SAAB 9-5 2.0 T -99 191hk ryker vit rök vid gas på drag

BNTH
12 januari 2013 · 13 Inlägg

Hej ny på forumet och behöver HJÄLP med SAABen.
Nu till problemet SAABen ryker vitt vid gaspådrag (upptäckte detta för några dagar sen) en kotare stund inte hela tiden men just när man drar på vid tex en omkörning.
Trodde på en gång att det var turbon IGEN:mad: så jag betällde en ny och den kom i går.
Så jag plocka bort rören och kände på turbon som sitter i och den glappar INTE åt något håll varken in,ut eller upp,ner inte ett spår av olja i turbon men bilen har dragit olja (på ett halvår 1l typ har inte kollat oljan förens jag såg att det rök vitt ).
Bilen startar hur lätt som helst går, bra på tomgång och när man kör.
Har letat efter fler som har samma problem men jag har inte hittat någon alla har turbo problem men nu när det inte är turbon vad Kan det vara då??

Tacksam för svar smile

Danne8331
12 januari 2013 · 649 Inlägg

Bensin= Svart rök
Vatten = VIT rök
olja = blå rök

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Nybergrobin
12 januari 2013 · 2 377 Inlägg

BNTH skrev:
Hej ny på forumet och behöver HJÄLP med SAABen.
Nu till problemet SAABen ryker vitt vid gaspådrag (upptäckte detta för några dagar sen) en kotare stund inte hela tiden men just när man drar på vid tex en omkörning.
Trodde på en gång att det var turbon IGEN:mad: så jag betällde en ny och den kom i går.
Så jag plocka bort rören och kände på turbon som sitter i och den glappar INTE åt något håll varken in,ut eller upp,ner inte ett spår av olja i turbon men bilen har dragit olja (på ett halvår 1l typ har inte kollat oljan förens jag såg att det rök vitt ).
Bilen startar hur lätt som helst går, bra på tomgång och när man kör.
Har letat efter fler som har samma problem men jag har inte hittat någon alla har turbo problem men nu när det inte är turbon vad Kan det vara då??

Tacksam för svar smile

FÖrsvinner det massa glykol? Annars så är det ganska kallt nu också.... :smile

BNTH
12 januari 2013 · 13 Inlägg

Nej glykol finns det bara olja som försvinner.

BNTH
12 januari 2013 · 13 Inlägg

Slangen till vevhusventilationen var trasig ska byta den men det är väl inte förklaringen till att SAABen ryker vitt?

Nybergrobin
12 januari 2013 · 2 377 Inlägg

BNTH skrev:
Nej glykol finns det bara olja som försvinner.

Du kan slappna av om glykolen finns kvar och den rycker vitt. Då är det viktiga helt iaf. Fixa vevhus-ventilationen och sedan kör du smile

simlar
12 januari 2013 · 5 516 Inlägg

Sålänge det inte försvinner kylarvätska så är det bara fukt i avgaserna som gör så det ryker vitt.
Alla bilar ryker vitt när det är kallt ute, ju kallare det är desto mer ryker det från avgaserna för vattenångan i avgaserna fryser till en vit dimma när det kommer ut i kylan.

Kolla hur mycket andra bilar ryker när du är ute och kör, vid gaspådrag kommer du se att det ryker förvånansvärt mycket.

Senast redigerat av simlar (12 januari 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
BNTH
12 januari 2013 · 13 Inlägg

Ska sätta ihop bilen i morgon. Jo har tänkt på hur mycket andras bilar ryker ur avg systemet  tycker min ryker mer vid gaspådrag. Drog i kapp med en audi rs6 på väg in till karlstad motorn var varm hade kört typ 4 mil då och audin rök inte alls men SAABen var som en kvast bakom typ i 5 sekunder inte för att jag trodde att jag skulle vinnna bara för att kolla hur mycket audin rök vist det är en nyare bil. Fundera först på om det var oljan som rök men den ska ju vara blå rök men den kan ju ha försvunnit ut via vevhusventilationen.

simlar
12 januari 2013 · 5 516 Inlägg

Hmm.
Var kör du på för bränsle? För det ryker mycket mer när man kör på E85 än på Bensin.

Kan ju även vara att det har samlats mycket fukt i ljuddämparna under årens gång, eller om dräneringshålet i ljuddämparna är igensatta så fukten i dämparna inte kan rinna ur. (Fullflödesdämpare brukar inte ha dräneringshål men sista åtminstone ljuddämparen brukar aldrig vara fulllflödes så där ska det vara ett dräneringshål).

Hur ser oljan i motorn ut?

