Tappat tryck i basen

D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

japp som rubriken lyder, häromdagen skulle jag lägga trägolv i bagagen på bilen, sen när det var klart så monterade jag in allt ljud, "snyggt och prydligt".
men sen så kom jag på att efter jag kopplat bort batteriet så nollställs ju stereon, (jag vet att man inte ska fibbla för mkt med stereo inställningar"
och nu spelar det ingen roll hur jag vrider och vänder på steg/stereo.
Allt tryck är borta... före jag plocka ur de så spelade det riktigt gött, och nu tror man knappt att det finns nån bas där, den ligger på samma volym oavsett hur högt/lågt det är på stereon nästan.

vad jag har för steg och basar spelar väll ingen roll då det funkade före jag plockade ur det ? Mvh

(detta är riktigt störande så snälla hjälp!)

Senast redigerat av D-alvarsson (25 december 2012)

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Snoogiloo
25 december 2012 · 685 Inlägg

Vad är det för stereo?
Har du kopplat lös kablarna till basarna?

D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Vad är det för stereo?
Har du kopplat lös kablarna till basarna?

det är en pioneer MVH-150UI
och ja jag bytte ut kablarna när jag fixade iordning bagagen smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Snoogiloo
25 december 2012 · 685 Inlägg

D-alvarsson skrev:

Snoogiloo skrev:
Vad är det för stereo?
Har du kopplat lös kablarna till basarna?

det är en pioneer MVH-150UI
och ja jag bytte ut kablarna när jag fixade iordning bagagen smile

Det första du skall kolla då är så att inte basarna är fasvända mot varandra.

DVS kolla så att plus och minus sitter på rätt plats!

D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

Snoogiloo skrev:

D-alvarsson skrev:

Snoogiloo skrev:
Vad är det för stereo?
Har du kopplat lös kablarna till basarna?

det är en pioneer MVH-150UI
och ja jag bytte ut kablarna när jag fixade iordning bagagen smile

Det första du skall kolla då är så att inte basarna är fasvända mot varandra.

DVS kolla så att plus och minus sitter på rätt plats!

jag markerade upp det och kopplade in det, men jag får väll ta och kolla upp det en extra gång för att vara säker, men säg att dom sitter rätt. vad bör man utgå ifrån då? smile God jul förresten! wink

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Snoogiloo
25 december 2012 · 685 Inlägg

D-alvarsson skrev:

Snoogiloo skrev:

D-alvarsson skrev:

det är en pioneer MVH-150UI
och ja jag bytte ut kablarna när jag fixade iordning bagagen smile

Det första du skall kolla då är så att inte basarna är fasvända mot varandra.

DVS kolla så att plus och minus sitter på rätt plats!

jag markerade upp det och kopplade in det, men jag får väll ta och kolla upp det en extra gång för att vara säker, men säg att dom sitter rätt. vad bör man utgå ifrån då? smile God jul förresten! wink

Om kablarna sitter rätt så är det antagligen en inställning i stereon som du har missat. har inte kollat vad som finns i den stereon än så kan inte säga exakt vilken.

D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

Snoogiloo skrev:

D-alvarsson skrev:

Snoogiloo skrev:

Det första du skall kolla då är så att inte basarna är fasvända mot varandra.

DVS kolla så att plus och minus sitter på rätt plats!

jag markerade upp det och kopplade in det, men jag får väll ta och kolla upp det en extra gång för att vara säker, men säg att dom sitter rätt. vad bör man utgå ifrån då? smile God jul förresten! wink

Om kablarna sitter rätt så är det antagligen en inställning i stereon som du har missat. har inte kollat vad som finns i den stereon än så kan inte säga exakt vilken.

okej okej, jo de är en del att ställa in, kan ställa in Hz osv, och sånt är jag inte hemma på... man lär sig ju allt eftersom liksom

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Snoogiloo
25 december 2012 · 685 Inlägg

Du har en inställning i stereon som heter "SP-P/O mode" där du väljer mellan att använda lågnivå utgången som rear eller subw. Välj Rear/Subw där. (sidan 20 i manualen)

Sen har du 3 inställningar till som du får fram när Subw e valt i SP-P/O inställningen. Där finns det subw on/off, tror inte du skall behöva sätta igång den men för säkerhetsskull så kan du ju kolla de. (dessa 3 finns på sidan 17-18 i manualen)
Kolla även över HPF filter och LPF (HPF Setting respektive SUBW CTRL)
HPF - Off
LPF - 80Hz

Dock så tror jag mest på att dom är fasvända smile

Senast redigerat av Snoogiloo (25 december 2012)

D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

tack så hemskt mycket! jag har manualen jämt bredvid mig då stereon inte är alls gammal, ska kika på detta imorgon, och du ska ha ett stort tack och en god jul smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Snoogiloo
25 december 2012 · 685 Inlägg

Märkt redigeringen på förra inlägget smile

Inga problem och hoppas att det löser sig smile God jul på dig med!

D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Du har en inställning i stereon som heter "SP-P/O mode" där du väljer mellan att använda lågnivå utgången som rear eller subw. Välj Rear/Subw där. (sidan 20 i manualen)

Sen har du 3 inställningar till som du får fram när Subw e valt i SP-P/O inställningen. Där finns det subw on/off, tror inte du skall behöva sätta igång den men för säkerhetsskull så kan du ju kolla de. (dessa 3 finns på sidan 17-18 i manualen)
Kolla även över HPF filter och LPF (HPF Setting respektive SUBW CTRL)
HPF - Off
LPF - 80Hz

Så HPF skall vara off
och LPF- på 80hz ? smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Snoogiloo
25 december 2012 · 685 Inlägg

D-alvarsson skrev:

Snoogiloo skrev:
Du har en inställning i stereon som heter "SP-P/O mode" där du väljer mellan att använda lågnivå utgången som rear eller subw. Välj Rear/Subw där. (sidan 20 i manualen)

Sen har du 3 inställningar till som du får fram när Subw e valt i SP-P/O inställningen. Där finns det subw on/off, tror inte du skall behöva sätta igång den men för säkerhetsskull så kan du ju kolla de. (dessa 3 finns på sidan 17-18 i manualen)
Kolla även över HPF filter och LPF (HPF Setting respektive SUBW CTRL)
HPF - Off
LPF - 80Hz

Så HPF skall vara off
och LPF- på 80hz ? smile

Korrekt. Du kan även ställa LPF högre om du vill ställa det på slutsteget istället.

Senast redigerat av Snoogiloo (25 december 2012)

D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

okej tack än en gång! smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Mommo1990
25 december 2012 · 257 Inlägg

Brukar finnas en inställning där man kan sätta på/av att volymen från kanalen inte höjs tillsammans med stereon. Kolla om det finns en sådan funktion.

Toyota Celica T sport "DESOLATE" (2001)
BMW 325 coupe e92 "Falsk säkerhet" (2007)
D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

Mommo1990 skrev:
Brukar finnas en inställning där man kan sätta på/av att volymen från kanalen inte höjs tillsammans med stereon. Kolla om det finns en sådan funktion.

får kika på de! smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
D-alvarsson
25 december 2012 · 550 Inlägg

okej, va nu ut och kika och mycket riktigt snoogiloo, en kabel satt fel. Det är nu återgärdat, allt är inställt på stereon som du skrev och det basar, men inte riktigt rätt tryck ändå, kan detta bero på att jag la annat golv i bagagen?

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Mommo1990
25 december 2012 · 257 Inlägg

Testa o se om du har den inställningen som jag beskrev, höjs inte basen med stereo volymen e ngt sånt aktiverad. Att du har bytat golv ska inte gör en sån stor skillnad om det nu gör ngn skillnad alls!

Toyota Celica T sport "DESOLATE" (2001)
BMW 325 coupe e92 "Falsk säkerhet" (2007)
D-alvarsson
26 december 2012 · 550 Inlägg

Hittar bara av och på till basen, men va iväg o hämtade 2 st GAS 12or idag, får se hur dom levererar smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang