3354
Sök

Varför begär folk så mycket pengar för sina skrotbilar?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Kollar på blocket nu och fan vad mycket folk som vill ha brutalt mycket pengar för sina skogsvrak.
Det kan vara exempelvis en helt vanlig bil, som motorn är sönder på och den begär 6 tusen kronor och är helt pilsnerkörd. Sen har jag hittat en bil som inte ens har drivlina och dem ska de ha 2 tusen kronor för. Vissa ska ha 1000 kr och då är det en bil som har några minuter kvar på skroten.

Varför? Är skrotbilar värd så mycket?
Ta t.ex snikmercan w126 som jag tänker köpa. Säljaren skulle ha 7 tusen för den. Gick ned 5 tusen och har fortfarande inte fått den såld. Jag skriver till säljaren men det verkar inte vara något intresse att skriva tillbaka om hur bilen går eller inte. Det enda jag har fått veta är att bilen står under 1 meter snö och enligt bes har den stått stilla sedan 2004. Sen dess så svarar säljaren inte.

Sir
935 Inlägg
5 januari 2013
Tyvärr i dagensläge tror alla att deras bila är gjorda av guld och är jättefina.
Folk vet inte bättre tyvärr.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 januari 2013
Vad är det för bilmodeller vi pratar om? det är skillnad mellan en skrotig Volvo 740 och en skrotig Volvo XC90 prismässigt.

W126 är förövrigt inte en bilmodell man hittar varje dag. Ovanligare bilar, vare sig de är skrot eller inte är oftast dyrare i inköp då utbudet är lågt och det är allmänt svårt att få tag på dem, låg tillgång och en hög efterfrågan drar upp priserna.
Senast redigerat av Slash (5 januari 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Slash skrev:
Vad är det för bilmodeller vi pratar om? det är skillnad mellan en skrotig Volvo 740 och en skrotig Volvo XC90 prismässigt.

W126 är förövrigt inte en bilmodell man hittar varje dag. Ovanligare bilar, vare sig de är skrot eller inte är oftast dyrare i inköp då utbudet är lågt och det är allmänt svårt att få tag på dem, låg tillgång och en hög efterfrågan drar upp priserna.

Saab 900, Volvo 240, Volvo 740, Snik Mercedes, enkla oplar, krokad & ramsne audi, BMW helt sönder osv

Snik merca är inte så speciella.
Senast redigerat av Volvo740-88 (5 januari 2013)

466 Inlägg
5 januari 2013
För att folk är snåla och skulle behöva läxas upp av Lyxfällan ^^

själv säljer jag till bra/billigt pris och alltid öppen för bud. av allt jag sålt så försvinner det mesta inom nån dag, förutom ett jäkla badrums skåp som ingen ens ville ha för 200 kr ^^  så gav det till idrottsförenings loppis smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 januari 2013
Volvo740-88 skrev:
Slash skrev:

Saab 900, Volvo 240, Volvo 740, Snik Mercedes, enkla oplar, krokad & ramsne audi, BMW helt sönder osv

Snik merca är inte så speciella.

Det finns dyra skrotbilar, det finns billiga, det är fri prissättning som gäller, det finns ingen gräns som alla skrotbilar ska ligga runt. Jag har inte direkt upplevt att skrotbilar är särskilt dyra, men de är inte heller superbilliga exempelvis är det sällan man hittar bilar för 1000 kronor som faktiskt rullar. Däremot om man inte skambudar över mejl och telefon och faktiskt kollar på bilen ifråga kan man säkert få ner priserna rätt bra.

Speciella i dina ögon eller ej, det ändrar inte faktumet att de aldrig varit vanliga i Sverige.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 067 Inlägg
5 januari 2013
Vill man ha ut pengar för en skitbil så sätter man ut den högt så för köparen pruta enligt bästa förmåga.. 

Sätter du ut den för billigt så kör folk samma prutvals ändå..

53 Inlägg
5 januari 2013
Alla vill väl få ut så mycket som möjligt av det dom säljer, eller hur?

Säljare vill få ut så mycket som möjligt medans köpare vill betala så lite som möjligt.

Skulle enbart sätta ett väldigt lågt pris om det krisa med pengar eller plats.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
AMAZON-68 skrev:

Säljare vill få ut så mycket som möjligt medans köpare vill betala så lite som möjligt.

Problemet är att de får inte sålt dem. Annonserna jag talar om är mer än 2 månader gammal.

Osponsrad
1 631 Inlägg
5 januari 2013
Låt folk sätta vilket jävla pris dom vill, det är väl inte ditt bekymmer ? Passar inte priset så leta efter ngt annat !

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

1 412 Inlägg
5 januari 2013
Volvo740-88 skrev:
AMAZON-68 skrev:

Problemet är att de får inte sålt dem. Annonserna jag talar om är mer än 2 månader gammal.

Och?
Alla är inte desperata efter att få sina bilar sålda, antingen får man väl priset man vill ha eller så får bilarna helt enkelt stå kvar.

Finns inget problem alls mer än att du inte får köpa bilar till så lågt pris du vill.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2013
Jag tror generellt att folk ute i skogar och byar tycker att saker är värda mer "för de gillar dem ju och har en relation till dem".

Jag såg en elorgel till salu som säljaren ville ha 4000 för, samtidigt som övriga motsvarande låg på 5-700. I annonsen står det "jag vet inte värdet men vill ha 4000." Ja, lycka till?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Jag tror generellt att folk ute i skogar och byar tycker att saker är värda mer "för de gillar dem ju och har en relation till dem".

Jag såg en elorgel till salu som säljaren ville ha 4000 för, samtidigt som övriga motsvarande låg på 5-700. I annonsen står det "jag vet inte värdet men vill ha 4000." Ja, lycka till?

Samma sak som den mercan som har stått ute i 20 år och vuxit ihop med marken. 7000 kr och säljaren är inte ens rädd om bilen.

JFfoto
5 januari 2013
Om man skulle sälja en skrotbil i delar, då är den helt plötsligt värd flera tusen med alla delar sammanlagt.. Har inte heller sett så mycket överpriser, om det är 3-5 st ute är väl ingen big deal, finns väl större problem :p

En mans skrot är en annans skatt wink
Senast redigerat av Kalltkaffe (5 januari 2013)

2 140 Inlägg
5 januari 2013
Var intresserad av en Audi A8 ca -97-98 4.2q som hade kört in i röven på en plogbil. Dvs allt framför motorn trasigt och motorn hade börjat gå lite halvdåligt efter det. Prislappen låg på 20 000. Jag höll på att skratta ihjäl mig. wink

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 januari 2013
Handlar ju mycket om "tur" också när man säljer. Har haft saker ute på blocket som jag mest tyckt varit synd att det bara står. Ena gången hör inte en kotte av sig, när annonsen läggs ut igen en drös månader senare, ringer folk som galningar.

Men absolut, kan tycka det är lite märkligt, antingen när man sett samma bil under ett halvår (förnyad annons) och priset fortfarande är det samma som första gången man såg den.

Pruta? Ptja, själv sätter jag det pris jag ska ha, skriver att det inte är lönt att pruta o håller mig till det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
5 januari 2013
Jag gissar på att det är den här till synes ganska fina fina W126 sonderklasse förutom klarlackssläppen du menar?
Hur menar du snikmerca?
En lyxbil som ny -84 kostade 253400kr då en verklig snikbil som Volvo 244 kostade 67500kr i grundutförande alltså 375% dyrare.

Om du istället provar att ringa som säljaren skriver i annonsen så kanske du får svar på dina frågor, sitta och maila är bara tidsödande som säljare, speciellt när det är så billigt, delarna är värda betydligt mera, motor, växellåda, bakaxel, lyktor, inredningsdelar.

http://www.blocket.se/gavleborg/Mercede … =4&w=2

Hej!!

Jag säljer min Mercedes som bara står på gården och tar en massa plats!
Allting har fungerat felfritt, men den har stått i några år nu.

RING för mer detaljerad info!

Den är SKATTEBEFRIAD .

Pris: 5000kr, Prutar vid snabb affär!

Vll ha bort den snabbt nu innan snön kommer!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
Jag gissar på att det är den här till synes ganska fina fina W126 sonderklasse förutom klarlackssläppen du menar?
Hur menar du snikmerca?
En lyxbil som ny -84 kostade 253400kr då en verklig snikbil som Volvo 244 kostade 67500kr i grundutförande alltså 375% dyrare.

Om du istället provar att ringa som säljaren skriver i annonsen så kanske du får svar på dina frågor, sitta och maila är bara tidsödande som säljare, speciellt när det är så billigt, delarna är värda betydligt mera, motor, växellåda, bakaxel, lyktor, inredningsdelar.

Hej!!

Den är SKATTEBEFRIAD .

Det är den annonsen ja.
5000 kr är mycket för en sådan bil. Har kollat upp besikningen om den och det är rätt mycket fel på den.
Undra om den ens rullar?

2 140 Inlägg
5 januari 2013
Volvo740-88 skrev:
Evildan skrev:
Hur menar du snikmerca?

Hej!!

Den är SKATTEBEFRIAD .

Det är den annonsen ja.
5000 kr är mycket för en sådan bil. Har kollat upp besikningen om den och det är rätt mycket fel på den.
Undra om den ens rullar?

Vad är det för fel då? Tyvärr så är bilden så kass att man kan inte "bestämma" sig om, den är röten eller inte. hmm

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Sök