Tappart bort körkortet och förlustanmält men inte beställt ny på 4 månader, problem?

T5_kungen
31 december 2012 · 106 Inlägg

Ingensson skrev:
Alltså den är förlustanmäld och man får ju ha ID med sig
Har bokstavligen inte haft tid.

Ska beställa en den 13de men är bara rädd nu att det finns någon konstig lag därute som säger typ att man får ta om körkortet om man inte beställt en borttappat på si och så tid?

Finns det något sådant eller är det lugnt så länge det är förlustanmält?

inte haft tid dålig ursäkt så lång tid tar det inte

master_-
31 december 2012 · 730 Inlägg

T5_kungen skrev:

Ingensson skrev:
Alltså den är förlustanmäld och man får ju ha ID med sig
Har bokstavligen inte haft tid.

Ska beställa en den 13de men är bara rädd nu att det finns någon konstig lag därute som säger typ att man får ta om körkortet om man inte beställt en borttappat på si och så tid?

Finns det något sådant eller är det lugnt så länge det är förlustanmält?

inte haft tid dålig ursäkt så lång tid tar det inte

spelar det någon roll? Tror du han kör bättre om han har plastbrickan i fickan när han kör?

Blyfot_Racing
31 december 2012 · 904 Inlägg

enligt lidköpings polisen är det INTE böter om man inte har körkortet å enligt dom är det inte lag på det heller ring å fråga dom

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Snoppen
1 januari 2013 · 543 Inlägg

T5_kungen skrev:

Snoppen skrev:
Jag tappade bort mitt körkort förra vintern och har fortfarande inte beställt ett nytt, kör med mitt pass istället.
Jag har bara inte orkat beställa ett nytt, hur tycker ni det känns då?

öhh pass är inget körkort står ju inget i det att du har körkort så beställ nytt ffs

nej, men med det kan jag bevisa att jag är jag och det är det enda som krävs.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
gamlingen
1 januari 2013 · 5 198 Inlägg

Folk verkar blanda i hop *Tappa bort* och Förlora*,, klart man inte åker på olovligkörning om man TAPPAR BORT körkortet.. informationen finns ju fortfarande kvar i databasen att man har behörighet,, vilket den INTE gör om man FÖRLORAR kortet.

SafetyCar
1 januari 2013 · 403 Inlägg

Körkortet är något som man skall vara rädd om.
Vi äger inte körkortet utan "lånar" det av Transportstyrelsen.
De har rätten att åter kalla körkortet om det finns skäl för det.
Vet de som fått 500kr i böter för att de inte haft körkort med sig.

Tycker själv att det är oaktsamt av de som inte har körkort med sig under färd.

xXSammy
1 januari 2013 · 6 580 Inlägg

Snoppen skrev:
Jag tappade bort mitt körkort förra vintern och har fortfarande inte beställt ett nytt, kör med mitt pass istället.
Jag har bara inte orkat beställa ett nytt, hur tycker ni det känns då?

Användarnamn, profil bild, attityd..barnsligt.

De/Dem
Snoppen
1 januari 2013 · 543 Inlägg

Malheus skrev:

Snoppen skrev:
Jag tappade bort mitt körkort förra vintern och har fortfarande inte beställt ett nytt, kör med mitt pass istället.
Jag har bara inte orkat beställa ett nytt, hur tycker ni det känns då?

Användarnamn, profil bild, attityd..barnsligt.

Haha, du tror inte att det finns någon ironi inblandad i någonting, va?
Något som är barnsligt är väl alla moralkakor som kastas till höger och vänster i den här tråden.
Vad tror du anledningen till att jag skrev det där inlägget från första början är?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
xXSammy
1 januari 2013 · 6 580 Inlägg

Snoppen skrev:

Malheus skrev:

Snoppen skrev:
Jag tappade bort mitt körkort förra vintern och har fortfarande inte beställt ett nytt, kör med mitt pass istället.
Jag har bara inte orkat beställa ett nytt, hur tycker ni det känns då?

Användarnamn, profil bild, attityd..barnsligt.

Haha, du tror inte att det finns någon ironi inblandad i någonting, va?
Något som är barnsligt är väl alla moralkakor som kastas till höger och vänster i den här tråden.
Vad tror du anledningen till att jag skrev det där inlägget från första början är?

Indie.

De/Dem
immy
1 januari 2013 · 230 Inlägg

Ja tappa bort mitt körkort för 2.5 år sedan, och har inte haft nått id, har sagt att jag tappat bort det tidigare i veckan varje gång jag blivit stoppad, inte fått nån böter än smile

Minium
1 januari 2013 · 270 Inlägg

Snoppen skrev:

T5_kungen skrev:

Snoppen skrev:
Jag tappade bort mitt körkort förra vintern och har fortfarande inte beställt ett nytt, kör med mitt pass istället.
Jag har bara inte orkat beställa ett nytt, hur tycker ni det känns då?

öhh pass är inget körkort står ju inget i det att du har körkort så beställ nytt ffs

nej, men med det kan jag bevisa att jag är jag och det är det enda som krävs.

Inte helt korrekt..... så här säger lagen om att medföra körkort:

Skyldighet att medföra körkort

15 § /Upphör att gälla U:2013-01-19/ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig 1. körkortet, eller2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.   På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

15 § /Träder i kraft I:2013-01-19/ Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig 1. körkortet, eller2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.   Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller polis begär det. Lag (2011:1580).

Det vill säga om du har ett utfärdat körkort räcker det att legitimera sig... från och med 2013-01-19.
Idag däremot behöver du enligt lagen oxå medföra ett bevis på att körkort utfärdats för dig.

Den nya lagen medför ju även att man inte som någon tidigare skrev kan åka fast för olovlig körning när man skall hämta ut sitt körkort.

Senast redigerat av Minium (1 januari 2013)

Volvo Xc90 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang