BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 230 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Juvakka
17 februari 2013 · 1 697 Inlägg

Trevligt att det rör på sig smile Borde väl inte vara några större bekymmer med excentriska bussningar så länge det inte blir för lite material någon stans i den.

Saab 900 "T16" (1992)
L.D. Peter Överpedantisk?
17 februari 2013 · 411 Inlägg

Hej vad det går smile Ser riktigt bra ut, verkar som du och svetsen pratar samma språk nu wink

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Big-Nyz
18 februari 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Trevligt att det rör på sig smile Borde väl inte vara några större bekymmer med excentriska bussningar så länge det inte blir för lite material någon stans i den.

I så fall blir det nog den excentriska lösningen smile . Men vad är det bäst att svarva dem i för material? Har funderat lite att jag kunde svarva stål-/aluhylsor och få en stummontering, men blir det väldigt bullrigt då? Kan man vibrera sönder något?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
18 februari 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
Hej vad det går smile Ser riktigt bra ut, verkar som du och svetsen pratar samma språk nu wink

Jodå, överlag brukar nog kommunikationen oss emellan fungera, det har varit lite kärvt med trådmatningen på sistone bara...

Imorgon hoppas jag kunna göra ett nytt intressant inlägg, för jag tänkte stanna kvar på kvälllen i slöjdsalen i skolan där jag arbetar, och sätta kapen i motorbalken cool . I fredags jiggade jag upp den, så det är bara att skrida till verket. Och där finns en stor Kemppi (med gott om gas...), gott om svängrum och det bästa av allt - rumstemperatur! lol

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
18 februari 2013 · 1 697 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Trevligt att det rör på sig smile Borde väl inte vara några större bekymmer med excentriska bussningar så länge det inte blir för lite material någon stans i den.

I så fall blir det nog den excentriska lösningen smile . Men vad är det bäst att svarva dem i för material? Har funderat lite att jag kunde svarva stål-/aluhylsor och få en stummontering, men blir det väldigt bullrigt då? Kan man vibrera sönder något?

Beror nog lite på hur hårig man är, stumt är väl att föredra om den bara ska brukar hårt på bana och man räknar med att saker får lagas ibland. Risken för sprickor lär ju öka i och med vibrationerna. Jag hade nog valt en lite kralligare bussning bara. Men det ska ju vara en stålhylsa i bussningen om man kör på den lösningen.

Har dock inte så mycket erfarenhet på området, kanske funkar kanoners med stumt.

Senast redigerat av Juvakka (18 februari 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
18 februari 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Beror nog lite på hur hårig man är, stumt är väl att föredra om den bara ska brukar hårt på bana och man räknar med att saker får lagas ibland. Risken för sprickor lär ju öka i och med vibrationerna. Jag hade nog valt en lite kralligare bussning bara. Men det ska ju vara en stålhylsa i bussningen om man kör på den lösningen.

Har dock inte så mycket erfarenhet på området, kanske funkar kanoners med stumt.

Ja, hur hårig är byggherren egentligen? lol En kralligare bussning skulle jag också välja om det fungerade med en standard, men nu kommer hylsan inuti bussningen som bulten ska gå genom att ligga nästan vägg mot vägg med subframen, så det är nog DIY som gäller. Hårig eller ej, som jag tänker nu så tror jag att jag svarvar hylsor med koncentriska hål som jag svetsar dit, så vet jag att de inte börjar flytta på sig. Då måste jag nog stummontera difföronen också.

Var är risken för sprickor störst?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
18 februari 2013 · 1 697 Inlägg

Då låter det som den smartaste lösningen, klart enklare än att bygga om någon av dem andra delarna. Jag tror risken är störts precis vid infästningen i karossen. Monterar du den stumt i framkant så borde nog alla andra infästningar mot karossen också vara stumma annars kan det nog bli riktigt skumma vridningar i infästningarna.

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
19 februari 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Då låter det som den smartaste lösningen, klart enklare än att bygga om någon av dem andra delarna. Jag tror risken är störts precis vid infästningen i karossen. Monterar du den stumt i framkant så borde nog alla andra infästningar mot karossen också vara stumma annars kan det nog bli riktigt skumma vridningar i infästningarna.

Jepp, thänx! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
19 februari 2013 · 582 Inlägg

Shit så bra det känns att komma hem efter ett sådant här dagsverke! Det stadfäster vi med en brasa i öppna spisen, en kopp te och ett torparbröd med vitmögelost. smile

Motorbalken/framvagnsbalken är nu ombyggd. Och det blev bättre än jag vågade hoppas - eller just så bra som jag hade hoppats. Bilder kommer imorgon.

Med det sagt känner jag mig tvungen att erkänna en mycket pinsam sak.

Det är ingen e30-framvagn jag köpt, utan en e36...
Jag är en sådan amatör att jag bygger BMW men inte ens kan skilja på BMW:s mest grundläggande modeller.
Lite konstigt tyckte jag det var när naven var fembultade. Men det är så på 325i-modellerna, sade säljaren. "Jaha", svarade jag bara och tänkte att okej, då blir det fembult.

Nu har jag visserligen tur. Det enda som i praktiken skiljer dem åt är just hjulbultningen, samt motorfästenas placering. Det var också motorfästena som fick mig att inse min blunder. Under en surfsession stötte jag på en tråd där de diskuterade e30 motorfästen. Jag tittade på den bifogade bilden av balken och förbryllades; så där såg ju inte de motorfästen ut som jag kapade bort från min "e30"-balk. Jag surfade vidare, och fann en bild motsvarande denna:

http://farm4.static.flickr.com/3223/2709594783_f4f4ecd5f2.jpg?v=0

Den övre är e30, den nedre e36.


Detta är ju väldigt pinsamt. Men rent praktiskt så betyder det inte annat än att jag måste ta ställning till hur jag ska göra med bultmönster, eftersom jag kommer att köra e30 (verkligen!!!) bakvagn som är fyrbultad. I övrigt har diverse mätningar visat att det hela kommer att passa förunderligt bra i 1502:an. Fjäderbenen (det sitter sänkfjädrar och sportdämpare färdigt i dem) är två centimeter lägre än originalen. Cambervinkeln kommer att förbli exakt som på e36:an eftersom fjädertornen konstigt nog ligger på samma avstånd från varandra på de två bilmodellerna. Eftersom jag monterar framvagnen så att hjulen hamnar lika långt fram/bak i hjulhusen som original, så kommer även castervinkeln att kalkeras på original 1502; nästan. Troligen ökar den någon enstaka grad eftersom naven på e36 sitter monterade bakom fjäderbenen, medan naven på 1502:an sitter exakt i linje med fjäderbenen.


Så det pinsamma misstaget till trots, så kommer jag inom kort att kunna presentera ett sätt att modifiera en e30... öh, e36 framvagnsbalk så den passar bolt-on på en 02 lol .

Senast redigerat av Big-Nyz (19 februari 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
20 februari 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Jag tror risken är störts precis vid infästningen i karossen. Monterar du den stumt i framkant så borde nog alla andra infästningar mot karossen också vara stumma annars kan det nog bli riktigt skumma vridningar i infästningarna.

Jo, det praktiska på den här bakvagnen är ju att den bara har tre fästpunkter mot karossen; de två bultarna som finns på foton ovan, samt diffen (som ska sitta med dubbla öron). Nästa projekt i skolans slöjdsal då framvagnen är klar blir att fixa stummonteringen. cool

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
20 februari 2013 · 582 Inlägg

Nåja. Bilder från ombyggnation av e36 framvagn för att passa 1502.

Tyvärr glömde jag fota jiggen och framvagnen innan jag redan hunnit bygga om ena sidan, men principen syns kanske till och med tydligare så här.

På första bilden ses balkens orörda sida till höger, den avkortade till vänster. Balken sitter fast i kuggstångsfästena. Sedan finns två par bulthål i vardera ändorna av jiggen; ett par som passar balken orörd, ett par där hålen ligger 5,5cm närmare varandra på var sida. Balken ska alltså kortas 11cm, vilket är rätt mycket. Medan jag kapade upp och passade in den ena änden, satt balken alltså bultad mot jiggen med fyra skruvar, medan den bit som skulle kapas till passades in mot sina respektive skruvhål.

Eftersom balken kortas i de sluttande partierna, kommer ju ändarna att "stiga" i jiggen då de kortas. Det gick jämnt ut med dubbla muttrar på gängstången för att kompensera för detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d8e3bc13d1e4baf99c9f29dc691b8556_large.jpg

Så här valde jag att snitta upp balken. Fästpunkterna för bärarmarna måste givetvis förbli orörda för styrgeometrins och spårviddens skull, men jag kunde inte kapa av balken rakt där eftersom hålen låg mitt på den del där balken breddades på alla ledder. Istället lämnade jag bärarmsinfästningarna på en tunga, och kortade balkens själva kanter längre mot mitten där den var mera regelbunden i formen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-5463c7cc803ddb4261fc974094f24484_large.jpg

Så här alltså:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d1866078a903ecc051fd5386e58c48dd_large.jpg

Sedan jag kapat bort 5,5cm på strategiska ställen passade delarna ihop så här. Det ser kanske skevt och glest ut, men som jag såg det var det rena drömmen att få svetsa ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a639c3a60ae11554d84a68041457b14f_large.jpg

Det som gjorde mig så ivrig över passformen var att det så bra gick att få plåtkanterna att mötas på ett sätt som såg naturligt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-bc53831da409b19b93845e351287d795_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d9ee90994a7228086296aabf93fcdb8a.jpg

Här har jag påbörjat ihopsvetsningen. Även om det är frågan om rätt lite svets i mängd, var det väldigt tidsdrygt eftersom jag i praktiken punktade något ställe, knackade till en eller annan ny centimeter plåt, lossade balken och svetsade någon centimeter på baksidan, knackade till en kant igen, monterade balken på jiggen, knackade vidare, punktade...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a88e085d5edcfe6ee75cd7fff5b82e34_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d9ee90994a7228086296aabf93fcdb8a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-401b73c80d965163fa9e166a882e868a.jpg

Här börjar man se hur det kommer att bli. Men innan balken såg ut så här i båda ändorna hade jag arbetat omkring sex timmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-29bf8b27a0b0a331b87aca6288ca889b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-2eab806a6e516c5fe6d133b4cb4e9bf6_large.jpg

... Sedan ytterligare tre timmar nästa kväll med att slipa svetsfogarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-54617750f9d6cb1dae48e0db64206219_large.jpg

Så här blev balkens proportioner i avkortat tillstånd:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6776a71f5b15d332f8079de2c652cb0c_large.jpg


Det blev många bilder här, men eftersom det är en rätt så ovanlig operation detta så tänker jag mig att det kanske finns någon där ute som kan ha behållning av att se dem.

Även om detta kanske låter som en komplicerad sak att ge sig på, så upplever jag inte att det var någon svår modd. Ett helt "straight forward" svetsarbete, som det heter på svenska. Det är inte rymdraketer vi bygger, utan bara gamla bilar. Skulle det av någon anledning inte fungera detta, så får jag tag på en ny balk för typ trettio euro... Men friskt vågat, hälften vunnet. Det talas med stor respekt om att byta till e30 (eller e36, ehm...) framvagn på dessa bilar, men som jag ser det är det inte så mycket som kan gå fel. Nå, vi ska se sen hur det faktiskt fungerar i praktiken. tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
20 februari 2013 · 1 697 Inlägg

Ser ju rätt trevligt ut smile Hoppas bara du tog det lugnt och lät det kylas emellanåt när du svetsade så det inte har slagit sig. Du kanske har skrivit det tidigare men jag frågar ändå, skiljer det något i spårvidd fram mellan 02:an och e36:an?

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
20 februari 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Ser ju rätt trevligt ut smile Hoppas bara du tog det lugnt och lät det kylas emellanåt när du svetsade så det inte har slagit sig. Du kanske har skrivit det tidigare men jag frågar ändå, skiljer det något i spårvidd fram mellan 02:an och e36:an?

Thanx! smile
Jodå, i praktiken blev det inte mer än ett par centimeter svetsat i taget mellan knackandet och slipandet, så det hann nog kylas emellan. Och balken står helt plant på alla fyra hörn. Nu hittar jag inte pappret jag skrev ner det där på, men vill minnas det skiljer typ 7cm. Ett tag övervägde jag att korta balken först mitt på typ 5cm och sedan ta resten på samma sätt som jag nu gjort för att smalna av spårvidden lite och så få rum för djupare fälgar, men då skulle jag behövt bygga om för fjädertornen också... Men jag har turbobreddare runtom så det ska nog passa ändå.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
L.D. Peter Överpedantisk?
21 februari 2013 · 411 Inlägg

Riktigt imponerande och roligt projekt att följa, bara kul med många bilder smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Big-Nyz
21 februari 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
Riktigt imponerande och roligt projekt att följa, bara kul med många bilder smile

Tack smile . Jo det klagas nog rätt sällan på för mycket bilder i en projekttråd...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
22 februari 2013 · 582 Inlägg

Fixade också idag lite i slöjdsalen efter jobbet. Körde lite med stålborste i vinkelkapen på balken, och lagade fästen för balken. De här plattjärnen ska fällas in i rambalkarna. Svetsfogarna är lite smetiga men det är för att jag punktsvetsade dem, ville inte riskera bränna sönder gängorna. De hamnar oberoende uppåt, inuti rambalkarna, och kommer inte att synas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-874018715914c48648567c3c83beff24.jpg

Som jag förstår saken ska min e36 motorbalk nu vara bolt-on på min 02:a. lol

- "Nejdå, den var bara att skruva dit".

Vad gäller infästning av framvagnen har jag ännu att tillverka bakre fästen för bärarmarna/bumerangerna. För att få hjulen på rätt plats i hjulhusen behöver jag inte bara få balken lagom långt fram, bumerangernas fästen behöver också komma lagom långt ifrån varandra. I detta fall innebär "lagom" 563mm mellan bussningarna, ett mått jag tog innan vi plockade bort delarna från donatorn.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
24 februari 2013 · 582 Inlägg

Inte så mycket hårdvaluta uträttat idag, mest lite småsvets, en del tråkigt slipande av hjulhus och lite närmare planering av torpedvägg.

Svetsade främre tassar till buren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-5186fec664a060198acb3c9083f2e91f.jpg

Här står donatorn och blir alltmer naken...
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-bff248c921fbc36c6a479890934cf1a7_large.jpg

... Detta är det senaste offret den fick göra:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f84401d307f8ebc58241ebf037d383e9_large.jpg

Inkommande vecka har vi sportlov, så då har jag tänkt passa på och vräka ur mig några massiva BMW-dagar. Min förhoppning är att då veckan är över har jag:

- Svetsat hjulhusen färdiga så när som på fästen för coilovers bak (En kompis donerade ett par stöddiga Koni framdämpare kompletta med fjädrar för Golf 4, jag tänkte använda dem big_smile ).

- Mätt ut hur jag ska svarva/bygga bakvagnens infästning.

- Delat på Saab-motorn och växellådan så jag kan börja tänka på oljetråg och adapterplatta till växellådan.

- Kompletterat störtbågen med ett par extra strävor som jag tänkt mig.


Snart skulle det vara på sin plats att få ihop växellådan med motorn så jag får kapa upp torpeden. Saab pedalstället är så stort att det i princip ersätter hela förarsidans torpedplåt. Och eftersom torpeden är direkt bunden till hjulhusen är det en rätt stor helhet som ska svetsas ihop. - Återigen med målet att det ska se möjligast original ut... tongue Visserligen ser det rejsigt ut med torpeder som är byggda med rak plåt, som här: ...

https://www1.garaget.org/archive/188/187644/315041/large_315041-2973405.jpg

... Men jag tror jag kommer att kapa ut också resten av Saabens torped och använda den. Mest för att den är valsad/pressad och därmed ser "original" ut, dels för att den faktiskt ger mycket mer utrymme för motorn utan att inkräkta absurt mycket på kupéutrymmet. Så stolarna kommer knappast att sitta så mycket längre bak än original.


Vill till sist ställa en öppen fråga! Alla som har någon teori eller kommentar ombeds uttala sig. Hur är det med oljetrågen riktigt, finns det något Saab-tråg som jag kan utgå ifrån till min långmotor? Har försökt hitta info om Saab 99 Quattron, men inte hittat något om just den punkten. Frågan finns nog ställd här och där på nätet, men inga direkta svar. Någon som vet något?

Senast redigerat av Big-Nyz (24 februari 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
24 februari 2013 · 1 697 Inlägg

Hur tror du det funkar med tråg från en 9000 långmotor? Känns som det skulle kunna vara samma, men det tråget kanske är för djupt?

Tänkte på en annan sak med, där du har fäst framåtsträvan i golvet. Borde inte buren stå mitt på förstärkningsplattan egentligen?

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
24 februari 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Hur tror du det funkar med tråg från en 9000 långmotor? Känns som det skulle kunna vara samma, men det tråget kanske är för djupt?

Ja det funderar jag också på, jag har aldrig skruvat med 9000 så jag vet inte hur de ser ut. Vet du om de är i alu eller stål? Ifall tråget är djupare går det väl att förlänga pickupen lite?

Juvakka skrev:
Tänkte på en annan sak med, där du har fäst framåtsträvan i golvet. Borde inte buren stå mitt på förstärkningsplattan egentligen?

Kanske borde den det, det är inte jag som byggt buren utan föregående ägare. Jag har bara svetsat fast den i golvet eftersom han hade bultat den. Jag ids inte bygga om sånt smått då de stora sakerna är ogjorda big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
24 februari 2013 · 1 697 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Hur tror du det funkar med tråg från en 9000 långmotor? Känns som det skulle kunna vara samma, men det tråget kanske är för djupt?

Ja det funderar jag också på, jag har aldrig skruvat med 9000 så jag vet inte hur de ser ut. Vet du om de är i alu eller stål? Ifall tråget är djupare går det väl att förlänga pickupen lite?

Ingen kolla alls, aldrig skruvat på en sån 9000 men det kan man väl hitta någon på skroten att kolla på. Jag tänkte mer så du får utrymme mot marken när du kör, pickupen borde inte vara några problem att förlänga känns det som smile

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang