Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera och motormässigt är målet för närvarande runt 300hk...

David_Str

  • 129 Följare
  • 203 279 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 augusti
David_Str
14 januari 2013 · 198 Inlägg
#41

Driftkungen skrev:
Älskar hur seriöst du bygger! Kul att få äga en bil som du drömt om sedan du var mindre, även om de nu är billiga.

Ska läsa igenom tråden noggrannare imån när man är lite piggare. Men precis som du säger är det svårt att hitta en helt rostfri 9000 idag, min 9000 som jag bygger banbil på var helt rostfri på sina vanliga ställen förutom hål i golvet på förarsidan?! Mysko wink

Tack för uppmuntran!

Mycket av rosten på min bil hade man kanske inte hittat om man inte letat, dessutom är den i största delen kosmetisk. Ska läsa din tråd så fort jag får tid, låter konstigt med hål mitt i golvet wink

/David

David_bagge
14 januari 2013 · 225 Inlägg
#42

prenumerering av tråden är gjord det här projektet måste jag följa smile

Mvh David
David_Str
14 januari 2013 · 198 Inlägg
#43

David_bagge skrev:
prenumerering av tråden är gjord det här projektet måste jag följa smile

Hej! Kul att du följer!

Glömde nästan berätta om strulet med mina bussningar...

Innan jag köpte nya bussningar till övre motorfästet testade jag att fylla de gamla med nåt rutlim (polyuretan) som jag köpte på Biltema. Hade på MYCKET. Lät det torka några dagar, blev väl halvhårt tyckte jag så jag la undan dem. De låg på en hylla i kanske ett halvår... När jag tog fram dem var det STENHÅRDA, ingen antydan till flex alls. Men köpte nya ändå, de var grymt prisvärda, får se vilken kvalitet de håller.

Sen skulle jag bara få ur de gamla ur alu-hållaren... Lättare sagt en gjort, fick till slut upp skiten i skruvstädet, och hylsa och bussning började röra sig! Men gick plötsligt lite tungt, så jag hämtade en förlängare....PANG!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5e6297ca589d3e546923b9edb9632fc4.jpg

Bussning – Skruvstycke, 1-0! smile   

Blev att borra ur gummit i bussningen, och metallhylsan kapades med såg från insidan. Tog säkert två timmar, och jag själv blev typ två år äldre på kuppen smile

/David

Pall3
14 januari 2013 · 137 Inlägg
#44

stackars skruvstädet big_smile

skutte Bilrekonditionerare
14 januari 2013 · 453 Inlägg
#45

Underbart jobb du lägger ner, motorn ser ju finare ut än när bilen var ny smile Ge inte upp nu bara pga rosten i bakvagnen!!

MVH Rikard
David_Str
14 januari 2013 · 198 Inlägg
#46

Pall3 skrev:
stackars skruvstädet big_smile

Hann tänka nåt i stil med "undra varför handtaget inte var längre från början?" roll

skutte skrev:
Underbart jobb du lägger ner, motorn ser ju finare ut än när bilen var ny smile Ge inte upp nu bara pga rosten i bakvagnen!!

Tack! Nejdå, har inte gett upp, tro mig smile

David_bagge
14 januari 2013 · 225 Inlägg
#47

fort sätt med det fina jobbet du kommer få en väldigt fin 9000 smile

Mvh David
David_Str
15 januari 2013 · 198 Inlägg
#48

Vinter/Vår 2012:

Eftersom det var dags att slipa rost i bakvagn och underrede, så åkte bakvagnen, tank och allt som satt i vägen ner. Bromsoken bak såg rätt fräscha ut, gissar att de bytts ut. Någon hade målat lite silverfärg på dem. Tyvärr kärvade ett av dem i handbromsmekanismen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-f7e9ccadc26f1360c86afb59cbd18509.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-a185cfabb7f9f6c9fdf2d949e6126186.jpg

Allt i bakvagnen var rostigt och allmänt jobbigt, fick inte bort dämparna först så plockade ner allt på en gång. Fick använda en HEL DEL våld för att få isär alla grejerna. Skruvarna dämpare-krängningshämmare-bakaxel var värst.  Lite bilder på misären:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-010ce1ee28c162f6d448a5408e55a176.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d97d03e0527550145fec59697fd81442.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e09ab22dee2128cb33849a19cf530fee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d784a98bedd9345b004315b17ef85bc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-0ba1608d82ab9af8d844ccdfa017174a.jpg

Tanken åkte ner, gjorde rent både invändigt och utvändigt. Här precis nerriven och smutsig:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9703d6709ad3897282280a98f4a851b1.jpg

Sedan var det dags att angripa rosten. Till min stora lättnad var det mest ytrost i golvet, dvs. det gick att rädda utan svets. Gick ”bara” hål på två ställen, bilder på det kommer senare.

Jag använder ungefär följande metod:
-All lös färg/rostskydd tas bort med stamjärn/kniv/mejsel
-Sedan lamellskiva på vinkelslip för att grovslipa ytan. Det dammar något djävulskt när man slipar i rostskyddet/karosskittet... sad
-Efter detta kör jag med stålborste på vinkelslipen för att komma åt bättre i eventuella porer. Denna är grymt effektiv: http://www.jula.se/stalborste-256047

Nu brukar mesta rosten vara borta, men ibland är det svårt att komma åt i porerna, se exempel på bild nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c156840dd8237c6ec992cd1190323e87.jpg

Efter att ha läst denna tråden http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604 (bilderna tyvärr borta) så bestämde jag mig för att testa med fosforsyra (typ rostätare) i porerna. Alfa-killarna får man väl anta är experter på rostlagning wink

Jag var skeptisk och det fungerar inte om man gör som det står på burken. Men om man lägger ett tjockt lager, täcker med gladpack och väntar ett dygn så blir det betydligt bättre. Rosten reagerar och blir svartfärgad och porös, perfekt, för man ser precis vart det är rostporer kvar. Om man sedan går på med stålborsten igen så flyger oftast det mesta av rosten bort mycket lätt smile Får man inte bort allt är det bara att upprepa.

Nedan är en bild där jag använt metoden, det var lite rost i porerna kvar efter slipning/stålborstning, men efter en behandling med syran och 5 sekunder med borsten ser det finfint ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-7cdf5c2f40447e9ea91b49e6e90a776f.jpg

På vissa ställen har jag också använt punktbläster, fristråleblästring kommer inte på fråga i mitt garage. Punktblästern tycker jag är lite farlig ibland, går man på för länge kan det gå hål i frisk plåt.

Testade även lite elektrolys på bakvagnsgrejerna, men det tog för lång tid så jag lämnade iväg hela bakvagnen på blästring istället, då var prylarna dessutom då inte är i vägen vid rostlagandet.

Eftersom jag bara visat bilder på smutsiga saker, bjuder jag på en bonusbild på grill-emblemet som jag fixade till med lite färg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-303007b01313878fe47b081bb412a1c2.jpg

Allt för denna gång, fortsättning följer smile

David_Str
20 januari 2013 · 198 Inlägg
#49

Hej! Liten update igen. Detta gjordes Vår/Sommar 2012:

När jag köpte bilen gick det inte att få i 5:an. Det gamla växellänkaget var helt slut så ett nytt inhandlades. Funderade ett tag på att hitta nåt stumt men läste att det brukar bli en massa vibrationer i kupén så köpte ett vanligt från Speedparts istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ae344d90eb2c17ab025ab2390c0aa335.jpg

(Har hör att Scantech inte är bästa kvalité men det är åtminstone nytt, och lär hålla ett bra tag) Monterade det och justerade in växlarna och vipps så blev bilen 5-växlad igen!

Sedan fortsatte jag med bakvagnen/underredet. Här har jag åtgärdat rosten och lagt exoxy på de ytor som blev plåtrena:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-24ccc1c7f4d3d92708f9a034e31a4cc9.jpg

Notera hålet in i tröskeln på högra sidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-705fb822128a20f7808a5bab8b1085d7.jpg

Blev hål i plåten bakom bakhjulet också, på båda sidor. Kapat ur den dåliga plåten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-663412de5b5eb49e128b09aa63a10a45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5ba2e5e3dc454339aabdb704d49c42b9.jpg

Hittade lite ”ytrost”. Tänkte att det inte var nån fara, det borde vara tjock plåt i balken..Hämtade en hammare och vips så blev det hål... Urkapat o grundat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-38024aa279019c0e91a5be45b4034cb0.jpg

Andra sidan såg bättre ut. Bara lite på ytan. Rosten borta, grundat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-99c2110b5397356f0b57d309c19115cb.jpg

Vid ena upphängningen gick det hål också när jag körde med blästern:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-98e046cd5de7ca1c39e2f2b47531d620.jpg

Eftersom min svärfar har ett yrke där han svetsar mycket, och har tillgång till egen verkstad, så har han hjälpt mig med den biten, om än väldigt motvilligt smile Han gillar av nån underlig anledning inte rost... 

Vi lagade hålet i balken och vid upphängningen direkt. Har tyvärr inga bilder på det. Resten väntar vi med eftersom det är bättre att jobba i en riktig verkstad och alla andra ställen går att komma åt med bakvagn och avgassystem monterat. Så jag tänkte sätta ihop hela bakvagnen först och laga det sista hålen då bilen är körbar.

Sedan inhandlades bromsrör och bromsslangar. Skall bli helt nya rör till bakvagnen, och bäst att passa på medan tanken var nere.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-35cc251fa4f41971e6e1a0e371980091.jpg

Sedan blev det tankband, fjädrar, bussningar till bakvagn, bränslefilter m.m.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-23c6cb836161b47feaaaf975afe7f509.jpg

Jag tyckte bilen ”hängde” lite bak när köpte den, och gillar inte när den ser baktung ut. Så jag köpte lastfjädrar till 9000. Tanken är att kapa till dem till rätt längd när bilen är klar. Fram sitter det H/R sänkfjädrar. När jag jämförde lastfjädern med de gamla sänkfjädrarna så var de 1mm tjockare diameter, och de känns hårdare då de är monterade på bilen. Här en jämförelse:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-fdf9ca5e4f6df3ce09213c6fca65d6e9.jpg

Allt för denna gång, fortsättning följer. Fråga kommentera gärna smile

/David

David_bagge
20 januari 2013 · 225 Inlägg
#50

kommer bli snyggt med dom nya delarna smile

Mvh David
DJ-SAAB
20 januari 2013 · 274 Inlägg
#51

Hade också problem med växellänkaget men 1 - 2 gick inte i va jobbigt o starta på 3an sad

Having a fast VOLVO is like coming out of the closet, You might surprise people, but you're still gay
David_Str
20 januari 2013 · 198 Inlägg
#52

Marcus017 skrev:
Hade också problem med växellänkaget men 1 - 2 gick inte i va jobbigt o starta på 3an sad

Det verkar vara väldigt vanligt, har en kompis som kör 9000 och han hade också problem med vissa växlar, men där räckte det med justering.

Gummit i bussningen skulle kanske kunna vara lite hårdare, växellägena på 9000 är rätt "komfortinriktade" och inte direkt "sportiga" smile

Eriksson__Saab
20 januari 2013 · 32 Inlägg
#53

riktigt imponerande bygge! satan va fint det blir smile

David_Str
21 januari 2013 · 198 Inlägg
#54

eriksson__saab skrev:
riktigt imponerande bygge! satan va fint det blir smile

Tackar!

Glömde nämna fenomenet på mina sidokjolar. De är liksom ”missfärgade” på några ställen, men det är som om problemet sitter under klarlacken. Det är helt blankt, går inte bort med lösningsmedel och går inte heller att polera bort:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-4a7fd57c7fb70c6bfbd70211e99ac8bd.jpg

Här ett annat ställe, ser ut som om något runnit nerför kjolen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e48838334c9ea95671f4b2041e6d389c.jpg

Någon som sett något liknande? Vad kan det bero på?

/David

DJ-SAAB
21 januari 2013 · 274 Inlägg
#55

David_Str skrev:

eriksson__saab skrev:
riktigt imponerande bygge! satan va fint det blir smile

Tackar!

Glömde nämna fenomenet på mina sidokjolar. De är liksom ”missfärgade” på några ställen, men det är som om problemet sitter under klarlacken. Det är helt blankt, går inte bort med lösningsmedel och går inte heller att polera bort:

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-4a7fd57c7fb70c6bfbd70211e99ac8bd.jpg

Här ett annat ställe, ser ut som om något runnit nerför kjolen:

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e48838334c9ea95671f4b2041e6d389c.jpg

Någon som sett något liknande? Vad kan det bero på?

/David

Bara slippa ner kjolarna o gör om sen så är problem väck. smile Men ändå tråkigt att inte de gå bort, ha aldrig sätt nåt liknat tro jag kanske nån gång men inte på min bil då.

Having a fast VOLVO is like coming out of the closet, You might surprise people, but you're still gay
Felap
21 januari 2013 · 108 Inlägg
#56

det blir ju riktigt fint smile

David_Str
21 januari 2013 · 198 Inlägg
#57

Marcus017 skrev:
Bara slippa ner kjolarna o gör om sen så är problem väck. smile Men ändå tråkigt att inte de gå bort, ha aldrig sätt nåt liknat tro jag kanske nån gång men inte på min bil då.

Absolut! Det får bli ny färg, men jag är bara nyfiken på vad det kan bero på? Har aldrig sett nåt likande själv...roll

Felap skrev:
det blir ju riktigt fint smile

Får hoppas det! Men man blir smutsig av att ligga under bilen på ett garagegolv och slipa med lamellskiva, blir "Lützen-dimma" i lokalen och man ser ut som en gammaldags sotare i ansiktet smile

Pall3
21 januari 2013 · 137 Inlägg
#58

Kan vara så att klarlacken och färgen inte bundit ihop ordentligt, kan legat något fett eller liknande just där. Det var problemet på en utav mina kjolar när jag lackade dom. Lackeraren sa att de är bara slipa ner och göra om göra rätt big_smile

David_Str
24 januari 2013 · 198 Inlägg
#59

Hej! Mer update. Detta gjordes under sommaren 2012:

Här har jag fått tillbaka bakvagnsgrejerna från blästring, grundat med 2 lager epoxy och sedan svart topplack på det. Jag har använt pensel, till skillnad från framvagnen som sprutades. Så finishen blev inte riktigt lika bra, men det blev inte dåligt för det. På bakaxeln la jag även några lager body under topplacken:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-0c1c3d08e8541901f605dc631e2ecf58.jpg

Här är de små detaljerna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-59df34890057a3ee7efe2d0547c1b4e9.jpg

Eftersom jag tvättat och grundat underredet på de lagade ställena så använde jag samma färg till hela underredet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2336a0aa8847bacb9075227e849231b2.jpg

Själva målandet var ett kapitel för sig. Först alla lösa bakvagnsdelar utomhus, sedan in i garaget för att måla underredet. Jag använde heltäckande klädsel, glasögon och plasthandskar. Efter en stund klibbade färgen på handskarna ihop och de gick sönder. Tänkte att det nog gick att få bort färgen senare och fortsatte... Denna färgen gick INTE bort, inte ens med lösningsmedel, så mina händer blev fläckvis svarta... roll

Som om det inte var nog så hade färgen trängt igenom min bomullströja så delar av överkroppen var  fläckig. Det på överkroppen gick hyfsat lätt bort om man gnuggade med gröna sidan på svampen. Skönt... tongue

Andra varvet använde jag diskhandskar, mössa och ett gammalt regnställ, det gick lite bättre även om det blev lite svettigt i sommarvärmen smile

Här en bild på lagningen i ”balken”, lite fel fokus men det ser lite bättre ut nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-1148042a4e2992a93cd7742fc918b384.jpg

Misären vid stötdämparinfästningen ska lagas senare. Är en krafig förstärkning på insidan så detta är bara själva innerskärmen, och påverkar egentligen inte hållbarheten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-261a13ec4f12405fc8ac84c523de8c8e.jpg

Börjar se trevlig ut under. Har monterat bakvagnen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ffac16ec3d991ccc8d80aebf4e0158d5.jpg

Har inte målat på de ställen som är kvar att rostlaga. Här en bild på bakre hjulhuset. Satan va hjullagren ser skabbiga ut i förhållande till resten smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-85b42254084a8a45a61df43686a07e93.jpg

Sedan har jag dragit nya bromsrör och monterat bränslefilter. Ser rätt fint ut med nya grejer även under bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d6ccf59e504206e76845bb28c26b008c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-25db8ef8af55c1df9b140c916cde3ea8.jpg

Det blir som sagt dammigt när man slipar. Har inga emblem på bilen bak ännu. Fixade till det lite temporärt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-38b0fb3be008e7639d2552f990329d3f.jpg

Allt för denna gång, fortsättning följer. Fråga kommentera gärna smile

/David

GrEEn81 Saab Freak
24 januari 2013 · 292 Inlägg
#60

kul o få den i skick smile

Mvh:Andreas
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang