4195
Sök

Svets frågor

den enda som e som jag
274 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Ska köpa mig en svets och har en MIG Kemppi 200A 3fas på jobbet och den funkar perfekt för mig. Den är dock alldeles för dyr för mig och min hobbysvetsning på bilar så frågorna lyder:

1, Varför 3fas och inte 2fas svets när jag ändå tex på Kemppin inte använder strömstyrka 9 (full power) vid avgassvetsning? Håller mig på strömstyrka 4 som bör bli 90-100A och det finns många 2fas som håller sig inom 100A gränsen.

2, Svajar 230v svetsar? Har hört att dom kan störa ut tv apparater och är bara rent skit.

3, Om det nu är så att det skall inköpas en 3fas MIG svets begagnad på blocket vad bör jag kontrollera så att jag vet att just denna är i bra skick?

cool

Din dröm är min verklighet

832 Inlägg
13 januari 2013
Det som är intressant är intermittensen. Kort förklarat så är intermittens hur länge du kan belasta svetsen vid en viss strömstyrka och det anges i % på en tiominuters period. Har du 20% vid max 100A så kan du alltså svetsa 100A i 2 minuter sen måste svetsen vila i 8 minuter. Högre strömstyrka = Lägre intermittens och tvärtemot. Har man en svets med för låg intermittens så kommer den att bryta pga överhettning.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

den enda som e som jag
274 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Det som är intressant är intermittensen. Kort förklarat så är intermittens hur länge du kan belasta svetsen vid en viss strömstyrka och det anges i % på en tiominuters period. Har du 20% vid max 100A så kan du alltså svetsa 100A i 2 minuter sen måste svetsen vila i 8 minuter. Högre strömstyrka = Lägre intermittens och tvärtemot. Har man en svets med för låg intermittens så kommer den att bryta pga överhettning.

Ok, vad är rimlig intermittens gräns?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
14 januari 2013
intermittens är jo förstås bra att hålla koll på ..
men dem flesta maskiner som är kända märken och har en skaplig prislapp, passar perfekt till större hobbyarbeten ..
det är mer om du har tänk att typ svetsa LÄNGE UTAN avbrott i TJOCK gods, då börjar intermittens spela stor roll ..
( intermittens är nog den största skillnaden mellan billiga biltema svetsar och riktiga telwin, kempi osv svetsar)

sedan 2 fas?! , jag känner bara till 1 fas och 3 fas.., kör du något på 2 fas så blir det snedbelastning( och dåliga saker kan hända ), har jag fel??

sedan begagnad svets..,
1, se till att de är bra märke ( känd  märke , kempi, telwin osv..)
2, att slangpaketet är i bra skick ( inge direkta tecken på att den är överkörd, stampad på , smält, eller råkat illa ut..
4, mekaniken som matar fram svetstråd .., den är väldigt känslig.., och ska vara i bra skick !, ( om jag vore du så skulle jag leta efter dubbelmatning .., asso inte 2 rullar som nyper tråden och matar, utan 4 rullar ,)
5, prova maskinen förstås.., funkar elektroniken bra .., för funkar den så brukar jo elektroniken aldrig gå sönder på svetsar ( gamla i alla fall )
6, se till att få med alla tillbehör så sparar du pengar.., som hållare till trådrullen , gasregulator, eventuellt gasflaskan, osv

( lite saker jag fick lära mig nä jag köpte NY svets .., att man behöver i princip direkt byta ut trådledaren i slangpaketet .. då org var plast och bara jävlades , den nya var metall, och håller fortfarande starkt , efter 50+kg svetsmaterial)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

den enda som e som jag
274 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Jo fasiken ja menar 1fas alltså 230v, ursäkta. Vad är det för metall som böjer sig och inte spricker i slangpaketet?

595 Inlägg
15 januari 2013
nozzen skrev:
Jo fasiken ja menar 1fas alltså 230v, ursäkta. Vad är det för metall som böjer sig och inte spricker i slangpaketet?

aa detta kanske svarar på frågan om trådledaren i slangpaketet :
http://www.mig-welding.co.uk/sip130/mini-wire-liners.jpg

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

den enda som e som jag
274 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
offfroad skrev:
nozzen skrev:

aa detta kanske svarar på frågan om trådledaren i slangpaketet :
http://www.mig-welding.co.uk/sip130/min … liners.jpg

ja där ser man, vad tycker du om 230v svetsar då? Är de nått att ha?

12 086 Inlägg
18 januari 2013
Min erfarenhet är att MAG-svetsning 230V är värdelöst, det är helt enkelt för klent.
Jag har dock kört TIG 230V och det funkade bra, men då va det svetsning i rena material 2mm.

832 Inlägg
18 januari 2013
Germax skrev:
Min erfarenhet är att MAG-svetsning 230V är värdelöst, det är helt enkelt för klent.
Jag har dock kört TIG 230V och det funkade bra, men då va det svetsning i rena material 2mm.

Kan hålla med om det. Men står man som en annan vid en svets för 50k om dagarna så blir man väldigt bortskämd med inställningsmöjligheterna som är på dom svetsarna. Men jag skulle hellre betala någon lapp till för en begagnad industrisvets.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

595 Inlägg
18 januari 2013
njao.., 230v är nog för klent..,,

sedan ska man tänka på vart bor du , vad har du för el hemma?
för till och med en billig svets som går på 230v kräver en hel del ampere..
så till och med om du köper en svets som kostar lite och går på 230v så är frågan har du någon uttag hemma som kan leverera den mängden ampere som faktist behövs..

lite fakta :
Säkringsstorlek        Till ett vägguttag 230V får man ansluta
maskiner med en sammanlagd effekt på högst...
6 Ampere    1380 W
10 Ampere    2300 W
16 Ampere    3680 W

Säkringsstorlek        Till ett vägguttag 3-fas 400V får man ansluta
maskiner med en sammanlagd jämt belastad effekt på högst...
10 Ampere    6.9 kW
16 Ampere    11.0 kW
20 Ampere    13.8 kW
25 Ampere    17.3 kW
35 Ampere    24.2 kW
50 Ampere    34.6 kW

och jag köpte nyligen en plasmaskärare som går på en fas.., ( ingen monstermaskin utan kvalitets hobbymaskin )
och den lille rackaren ska ha 20A.... ( man märker kvalité, då jag beskärde tjockare gods än vad maskinen var speccad för med en vanlig klen vägguttag)
(plasma är ingen svets MEN, den har mer eller mindre samma omvandlare i maskinen som en svets)

så kort svar , ska du ha en 230v svets så behöver du en himla bra vägguttag till den ..

12 086 Inlägg
18 januari 2013
Lurken_85 skrev:
Germax skrev:

Kan hålla med om det. Men står man som en annan vid en svets för 50k om dagarna så blir man väldigt bortskämd med inställningsmöjligheterna som är på dom svetsarna. Men jag skulle hellre betala någon lapp till för en begagnad industrisvets.

Jag har sedan oktober arbetat med en svets för 250tkr och jag tycker det finns fler inställningsmöjligheter än någon kan tänkas behöva wink

S-klass =)
295 Inlägg
19 januari 2013
Germax skrev:
Lurken_85 skrev:
Germax skrev:

Jag har sedan oktober arbetat med en svets för 250tkr och jag tycker det finns fler inställningsmöjligheter än någon kan tänkas behöva wink

Jag har jobbat ett år med en fronius pinnsvets, 5000kr svets, å tycker den har alla inställningsmöjligheter som behövs för att klara jobbet... wink dvs en fjärr till å styra amperen tongue

Sen så hobbysvetsning i en bil, Gångerna jag svetsat på bilar, få tal gånger dock. Men då har en v230 dugat mer än väl, för jag har då aldrig varit med om å behöva kräma på med miljoner av amper på tunnplåt...

Sen å andra sidan kan de ju va kul med en svets som klarar lite amper... om man skulle behöva svetsa nå lite tjockare eller så..

12 086 Inlägg
19 januari 2013
Jag svetsade en del bilplåt med en Kempii 230V MAG-svets.. möjligen att stömförsörjningen va delaktig i det misslyckade resultatet men jag vill mena att det inte ens är vettigt att svetsa bilplåt med.

S-klass =)
295 Inlägg
19 januari 2013
Germax skrev:
Jag svetsade en del bilplåt med en Kempii 230V MAG-svets.. möjligen att stömförsörjningen va delaktig i det misslyckade resultatet men jag vill mena att det inte ens är vettigt att svetsa bilplåt med.

Jao som ja skrev har jag inte svetsat mycke i bilplåt.. men dom gångerna jag gjort de så har en 230v varit tillräckligt med kräm för att klara de.. Man helvetsar ju inte så långa bitar då de drar sig så lät.. så blir väl mycke punktande? blev iaf för mig då jag testat bilplåt... Kanske jag gjorde fel?

Till vardags jobbar ja som svetsare, allt från galvade rör till syrafast... med pinne och tig.. så har iofs inte så stor kunskap i bilplåt.. men svetsar kan jag iaf.. å 230v duger till karossplåten iaf..

Edit: kollade lite på priser... tror 3fas är att föredra iaf.. fanns ju till bra priser beggat på blocket..

Men hitta även en fin en fasare.. smile
http://www.blocket.se/goteborg/ESAB_Cad … _7&w=3
7500kr för en en stonkare som duger till karossjobb... garanterat..
Senast redigerat av MB350se (19 januari 2013)

S-klass =)
295 Inlägg
19 januari 2013
offfroad skrev:
njao.., 230v är nog för klent..,,

sedan ska man tänka på vart bor du , vad har du för el hemma?
för till och med en billig svets som går på 230v kräver en hel del ampere..
så till och med om du köper en svets som kostar lite och går på 230v så är frågan har du någon uttag hemma som kan leverera den mängden ampere som faktist behövs..

lite fakta :
Säkringsstorlek        Till ett vägguttag 230V får man ansluta
maskiner med en sammanlagd effekt på högst...
6 Ampere    1380 W
10 Ampere    2300 W
16 Ampere    3680 W

Säkringsstorlek        Till ett vägguttag 3-fas 400V får man ansluta
maskiner med en sammanlagd jämt belastad effekt på högst...
10 Ampere    6.9 kW
16 Ampere    11.0 kW
20 Ampere    13.8 kW
25 Ampere    17.3 kW
35 Ampere    24.2 kW
50 Ampere    34.6 kW

och jag köpte nyligen en plasmaskärare som går på en fas.., ( ingen monstermaskin utan kvalitets hobbymaskin )
och den lille rackaren ska ha 20A.... ( man märker kvalité, då jag beskärde tjockare gods än vad maskinen var speccad för med en vanlig klen vägguttag)
(plasma är ingen svets MEN, den har mer eller mindre samma omvandlare i maskinen som en svets)

så kort svar , ska du ha en 230v svets så behöver du en himla bra vägguttag till den ..

Många nya svetsar har ju Aktiv Pfc-krets, de gör att det normalt räcker med 10A trög säkring. smile Esab har de iaf på visa en fasare smile

76 Inlägg
28 januari 2013
Vänta lite nu, du mäter ju inte strömmen (A) över varken 230V eller 440(?)

Mäter väl ändå spänningen du har på tråden och strömmen som går igenom den?

Var nyss på en svetskurs med Kemppi maskiner och då hade vi ca 20V på tråden vid MAG svetsning.

12 086 Inlägg
28 januari 2013
Vi pratar om inströmmen, alltså spänningen på strömmen i uttaget. Spänningen ut ur svetsen varierar beroende på inställning.

76 Inlägg
28 januari 2013
ja men det blir ju fel effekt om man räknar spänningen in istället för spänningen ut?

Sök