Senast redigerat av simlar (12 januari 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BNTH
12 januari 2013 · 13 Inlägg

Kör på 95 oktan. Bakre ljuddämparen bytte jag ut i höstas före besikningen.
Oljan bytte jag ut i samma veva som turbon i höstas ser inget fel på oljan nu ingen kondens eller liknade ser bra ut.

simlar
12 januari 2013 · 5 516 Inlägg

BNTH skrev:
Kör på 95 oktan. Bakre ljuddämparen bytte jag ut i höstas före besikningen.
Oljan bytte jag ut i samma veva som turbon i höstas ser inget fel på oljan nu ingen kondens eller liknade ser bra ut.

Okej, ja då är det enda jag kan komma på att bilen ska ryka så pass med tanke på att inget tyder på att det skulle vara något fel på motorn eftersom oljan är fin och det försvinner inte kylarvätska.
Det är ju trots allt en motor med grund från slutet av 80-talet och med insprutning från mitten/slutet av 90-talet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
rudarmy
12 januari 2013 · 354 Inlägg

BNTH skrev:
Hej ny på forumet och behöver HJÄLP med SAABen.
Nu till problemet SAABen ryker vitt vid gaspådrag (upptäckte detta för några dagar sen) en kotare stund inte hela tiden men just när man drar på vid tex en omkörning.
Trodde på en gång att det var turbon IGEN:mad: så jag betällde en ny och den kom i går.
Så jag plocka bort rören och kände på turbon som sitter i och den glappar INTE åt något håll varken in,ut eller upp,ner inte ett spår av olja i turbon men bilen har dragit olja (på ett halvår 1l typ har inte kollat oljan förens jag såg att det rök vitt ).
Bilen startar hur lätt som helst går, bra på tomgång och när man kör.
Har letat efter fler som har samma problem men jag har inte hittat någon alla har turbo problem men nu när det inte är turbon vad Kan det vara då??

Tacksam för svar smile

kör ur bilen ett bra tag för har turbon läckt olja så har det nog runnit ner lite i dp..

Senast redigerat av rudarmy (12 januari 2013)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
9000cse
15 januari 2013 · 29 Inlägg

ta av insugsröret på turbon och känn på  impelleraxeln kan du dra den ut och in är turbon slut, den ska glappa lite i sidled.

Senast redigerat av 9000cse (15 januari 2013)

Saab - se allas avundsjuka blickar.
Euroman
15 januari 2013 · 493 Inlägg

när jag hade turbo ras på min 9-5 så rök den blått inget annat.

Min rök med vitt tyckte jag emot alla andras bilar men det gör dom när det är kallt ute,

Då kan jag även tillägga att min 9-5 hade ny motor från saab ny turbo och vevhusventilation så ja dom ryker vitt när det är kallt!

dock tycker jag det låter märkligt med det när bilen är varm,

Laga vevhusventilationen mycket viktigt! kolla även backventilerna till vevhuset när du ändå grejar sedan kör du bilen på en lång resa kanske 5-10mil gasa gärna på lite med när den blivit varm! så den blir genom varm så tror jag felet försvinner smile

Senast redigerat av Euroman (15 januari 2013)

ascona-tic
15 januari 2013 · 1 496 Inlägg

Lite förbränd olja ryker blått
Mycket olja som förbränns ryker vitt,

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Nybergrobin
15 januari 2013 · 2 377 Inlägg

ascona-tic skrev:
Lite förbränd olja ryker blått
Mycket olja som förbränns ryker vitt,

Brukar inte olja alltid rycka blått? SPelar ingen roll om det är mycket eller lite. Har bevittnat ett par ordentliga turboras och då vart hela gatan blå tongue

ascona-tic
15 januari 2013 · 1 496 Inlägg

Okej när det är så mycket att olja kommer ut i avgassystemet blir röken vit ,

Tex som denna hära, http://m.youtube.com/watch?feature=relm … 3t-MQS-PYk

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Nikuros
15 januari 2013 · 10 Inlägg

när turbon rasade på min 9-3 rann oljan ned i luft kylaren och och efter turbo bytet rök det vitt varje gång jag gasade på.

Euroman
15 januari 2013 · 493 Inlägg

Nikuros skrev:
när turbon rasade på min 9-3 rann oljan ned i luft kylaren och och efter turbo bytet rök det vitt varje gång jag gasade på.

därför man gör rent alla slangar och intercooler vid ett turbobyte med wink

MrTurbo Better than God \o/
15 januari 2013 · 1 881 Inlägg

Turboras! Grattis!
Garrett blev ombedda av GM att göra en "billigare turbo" GT17 föddes. Går sällan mer än 16k mil men billig var den!
Köp ingen på Feltema eller annan Kina-skit, de har inte core som är balanserade eller tillverkade i material som tål den höga värme en turbo kan utveckla.

Gör rent alla tryckslangar / rör och intercooler. Byt olja in röret med.

Har mer otur är det topplockspackningen, men det fastställs enkelt med ett komprov.

Senast redigerat av MrTurbo (15 januari 2013)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang