5765
Sök

Byta toppackning d24

718 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Hej alla meckare där ute.
Jag har köpt mig en 740 med en d24 tic motor i. Toppackningen är kass så den ska bytas nu.
Som  jag har förstått det så behöver jag nolla motorn och kamen, men finns där någon där ute som kan förklara var märkningarna sitter och hur jag ska gå tillväga.
Är inte trögg men kanske en liten bild hade inte skadat smile.

Alltså:
* Var finns märkningarna till att nolla motorn?
* Var/ hur nollar jag kamen?

Underbart om jag kunde fått svat på dessa frågor.
Ha en god fortsättning.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

VD Hammar
613 Inlägg
5 januari 2013
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22587
fick inte igång autodata men googla o fann detta

MVH Johan

718 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
opela skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22587
fick inte igång autodata men googla o fann detta

Tacj så hjärtligt för detta.

Rust is not a crime

3 292 Inlägg
6 januari 2013
Kollar du på gjutgodset som pumpen sitter i så finns där en märkning och kollar du på pumphjulet så ser du där ett jack i remskivan, dra motorn tills dessa är i linje och kolla sen om märkningen stämmer på remskivan till fläktremmarna, ska finnas märkning på kamremmskåpan åxå, stämmer allt är det bara att slita lös.. MEN glöm inte att låsa pumpen genom att sätta i en lagom bult i hålet på baksidan remskivan så den stannar i rätt läge.

När du endå har toppen lös rekommenderar jag att du ser till att få den planad, alltså inte i trim syfte, endast för att få den plan eftersom dessa toppar är jävligt känsliga för att gå varma och då blir dom sne och vind direkt. Har själv bytt och renoverat ett antal sånna här toppar så jag vet....

Nya toppbultar måste du ha åxå i och med att det är sträckbult som används. Går icke att använda samma bult. Byt kamremmen åxå när du endå har allt löst, samt pumpremmen.. big_smile

Du kanske redan visste allt detta.. tänkte bara ifall att du inte visste.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

718 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Riktigt härligt med sånna kommentarer!
Viste att jag skulle plana toppen  men det skadar inte att någon säger det en extra gång smile.
Tror faktiskt att kamremmen är bytt nyligen men kanske ska byta den ändå.

Rust is not a crime

718 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Nu har det kommit upp ett annat mysterium som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa!
Lossade toppen och packningen var nu bytt och sånt.
Där är spricker i toppen emellan ventilena. Någon som vet om det går att köra med det ellrr inte?
Har hört en massa olika att det går och vissa säger att det inte går.
Kan toppen vara sprucken inne i? Bilen rök ju trots allt mycket vitt.
Tacksam för svar, mvh Folle.

Rust is not a crime

VD Hammar
613 Inlägg
8 januari 2013
om det är sprickor där skulle jag rekomendera någon att svetsa toppen åt dig, eller att du helt enkelt byter topp.
ja toppen kan vara sprucken inuti som du säger

MVH Johan

534 Inlägg
9 januari 2013
är väll så på alla d24:ir sprickor i toppen melan ventilerna extremt ovanligt att hitta en som inte har de wink

718 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
cheva_raggare skrev:
är väll så på alla d24:ir sprickor i toppen melan ventilerna extremt ovanligt att hitta en som inte har de wink

Ja det har jag också hört att det är skit svårt.
Men dom flesta monterar toppen med sprickor och det gör ingenting.
Lästa till och med att VW hade godkännt upp till 0.5mm sprickor.

Rust is not a crime

3 292 Inlägg
9 januari 2013
epafolle skrev:
Nu har det kommit upp ett annat mysterium som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa!
Lossade toppen och packningen var nu bytt och sånt.
Där är spricker i toppen emellan ventilena. Någon som vet om det går att köra med det ellrr inte?
Har hört en massa olika att det går och vissa säger att det inte går.
Kan toppen vara sprucken inne i? Bilen rök ju trots allt mycket vitt.
Tacksam för svar, mvh Folle.

Små små sprickor gör inget, jag har haft det på ett flertal av dom jag renoverat eller på annat sätt måsta lyftat toppen på, dom har ju alltså varit verkligen små dom sprickorna jag har haft, har inte gjort nåt vad jag vet. MEN är sprickorna stora så njaa, försök hitta en utan sprickor eller med väldigt små.

Du sätter väl dit en packning nu med lika antal jack (markeringar) som den som satt där ? vanligast är 2 jack och 3 jack...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sök