Det knackar när jag svänger...

magnuspihl
30 maj 2005 · 5 Inlägg

Jag har en Volvo V40 (2000), men problemet känns "klassiskt":

Det knackar när jag släpper på gasen. Speciellt när jag svänger. Både vänster och höger. Frekvensen på ljudet är beroende på hjulens fart.
Både när bilen är varm och kall. Det kom ganska plötsligt.

Något idé? Drivknut? Hjullager?

CrazyLord
30 maj 2005 · 46 Inlägg

Kolla om damaskerna är hela, kan nästan garantera att dom har gått sönder och du har fått skit i knutarna.

Fast kan ju vara som på min audi, damaskerna var bytta men inte i tid, vilket gjorde att knutarna skar ihop

magnuspihl
30 maj 2005 · 5 Inlägg

Illa, för man kan inte bara byta drivknuten enligt Volvo, utan man måste byta hela drivaxeln. Knasigt gjort kan man tycka....

Jag ska titta när jag kommer hem. Tur att jag lyckades pruta ner bilen 9000 kr.....

Gottfrid
30 maj 2005 · 29 Inlägg

Vad är den för volvo det handlar om?
Knepigt om det inte skulle gå att byta bara drivknuten tycker jag, så otroligt korkade kan dom väl inte vara på volvo får ja hoppas.

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77
Volvo 945 "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 M50 GLT "Gottfrid" (1989)
CrazyLord
30 maj 2005 · 46 Inlägg

SKOJAR DU?!?!

Hoppas dom har nåt system som VAG att de tar delen i inbyte så det kostar mindre, men tycker iaf att det verka sjukt!

Snacka om klåpare eller så är de bara gnidna de små kräken

magnuspihl
30 maj 2005 · 5 Inlägg

Volvo V40 (2000). Jag tror inte de tar den i inbyte, men jag ska ringa och höra.

magnuspihl
30 maj 2005 · 5 Inlägg

3450 kr + arbete. Det är ett utbytessystem.

CrazyLord
30 maj 2005 · 46 Inlägg

nåja, det var ju inte så farligt, men det hade ju varit billigare om man bara behövde byta drivknutarna och inte hela drivaxeln, då kunde du ha inhandla knutarna och haft i dem själv

magnuspihl
1 juni 2005 · 5 Inlägg

Det var frambromsarna som satt fast. Verkstaden trodde inte att Volvo som servat bilen hade lossat bromsarna och smort med kopparfett som de ska vid x-milaservice. Bromsskivan var faktiskt lite ojämn. Men nu börjar den se bättre ut, knacket har försvunnit och bromsarna tar mycket, mycket bättre. Och det kostade bara 687kr för att fixa både hö och vä sida.

Tack för era inlägg.

CrazyLord
1 juni 2005 · 46 Inlägg

vilket jävla flyt du har

nå, nu vet vi iaf ytterligare en sak som kan vara felkälla på v40 om någon frågar om knackande framvagn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang