BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 187 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

Hej gott folk!

Jag skaffade mig en BMW 1502 -75 för någon vecka sedan, och tänkte starta en projekttråd i hopp om att få tips, goda råd och allsköns kommentarer från sådana som vet mer än jag själv och andra intresserade.wink

Bilens skick är "projektskick", kan man säga. I det här fallet betyder det att den inte varit besiktigad på tio år, och att förra ägaren påbörjade en ombyggnad till tävlingsbil för ett par år sedan men tröttnade, och nu sålde den till mig. Eftersom mitt mål med projektet är en renodlad lekbil är därmed en hel del redan gjort. Den är plåtren och målad inuti, med helbur monterad och en del aluminium. Rost finns i trösklar, frambalk och ena balken bak men inte så mycket att det gör mig förskräckt. Det kommer bara att kräva en del timmar och svetstråd. Förra ägaren inledde ett motorbyte men kom inte längre än att han välte ner en 1.6i med Getrag 225 i motorrummet och punktade dit ett par motorfästen. Så finns det original turbobreddare på bilen. Priset var sakligt.

Så här såg den ut, nyss hemkommen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-32c97c3dac95262b0b304441045f850d_large.jpg


Eftersom jag har Saab-bakgrund (därför har jag mest hängt på 900klubben  tidigare) så har jag ett tag funderat på möjligheterna kring något bakhjulsdrivet med Saab-motor. Saabs kortmotor är ju bolt-on på Opel Omegas låda, men eftersom svänghjul och lamell går att byta mellan kort- och långmotor, så tänkte jag testa ifall det går att göra något med motorn i min reservdelsbil, en og900i -91. Jag kom över en Omega växellåda billigt och så tog det liksom fart av sig själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e7a48b7ec5276b3cf89e5459141c3969_large.jpg

Jag kommer förstås att börja med rostlagningen, men det som jag funderar mest på nu och inte har koll över är hjulupphängningar och bromsar. Jag har aldrig sysslat med BMW förr och kan knappt modellbeteckningarna... Jag vet att standarduppgraderingen är att ta nav, fjäderben, trummor bak och skivor fram från E21 (som man kan läsa om t.ex. om man surfar runt på 2002faq), men det känns lite halvdant att uppgradera till något som ändå är så pass gammalt och svårt att få tag på. Helst skulle jag också byta till något nyare som det finns reservdelar att fås tag på enkelt. Hur är det med E30 hjulupphängningar? Då skulle jag också ha bättre urval diffar. För tillfället är det dessa saker som jag behöver lära mig mera om, så om någon har en hel roman att bjuda på i ämnet, så läser jag gärna big_smile .

Nu ska jag ut och ställa i ordning kring bilen, men jag hoppas på goda kontakter och gott informationsbyte i min tråd. Välkommen!


Mvh,
Mathias.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
BoB__
19 januari 2013 · 231 Inlägg

M_Broberg skrev:
Saab motorerna passar inte på GM lådorna, bara GM motorerna passar där.

eller med andra ord, långmotorn och kortmotorn har inte samma bultmönster mot lådan. ska du ändå göra adapterplatta så köp en ZF låda.

Jag har hört samma sak av folk här på forumet. Att Omegalådorna passar på Saab-motorerna.
Men detta påstående är alltså felaktigt ?

Prenumeration lagd. smile

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Ford Focus ST "Pendlarn" (2007)
Toyota Celica Supra "Mkii" (1986)
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
Saab motorerna passar inte på GM lådorna, bara GM motorerna passar där.

eller med andra ord, långmotorn och kortmotorn har inte samma bultmönster mot lådan. ska du ändå göra adapterplatta så köp en ZF låda.

Du var mej en snabb en big_smile

Nej jag vet att det inte är samma bultmönster, dessutom har den här lådan mekanisk koppling original. Men ingående axel borde vara rätt, så jag tänkte att jag tar hem den här så jag har något konkret att fingra på och inte bara sitter och läser teori om saken på nätet... Långmotorn blir det i alla fall - men med korttopp.


Hur känns det att köra med Trim60 förresten?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
L.D. Peter Överpedantisk?
19 januari 2013 · 411 Inlägg

Mycket spännande projekt påminner en del om mitt smile Preem lagd och önskar lycka till smile ///Peter

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
BoB__
19 januari 2013 · 231 Inlägg

Jag syftar på dom "riktiga" saabarna wink dom som hade saabs egna mönster alltså inann 1993 när GM mönster kom på saab motorerna

Ja men då förstår jag. smile Om jag bara hade läst en gång till så hade jag ju förstått, men man läser ju inte alltid ordentligt.

