6653
Sök

Problem med min t5a! Laddar dåligt!!

43 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Hallå! Tänkte kolla runt om någon haft samma problem som mig. Min T5a har helt plötsligt bestämt sig för att balla ur. Den e helt orginal, & har vatt alltid såvitt jag vet. När ja körde ut från motorvägen häromdagen upptäckte ja att han inte ladda som han skulle (växlar alltid ner till 3an när ja ska ut). Då rörde mätaren sig till de vita, kanske 3mm över, sen stanna den där & de kändes som att köra en vanlig SE. Samma sak i 4an, men när ja lägger i 5an händer där grejer. Konstigt tänkte ja & körde vidare. Sen gick den väl ok ett tag, men tycker ändå inte den rör sig som den borde. Någon dag senare "överladdar" han lite & går fruktansvärt bra! Ett tag iaf. Idag lessna ja på detta beteende så ja kollade upp de litegrann. Själv va första tanken wastegatstaget, för de hände för nårra månader sen att de "hoppa av", men då laddar de ju inte alls så uteslöt de denna gången. Sen börja ja fundera på magnetventilen, att de kanske e glapp nånstanns eller nått imed att den varierar från att gå dåligt till överbra ibland. Då ja inte e grym på turbo rådfrågade jag en kompis som sa att han misstänkte att det var hål i mitt membran i dumpen, kan de va så?

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
Kan vara så, men tror inte det. Hade samma problem och då vare stiften!

Edit, kanske tjuvdrar luft!
Senast redigerat av Legosoldaten (2 januari 2013)

bmw m power

22 Inlägg
2 januari 2013
Har du chekkat alla Slangar? vakumslangar o liknande.
// Jonathan.
Senast redigerat av Xzzo93 (2 januari 2013)

43 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Jaså var de stiften? gör dom så mycke? :o Nja vi gick väl över dom lite snabbt, vissa e ju torrspruckna & bör bytas inom snar framtid men de verkade inte läcka nånstanns, men de e inte dyrt & testa att byta ut de ju smile

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
Jenniferjohansson skrev:
Jaså var de stiften? gör dom så mycke? :o Nja vi gick väl över dom lite snabbt, vissa e ju torrspruckna & bör bytas inom snar framtid men de verkade inte läcka nånstanns, men de e inte dyrt & testa att byta ut de ju smile

Mina såg samma ut, och jag bytte dem och vips där va felet, men den kan även tjuvdra luft nånstans.

bmw m power

43 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Jaså, ska man chansa på de då? De kom lixom bara sådär helt plötsligt, de som e de konstiga hmm

Hemmapul AB
195 Inlägg
2 januari 2013
som övriga säger. luft leckage? och tänddelar? är första tanken.

men kolla om du har felkoder.

MVH Anderz

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
Jenniferjohansson skrev:
Jaså, ska man chansa på de då? De kom lixom bara sådär helt plötsligt, de som e de konstiga hmm

Har du kollat stiften ordentligt? så det inte tar upp olja, för har du olja på stiftet så har du problemet där. Man får syna stiften ganska noga, för minsta lilla så feltänder den, och den går inte som den skall tongue

bmw m power

Dahlgren
450 Inlägg
2 januari 2013
Torrspruckna men verkar inte läcka?!?!?!?!
Bilen beter sig ju precis som när det kan vara en läcka..
eller att dumpen inte orkar hålla tätt.
prova att byta dump eller köra utan, ganska lätt att prova dumpen först. Och om de inte är dumpen så byt slangarna!

43 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Ska kolla upp de anderz, tack för tipset smile

Jajo de kan säkert vara så, har nyligen haft en av silikonslangarna som läckt.. samt den som går till ic:n.. så olja kan inte vara helt omöjligt :o

jajo men borde den inte åtminstone hacka till om där läcker? E som sagt ny på detta med turbo så har ingen aning tongue men att byta dump e ingen omöjlighet då vi som sagt tror att de e min membran smile

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
Jenniferjohansson skrev:

Jajo de kan säkert vara så, har nyligen haft en av silikonslangarna som läckt.. samt den som går till ic:n.. så olja kan inte vara helt omöjligt :o

jajo men borde den inte åtminstone hacka till om där läcker? E som sagt ny på detta med turbo så har ingen aning tongue men att byta dump e ingen omöjlighet då vi som sagt tror att de e min membran smile

Pröva byta dump, men jag tror problemet kvarstår, för om det är hål i membran så får du ju inte högt laddtryckt, utan bara lågt om jag inte missminner mig smile

bmw m power

43 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
De låter vettigt iaf smile För då borde nästan allt tryck läcka ut ju.. Men slangarna e de billigaste ju så får kolla upp de smile

Neerd
1 596 Inlägg
2 januari 2013
kolla vakumslangen som sitter på duuumpfan=D! tycker det är ofta de spricker nära motorn..värmen som ställer till det=D

har en meter vakumslang över om du behöver sån:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
Jenniferjohansson skrev:
De låter vettigt iaf smile För då borde nästan allt tryck läcka ut ju.. Men slangarna e de billigaste ju så får kolla upp de smile

Börja med slangarna, billigast troligtvis, då jag tror du får ge typ lite över 500 för stift om du skulle pröva det :]

bmw m power

43 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
åååh toppen alex! ska kolla upp de imorron när solen har vaknat ^^

Neerd
1 596 Inlägg
2 januari 2013
gör så=D! den lata solfan sover nästan hela dagarna tycker jag;) haha

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Dahlgren
450 Inlägg
2 januari 2013
Legosoldaten skrev:
Jenniferjohansson skrev:

Pröva byta dump, men jag tror problemet kvarstår, för om det är hål i membran så får du ju inte högt laddtryckt, utan bara lågt om jag inte missminner mig smile

Fast peaken kan bli högre, det märks ganska tydligt när en dump inte orkar med.

När det satt en dump i min bil så märktes det tydligt att den inte orkade med.
Först en hög peak sedan sjönk den.
och ibland gick den inte över 0,7bar fast den normalt skulle ligga på 1,1.
tog bort skiten "JBR K25" och vipps så hade man aldrig mer problem med laddtryck, förutom när tryckröret flög av pga dålig skarv smile

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
A-Dahlgren skrev:
Legosoldaten skrev:
Jenniferjohansson skrev:

tog bort skiten "JBR K25" och vipps så hade man aldrig mer problem med laddtryck, förutom när tryckröret flög av pga dålig skarv smile

Det är sant det du säger, men på det intrycket jag fick så lät det inte som dumpen tongue den ska ju inte sjunka, och sen peaka och gå, den sjunker ju och stiger utan desslike tongue

bmw m power

Dahlgren
450 Inlägg
2 januari 2013
Legosoldaten skrev:
A-Dahlgren skrev:
Legosoldaten skrev:

Det är sant det du säger, men på det intrycket jag fick så lät det inte som dumpen tongue den ska ju inte sjunka, och sen peaka och gå, den sjunker ju och stiger utan desslike tongue

Nej enligt beskrivningen så låter det inte som dumpen, men vem vet! smile Lätt att testa iaf!

43 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Ja precis smile vad innebär peaka då? tongue

Sök