BMW bilar till salu med backade mätarställning

saab_sonett Handledare
17 januari 2013 · 1 481 Inlägg

PITSTOP skrev:

Hool skrev:

PITSTOP skrev:
Nja snarare du som har fel wink
Av de 10tusen bilarna som enligt dig finns på blocket så är de flesta importerade skruvade annar hade de inte varit till salu samma vecka efter importen wink Kanske några då ekonomin föändrats, familje skäl osv.
MEN det finns nog inte många importbilar till salu med rätt miltal tyvärr, bara att inse det.

Bilarna i tysklan är nästan lika dyra som i sverige om man jämför skick o miltal.

Däremot skulle jag förstå ifall det var en imolaröd bmw e60 som är importerad med indivduall klädsel. MEN en 320d /520d kombi manuell och standard stolar? dom destuom ex rullat 9000mil på 5år? hahaha nej TACK!

Ex: billagste bmw 320d på mobile från 2006 och ca 13-14k mil är denna:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm … age=150000

Pris 8700Euro + resan dit, transport tillbax, inregning, skrotningsavgift, exportskyltar osv. vips kostar den hemma och klar i sverige ca 90tusen. (OBS då helt NY importerad)

Billigast i sverige är denna från 2006 med samma milantal och AUTOMAT och den är ute för 105tusen så det går att pruta en 5:a minst: http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_320 … 11&w=3

Så vad finns det för vits att hämta en bil i tyskland med manuell låda och fösöka sälja den för säg 115-120k ( för man måste göra vinst på den oxå eller hur?)

Nästa fråga vad hade du köpt? en NY import manuell för 115-120k eller en Sv-såld automat för 100-105k?

(jag räknar på att man tar en risk när man kör hem en bil från tyskland, investerar ca 90k i bilen och kanske måste vänta ca 1månad för att få den såld. Då måste man ha en vinst på minst 20-25k)

Motbevisa mig gärna!

Varför ska du köpa en importbil från en som lever på fulimport?

Leta reda på en bra bil och hämta hem den själv.. Varken svårt eller speciellt dyrt. 

Sedan är billigaste bilen på blocket inte alltid en bra affär heller.   

Som alltid när det gäller bilar ska man handla rätt bil.  Man får göra hemläxan helt enkelt..   

Köper du fel bil kan du få ett brev hem från grabbarna på Autopower.. 

Visst skruvas det.  Men det är dem som sysslar med fulimport som håller på med sånt..   De köper högmilare i tyskland som är nästan gratis som de "Fixar" innan de hamnar till försäljning i Svergige..    Rätt enkelt att kolla..    Man måste veta hur man gör bara.. 

De som bara går efter priset riskerar att gå på en mina..    Men då spelar det ingen roll vilket fabrikat det är.. 

Att säga att alla BMW är skruvade är som att säga att alla på Gorg har dyslexi tongue

För att det inte finns någon som (knappt) som annars sysslar med Import.

Samma bil med samma utr går nästan alltid att köpa i sverige för samma peng (Ej special bilar etc)

Billigaste bilen på blocket är lika bra som billigaste bilen på mobilen. De bilarna vara bara ett ex.

Ja det skruvas friskt och det har blivit lättare för folket att kolla upp därav att import har fått skit rykte.

Fortfarande DE BILAR SOM SÄLJS IDAG OCH ÄR IMPORTERADE ÄR SKRUVADE! (bilfirmor hämtar väll bilar för att sälja de direkt och tjäna pengar så då betyder det att de lever på det = skruvade lik)

Du måste hålla isär importfirmor som vill tjäna pengar och privatpersonen som vill ha en specifik bil.
Jag har en nyare BMW-diesel som är privatimporterad och ägd av importören i ca två år. Bilen är köpt som Premium selection hos en BMW-handlare i Tyskland. Alla papper finns. Skruvad?? Nej. risken är obefintlig.
Kollar man upp bilen man tänker köpa så blir man inte lurad. De flesta bilfirmor kan kolla miltalet när bilen servats.
Risken för skruvade Svensksålda bilar är också överhängande. Ett flertal gamla Taxi som backats 30000 mil och sålts som 10000-mils bilar.

540:n som jag har är en med manuell växellåda. Dessa har aldrig sålts i Sverige. Enligt dig så skulle alla entusiaster som importerar en sådan för att man vill ha manuell låda backa mätaren????

Senast redigerat av saab_sonett (17 januari 2013)

Rquired Allmänt envis
17 januari 2013 · 12 512 Inlägg

patrik89 skrev:

Rquired skrev:
Problemet är att du kategoriskt klassar alla eller den absoluta majoriteten av importer som manipulerade vilket inte är riktigt vettigt.

Varför är det konstigt menar du. Som vi alla vet så är det ett (stort?) problem som finns inom ämnet. Om man vänder på det och säger att det är ovanligt att det händer. Vart finns bevis för det?

http://www.svt.se/plus/artiklar/bilkopen ganska intressant artikel med kommentarer

"Enligt kriminalinspektör Lars Stervander som utreder olika fall med importerade bilar är det vanligt förekommande med mätarställningar som blivit ändrade.

- I importbranschen har du massvis med oseriösa aktörer och med den vetskapen skulle jag aldrig köpa en importbil, säger han."

Du citerar mitt inlägg med svaret på din fråga och ställer sedan en ny oväsentlig fråga, ingen har påstått att det är ovanligt. Matteeee ger dig ett rätt bra svar.

Det är dock fakta att en bils historik går att kontrollera oavsett vilket ursprung den har, hur tror du annars att dessa skruvade bilar upptäckts? Problemet är att tillräckligt många slarvar med kontrollen innan ett köp för att det skall löna sig att fuska med bilars mätarställning, men om man är noga innan köpet och struntar i att köpa en fem år gammal dieselbil med "8000mil" på mätaren som fick svensk identitet förra veckan kan man hitta riktigt fina importer.

De firmor som lurar folk de struntar blankt i vad som skrivs på nätet av oss med intresset på Garaget, Autopower och liknande sidor. De vet att det alltid kommer finnas blåögda Svensson med bristande kunskap som lockas av en låg mätarställning och ett lågt pris.

Och det går igen i allt, det finns en hel del bilar med fel mätarställning men också mängder med bilar från till exempel Tyskland och Italien som importerats av intresserade/entusiaster för att utbud eller pris helt enkelt är eller var överlägset bättre än hemma.

Samma sak gäller för Balterna, nog har det kommit många skräckexempel på bilar med "Salvage-title" importerade från USA som sedan blivit bristfälligt lagade. Men glöm inte bort att det för bara några år sedan importerades mängder med fina bilar från samma länder på grund av en lånehysteri som gått överstyr så att bankerna stod med lager fyllda av återtagna bilar som såldes billigt. Ofta nyare lyxbilar som Range Rover, Porsche Cayenne, BMW X5 och liknande med en ägare, ett lån och en låg mätarställning i bagaget. Det var sällan eller aldrig lönt att skruva dem.

Varför ratar du dessa bilarna idag, bara för att det finns firmor som fifflar med nyligen importerade bilar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
patrik89
17 januari 2013 ·

matteeee skrev:
Är det bara antingen alla bilar eller ytterst få som är fifflade med ? Bara för att vi säger att det inte är alla, som du kategoriskt och villkorslöst hävdar, så betyder inte det att vi menar att problemet är obefintligt.

Jag har förstått nu att du blev butthurt när jag skrev att alla import bilar är fifflade. Som jag sedan förklara att det är såpass många (INTE VARENDA) som är det, så att jag drog alla över en kam. Vilket jag har förklarat flera gånger.

Sen mitt inlägg om att det var ytterst få och att besiktningen försäkrar oss om detta, var jag ironisk om du inte förstog det.

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
17 januari 2013 · 1 152 Inlägg

saab_sonett skrev:

PITSTOP skrev:

Hool skrev:

Varför ska du köpa en importbil från en som lever på fulimport?

Leta reda på en bra bil och hämta hem den själv.. Varken svårt eller speciellt dyrt. 

Sedan är billigaste bilen på blocket inte alltid en bra affär heller.   

Som alltid när det gäller bilar ska man handla rätt bil.  Man får göra hemläxan helt enkelt..   

Köper du fel bil kan du få ett brev hem från grabbarna på Autopower.. 

Visst skruvas det.  Men det är dem som sysslar med fulimport som håller på med sånt..   De köper högmilare i tyskland som är nästan gratis som de "Fixar" innan de hamnar till försäljning i Svergige..    Rätt enkelt att kolla..    Man måste veta hur man gör bara.. 

De som bara går efter priset riskerar att gå på en mina..    Men då spelar det ingen roll vilket fabrikat det är.. 

Att säga att alla BMW är skruvade är som att säga att alla på Gorg har dyslexi tongue

För att det inte finns någon som (knappt) som annars sysslar med Import.

