Köra dagen efter fylle, hur gör du ?

Xuri One Man Clan
1 januari 2013 · 4 287 Inlägg

Ja hur gör du dagen efter du har krökat hårt ? står bilen helt eller kör du om du mår bra ?

går alla på 2cl per timme regeln eller vad gör du ?


smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
THEBADGUY Gorgilus addictus
1 januari 2013 · 4 737 Inlägg

Jag kör inte alls dagen efter.
Känns säkrast så.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
pukan2
1 januari 2013 · 3 182 Inlägg

kör inte alls dagen efter, har jag krökat hårt på fredagen så kör jag inte först måndag.

Pontus1991
1 januari 2013 · 423 Inlägg

Mår jag bra redan på morgonen så brukar jag köra på kvällen, idag får den dock stå tongue

Marcus_89 Biltokig elektriker
1 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Kör inte alls. Känns dumt att chansa smile

Muttley
1 januari 2013 ·

Kör man all in så är man enbart väldigt dum som ens kör dagen efter alls.

Planerar man en all in så planerar man även i förväg. Köp hem mat, godis och läsk som du tror du är sugen på så slipper du helt enkelt köra och handla. Man hyr till och med filmer om man planerar att glo på det.

Om man då ändå måste iväg så ringer man någon som inte har druckit som en svamp kvällen innan som kör dig i dina ärenden.

Så nej helt stopp dagen efter fyllan smile. Eller ja har du ett tillförligtligt alkotest liknande polisens kan man ju kolla men inte ofta man är körduglig ändå.

Xuri One Man Clan
1 januari 2013 · 4 287 Inlägg

OM ni har druckit som svampar, vaknar upp mår bra å inte har skalleverk. så kör ni aldrig dagen efter ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Marcus_89 Biltokig elektriker
1 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Xuri skrev:
OM ni har druckit som svampar, vaknar upp mår bra å inte har skalleverk. så kör ni aldrig dagen efter ?

Nej, inte när man vet att man har hällt i sig en hel del. Man kan ju känna sig bra, men har ändå det kvar i sig.

TyrolerHatt Skogsmålare
1 januari 2013 · 630 Inlägg

Nu dricks det sällan, men jag låter alltid bilen stå dagen efter.

Muttley
1 januari 2013 ·

Xuri skrev:
OM ni har druckit som svampar, vaknar upp mår bra å inte har skalleverk. så kör ni aldrig dagen efter ?

De säger väl sig själv helt logiskt att man inte sätter nyckeln alls i tändlåset dagen efter?  För om man festar så dricker man oftast fram till 2-3 på natten.  De är garanterat inte ute ur kroppen om du mår bra och varit vaken några timmar efter du vaknat igen.

Hur gör du själv i och med du frågar ?

JFfoto
1 januari 2013 ·

Om jag dricker så jag vaknar med huvudvärk runt 11:00. Så brukar jag köra ändå på kvällen.

golf88
1 januari 2013 · 956 Inlägg

Brukar undvika det..drack 3 st 33clöl kvällen före midsommarafton åkte i en blås kontroll på morgonen, var ju lugnt. men jävlar vad nervös jag var endå. Mister man körkortet mister man ju jobbet..inte värt att chansa

Senast redigerat av golf88 (1 januari 2013)

eldus veldus
Audi A6 (2017)
immy
2 januari 2013 · 230 Inlägg

lite ot.
Blåste igång polarns bil (alkolås) kl 9 en söndags morgon efter att jag supit omkull vid 3 snåret kvällen innan, körde inte var bara för att testa

Xuri One Man Clan
2 januari 2013 · 4 287 Inlägg

tkd_rille skrev:

Xuri skrev:
OM ni har druckit som svampar, vaknar upp mår bra å inte har skalleverk. så kör ni aldrig dagen efter ?

De säger väl sig själv helt logiskt att man inte sätter nyckeln alls i tändlåset dagen efter?  För om man festar så dricker man oftast fram till 2-3 på natten.  De är garanterat inte ute ur kroppen om du mår bra och varit vaken några timmar efter du vaknat igen.

Hur gör du själv i och med du frågar ?

Jag brukar alltid låta bilen stå dagen efter, händer ibland att man kör men jag brukar försöka skriva upp vad jag har druckit å när sen räknar man med 2 cl per timme.

men de känns ju lite såhär. kan man dricka 50cl starksprit en fylla å vakna upp utan skallevärk,vara yr eller må dåligt då måste ju kroppen ha hunnit förbränna alkoholen ?

likaså att när man väl är på lyset behöver man ju ha typ minst en öl per timme för att hålla fyllan igång, å en öl är ju mer än 2cl starksprit per timme.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bebben Legitimerad besserwisser
2 januari 2013 · 921 Inlägg

Kör aldrig dagen efter.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 januari 2013 · 2 972 Inlägg

golf88 skrev:
Brukar undvika det..drack 3 st 33clöl kvällen före midsommarafton åkte i en blås kontroll på morgonen, var ju lugnt. men jävlar vad nervös jag var endå. Mister man körkortet mister man ju jobbet..inte värt att chansa

Är det bara pga jobbet du inte chansar?! Så om du blir arbetslös så chansar du friskt?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Martin 9-3 Fisketokig
2 januari 2013 · 2 997 Inlägg

Det är ju en jäkla skillnad på hur kroppen reagerar på alkohol. Blandar jag in en eller två öl under kvällen blir jag extremt fyllesjuk men håller man sig till starksprit går det bra även om man får i sig mycket mera alkohol på så vis.

Riktigt barnsligt att räkna på hur mycket kroppen förbränner. Dricker man mycket så sviktar omdömet. Ska man då välja bilen eller inte baserat på en huvuduträkning en fredagkväll efter olika sorters öl och sprit? Om man kan åka 12:00 eller 13:30 dagen efter. Låt bilen stå!

Måste man åka bil så avstå drickat! eller drick betydligt mindre.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Xuri One Man Clan
2 januari 2013 · 4 287 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Det är ju en jäkla skillnad på hur kroppen reagerar på alkohol. Blandar jag in en eller två öl under kvällen blir jag extremt fyllesjuk men håller man sig till starksprit går det bra även om man får i sig mycket mera alkohol på så vis.

Riktigt barnsligt att räkna på hur mycket kroppen förbränner. Dricker man mycket så sviktar omdömet. Ska man då välja bilen eller inte baserat på en huvuduträkning en fredagkväll efter olika sorters öl och sprit? Om man kan åka 12:00 eller 13:30 dagen efter. Låt bilen stå!

Måste man åka bil så avstå drickat! eller drick betydligt mindre.

Du tror jag står med papper å penna i baren å räknar att, ja fan en öl till så är jag körklar kl 12 ?

jag summerar allt jag dricker under kvällen ibland med tidpunkter å räknar sedan dagen efter.
en fördel är att skriver man upp under kvällen får man även koll på hur mycke man drar i sig en kväll.
om de är normala mängder eller om man kanske skulle sluta dricka ett tag....Man vet dessutom att "ca 50cl starksprit en kväll klarar jag av om jag dricker de i lagom tempo"
finns även väldigt bra appar som div försäkringsbolag har gett ut som räknar åt en, bara till att skriva in vikt/längd samt vad man dricker varje timme så får du en kalkyl som "bör stämma" jag brukar alltid ta de säkra för de osäkra i alla fall.
har jag druckit några större mängder å jag måste köra så väntar jag till i alla fall 20-21 dagen efter,  9/10 fall brukar jag låta bilen stå helt. vaknar man bakis så står bilen.


Jag blir fyllesjuk av vin oftast redan samma kväll jag har intagit de. öl å sprit kan jag blanda utan större problem bakfyllan kommer vare sig jag dricker enbart nått av de eller båda sorterna.
ibland vaknar man dock utan bakfylle även om man dragit över 50cl starksprit en kväll.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Vad har fyllesjuka/bakfylla med körbarheten dan efter att göra? Tror ni att det, om ni vaknar upp och känner er pigga, är ok att köra då, trots en vild kväll med flaskan?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
IceEyes Varningar: För många..
2 januari 2013 · 2 552 Inlägg

Brukar köra på kvällen/eftermiddagen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang