Hallelå igen!
Nu är sakerna igen på bästa vis. Inte nog med att jag fått mig införskaffat ny telefon så jag igen kan röra mig på nätet liksom andra dödliga - i farten sladdade jag också in via Biltema och köpte på mig en kompressor och färgspruta! Har testat på en annan byggnation jag har på gång, och det är riktigt skoj.
Så här står Bemun just nu:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f57a505a4291ca5480485395f238835a.jpg]()
Jag rev som sagt ut allt som ligger framför motorn för att kunna montera dit triggerskivan på något fiffigt vis. Det är inte gjort än, men jag vet hur jag ska göra. På bilden hänger den bara löst.
Jag har inte upptäckt några oljeläckor någonstans som skulle kunna orsaka tryckfallet. Tvärtom ser motorn otroligt tät ut för att vara så pass omsnickrad som den de facto är... Så problemet är att oljan inte kommer upp ur tråget som den ska. Och jag tror jag har en logisk teori vad som kan vara felet... det är mycket genant. Som jag häromdagen låg och bökade under bilen och tittade, insåg jag att jag inte visste var oljepluggen är. Jag hittade den precis ovanför framvagnsbalken... Först svor jag några sekunder över den idiot som byggt motorn så herrans opraktiskt. Sedan insåg jag att detta var ett tecken på att jag aldrig har bytt olja i den... fast jag körde flera bensintankar med den i höstas

Jag lyckades efter mycken lirk och ömk lära mig hur man kommer åt pluggen, och tappade oljan ur den. Det som kom ut var grönaktigt och geggigt. Tjockt. Tänker köra ny olja med motortvätt, byta en gång till och se om det inte fungerar som det ska sen. Men först ska triggerskivan på plats och turbon få nya packningar.
Här ligger den kaxige grabben och morskar sig:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-bac96458415471631523940aebabe7f6.jpg]()
Samtidigt har jag passat på att byta ut den gamla, murkna kylaren mot en bättre. Dubbla fläktar givetvis. Den ena styrs som vanligt av termostat, den andra med knapp på instrumentbrädan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-26a64f65316d33ae920fd0ac58971ffa.jpg]()
Till näst kommer alltså detta att ske:
- Triggerskiva och triggersensor på plats.
- Turbo monterad tillbaka med fräsha packningar.
- Kylare tillbaka och uppstart med fräsch olja med motortvätt.
- Går motorn som den ska då så blir det Trionic ögonaböj!
