Saab 9-3 2.0t -00 skuttar under 2000 varv/ NU MED FILM

octavia Power of changes
1 januari 2013 · 270 Inlägg

Hej
Har skaffat mig en Saab 9-3. Och igår så tändes motorlampan så ja gick ut och öppna huven och såg inget fel förutom att de saknades glykol. Så ja hällde i lite och starta och körde. Efter en stund så slockna lampan. Men sen några timmar senare tändes den och börja gå som påse nötter. Den hacka/skutta fram under 2000 varv. Och när den kom över 2000 varv så blev det typ som på och av. Alltså full effekt eller ingen effekt :S ?
Efter det när den blev kall så finns de ingen tomgång typ. Man måste ge extra gas för att hålla den vid liv. Har man för mycket gas så börja den blödra. När den blev lite varmare så kan den hoppa lite på tomgången. Typ som att den varva till lite. Ska säga att den är steg 3 chipad hos bsr

Någon som kan sig tro var problemet är ?

Senast redigerat av octavia (7 januari 2013)

Power 0f You
ZoreX
2 januari 2013 · 31 Inlägg

Svårt att lista ut vad det kan vara på det där. Tips är att lägga upp ett film klipp så man får höra och se hur maskinen går. Det kan hjälpa till att felsöka  lättare

octavia Power of changes
2 januari 2013 · 270 Inlägg

ZoreX skrev:
Svårt att lista ut vad det kan vara på det där. Tips är att lägga upp ett film klipp så man får höra och se hur maskinen går. Det kan hjälpa till att felsöka  lättare

lägger upp en video under dan smile

Power 0f You
octavia Power of changes
2 januari 2013 · 270 Inlägg

plugga in den i datorn, den säger att den går för fett. så lambdasond är sluuuuuut. måste fixa ny

Power 0f You
Skyssis Love my Godzilla!
2 januari 2013 · 289 Inlägg

Låter som det kan vara LMM också?

"Godzilla" R32GTR
Euroman
2 januari 2013 · 493 Inlägg

Kolla lmm om det är en t7 maskin om det är en t5 maskin har den ingen smile annars skulle jag gått över alla vacumslangar hade liknande symtom när vacumslangen till mapsensorn gick av (om det är t5 maskin) kolla över alla vacumslangar ändå, annars lamda.

octavia Power of changes
3 januari 2013 · 270 Inlägg

Euroman skrev:
Kolla lmm om det är en t7 maskin om det är en t5 maskin har den ingen smile annars skulle jag gått över alla vacumslangar hade liknande symtom när vacumslangen till mapsensorn gick av (om det är t5 maskin) kolla över alla vacumslangar ändå, annars lamda.

Hej
Det är T5. Och ja misstänker också att det är lamda

Power 0f You
Euroman
3 januari 2013 · 493 Inlägg

octavia skrev:

Euroman skrev:
Kolla lmm om det är en t7 maskin om det är en t5 maskin har den ingen smile annars skulle jag gått över alla vacumslangar hade liknande symtom när vacumslangen till mapsensorn gick av (om det är t5 maskin) kolla över alla vacumslangar ändå, annars lamda.

Hej
Det är T5. Och ja misstänker också att det är lamda

aha okej men då skulle jag kollat vacumslangen till mapsensorn min 9000 betedde sig precis lika dant när den hade gått av annars lambda smile

octavia Power of changes
3 januari 2013 · 270 Inlägg

Euroman skrev:

octavia skrev:

Euroman skrev:
Kolla lmm om det är en t7 maskin om det är en t5 maskin har den ingen smile annars skulle jag gått över alla vacumslangar hade liknande symtom när vacumslangen till mapsensorn gick av (om det är t5 maskin) kolla över alla vacumslangar ändå, annars lamda.

Hej
Det är T5. Och ja misstänker också att det är lamda

aha okej men då skulle jag kollat vacumslangen till mapsensorn min 9000 betedde sig precis lika dant när den hade gått av annars lambda smile

Ah jag kolla lite och hitta en slang som hade spruckit. Ska söka igenom den tills helgen helt och kolla om det är nått mer

Power 0f You
Euroman
3 januari 2013 · 493 Inlägg

octavia skrev:

Euroman skrev:

octavia skrev:

Hej
Det är T5. Och ja misstänker också att det är lamda

aha okej men då skulle jag kollat vacumslangen till mapsensorn min 9000 betedde sig precis lika dant när den hade gått av annars lambda smile

Ah jag kolla lite och hitta en slang som hade spruckit. Ska söka igenom den tills helgen helt och kolla om det är nått mer

kanon byt alla vacumslangar när du ändå är igång tror det går åt 1,5-2m på og9-3 när jag bytte alla på min og9-3 jag hade smile

octavia Power of changes
4 januari 2013 · 270 Inlägg

Euroman skrev:

octavia skrev:

Euroman skrev:

aha okej men då skulle jag kollat vacumslangen till mapsensorn min 9000 betedde sig precis lika dant när den hade gått av annars lambda smile

Ah jag kolla lite och hitta en slang som hade spruckit. Ska söka igenom den tills helgen helt och kolla om det är nått mer

kanon byt alla vacumslangar när du ändå är igång tror det går åt 1,5-2m på og9-3 när jag bytte alla på min og9-3 jag hade smile

vart köpte du dina slangar tro smile ?

Power 0f You
Euroman
4 januari 2013 · 493 Inlägg

octavia skrev:

Euroman skrev:

octavia skrev:

Ah jag kolla lite och hitta en slang som hade spruckit. Ska söka igenom den tills helgen helt och kolla om det är nått mer

kanon byt alla vacumslangar när du ändå är igång tror det går åt 1,5-2m på og9-3 när jag bytte alla på min og9-3 jag hade smile

vart köpte du dina slangar tro smile ?

gick in på saab och köpte orginalslang på m pris wink finns dock på andra ställen med som typ speedparts eller liknande, köp inte biltemas! har en del saker därifrån men jus vacumslangarna går sönder ruskigt fort tyvärr!

octavia Power of changes
7 januari 2013 · 270 Inlägg

Här är en film vart det droppar ifrån

http://m.youtube.com/watch?v=0yrhW2IUXvI

Lite dålig film.  Men de droppar typ från skruven som sitter på grenröret. Så det droppar ner på röret som går till turbon och då blir det en jävla massa vit rök

Det är alltså glykol som droppar

Power 0f You
octavia Power of changes
7 januari 2013 · 270 Inlägg

Det är pissvarmt där, därför håller ja mobilen lite konstigt

En till film:

http://m.youtube.com/watch?v=7qtofQ0TZdU

Power 0f You
Euroman
7 januari 2013 · 493 Inlägg

går ju inte se filmen hmm

octavia Power of changes
8 januari 2013 · 270 Inlägg

Euroman skrev:
går ju inte se filmen hmm

http://www.youtube.com/watch?v=7qtofQ0TZdU

Power 0f You
octavia Power of changes
8 januari 2013 · 270 Inlägg
Power 0f You
Euroman
8 januari 2013 · 493 Inlägg

om det är glyckol vatten skulle jag tippa på topppackningen såvida det inte är ifrån något rör men ser ut att komma ifrån skruven.

luktar det avgaser ifrån vatten behållaren?

kwansa Hmm, vet inte?
8 januari 2013 · 1 775 Inlägg

Någon som dragit av en skruv till grenröret och borrat för långt i gängorna och borrat rakt in i en vattenkanal....eller topplockspackningen, som låter mer troligt! smile

Gör ett komp-prov är mitt förslag! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
octavia Power of changes
8 januari 2013 · 270 Inlägg

Euroman skrev:
om det är glyckol vatten skulle jag tippa på topppackningen såvida det inte är ifrån något rör men ser ut att komma ifrån skruven.

luktar det avgaser ifrån vatten behållaren?

Nej de luktar inte avgaser. Det är glykol som droppar. Meeen om jag håller mig under 3000 - 4000 varv på alla växlar så droppar det inte nått ...

Power 0f You
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang