" från turbon med racekatt
TB58
Portat grenrör/topp etc (förvisso inget som syns)
Grövre programvara (inget heller som syns)

Och vissa andra icke synliga modifieringar. Därav är jag lite nervös inför besiktningen då bilen går märkbart bättre än original, men samtidigt är det inte extremt mycket trim på den.

2 411 Inlägg
19 december 2012
Audin min går också märkbart bättre än original (strax över 200hp nu och 149 org) men det har dem aldrig sagt nått om tongue Har fått en kommentar en gång om att den hade bra vrid och jag erkände att den var chippad och mer än så vart det inte

577 Inlägg
20 december 2012
Du kan nog köra helt utan ladd, du har ju luftmassemätare så motorn går ju rent. Du lär kämpa för o få upp den över 60 kanske och i uppförsbackar. Men besiktningen kör ju inte särskilt fort.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

klabbarpan
3 041 Inlägg
20 december 2012
Jag hade bytat ut dumpen mot en mindre iögonfallande. Bilprovningen gillar inte öppna racer dumpar...

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 december 2012
gör bara så att du skruvar bort staget mellan wastegateklockan å wastegatearmen, gänga ut stången MAX dvs så att wastegaten är fullt öppen montera tillbaka, kör in å besikta.

du kommer få ett positivt laddtryck även om de är rätt lågt, dock kommer bilen inte börja ladda ordentligt förrens vid 45-5000rpm å dom blesta på bilprovningen brukar inte varva så pass.

575 Inlägg
20 december 2012
Har besiktigat bilar me mellan 250-400hk o laddtryck uppåt 1,8bar på varierande stationer i landet o jag har aldrig fått en anmärkning på nåt som har me trimmet o göra. Man ska nog ha väldig otur då...

MSCR

1 705 Inlägg
20 december 2012
Bazzzinga skrev:
Laddet stod på 0,4-0,5 när jag köpte den. Då hade den original programvara. Därefter bytte jag till Vikingchip Ecomax och tändchip noname. Dock går bilen betydligt bättre än en bil med 135 pollar för tillfället, då den släpper på ettan och tvåan vid blött väglag när turbon peakar.

Känns som att det kan anmärkas på besiktningen om detta, därav att jag undrar om det överhuvudtaget går att ställa ned laddtrycket utan problem.

Jag rullade igenom med 320 hästar, och den släpper på ettan, tvåan och trean på torr asfalt. smile
Så länge det ser någorlunda original ut och är seriöst byggt brukar dom vara rätt snälla på besiktningen. Så länge det inte sitter massa blåa silikonslangar, öppna luftfilter, 3" avgas och annat skit så bryr dom sig sällan.
Jag fick beröm för skicket på bilen, och när jag fått intyget där det stod "fordonet har godkänts" flinade bara killen och sa "nu när du har pappret i handen, hur många pållar har du?"

Men visst, man kan ha oflyt och få nån jävla byråkratnisse som inte fått något av frugan på länge. Men då känns det som om det kvittar vad man gör, man åker dit ändå.
Senast redigerat av rcy (20 december 2012)

Avstängd
1 418 Inlägg
20 december 2012
ekelund88 skrev:
Bazzzinga skrev:
Hej.

Uppskattar vettiga svar!

Mvh.

hur tänkte du nu? bilen har väll lmm och sond?

113 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
rcy skrev:
Bazzzinga skrev:

Jag rullade igenom med 320 hästar, och den släpper på ettan, tvåan och trean på torr asfalt. smile
Så länge det ser någorlunda original ut och är seriöst byggt brukar dom vara rätt snälla på besiktningen. Så länge det inte sitter massa blåa silikonslangar, öppna luftfilter, 3" avgas och annat skit så bryr dom sig sällan.
Jag fick beröm för skicket på bilen, och när jag fått intyget där det stod "fordonet har godkänts" flinade bara killen och sa "nu när du har pappret i handen, hur många pållar har du?"

Men visst, man kan ha oflyt och få nån jävla byråkratnisse som inte fått något av frugan på länge. Men då känns det som om det kvittar vad man gör, man åker dit ändå.

Just nu sitter det öppet filter, 3" från turbon och liknande i den, dock i stort sett bara svarta slangar och liknande. Ser överlag seriöst byggt ut som jag tar bort den öppna dumpventilen och ordnar avgasupphängningen seriöst.

Jag hoppas innerligt att det löser sig på besiktningen!

Xuri skrev:
gör bara så att du skruvar bort staget mellan wastegateklockan å wastegatearmen, gänga ut stången MAX dvs så att wastegaten är fullt öppen montera tillbaka, kör in å besikta.

du kommer få ett positivt laddtryck även om de är rätt lågt, dock kommer bilen inte börja ladda ordentligt förrens vid 45-5000rpm å dom blesta på bilprovningen brukar inte varva så pass.

Med andra ord ställer ned det så långt det går på armens gängor innan det lossnar?

1 705 Inlägg
21 december 2012
Bazzzinga skrev:
rcy skrev:
Bazzzinga skrev:

Just nu sitter det öppet filter, 3" från turbon och liknande i den, dock i stort sett bara svarta slangar och liknande. Ser överlag seriöst byggt ut som jag tar bort den öppna dumpventilen och ordnar avgasupphängningen seriöst.

Jag hoppas innerligt att det löser sig på besiktningen!

3" dp har jag oxå. Samt 100-cells racekatt och 2.5" sportsystem bakåt.
Dock inget öppet filter och ingen öppen dump. Jag bygger för effekt, inte för syns skull. wink

Sök