6670
Sök

V8 Vs M10 Turbo??

91 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
Hej behöver lite val hjälp;) Det är så att jag har kommit över en Bmw e30 nu under vintern och det  är så att när sommaren kommer ska jag sätta igång med ett lite Projekt.
Men dock vet jag inte vilken motor jag ska ha i bilen, M10b18 Turbo som jag kommer att bygga själv eller en Bmw V8 som sitter i 540.
Mina frågor är då:
vilken kommer att hålla bäst?
vilken kommer man kunna ta ut HK ur bäst?
Vad blir billigast?
Vilken kommer vara enklast att hålla på med?
Jag har mycket erfarenhet av att meka så det är inget sånt problem precis.
Setupen på M10 motorn kommer nog att vara att jag gör om den till förgasare turbo med Dubbela Weber/något annat bra märke som man kan använda till turbo tryck. Och kanske porta med mera känner än som kan sånt.
Eller Setupen med V8 blir att jag portar toppen Planar om man nu ska det på V8 andra kammar och box till den också.
Jag ska använda den till Drifting mestadels.

Vad tycker ni säga vad ni tycker och tänker inom vissa gränser;)

Tack på Förhand!!!

564 Inlägg
30 december 2012
Fördelar V8:
-Hyffsad effekt från början, enligt vad jag läst mig till så kan man genom att enbart justera om originalkammarna vinna 20hästar. (M60B40)
-Stryktålig motor
-Driftsäker
-Billig i inköp

Nackdelar V8:
-Viktfördelningen blir lidande
-Dyr att trimma
-Kan vara svårt att få tag i kunskap när det gäller trimning.

Fördel M10
-Låg vikt
-Stryktålig
-Billig i inköp
-"Billig" att trimma
-Passar redan från början i motorrum, växellåda passar kardan osv.
-"Skottsäker", BMW baserade under en period sina F1-motorer på m10-blocket.
-Finns gott om kunskap när det gäller trimning av M10

Nackdel M10:
-Låg effekt från början
-Risk får låg driftsäkerhet vid hög trimningsgrad (beror på hur duktig man är på att trimma på ett bra sätt så att säga)

Finns säkert fler för/nackdelar med båda alternativen, men lycka till oavsett vad du väljer! smile

91 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
OKey så M10 är Strycktålig alltså vilka effekter tål den? Är ju så att jag har m10 redan i bilen.
Men Växellådan hur är det med den klarar den flera hästar?
Tack för svaret föresten;)

2 Inlägg
30 december 2012
v8 helt klart, mer monteringsjobb och ombyggnad med kardan motorfästen avgas osv. men effekt/hållbarhet/pris vinner överlägset. byggde min med en totalkostnad på 15000kr

91 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
Aa men tänkte ju det om man kunde drifta seriöst med en v8 i e30? Om HK/Nm räcker alltså?

2 Inlägg
30 december 2012
min gick riktigt fin fint, e30 väger inte mycket och v8:ans vrid räcker långt, spann 1234 på gasen med 225/40-17
montera 210 diff och lite annat baki så det blev jämnare viktfördelning + fick motorn rätt långt bak också.

en s50b30 som många monterar väger lika mycket men har mindre vrid. samma hk som egentligen inte stämmer på v8 då min bänkade 320 original
http://www.youtube.com/watch?v=PZXyih-liZU

sen räcker inte det montera turbo på v8:an istället som håller 1kg överladd original för lite bus och lek.

(edit, 4:an var det blött)
Senast redigerat av motherload (30 december 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 december 2012
Christian_N här på garaget har en e30 med 540 motor i. Kolla hans projekt tråd, den verkar ha mos npg för att drifta.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

91 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
OKey får kolla upp det då;)

Sök