b0nd3n skrev:
Mack skrev:
granadadr skrev:
är väl inget fel med glaset??
Tänkte på färgen..? (ska väl vara blått?)
Dom första gula rotationsljuset satt på dom första polisbilarna tillhörande statspolisen mitt på taket och bakom den vita sökaren. I samband med förstatligandet monterades ljuset på takets högra sida. I samband med högertrafikomläggningen i september 1967 flyttade rotationsljuset på nya fordon från höger till vänster sida för att ljusets placering på biltaket skulle vara ut mot körbanan. Polisen hade på den tiden budgetår från 1. juli till sista juni vilket innebar att nya fordon beställdes på hösten för leverans sent samma år eller under första kvartalet nästa år. De första fordonen med rotationsljuset till vänster kom alltså EFTER det att högertrafiken hade införts september 1967 - antingen sent 1967 eller början av 1968. Ljuset flyttades inte på fordon som redan var i trafik beroende på att riskerna för att det inte skulle synas ändå var mycket små.
En viktig anledning till rotationsljusets placeringen - först till höger på taket och sedan på vänster sida - var att polisbilen enligt instruktion vid tex en trafikolycka skulle placeras snett med bakluckan mot dikeskanten och fronten ut mot körbanan för att göra arbetet säkrare när utrustning hämtades i bagageutrymmet. Var då polisbilen parkerad på höger sida av vägbanan med rotationsljuset på vänster sida av taket syntes ljuset bakåt mot trafiken när bakluckan stod öppen.
blått glas infördes först 1971, då togs dem röda fasta ljusen bort.
någon får rätta mig om jag har fel

Tack för lektionen, hehe.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.