Sorry för OFT.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Toyota Celica Supra "Mkii" (1986)
Ford Focus ST "Pendlarn" (2007)
pontiacen
19 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Riktigt kul projekt, men nog måste du väl ha turbo om du ska köra saabmotor? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

Kul att ni hittat hit! Inga ursäkter för OT behövs smile

M_Broberg skrev:
Ska du köra långmotor, Släng den usla omega lådan till skogs och köp en ZF. omega lådan pallar runt 300 hk och ska dessutom ha problem med att den är seg att växla. Enda fördelen är att den passar rakt av på kortmotorn.

Jag tror inte jag kastar den riktigt än lol , för ifall jag blir otålig och vill få bilen på vägen snabbare skaffar jag en GM-motor och kör opellådan.

M_Broberg skrev:
ingående axel är relativt irrelevant, kostnaden för en sinterlamell med nitat centrum är inte stor och då kan du få vilken diameter med vilket centrum du vill. Tar man tex BMW har dom både 228mm och 240mm kopplingar precis som saab. då kan man ta en saab tryckplatta med BMW lamell.

Ok, visste inte att man vid behov kan specialbeställa en lamell. Hur blir det med pilot/styrlagret då? En ZF kostar uppemot 700e på Bakaxel har jag kollat, färdigt omsvetsad för GM-motorn. De svetsar till vilken motor som helst. Jag ska kolla lite närmare vad man får ge för "vanliga" ZF-lådor här i Finland.

Senast redigerat av Big-Nyz (19 januari 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
19 januari 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Riktigt kul projekt, men nog måste du väl ha turbo om du ska köra saabmotor? smile

Hehe, jo jag tog det som en självklarhet att det blir turbo så jag kom mig inte för att skriva ut det tongue .

Motorn jag planerar att använda är en vanlig 16v insprutare, men jag tänkte försöka fräsa till en adapter i aluminiumplåt att sätta mellan block och korttopp (ett sätt att få dit korttoppen som inte passar direkt), och då kan jag kompsänka lite lagom genom att räkna ut tjockleken på den. Val av snurra känns som det ligger långt i framtiden, men visst vore det kul att få stoppa dit en Holset hx35 och faktiskt våga ANVÄNDA den på ett sätt som man inte skulle om den satt i en og900. Så jo, visst blir det turbo big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
19 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Big-Nyz skrev:

pontiacen skrev:
Riktigt kul projekt, men nog måste du väl ha turbo om du ska köra saabmotor? smile

Hehe, jo jag tog det som en självklarhet att det blir turbo så jag kom mig inte för att skriva ut det tongue .

Motorn jag planerar att använda är en vanlig 16v insprutare, men jag tänkte försöka fräsa till en adapter i aluminiumplåt att sätta mellan block och korttopp (ett sätt att få dit korttoppen som inte passar direkt), och då kan jag kompsänka lite lagom genom att räkna ut tjockleken på den. Val av snurra känns som det ligger långt i framtiden, men visst vore det kul att få stoppa dit en Holset hx35 och faktiskt våga ANVÄNDA den på ett sätt som man inte skulle om den satt i en og900. Så jo, visst blir det turbo big_smile .

Gött, kul att komma med nya koncept smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
lenin
19 januari 2013 · 14 Inlägg

Och ja som trodde jag syndade när ja la i volvo motor i bmw 02 tongue Nejj men skämt o sido...de e alltid kul med gammla bilar med turbomotor oavsett märke. Lycka till o kör hårt...de e roliga bilar o köra!

Kia Sportage "GT-line" (2016)
Big-Nyz
20 januari 2013 · 582 Inlägg

lenin skrev:
Och ja som trodde jag syndade när ja la i volvo motor i bmw 02 tongue Nejj men skämt o sido...de e alltid kul med gammla bilar med turbomotor oavsett märke. Lycka till o kör hårt...de e roliga bilar o köra!

Tack! Nej absolut inte, din bil är ju cool! Lite i samma linje som mina visioner faktiskt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
20 januari 2013 · 582 Inlägg

Oj så mycket som hänt ikväll! Jag samlade ihop mina vapendragare för en motorlyftarkväll, och allt gick som smort. 

Här väntar hon på att få motorrummet urstädat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-046d5c17b954a7c195156495f2b59ebf_large.jpg

Att lyfta gamla BMW-motorn gick på nolltid. Här firar taljmästare Emil ner fångsten på marken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-cc173a287ed7a29d4fd983bdea4c90b1_large.jpg

Sedan baxade vi ut den lätta bilen på gården och rullade in reservdelssaaben istället:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d1df21c458fde7e3bba865cbece52040_large.jpg

Jag ber om ursäkt för de suddiga mobilbilderna, men det är vad jag har. Nu har jag oberoende nytt material att arbeta ifrån. - Ett tomt motorrum för rostlagning, och Saabmotorn redo på verkstadsgolvet. Det löste sig dessutom på ett oväntat smidigt sätt med växellådan; det visade sig finnas en Getrag 262 tillgänglig på nära håll och till ett mycket humant pris wink

Stort tack  till mina mekarkompisar! Nu önskar jag godnatt, med löfte om god fortsättning big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Kalasgasarn
21 januari 2013 · 937 Inlägg

intressant, köp 262an! står ni ute i minusgraderna å skruva ? yikes ska du köra med saab original sprut med eller?

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
pontiacen
21 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
intressant, köp 262an! står ni ute i minusgraderna å skruva ? yikes ska du köra med saab original sprut med eller?

Det är Finland, lite förbannad kyla har aldrig stoppat nån där wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
L.D. Peter Överpedantisk?
21 januari 2013 · 411 Inlägg

Kul att projektet går framåt smile Man känner sig lyckligt lottad som har en verkstad med +10 grader när man ser dessa bilder wink

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Big-Nyz
21 januari 2013 · 582 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
intressant, köp 262an! står ni ute i minusgraderna å skruva ? yikes ska du köra med saab original sprut med eller?

Jo det blir 262:an, jag bokade den redan. Femväxlad.

Nu förstår jag inte hur du menar? Vi skruvar ju mitt inne i mitt garage, som har tak och tre glesa stockväggar! tongue Dessutom förfogar jag över en skild verkstad vägg i vägg som håller samma standard men har fyra väggar istället för tre... Minusgrader är det dock.

Det blir Trionic styrsystem, separat kopplad från övriga kabelhärvan som kommer komplett med relän, säkringsbox, reglage och allt från denna samma og900.

pontiacen skrev:
Det är Finland, lite förbannad kyla har aldrig stoppat nån där wink

Got that one right Pontiacen! big_smile "Näillä mennään", sade skidåkerskan Virpi Kuitunen inför ett lopp där hon visste att hon inte hade förutsättningarna på sin sida. Det betyder ungefär "Vi kör med vad vi har". Skulle jag bygga ett varmgarage skulle jag inte ha råd med något BMW-projekt. Då skruvar jag hellre projektbil i kölden.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
21 januari 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
Kul att projektet går framåt smile Man känner sig lyckligt lottad som har en verkstad med +10 grader när man ser dessa bilder wink

Ja det vore nog drömmen att ha ett varmgarage... redan att ha dragfritt betonggolv vore kanon. Så jag hoppas ni verkligen förstår att njuta av det, ni som har sån lyx!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
L.D. Peter Överpedantisk?
22 januari 2013 · 411 Inlägg

Big-Nyz skrev:

L.D. Peter skrev:
Kul att projektet går framåt smile Man känner sig lyckligt lottad som har en verkstad med +10 grader när man ser dessa bilder wink

Ja det vore nog drömmen att ha ett varmgarage... redan att ha dragfritt betonggolv vore kanon. Så jag hoppas ni verkligen förstår att njuta av det, ni som har sån lyx!

Verkligen en lyx och är lite som du säger att det inte finns så mycke pengar över till själva projektet nu xD

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Big-Nyz
22 januari 2013 · 582 Inlägg

Nu har jag surfat runt och läst om diffar, hjulupphängningar, hjälpramar och 02-uppgraderingar några kvällar, och min förståelse för saken är i skrivande stund som följer:

Uppgradering i syfte att besiktiga en 1502 med större motor sker i huvudsak med 2002 tii och 2002 turbo-delar, samt e21 och eventuellt volvo-ok fram. Ett jävla pussel med hard-to-find-delar som sedan ändå inte blir en så fenomenalt hållbar helhet. Fördelen är att det är mer eller mindre bolt-on.

Jag lutar åt att bygga om till e30 åtminstone bak. Det verkar inte vara någon oöverkomligt stor modifikation; de främre fästpunkterna måste flyttas in ett par centimeter per sida på e30-subframen, bakre fästet för diffen måste byggas och fjädertornen måste modelleras lite. Kör man coilovers kan den modelleringen inte vara så komplicerad. Jag slipper söka en massa omöjliga irriterande delar som 40 år gamla fabriksboxade bärarmar, det finns reservdelar och jag har skivbromsar bak. Spårvidden ökar med 5cm, men jag har turbobreddare som breddar mer än så.

Fram vet jag inte än. Egentligen skulle jag vilja behålla originalvagnen där, men då hamnar jag likväl att söka kuriosadelar... Det finns många exempel på nätet där man byggt 2002 med e30-framvagn, så det går ju. Jag känner mig lite osäker här, det är viktigt att få allt på exakt rätt plats på de styrande hjulen. Men det vore ju så enkelt att få tag på ett komplett e30-underrede.


Kommentarer?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
22 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Keep it simple, åtminstone till en början. En bak/framvagn går ju alltid att snickra på vid sidan av medan ett byte av underrede (hela bottenplattan antar jag du menar?) kommer att parkera bilen under ganska lång tid framöver. Får man aldrig köra så är det som bekant inte roligt särskilt länge smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang