DRL-ljus vad är meningen med släckta bakljus?

magnuslindstrom
26 december 2012 · 136 Inlägg

DRL är ju en förbtättring i många länder, där de inte hade några lysen på alls tidigare. Men att tända halvljuset och baklysena som vi i Sverige haft i mååååånga år vore ju dumt, det kostar alldeles för många droppar soppa, så vi installerar snåla lampor och tänder bara fram.. och så ser vi till att hela EU kan göra likadant... skitbra! Nej, jag förespråkar också att man ska ha lampor på fram OCH bak när motorn är igång. Sen om det är dioder, led, vanliga lampor eller nåt annat skiter jag fullständigt i! Bara folk syns men inte bländar så är jag nöjd!

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
TheMPG
26 december 2012 · 141 Inlägg

Nej alla bilar med DRL har inte skymningssensor, brukar vara tillval vid ljuspaket.

Ser ofta diverse Ford, VW med mera som glider runt på nätterna utan bakljus

Jag fixar din A/C, skicka PM
granadadr
26 december 2012 · 7 290 Inlägg

TheMPG skrev:
Nej alla bilar med DRL har inte skymningssensor, brukar vara tillval vid ljuspaket.

Ser ofta diverse Ford, VW med mera som glider runt på nätterna utan bakljus

suck,, man tycker det ska vara std,, sad men om man har som ex äldre touran,, ej instumentbel då drl är igång så slår man ju aut om till halvljus när man ej ser mätarna wink
på min blåa granada har jag kopplat dimljusen mot halvljus,, så inga mätare lyser när bara dimljus är igång,, å dimljusen slocknar aut när halvljus går igång smile

en kompis har kopplat oljetrycksmätaren så den bara funkar med lyset igång,, för han ej ska glömma lyset wink

Senast redigerat av granadadr (26 december 2012)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
DasAuto
29 december 2012 · 2 751 Inlägg

Tompa skrev:
Jag har mött flera stycken här i stan man kommer ifrån som åker på p-ljus dygnet runt och dom heter inte Arne Karlsson direkt.

I min stad så är det just Arne Karlsson som glider i sin raggarvolvo med blåa positionsljus om kvällarna.
Låter inte det lika dumt som det du själv skrev precis tongue

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Johan85 Avstängd
29 december 2012 · 1 418 Inlägg

DasAuto skrev:

Tompa skrev:
Jag har mött flera stycken här i stan man kommer ifrån som åker på p-ljus dygnet runt och dom heter inte Arne Karlsson direkt.

I min stad så är det just Arne Karlsson som glider i sin raggarvolvo med blåa positionsljus om kvällarna.
Låter inte det lika dumt som det du själv skrev precis tongue

belarbi har inte råd med så fina bilar så det är gubbsjuka arne karlsson som vill känna sig ung igen:)
alla kommer vi till den åldern vänta bara;)

Pendulum
30 december 2012 · 1 298 Inlägg

Tyvärr har inte vissa bilar automatisk övergång från DRL till halvljus när det skymmer. Har för mig att dagens VW Polo inte har det bl.a. Däremot tycker jag det är bra med DRL, har många gånger tyckt det varit bra onödigt med halvljus och bakljus, för att inte prata om skyltbelysning på dagarna.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
DasAuto
30 december 2012 · 2 751 Inlägg

Pendulum skrev:
Tyvärr har inte vissa bilar automatisk övergång från DRL till halvljus när det skymmer. Har för mig att dagens VW Polo inte har det bl.a. Däremot tycker jag det är bra med DRL, har många gånger tyckt det varit bra onödigt med halvljus och bakljus, för att inte prata om skyltbelysning på dagarna.

Exakt, min "gamla" polo 2010 hade positionsljusen nere vart dimljusen sitter. Man var tvungen att vrida om till halvljus för att bakre ljusen samt halvljusen skulle lysa, Audin har dock Auto

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Dr-Diesel Dieseldoktor
30 december 2012 · 112 Inlägg

Kanada har haft DRL sedan 1990, jag hade detta i min cheva caprice -91 och Buick roadmaster-93 och funktionen var som på de nyaste bilarna i europa har börjat med nu.. alltså svagare lampor fram (reducerat helljus) och helt släckt bak, sen var det en skymningssensor i defrostergallret (twilight sentinel) som tände halvljus och övrig belysning i skymning. detta fick jag koppla ur tidigare då det inte gillades av SBP, men numera är det tillåtet, så återigen en sak till som de på andra sidan pölen var före med !!!!!!
tycker att släckta bakljus på dagen är en stor fördel då bakomvarande uppmärksammar bromsljus/blinkers bättre.

Dessutom syns DRL bättre än halvljus!! halvljus får ju inte lysa upppåt, vilket varselljusen får, och gör.

sen dessa som inte begriper sin bils funktioner och inte slår om ljusvredet i skyning om deras bil saknar autoläge borde ju ta och sätta sig ner med instruktionsboken en helkväll, det är tyvärr jävligt många korkskallar som inte kan nåt mer än vrida på nyckeln och svänga på ratten..

lika illa är det med de som inte använder DRL funktionen som det är tänkt, utan låter ljusvredet stå i huvudljusläge även på dagen, det borde inte vara möjligt... det går ju på volvo då deras huvudljus är kopplat via tändlåset, men så skulle det ju inte va, man skulle va tvungen att vrida tillbaka till 0 eller auto!

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Johan85 Avstängd
30 december 2012 · 1 418 Inlägg

_chevrolet_ skrev:
Kanada har haft DRL sedan 1990, jag hade detta i min cheva caprice -91 och Buick roadmaster-93 och funktionen var som på de nyaste bilarna i europa har börjat med nu.. alltså svagare lampor fram (reducerat helljus) och helt släckt bak, sen var det en skymningssensor i defrostergallret (twilight sentinel) som tände halvljus och övrig belysning i skymning. detta fick jag koppla ur tidigare då det inte gillades av SBP, men numera är det tillåtet, så återigen en sak till som de på andra sidan pölen var före med !!!!!!
tycker att släckta bakljus på dagen är en stor fördel då bakomvarande uppmärksammar bromsljus/blinkers bättre.

Dessutom syns DRL bättre än halvljus!! halvljus får ju inte lysa upppåt, vilket varselljusen får, och gör.

sen dessa som inte begriper sin bils funktioner och inte slår om ljusvredet i skyning om deras bil saknar autoläge borde ju ta och sätta sig ner med instruktionsboken en helkväll, det är tyvärr jävligt många korkskallar som inte kan nåt mer än vrida på nyckeln och svänga på ratten..

lika illa är det med de som inte använder DRL funktionen som det är tänkt, utan låter ljusvredet stå i huvudljusläge även på dagen, det borde inte vara möjligt... det går ju på volvo då deras huvudljus är kopplat via tändlåset, men så skulle det ju inte va, man skulle va tvungen att vrida tillbaka till 0 eller auto!

kanada är ett speciellt folk:)

Dr-Diesel Dieseldoktor
16 juni 2013 · 112 Inlägg

anderz_1 skrev:

Mack skrev:
Ser man inte att en person tänder bromslamporna, så ska man inte ha körkort..

+1
Detta med släckta bakljusen är ett djävulens påfund.Som yrkeschaufför så ser man allt för ofta folk som bara
har DRL:n tända,trots dimma,skymning eller tom rent mörker.
Rent jävla trafikfarligt och är olagligt.

kan folk nånsin börja begripa att bromsljus/blinkers syns tydligare om bakljuset är släckt!! eller är folk här så jävla tröga så de bara inte kan fatta det?
Kanada har haft DRL-krav från 1990, och då med släckta bakljhus, vilket fungerar aldelles utmärkt, men här ska det tydligen gnällas om det börjar dyka upp bilar som avviker från saab 90000000-idealet....  om 20 år har de flesta bilar poå vägarna släckt bak och då kanske trögskallarna vänjer sig... om de inte har lyckats gnälla så fruktansvärt så regeringen ändrar på't! har byggt om min audi -97a till DRL-automatik och har haft DRL på alla amerikanska bilar där bakljuset inte lyste.
sen att vissa bilar saknar ljussensorn, och körs av förare som inte är lämpliga att äga bil kan man inte skylla lamporna för.. det är alltid föraren som ska ha ansvaret över fordonet och vilken belysning det framförs med, är man osäker, gå för fan runt bilen och kolla hur det lyser i de olika lägena, så jävla svårt är det inte....

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
granadadr
16 juni 2013 · 7 290 Inlägg

ursäkta vem som är trög??? om det är dimma eller regn, snörök,, och bilen inte har på lyset bak så kanske tillockmed du kan förstå konsekvenserna med att ha släckta baklysen,, TROTS bromsljusen syns bättre

MammDiin
16 juni 2013 · 2 019 Inlägg

Ja, men problemet är att vissa inte verkar förstå att lägga på halvljuset när det blir mörkt. Och vissa förstår inte heller fastän man lyser med helljuset i nacken på dem.
Dessutom så monteras en hel del DRL fel, och ljuset vissa avger är för svagt.
Även på bilar som har DRL från fabrik så kan ljuset vara lite svagt och ibland lyser de lite för mycket åt det blåa hållet.

Och så syns inte blinkers alls bättre när de flesta inte lärt sig att man ska lägga på blinkers innan man börjar bromsa.
Dessutom så förstår jag inte hur det kan vara godkänt att blinkers omringas av bromsljuset på vissa ny bilar.
Men så är det när form går före funktion.

it_mutt Avstängd
16 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Tror nog "doktorn" får skriva ut lite lugnande till sig själv...jösses.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Dr-Diesel Dieseldoktor
16 juni 2013 · 112 Inlägg

granadadr skrev:
ursäkta vem som är trög??? om det är dimma eller regn, snörök,, och bilen inte har på lyset bak så kanske tillockmed du kan förstå konsekvenserna med att ha släckta baklysen,, TROTS bromsljusen syns bättre

i de fallen du nämner är det inte tillåtet att köra med bakljuset släckt, har man en bil med sensor, som både känner ljusstyrka och regn, och kör med autoläget, så löser det sig, har man snålat och köpt en budgetbil utan autoläge får man vara såpass klar i skallen så man vrider om till huvudljus själv!

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Dr-Diesel Dieseldoktor
16 juni 2013 · 112 Inlägg

it_mutt skrev:
Tror nog "doktorn" får skriva ut lite lugnande till sig själv...jösses.

absolut skulle jag behöva det... har suttit och läst på ett 10-tal forum och nättidningar och sett alla dessa förbannade gnällkommentarer i stil med "jag ska minsann alltid köra med halvljus för det är det enda rätta, när varselljuset i själva verket syns BÄTTRE än halvljus, då varselljuset har den egenskapen att det tillåts lysa uppåt, halvljus/dimljus har en avbländad ljusbild vilket varselljus saknar.

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
JFfoto
16 juni 2013 ·

Inte undra på att alla länder ser Sverige som ett överdrivet säkert land, alla tycker det är dumt att köra utan
baklampor på dagtid.

Såg ett brittiskt standup program på tv, då var det just en som skämtade om oss och våra säkerheter, att vi körde med ljusen på på dagtid.

Dr-Diesel Dieseldoktor
16 juni 2013 · 112 Inlägg

ljus framåt är dock en viktig detalj, då frontkollisioner sker lättare med släckt ljus, bakljuset har dock ingen inverkan, eftersom i dagsljus hinner man se bilar man kommer ikapp i ganska god tid, med eller utan bakljus.

Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
granadadr
16 juni 2013 · 7 290 Inlägg

Dr-Diesel skrev:

it_mutt skrev:
Tror nog "doktorn" får skriva ut lite lugnande till sig själv...jösses.

absolut skulle jag behöva det... har suttit och läst på ett 10-tal forum och nättidningar och sett alla dessa förbannade gnällkommentarer i stil med "jag ska minsann alltid köra med halvljus för det är det enda rätta, när varselljuset i själva verket syns BÄTTRE än halvljus, då varselljuset har den egenskapen att det tillåts lysa uppåt, halvljus/dimljus har en avbländad ljusbild vilket varselljus saknar.

där håller jag INTE med dig,, här i stan finns en AMBULANS en vw buss med drl std då givetvis,, den syns tamefan knappt,, har blinkat åt den ett antal ggr, och träffar jag personalen ska jag påpeka detta,, iof inte deras fel,, men skitbil mad

Senast redigerat av granadadr (16 juni 2013)

Dr-Diesel Dieseldoktor
16 juni 2013 · 112 Inlägg

vad är det du inte ser? vW bussarna har ju 21w glödlampor fram som varselljus, alltså precis som volvo 240 hade en gång i tiden, och de syntes ju.. så är det synen på dagens trafikanter som blivit sämre eller har nån högre makt förändrat styrkan på en 21w lampa?
en ambulans har ju för övrigt en del reflexer och varselmärkning så just ljuset är inte det första jag lägger märke till när jag ser en ambulans...

Senast redigerat av Dr-Diesel (16 juni 2013)

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
granadadr
17 juni 2013 · 7 290 Inlägg

Dr-Diesel skrev:
vad är det du inte ser? vW bussarna har ju 21w glödlampor fram som varselljus, alltså precis som volvo 240 hade en gång i tiden, och de syntes ju.. så är det synen på dagens trafikanter som blivit sämre eller har nån högre makt förändrat styrkan på en 21w lampa?
en ambulans har ju för övrigt en del reflexer och varselmärkning så just ljuset är inte det första jag lägger märke till när jag ser en ambulans...

givetvis ser jag självaambulansen,, men DRL synns dåligt jämfört med ex volvos bmw  etc,, jag kan delvis hålla med om att man blir bekväm,, ibland tycker jag att ett vanligt halvljus syns dåligt idag,, för man är van vid starka drl, xenon,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang