Swedenrockers skrev:
Hur många anser sig ska köra 15.000 mil och sen skrota eller byta låda tror du?
Och om den första och eventuellt andra ägaren inte tänkt passera "de magiska miltalen" tror du fortfarande att de gör den servicen då och hur långt har ägaren hunnit åka innan Audi ändrade sina rutiner?
Och när kom TSB:n på oljebytet?
Jag hänvisar mitt tidigare inlägg till sista inlägget i denna tråden på NordicAudi:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=7Har du annan info så är den välkommen, jag har fått lära mig detta den dyra vägen.
it_mutt skrev:
Swedenrockers skrev:
Undvik en C5 med Tiptronic om bilen gått ca 20.000 mil och den är orenoverad om du inte får nån garanti.
Audi menar att man inte gör oljebyten medan ZF som tillverkat lådan rekommenderar oljebyte varje 6.000 mil.
Mummel i nattmössan. Audi sa; växellådan behöver inget oljebyte under sin livslängd.
Där slutade 99% att läsa. Saken var att audi sa vidare att den beräknade livslängden var 15000mil, sen ansåg de att man skulle skrota och köpa nytt.
Däremot sa Audi; om bilen ska köras mer än så, bör oljebyte göras var 6000:e mil (var nämligen samma sak med multitroniclådan; Audi sa först; nej det behövs inte...och ändrade sig sedan).
Finns ingen anledning att undvika en C5 med tiptroniclådan om den beter sig som den ska.
Men herre jäv.. Om audi säger "Livslängden är 15000mil" så är det totalt ointressant om folk vill köra 150.000 mil med sina bilar. Jag har inte sagt något om att det var "ett bra och fullständigt logiskt uttalande", så att du och jag anser något annat, är totalt ovidkommande. Säger Audi "Livslängden är 15000mil, och inget oljebyte behövs", så säger jag "Ja, det stämmer, för lådan överlever utan problem 15.000 mil utan oljebyte".
I näst sista inlägget står inget av vikt visserligen, mer än att jokre säger att han skulle byta var 6000e mil, precis som på vilken annan låda som helst.
Jag har inte heller sagt att man-inte ska byta olja-. Det jag sa var att du hade fel om vad Audi sagt och att en låda som gått mer än 20.000mil och inte blivit renoverad är junk.(punkt).
Jag anser att man ska byta olja (och har som sagt inte heller sagt något annat).
Att ställa frågor som jag OMÖJLIGT kan svara på "hur långt har ägaren hunnit åka..." är bara trams. Hur långt är ett snöre btw?
Jag har inte lagt något årtal på minnet om när den kom, förstår inte varför jag skulle ha gjort det heller iofs.