Samma bil med samma utr går nästan alltid att köpa i sverige för samma peng (Ej special bilar etc)

Billigaste bilen på blocket är lika bra som billigaste bilen på mobilen. De bilarna vara bara ett ex.

Ja det skruvas friskt och det har blivit lättare för folket att kolla upp därav att import har fått skit rykte.

Fortfarande DE BILAR SOM SÄLJS IDAG OCH ÄR IMPORTERADE ÄR SKRUVADE! (bilfirmor hämtar väll bilar för att sälja de direkt och tjäna pengar så då betyder det att de lever på det = skruvade lik)

Du måste hålla isär importfirmor som vill tjäna pengar och privatpersonen som vill ha en specifik bil.
Jag har en nyare BMW-diesel som är privatimporterad och ägd av importören i ca två år. Bilen är köpt som Premium selection hos en BMW-handlare i Tyskland. Alla papper finns. Skruvad?? Nej. risken är obefintlig.
Kollar man upp bilen man tänker köpa så blir man inte lurad. De flesta bilfirmor kan kolla miltalet när bilen servats.
Risken för skruvade Svensksålda bilar är också överhängande. Ett flertal gamla Taxi som backats 30000 mil och sålts som 10000-mils bilar.

540:n som jag har är en med manuell växellåda. Dessa har aldrig sålts i Sverige. Enligt dig så skulle alla entusiaster som importerar en sådan för att man vill ha manuell låda backa mätaren????

Om du läser tidigare inlägg så skrev jag just att ifall det är en speciell med bil så förstår man ifall den är imprterad "ex Imolaröd M5 E60" men en 320d med standard stolar och manuell då fattar jag inte vrf man ska köpa en sådan importerad...

Jag kanske förklarade mig snabbt och otydligt men jag menar så här: ALLA nya importerade bilar som säljs på firma går bort enligt mig OM det inte är någon speciell modell alt unik utr osv. FÖR att det finns inte såååå mkt marginal på import bilar idag för en bilfirma att det ska vara lockande för de att hämta hem en bil från tyskland IFALL det inte är skräp som de fått snor billigt och sedan skruvas innan försäljning.

De flesta bilar jag kollat på som står på firma och varit importerade har visat sig vara skruvat då jag har kontakt med bmw direkt och som jämför med senaste loggade miltal vid service/garanti åtgärd....

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Omega_Ludde
17 januari 2013 · 34 Inlägg

Om man ska köpa utanför Sveriges gränser ska man vara beredd att lägga ner lite extra tid.

Vill man inte lägga ner tid ska man inte köpa bil utomlands.

Jag kan nog inte ens räkna dom timmar jag lade ner när jag skulle hämta hem min Omega Evo 500.
Men med facit i hand så är jag glad att jag gjorde det, höll på att bli av med ca 200 000 kr vid första affären, då gick jag igenom en handlare i Sverige som turligt nog upptäckte att det inte stod rätt till.

Men vid nästa affär gjorde jag allt själv och det gick bra.

Jag menar bilen har gått 10000 mil sedan -92, jag tänkte ett tio-tal gånger att bilen "måste nog vara tillbaka ställd" men med det skicket som bilen är i så var det inte otroligt att det var ärliga mil.

Så affären gick igenom efter 2st resor till Tyskland och jag kan med gått mod säga att en visuell genomgång säger mer än tusen bilder och lovord.

Utbudet är enormt i Tyskland när det kommer till bilar, så varför nöja sig med en bil som verkar lite skum när man kan få en som är renare än vatten, kostar bara lite tid.

smulan_shamn
17 januari 2013 · 110 Inlägg

PITSTOP skrev:

Hool skrev:

patrik89 skrev:

Och med detta vill du påstå att jag har helt fel uppfattning eller? tongue

Ja

Det ligger i dagsläget ungeför 10 tusen BMW ute på blocket.    Fler om man räknar med bytbil och de siterna..

AV dem är det inte många som är skruvade av de flertalet som är importbilar.

Nja snarare du som har fel wink
Av de 10tusen bilarna som enligt dig finns på blocket så är de flesta importerade skruvade annar hade de inte varit till salu samma vecka efter importen wink Kanske några då ekonomin föändrats, familje skäl osv.
MEN det finns nog inte många importbilar till salu med rätt miltal tyvärr, bara att inse det.

Bilarna i tysklan är nästan lika dyra som i sverige om man jämför skick o miltal.

Däremot skulle jag förstå ifall det var en imolaröd bmw e60 som är importerad med indivduall klädsel. MEN en 320d /520d kombi manuell och standard stolar? dom destuom ex rullat 9000mil på 5år? hahaha nej TACK!

Ex: billagste bmw 320d på mobile från 2006 och ca 13-14k mil är denna:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm … age=150000

Pris 8700Euro + resan dit, transport tillbax, inregning, skrotningsavgift, exportskyltar osv. vips kostar den hemma och klar i sverige ca 90tusen. (OBS då helt NY importerad)

Billigast i sverige är denna från 2006 med samma milantal och AUTOMAT och den är ute för 105tusen så det går att pruta en 5:a minst: http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_320 … 11&w=3

Så vad finns det för vits att hämta en bil i tyskland med manuell låda och fösöka sälja den för säg 115-120k ( för man måste göra vinst på den oxå eller hur?)

Nästa fråga vad hade du köpt? en NY import manuell för 115-120k eller en Sv-såld automat för 100-105k?

(jag räknar på att man tar en risk när man kör hem en bil från tyskland, investerar ca 90k i bilen och kanske måste vänta ca 1månad för att få den såld. Då måste man ha en vinst på minst 20-25k)

Motbevisa mig gärna!

Import bilar är ju alltid billigare ? Klart folk säljer direkt för att göra sig en slant ...

Audi S3 "8Y" (2023)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
17 januari 2013 · 1 152 Inlägg

smulan_shamn skrev:

PITSTOP skrev:

Hool skrev:

Ja

Det ligger i dagsläget ungeför 10 tusen BMW ute på blocket.    Fler om man räknar med bytbil och de siterna..

AV dem är det inte många som är skruvade av de flertalet som är importbilar.

Nja snarare du som har fel wink
Av de 10tusen bilarna som enligt dig finns på blocket så är de flesta importerade skruvade annar hade de inte varit till salu samma vecka efter importen wink Kanske några då ekonomin föändrats, familje skäl osv.
MEN det finns nog inte många importbilar till salu med rätt miltal tyvärr, bara att inse det.

Bilarna i tysklan är nästan lika dyra som i sverige om man jämför skick o miltal.

Däremot skulle jag förstå ifall det var en imolaröd bmw e60 som är importerad med indivduall klädsel. MEN en 320d /520d kombi manuell och standard stolar? dom destuom ex rullat 9000mil på 5år? hahaha nej TACK!

Ex: billagste bmw 320d på mobile från 2006 och ca 13-14k mil är denna:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm … age=150000

Pris 8700Euro + resan dit, transport tillbax, inregning, skrotningsavgift, exportskyltar osv. vips kostar den hemma och klar i sverige ca 90tusen. (OBS då helt NY importerad)

Billigast i sverige är denna från 2006 med samma milantal och AUTOMAT och den är ute för 105tusen så det går att pruta en 5:a minst: http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_320 … 11&w=3

Så vad finns det för vits att hämta en bil i tyskland med manuell låda och fösöka sälja den för säg 115-120k ( för man måste göra vinst på den oxå eller hur?)

Nästa fråga vad hade du köpt? en NY import manuell för 115-120k eller en Sv-såld automat för 100-105k?

(jag räknar på att man tar en risk när man kör hem en bil från tyskland, investerar ca 90k i bilen och kanske måste vänta ca 1månad för att få den såld. Då måste man ha en vinst på minst 20-25k)

Motbevisa mig gärna!

Import bilar är ju alltid billigare ? Klart folk säljer direkt för att göra sig en slant ...

Jasså? Vart då? hmm
Identiska bilar med samma utr och miltal är inte mkt billigare wink
Kolla på mobile själv så får du se. Men jag förstår ifall man vill hämta en unik bil som någon ovan har gjort.
Ge mig ett exempel på vad som är så mkt billigar att hämta ifrån Tyskland.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
alain www.bimmerpower.org
18 januari 2013 · 3 995 Inlägg

Hur många är det som inte vet eller kan om mätarställning när de köper en bil, (det är ju inte bara med BMW de fifflar) Många andra!
För ett tag sent, en BMW M3 i Göteborg var till salu, det var ett företag som sålde den, flera bilforum pratade om just den men för säljare, det spelade ingen roll, han ändå sålde den.
Jag startade tråden för att visa folk vilka BMW som fanns med fifflade mätarställning, en sort av vårning för BMW köp intresse.
Säkert att man kan hitta en likadan sida med Audi, WW, Mercedes eller Volvo som har fifflade mätarställning.sad

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang