3008
Sök

Soppapump till volvo 740 @ca 250-300hk hjälp?

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Har liten fråga ang soppapumpen. De är så att jag skall trimma min 740 turbo lite men de jag undrar är hur långt räcker original soppapumpen? och kopian på biltema (044) är den något att ha kan den leverera tillräckligt till min på e 85? vilken pump skall man ha under bilen eller kan man ta bort den helt om man köper en 044 kopia?

/sam

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
14 januari 2013
har för mig att dom pumparna ska iallefall palla me 300 hk!
men ska vi börja snacka 300hk + då ska du leta efter någogon me mer kräääm i..
tro de eller ej men folk underskattar faktist "orginal" pumparna..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Saab_Guden skrev:
har för mig att dom pumparna ska iallefall palla me 300 hk!
men ska vi börja snacka 300hk + då ska du leta efter någogon me mer kräääm i..
tro de eller ej men folk underskattar faktist "orginal" pumparna..

tänkte man kunde ha en 044pump i bagaget annars? vet inte hur dem funkar utanför tanken?

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
14 januari 2013
nakdelen e ju såklart att det kan bli fuktskadat, och vattnet kryper in och jävlas.. om du inte issolerar den ordentligt + kablarnas väg såklart oxå.

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Saab_Guden skrev:
nakdelen e ju såklart att det kan bli fuktskadat, och vattnet kryper in och jävlas.. om du inte issolerar den ordentligt + kablarnas väg såklart oxå.

issolera dem bra är rätt lätt. hur menar du med "kablarnas väg" men du tror de kan funka med original pumpen och sen en 044 biltema kopia i bagaget?

Pim_Pim
14 januari 2013
Original duger till den "låga" effekten eller vad man ska säga..

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Pim_Pim skrev:

är du säker på de? har skaffat en bredbandslambda med så man kommer la se de ganska snabbt

Pim_Pim
14 januari 2013
Inox skrev:
Pim_Pim skrev:

är du säker på de? har skaffat en bredbandslambda med så man kommer la se de ganska snabbt

Jodå, men det förutsätter att man har en frisk original pump givetvis.
Har själv haft omkring den effekten i en volvo med org pump, körde E85 dessutom.

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Inox skrev:
Pim_Pim skrev:

Har själv haft omkring den effekten i en volvo med org pump, körde E85 dessutom.

bilen har aldrig varit trimmad förut så den borde juh vara hyffat frisk sen blir de väl inte exakt 300hk kanske mer 250-280 om jag har tur specsen jag tänkte ha

*turbo till T04E
*50mm WG
*Forge dump
*spridare 830 eller 968
*LMM till 3"
*Ställbar btr
*100cells racekatt
*3" DP och 2.5" avgas

man vill juh inte skära motornde första man gör

Pim_Pim
14 januari 2013
Inox skrev:
Pim_Pim skrev:
Inox skrev:

bilen har aldrig varit trimmad förut så den borde juh vara hyffat frisk sen blir de väl inte exakt 300hk kanske mer 250-280 om jag har tur specsen jag tänkte ha

*turbo till T04E
*50mm WG
*Forge dump
*spridare 830 eller 968
*LMM till 3"
*Ställbar btr
*100cells racekatt
*3" DP och 2.5" avgas

Hmm.. jag hade liknande spec på min, men jag körde på deka 630cc spridare.
Och den höll trots en massa plågande hela tiden o hade godkända avgasvärden på bes.

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Inox skrev:
Pim_Pim skrev:

*turbo till T04E
*50mm WG
*Forge dump
*spridare 830 eller 968
*LMM till 3"
*Ställbar btr
*100cells racekatt
*3" DP och 2.5" avgas

Och den höll trots en massa plågande hela tiden o hade godkända avgasvärden på bes.

okaj tongue Annars får jag köpa en riktig pump och slänga i tanken direkt

Pim_Pim
14 januari 2013
Inox skrev:
Pim_Pim skrev:
Inox skrev:

*turbo till T04E
*50mm WG
*Forge dump
*spridare 830 eller 968
*LMM till 3"
*Ställbar btr
*100cells racekatt
*3" DP och 2.5" avgas

Precis..Det skadar ju aldrig med en vettig pump ! smile

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Inox skrev:
Pim_Pim skrev:

Precis..Det skadar ju aldrig med en vettig pump ! smile

vet du om den pumpen i tanken funkar som en förpump? om jag kopplar pumpen i tanken till 44:an sen vidare till spridarna? går de?

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
14 januari 2013
Inox skrev:
Saab_Guden skrev:

issolera dem bra är rätt lätt. hur menar du med "kablarnas väg" men du tror de kan funka med original pumpen och sen en 044 biltema kopia i bagaget?

om du frågar mig så ska de fungera.. och som jag sa så håller en "fungerande"
org pump upp till unjefär 300hk, och du gissar på att du sitter på 250 - 280hk
så då ska de fungera!

204 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Saab_Guden skrev:
Inox skrev:
Saab_Guden skrev:

om du frågar mig så ska de fungera.. och som jag sa så håller en "fungerande"
org pump upp till unjefär 300hk, och du gissar på att du sitter på 250 - 280hk
så då ska de fungera!

jag testar med stock ser juh ändå på bredbandslambdan och får den för dåligt med soppa då få man väl köpa något vettigt. Jag tror jag kommer landa någonstans mellan 250-300 ponnyhästar
Senast redigerat av Inox (14 januari 2013)

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
15 januari 2013
e den chippad ? om inte så kan jag rekonomendera de om du vill ha yttligare med soppa upp till spridarna, och inte bara låta pumparna jobba enbart för att få så mycket soppa som möjligt..

204 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Saab_Guden skrev:
e den chippad ? om inte så kan jag rekonomendera de om du vill ha yttligare med soppa upp till spridarna, och inte bara låta pumparna jobba enbart för att få så mycket soppa som möjligt..

Den är inte chippa än har hittat en walbro 255 beg för 350 kr den räcker till 4-450hk på e85 undra om den passar rakt ner i min armatur?

1 366 Inlägg
15 januari 2013
Walbro är kända för att packa ihop med E85 relativt snabbt. Deatchwerks eller Bosch 044 fungerar skitbra.
Walbro går ju ut själva med att man inte ska köra E85 på 255:an, därför har de utvecklat andra pumpar som klarar E85

Inox skrev:
Saab_Guden skrev:

Den är inte chippa än har hittat en walbro 255 beg för 350 kr den räcker till 4-450hk på e85 undra om den passar rakt ner i min armatur?

204 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
Richtenb skrev:
Walbro är kända för att packa ihop med E85 relativt snabbt. Deatchwerks eller Bosch 044 fungerar skitbra.
Walbro går ju ut själva med att man inte ska köra E85 på 255:an, därför har de utvecklat andra pumpar som klarar E85

om jag köp på bensin då? och sen när jag får lite mer cash köper en bra förpump och sen en 044 ?

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
15 januari 2013
Inox skrev:
Richtenb skrev:

om jag köp på bensin då? och sen när jag får lite mer cash köper en bra förpump och sen en 044 ?

har för mig att de ska gå me bensin, men den kommer ju såklart att inte flöda lika bra, men eftersom du bara satt på 250 - 280hk
så kommer pumpen klara skicka bensinen till dina förbrukning..

rätta mig om jag har fel?

Sök