Köpråd volvo 940, 850 eller v70?

Navkapsel
30 december 2012 · 4 637 Inlägg

940!
Skulle även kikat på Saab. Gäller att se utanför det invanda och ska man kika på något annat än Volvo är Saab det mest naturliga då de på sina sätt påminner lite om Volvo. Och ingen gör så bra säten som Saab gjorde.

Navkapsel
30 december 2012 · 4 637 Inlägg

Saab_janne skrev:
Kunde inte sagt de bättre själv, är trött på allt skitsnack om saab.. saab har av nån anledning fått ett skamfilat rykte utan några som helst grunder..

Det anses av tradition coolt att hata Saab i framförallt volvokretsar. Trots att det finns bilar som är betydligt mer olika Volvo än just Saab.

Senast redigerat av Navkapsel (30 december 2012)

turbo99
30 december 2012 · 21 Inlägg

Volvo 940 = leka med döden

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

SAAB 9-5 = Säker bil

http://www.youtube.com/watch?v=rq97JNl2lFA

Volvo s70 = godkänd

http://www.youtube.com/watch?v=-I8CNxfN-Q4


Är stolt saab ägare och kommer alltid att köra saab !
Kolla bara krock testerna på volvo inte bra.

Saab 9-5 Linear Active "Aero wannabe" (2011)
Saab 9-3 "Hirsch" (2006)
Navkapsel
30 december 2012 · 4 637 Inlägg

turbo99 skrev:
Volvo 940 = leka med döden

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

SAAB 9-5 = Säker bil

http://www.youtube.com/watch?v=rq97JNl2lFA

Volvo s70 = godkänd

http://www.youtube.com/watch?v=-I8CNxfN-Q4


Är stolt saab ägare och kommer alltid att köra saab !
Kolla bara krock testerna på volvo inte bra.

Saab 900 (båda generationerna) är betydligt jädrigt mycket mer leka med döden än säkra 940 exempelvis. Varför tar du inte upp detta din stolta saabägare istället för att dra fram uttjatade länkar för tvåmiljonte gången och skriva denna mening "Kolla bara krock testerna på volvo inte bra."? Och vad säger dina länkar om att 9-5 är säker men S70 bara godkänd?
Är turbo99 möjligtvis född 99?

Senast redigerat av Navkapsel (30 december 2012)

turbo99
30 december 2012 · 21 Inlägg

Det är lustigt att det alldrig går att föra ett nomalt samtal mellan saab och volvo folk.

Saab 9-5 Linear Active "Aero wannabe" (2011)
Saab 9-3 "Hirsch" (2006)
OpelP1
30 december 2012 · 1 412 Inlägg

turbo99 skrev:
Det är lustigt att det alldrig går att föra ett nomalt samtal mellan saab och volvo folk.

Herr navkapsel gillar väl både saab och volvo om jag förstått saken rätt, du däremot verkar synnerligen insnöad tyvärr.





Ontopic:
Jag hade valt 940 då det är en enkel och stryktålig bil som dessutom är bakhjulsdriven.

Senast redigerat av OpelP1 (30 december 2012)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2012 · 14 058 Inlägg

Haggan skrev:
Hej, mina föräldrar är ute efter ny bil och det står mellan Volvo 940, 850 eller v70 av första generation.
Skulle vara slut bra med lite tips om vad man bör se upp med dessa bilar och vilken som kan vara bättre än den andra, vi tänkte en bill mellan 10-15000. Mvh Jonas lol

....slut bra???? Vad menas?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
30 december 2012 · 6 576 Inlägg

"Köp en 940 för den är enkel att skruva med" Men hur mycket intresse har ens föräldrar att skruva?
Sen så måste det ju bara fel syn när man köper bil då man söker efter en lätt mekad? Tänkt att den ska paja ofta eller..?

Bättre köpa en V70, säkrare bil.

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2012 · 14 058 Inlägg

Malheus skrev:
"Köp en 940 för den är enkel att skruva med" Men hur mycket intresse har ens föräldrar att skruva?
Sen så måste det ju bara fel syn när man köper bil då man söker efter en lätt mekad? Tänkt att den ska paja ofta eller..?

Bättre köpa en V70, säkrare bil.

Även om dom inte har intresse att skruva så är dom ju ganska enkla OM man måste skruva.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 december 2012 · 2 203 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:

Saab_janne skrev:
Eller varför inte en förnuftig saab 9-5?

Riktigt bekväma, snygga och pålitliga bilar.

T.ex denna, har visserligen gått lite, men de är inga mil för en saab.

http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_5_ … =6&w=1

Rusigt fula Saab tillverkas väl inte längre heller? Själv skulle man aldrig köpa eller sätta sig i än Saab inte heller BMW

Vad härligt det är när folk kastar sig in i tråden och spyr galla över bilmärken som TS inte ens frågar om.

Volvobilarna som tråden handlar om är ju bra bilar hela bunten. Det är väl mest tycke och smak som bör styra köpet. Vill man ha det lite modernare så får man skippa bakhjulsdriften.

Navkapsel
30 december 2012 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:

turbo99 skrev:
Volvo 940 = leka med döden

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

http://www.folksam.se/testergodarad/kro … /krocktest

Läskigt när Toyotan flyger in i ev. andra bilar.

Sonnback
4 januari 2013 · 502 Inlägg

Oj, blev lite fart på tråden, alltid trevligt big_smile vi har fortfarande inte hittat någon bil än, men nu så står valet mellan 850 och en v70.
Efter att ha skummat genom blocket (bilar på rimmligt avstånd från Avesta) så hittar jag ett par bilar för runt 15.000, men hur kan skicket vara på dessa? i karossen så verkar dom väldigt fina osv, så det är mest maskinellt och slitage delar som jag blir lite fundersam på.

Så kan man helt enkelt hitta en v70 för 15.000 som kan hålla många år utan att dom ska in på lagning osv, päronen vill ha en pålitlig bil som inte kostar för mycket, därav vad som kan vara bäst, en 850 eller en billigare v70? Mvh Jonas:)

Rquired Allmänt envis
4 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Haggan skrev:
Oj, blev lite fart på tråden, alltid trevligt big_smile vi har fortfarande inte hittat någon bil än, men nu så står valet mellan 850 och en v70.
Efter att ha skummat genom blocket (bilar på rimmligt avstånd från Avesta) så hittar jag ett par bilar för runt 15.000, men hur kan skicket vara på dessa? i karossen så verkar dom väldigt fina osv, så det är mest maskinellt och slitage delar som jag blir lite fundersam på.

Så kan man helt enkelt hitta en v70 för 15.000 som kan hålla många år utan att dom ska in på lagning osv, päronen vill ha en pålitlig bil som inte kostar för mycket, därav vad som kan vara bäst, en 850 eller en billigare v70? Mvh Jonas:)

Jag har två bekanta som har köpt slit&släng-bilar i form av Volvo V70 som används till det mesta, ingen av dem gav de mer än 10.000:- för och bägge bilarna är friska exemplar. Om jag minns rätt gav de sju respektive nio för dem, men jag är inte helt säker. De har gått ett år respektive drygt ett år utan problem hittills i alla fall.

Jag tycker du skall fokusera på skick istället för modell, hellre en fin 855 än en V70 i bruksskick men av två likvärdiga bilar av respektive modell hade jag valt en V70.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
4 januari 2013 · 5 111 Inlägg

turbo99 skrev:
Volvo 940 = leka med döden

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

SAAB 9-5 = Säker bil

http://www.youtube.com/watch?v=rq97JNl2lFA

Volvo s70 = godkänd

http://www.youtube.com/watch?v=-I8CNxfN-Q4


Är stolt saab ägare och kommer alltid att köra saab !
Kolla bara krock testerna på volvo inte bra.

Varför inte jämföra likvärdiga modeller? Tror du det blir mycket kvar av en Saab V4 om den krockar med en sprillans S80 i hög fart till exempel? roll

Du jämför här en Volvo som kom 1982 och en som kom 1991, med en Saab som kom 1998. Ska man jämföra 9-5an med en Volvo så är det väl S60/V70N/S80 som ligger nära till hands i så fall och de har väl visat sig ungefär lika säkra. 7/900-serien bör väl jämföras med 9000 före facelift, och där är väl Saaben lite bättre, 800/x70-serien med en faceliftad 9000 (jo den blev även lite säkrare med facelift om jag minns rätt), det är väl ganska lika där, går vi längre tillbaka i tiden så visade väl sig 240 vara marginellt bättre än 900OG och 140 marginellt bättre än 99. Med reservation för till exempel sidosmällar, då 140 fick balkar i dörrarna först 1973 medans 99an väl hade det från start? Volvo PV444/544 och Saab 92-96 är väl ungefär samma skit säkerhetsmässigt. tongue

Med andra ord, Volvo och Saab har legat ganska likvärdigt rent säkerhetsmässigt, ibland har det ena märket legat före det andra och vice versa, men båda får erkännas ha legat i topp.

Köper du bil bara för "bra resultat i krock testerna" så är frågan hur du ska göra i framtiden, några Saabar tillverkas inte längre, och om 20 år kommer nog inte ens de sista Saabarna vara mer än högst medelmåttor jämfört med de modeller som kommer släppas då från andra fabrikat då utvecklingen går framåt hela tiden.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
JossanB
4 januari 2013 · 497 Inlägg

Haggan skrev:
Hej, mina föräldrar är ute efter ny bil och det står mellan Volvo 940, 850 eller v70 av första generation.
Skulle vara slut bra med lite tips om vad man bör se upp med dessa bilar och vilken som kan vara bättre än den andra, vi tänkte en bill mellan 10-15000. Mvh Jonas lol

Jag lägger min röst på en 940 från 96-98 eller kanske en 960/v90(s90) från samma år. Min uppfattning är att 900 serien är tåligare bilar än 800/v70, har åkt 940/960is som har gått 40.000 mil som faktiskt känns rätt fräscha medans dom 850is jag har åkt som har passerat 30.000 känns rätt slut...självklart beror det på hur bilen är skött också.

En annan tanke är att RWD bilar har Volvo byggt i mååånga år innan dom tog fram 900 serien..FWD började dom med på 800 serien. Gissningsvis så har man lyckats bygga bort en massa barnsjukdomar på dom förstnämda som finns på som senare(?) Jag kan vara fel ute, men det är vad jag tror.

Säkerhetsmässigt vill jag hävda att det inte skiljer mycket mellan sena 940/960 och 850/v70, Båda har airbag, sidokrockskydd, deformeringszoner osv. De elektroniska systemen är mer utvecklade, men jag personligen tycker inte att antisladdsystem är ett nödvändigt måste..det har en förmåga att invagga många förare i en falsk säkerhet vid haltväglag så man inte utnyttjar de extra marginalerna som systemen ger utan mer -"jag har ju antisladd så det här går ju finfint.."

(Eventuellt är jag lite partisk då jag äger en 940 själv...roll )

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
xXSammy
4 januari 2013 · 6 576 Inlägg

JossanB skrev:
En annan tanke är att RWD bilar har Volvo byggt i mååånga år innan dom tog fram 900 serien..FWD började dom med på 800 serien. Gissningsvis så har man lyckats bygga bort en massa barnsjukdomar på dom förstnämda som finns på som senare(?) Jag kan vara fel ute, men det är vad jag tror.

Säkerhetsmässigt vill jag hävda att det inte skiljer mycket mellan sena 940/960 och 850/v70, Båda har airbag, sidokrockskydd, deformeringszoner osv. De elektroniska systemen är mer utvecklade, men jag personligen tycker inte att antisladdsystem är ett nödvändigt måste..det har en förmåga att invagga många förare i en falsk säkerhet vid haltväglag så man inte utnyttjar de extra marginalerna som systemen ger utan mer -"jag har ju antisladd så det här går ju finfint.."

Mjae..400 serien var försten utav Volvo bilarna med FWD, 1988.

All säkerhet syns inte heller, plåten innanför skiljer sig.

De/Dem
JossanB
4 januari 2013 · 497 Inlägg

Malheus skrev:

JossanB skrev:
En annan tanke är att RWD bilar har Volvo byggt i mååånga år innan dom tog fram 900 serien..FWD började dom med på 800 serien. Gissningsvis så har man lyckats bygga bort en massa barnsjukdomar på dom förstnämda som finns på som senare(?) Jag kan vara fel ute, men det är vad jag tror.

Säkerhetsmässigt vill jag hävda att det inte skiljer mycket mellan sena 940/960 och 850/v70, Båda har airbag, sidokrockskydd, deformeringszoner osv. De elektroniska systemen är mer utvecklade, men jag personligen tycker inte att antisladdsystem är ett nödvändigt måste..det har en förmåga att invagga många förare i en falsk säkerhet vid haltväglag så man inte utnyttjar de extra marginalerna som systemen ger utan mer -"jag har ju antisladd så det här går ju finfint.."

Mjae..400 serien var försten utav Volvo bilarna med FWD, 1988.

All säkerhet syns inte heller, plåten innanför skiljer sig.

Okej, då fick jag lära mig något nytt smile Men dom har fortfarande byggt RWD bilar längre wink

Inte skiljer väl sig plåtbitarna åt så mycket mellan 940 o 850 väl...dom är ju byggda under samma period så varför skulle man ha byggt den ena mkt säkrare än den andra, spec om man är ett märke som inriktar sig på säkerhet?

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Knugcab
5 januari 2013 · 5 111 Inlägg

För att 760, som 940 bygger på, introducerades 1982 och 850 1991, utvecklingen hann gå framåt under den tiden.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 januari 2013 · 10 427 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
För att 760, som 940 bygger på, introducerades 1982 och 850 1991, utvecklingen hann gå framåt under den tiden.

1975 började man lura på 700-serien smile 

[video]http://www.garaget.org/video/116682[/video]

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang