Köpråd: Mercedes-Benz W115 -75

Volvo740-88 Volvo850-92
28 december 2012 · 1 677 Inlägg

Hej!

Nu ska jag köpa en till bil igen.
Denna gång så får det bli en Mercedes compact w115. Jag undrar vad man ska kolla på när man köper en sådan bil.

Bilen ser ut så här:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … =4&w=2

Som tur så är bilen ca 7 km ifrån mig, utan jag ens vetat om det.
Det negativa är att den kommer inte starta. Han som äger bilen fick bilen från skroten innan den skulle skrotas.
Så jag kommer inte ge mer än 2000 kr beroende på skick. Jag ska kolla på den imorgon.

Syftet med denna är att jag ska ha något att skruva i och lackera blank svart.
Funderar också på att byta till en modern dieselmotor i den. Hyfsat modern iallafall.

Vad tror ni?

Nybergrobin
28 december 2012 · 2 380 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Hej!

Nu ska jag köpa en till bil igen.
Denna gång så får det bli en Mercedes compact w115. Jag undrar vad man ska kolla på när man köper en sådan bil.

Bilen ser ut så här:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … =4&w=2

Som tur så är bilen ca 7 km ifrån mig, utan jag ens vetat om det.
Det negativa är att den kommer inte starta. Han som äger bilen fick bilen från skroten innan den skulle skrotas.
Så jag kommer inte ge mer än 2000 kr beroende på skick. Jag ska kolla på den imorgon.

Syftet med denna är att jag ska ha något att skruva i och lackera blank svart.
Funderar också på att byta till en modern dieselmotor i den. Hyfsat modern iallafall.

Vad tror ni?

Du köper då jobb iaf smile  Bilen ser lite halvrutten ut men kan du lacka och har ett djuriskt tålamod så går det att göra detta objekt till en pärla

Volvo740-88 Volvo850-92
29 december 2012 · 1 677 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Volvo740-88 skrev:
Hej!

Nu ska jag köpa en till bil igen.
Denna gång så får det bli en Mercedes compact w115. Jag undrar vad man ska kolla på när man köper en sådan bil.

Bilen ser ut så här:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … =4&w=2

Som tur så är bilen ca 7 km ifrån mig, utan jag ens vetat om det.
Det negativa är att den kommer inte starta. Han som äger bilen fick bilen från skroten innan den skulle skrotas.
Så jag kommer inte ge mer än 2000 kr beroende på skick. Jag ska kolla på den imorgon.

Syftet med denna är att jag ska ha något att skruva i och lackera blank svart.
Funderar också på att byta till en modern dieselmotor i den. Hyfsat modern iallafall.

Vad tror ni?

Du köper då jobb iaf smile  Bilen ser lite halvrutten ut men kan du lacka och har ett djuriskt tålamod så går det att göra detta objekt till en pärla

Jo. Jag vet att golvet är rostskadat och det sa säljaren också.
Är delar dyra till en sådan bil?

rasurbo
29 december 2012 · 818 Inlägg

Den ser ganska sunkig ut, lär bli endel rostlagning om du vill få den i bra skick

Expoze
29 december 2012 · 2 024 Inlägg

Bara en tanke....med tanke på din tidigare aktivitet på forumet här, du frågar både det ena och det andra, har du verkligen kunskap och resurser till att få ordning på ett sånt objekt? Det tar alltid dubbelt så lång tid och kostar dubbelt så mycket som man räknar med från början att få ordning på en bil i det skicket. Se det som ett tips bara.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Volvo740-88 Volvo850-92
29 december 2012 · 1 677 Inlägg

Expoze skrev:
Bara en tanke....med tanke på din tidigare aktivitet på forumet här, du frågar både det ena och det andra, har du verkligen kunskap och resurser till att få ordning på ett sånt objekt? Det tar alltid dubbelt så lång tid och kostar dubbelt så mycket som man räknar med från början att få ordning på en bil i det skicket. Se det som ett tips bara.

Jag har tillgång till plåt, svets, garage, verktyg, maskiner osv.
Delar är väll dyra till en sådan bil, om man jämför med 140 och 240?

Nybergrobin
29 december 2012 · 2 380 Inlägg

Du har ett jävla projekt framför dig om det ska bli seriöst.   Ang reservdelarna så är priserna mycket högre än till 240/740 men det är fortfarande inge extrema priser på vanliga delar.  Har du renoverat någon bil tidigare så du har nån aning om vad du ger dig in på?

Edit: Inför eventuellt köp så tycker jag verkligen att du ska kolla efter dold rost eftersom det är den som kommer ge dig gråa hår smile   Dessutom kan det vara bra att fråga dig själv om du har 10-20k att lägga ner på en halvseriös renovering.

Senast redigerat av Nybergrobin (29 december 2012)

Knugcab
29 december 2012 · 5 111 Inlägg

Det är en av världens mest välbyggda och stabila bilar så mekaniskt finns det väl inte mycket att fundera på annat än det vanliga, bilen är 40 år gammal och kan vara slut precis överallt, så klart.

Däremot har de förmågan att vara rostiga precis överallt. tongue

En fördel om fläktmotorn går och inte låter illa för att byta den är ett om möjligt ännu större mörker än på en 240. lol Annars är de lättskruvade bilar, visst.

Så syna karossen ordentligt, men för 2000 kr får man inte mycket kompakt så det är inget dåligt pris oavsett.

Ytligt ser den ju bra ut jämfört med hur de brukar iaf.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
T-34
29 december 2012 · 88 Inlägg

Gjorde i ordning många såna här i slutet på 80talet och som andra säjer här, brukar vara rätt gott om rost. Hundbenet bak, framskärmar, trösklar och baljorna i bak. När du byter trösklar ( för det förutsätter jag att du måste) så pass på lite att verkligen stabilisera bilen på flera ställen under golvet innan du skär loss trösklarna , dom är ganska bärande och har du inte fixerat innan du svetsar får du problem med dörrarna senare. (talar av egen erfarenhet :-(
Annars är dom ganska lättmekade så vet du vad du ger dej på så är det bara att köra. Det är underbara bilar att åka i.
Magnus

Knugcab
29 december 2012 · 5 111 Inlägg

Torpedvägg inte att förglömma....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo740-88 Volvo850-92
29 december 2012 · 1 677 Inlägg

Hmm...
Jag tror jag får leta rätt på en bättre bil i bättre skick.

T-34
29 december 2012 · 88 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Hmm...
Jag tror jag får leta rätt på en bättre bil i bättre skick.

Gör det du men ge inte upp tanken på en sån här skön MB.
Magnus

Volvo740-88 Volvo850-92
29 december 2012 · 1 677 Inlägg

T-34 skrev:

Volvo740-88 skrev:
Hmm...
Jag tror jag får leta rätt på en bättre bil i bättre skick.

Gör det du men ge inte upp tanken på en sån här skön MB.
Magnus

Kan ju ta och kolla på den nu iallafall smile

Om han får 1000 kr och accepterar det? Är det värt då?
Han verkar vara desperat att få bort den. Jag känner han också och han har flera bilar på gården.

Senast redigerat av Volvo740-88 (29 december 2012)

Rquired Allmänt envis
29 december 2012 · 12 512 Inlägg

Du skriver att den inte kommer att starta men i annonsen påstår han att den går bra i motorn? Oavsett så försök avgöra om det finns något värde i form av reservdelar i bilen, har du bestämt dig för att renovera en W115 och har plats kan det vara värt att fundera över en reservdelsbil till rätt pris.

Du frågade ovan om reservdelar till Mercedes och det är inte orimliga priser på dem, dessutom tror jag att Mercedes är ett av få märken till vilka du än idag kan promenera in hos fina återförsäljaren, förbi bilar i miljonklassen, gå fram till disken i marmor, trä samt rostfritt stål och fråga killen med bakåtkammat hår sittandes där efter fästet till stötfångarhornet på en modell från 70-talet och få "Ja, vi har den i lager" som svar.

Jag vet inte om alla delar finns, men Mercedes har alltid varit noga med att hålla delar i lager även till gamla modeller. Risken finns att du stöter på någon som inte vill samarbeta, men väldigt mycket delar finns kvar. Jämför det med Volvo och SAAB som fasar ut även vissa vanliga delar till sina modeller från 90-talet, och de är långt ifrån värst. Tänk dig att promenera in till en Alfa Romeo-återförsäljare för att köpa en ny nyckel åt en sex år gammal 156 V6, och de kan inte lösa koden till startspärren för att få nyckeln att fungera.

Som alltid med nya delar från tillverkaren har det dock sitt pris även från Mercedes, så även om det inte är orimligt dyrt kan tredjepartsdelar, begagnade delar eller en reservdelsbil spara en slant.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
29 december 2012 · 1 677 Inlägg

Rquired skrev:
Du skriver att den inte kommer att starta men i annonsen påstår han att den går bra i motorn? Oavsett så försök avgöra om det finns något värde i form av reservdelar i bilen, har du bestämt dig för att renovera en W115 och har plats kan det vara värt att fundera över en reservdelsbil till rätt pris.

Tro mig.

Du frågade ovan om reservdelar till Mercedes och det är inte orimliga priser på dem, dessutom tror jag att Mercedes är ett av få märken till vilka du än idag kan promenera in hos fina återförsäljaren, förbi bilar i miljonklassen, gå fram till disken i marmor, trä samt rostfritt stål och fråga killen med bakåtkammat hår sittandes där efter fästet till stötfångarhornet på en modell från 70-talet och få "Ja, vi har den i lager" som svar.

Vad mumlar du i?


Som alltid med nya delar från tillverkaren har det dock sitt pris även från Mercedes, så även om det inte är orimligt dyrt kan tredjepartsdelar, begagnade delar eller en reservdelsbil spara en slant.

Jag hade för mig att dessa gamla compakt-delar ska inte vara så dyra jämfört med 740-delar.
Jag menar om en koppling kostar 1.5k på 740 så kostar det 2k för en koppling för en compact. Ungefär så hoppas jag.

Nu får jag vara beredd också på att inredningen är sunk. Det är mercedes känd för att ha sunkiga stolar och rostar.

Rquired Allmänt envis
29 december 2012 · 12 512 Inlägg

Jag misstror dig inte utan bara frågar eftersom du påstår att bilen inte går och annonsören påstår motsatsen. Utöver det så skrev jag att Mercedes är en av de bättre märkena på att hålla delar till äldre modeller i lager och att dessa inte kostar en förmögenhet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rasurbo
29 december 2012 · 818 Inlägg

1000kr är billigt, men du kan ändå fundera på om det är värt att köpa en skrotfärdig bil för 1000kr eller lägga lite mer för en fräschare?

T-34
29 december 2012 · 88 Inlägg

Får du den för en 1000lapp så klipp till. Du får väl ha den som ett "övningsobjekt" om inte annat.
Nu är det ju jävligt länge sen jag höll på med dom men ekonomiplåtar typ skärmkanter, dörrsidor och trösklar var inte dyrare än till typ Volvo. Vill du hålla på med bilar och lära dej att svetsa, spackla mm så tycker jag det är en bra bil att börja med.
Magnus

Knugcab
29 december 2012 · 5 111 Inlägg

Jadu, ska du totalrenovera kan jag väl säga som så, det spelar nog ingen större roll i slutänden om den kostar dig 1000 eller 2000 kr i inköp...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
T-34
29 december 2012 · 88 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jadu, ska du totalrenovera kan jag väl säga som så, det spelar nog ingen större roll i slutänden om den kostar dig 1000 eller 2000 kr i inköp...

Så sant. smile
Magnus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang