Kamkedjebyte på en Suzuki Grand vitara v6 behövs några specialverktyg?

Timpa1995
19 december 2012 · 43 Inlägg

Hej

Har fått en förfrågan om att  byta en rasslande kamkedja på en Suzuki grand vitara, vilket vart lockande.
De finns gått om plats för att byta så motorn behövs inte hivas ur, men funderar på om de är några specialverktyg som behövs.

Mvh Tim

BMW 540 IA (1994)
k1n93n
29 mars 2014 · 5 Inlägg

Hej, får man fråga nu i efterhand hur det var att byta på en sådan här?

Har nämligen en själv och tänkte ge mig in på operationen i slutet av nästa vecka. Låter som en instängd marackasmusikant innanför bröstkåpan i dagsläget.

Mvh
Jonas

Timpa1995
29 mars 2014 · 43 Inlägg

Vad som hände var att jag bytte motor istället, köpte en på bildelsbasen för 10k kr som hade gått 14k mil.

En ny kamtransmission skulle gå på minst de dubbla som vi betala för den andra motorn. Bytet av motor var bra mycket smidigare än att man skulle riva hela fronten, nolla med mera. Jag lyfte ur med låda, samt fördelningslåda då Suzuki själva rekomendera de. Tänk bara på att om de är en automat så se till att du släpper på convertern från svänghjulet innan du delar på motorn från lådan, oljepumpen till lådan kan annars gå.

BMW 540 IA (1994)
k1n93n
30 mars 2014 · 5 Inlägg

Okok, jag köpte en komplett kamkedjesats med alla tillbehör direkt från tillverkaren för 6.251Twd (Taiwanesisk $) Alltså 1336kr fraktat och klart hem till dörren. Det tyckte jag var billigt :-) Så jag ska ge mig in på ett byte i slutet av nästa vecka, får se hur det går då :-)

Timpa1995
30 mars 2014 · 43 Inlägg

Kanon!
Jag lycka till då, bara man tar sin tid och fotar lite så brukar allting gå fint!

BMW 540 IA (1994)
dragstar00se
27 juni 2014 · 1 Inlägg

Du har inte lust att dela med dig av var du köpte prylarna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang