1410
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

376 475 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
Jackass
802 Inlägg
8 juni 2015
#701
Kan bara bli bättre! Good luck bro!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#702
Hunted skrev:
Kan bara bli bättre! Good luck bro!

Absolut, och det blir det wink Tack!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#703
Hallelå igen!
Nu är sakerna igen på bästa vis. Inte nog med att jag fått mig införskaffat ny telefon så jag igen kan röra mig på nätet liksom andra dödliga - i farten sladdade jag också in via Biltema och köpte på mig en kompressor och färgspruta! Har testat på en annan byggnation jag har på gång, och det är riktigt skoj.

Så här står Bemun just nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f57a505a4291ca5480485395f238835a.jpg

Jag rev som sagt ut allt som ligger framför motorn för att kunna montera dit triggerskivan på något fiffigt vis. Det är inte gjort än, men jag vet hur jag ska göra. På bilden hänger den bara löst.

Jag har inte upptäckt några oljeläckor någonstans som skulle kunna orsaka tryckfallet. Tvärtom ser motorn otroligt tät ut för att vara så pass omsnickrad som den de facto är... Så problemet är att oljan inte kommer upp ur tråget som den ska. Och jag tror jag har en logisk teori vad som kan vara felet... det är mycket genant. Som jag häromdagen låg och bökade under bilen och tittade, insåg jag att jag inte visste var oljepluggen är. Jag hittade den precis ovanför framvagnsbalken... Först svor jag några sekunder över den idiot som byggt motorn så herrans opraktiskt. Sedan insåg jag att detta var ett tecken på att jag aldrig har bytt olja i den... fast jag körde flera bensintankar med den i höstas hmm Jag lyckades efter mycken lirk och ömk lära mig hur man kommer åt  pluggen, och tappade oljan ur den. Det som kom ut var grönaktigt och geggigt. Tjockt. Tänker köra ny olja med motortvätt, byta en gång till och se om det inte fungerar som det ska sen. Men först ska triggerskivan på plats och turbon få nya packningar.

Här ligger den kaxige grabben och morskar sig:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-bac96458415471631523940aebabe7f6.jpg

Samtidigt har jag passat på att byta ut den gamla, murkna kylaren mot en bättre. Dubbla fläktar givetvis. Den ena styrs som vanligt av termostat, den andra med knapp på instrumentbrädan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-26a64f65316d33ae920fd0ac58971ffa.jpg

Till näst kommer alltså detta att ske:
- Triggerskiva och triggersensor på plats.
- Turbo monterad tillbaka med fräsha packningar.
- Kylare tillbaka och uppstart med fräsch olja med motortvätt.
- Går motorn som den ska då så blir det Trionic ögonaböj!

big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
18 juni 2015
#704
Fan dessa biltillverkare att sätta grejer så jävla korkat. wink

Trevligt med nya grejer smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
19 juni 2015
Trådstartare
#705
Djo skrev:
Fan dessa biltillverkare att sätta grejer så jävla korkat. wink

Trevligt med nya grejer smile

Hehe, ja det är alltid nån ingenjör som inte riktigt haft huvudet på skaft ;-)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 juni 2015
Trådstartare
#706
M_Broberg skrev:
hur sitter oljepickupen i tråget?

Det är og9000 tråg och pickup. Pickupen dippar ner i djupa delen. Jag gissar att du tänker ifall den suger luft då jag rätat upp motorn så cylindrarna står rakt upp? Jag har ockå funderat i de banorna, men håller det inte troligt eftersom oljetrycket hölls uppe i början. Det var först efter ett tag som jag började tappa tryck. Men det är kanske möjligt att den suger luft vid pickupens infästning...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 juni 2015
Trådstartare
#707
Fråga angående trionic:

Triggern ska stå på 117grader före nolläge. Men hur ska man tänka där? Ska mitten på givaren passera kanten till gluggen vid 117, eller?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
20 juni 2015
Trådstartare
#708
M_Broberg skrev:
Big-Nyz skrev:
M_Broberg skrev:
hur sitter oljepickupen i tråget?

Det är og9000 tråg och pickup. Pickupen dippar ner i djupa delen. Jag gissar att du tänker ifall den suger luft då jag rätat upp motorn så cylindrarna står rakt upp? Jag har ockå funderat i de banorna, men håller det inte troligt eftersom oljetrycket hölls uppe i början. Det var först efter ett tag som jag började tappa tryck. Men det är kanske möjligt att den suger luft vid pickupens infästning...

nja tänkte mer att det kan vara G-krafter som har fuckat upp allt. hade du oljetryck om du överfyllde med olja?

G-krafter tror jag inte på. Eller jag tror ju på att de existerar, liksom att jorden är rund. Men i mitt fall tror jag inte förklaringen ligger där eftersom motorn tappar trycket även när bilen inte rullar. När vi fyllde mer olja betedde den sig lika: vid start trycket upp, 30-40, sedan om en liten stund sjönk det. Det var inte mer än normal mängd i den då jag tappade ur den... :-\
Senast redigerat av Big-Nyz (20 juni 2015)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
#709
Skolmatte!

Uppgift 23.
En triggerskiva roterar i motorns riktning. En sensor avläser skivans position via dess sextio tänder. Nu vill sensorn veta i vilket skede motorn befinner sig i sitt nolläge!
a.) Gör en schematisk beskrivning av scenariot.
b.) Hur står triggerskivan när motorn befinner sig 117 grader före nollpunkten?
c.) Svetsa av plattjärnsstumpar du finner liggande på garagegolvet en fungerande modell till lösning av detta matematiska problem.

Lycka till!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-dd4d26698cd06653aff9c317bedf0d57.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
23 juni 2015
#710
Spännande smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
7 juli 2015
Trådstartare
#711
Djo skrev:
Spännande smile

Jepp! Och nu blir det ännu mera spännande...


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a18844d3997e9687bd3ad56f53b15700_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-766f277bd0f62b1a68f3bafc364b5fef_large.jpg

Jag har försökt hitta info om varifrån exakt man ska räkna vinkeln när man placerar triggerskivan och sensorn, men inte hittat något tydligt. När motorn står i ÖD ska gluggen ha passerat sensorn 117 grader tidigare - men kommer signalen när sensorn NÅR gluggen i triggerskivan, när den PASSERAT den (alltså når kanten till första tanden efter gluggen) eller när den står mitt på första tanden efter gluggen? Jag beslöt mig för att tro på sista alternativet. Skillnaden mellan de två sista alternativen är dessutom bara typ en halv grad... Jag ringde till och med till TS Mekan som installerar MS, men han sa att det kan vara hur som helst, beroende på hur Trionicen är programmerad. Om någon har klara svar på detta, vänligen skriv hit det så informationen finns att hitta på nätet.

Att bygga dit själva skivan och triggern var inget komplicerat. Jag började med sensorn eftersom jag inte lika exakt skulle kunna justera dess vinkel under arbetets gång.

Först gjorde jag hållaren för sensorn. Tog bara ett 40mm plattjärn, kapade ur ändan ett 20mm spår och borrade hål för skruven. Plattjärnet svetsade jag fast i fästanordningen för servopumpen. (Det ser troligen annorlunda ut på bilden än ni med vanliga og900 är vana vid; det beror på att jag kapat bort själva den del av fästet som agerar motorfäste, så bara öronen till pumpen finns kvar). 

Sedan själva triggerskivan. Det finns ju tre hål gängade för M6-bult i remskivan. Om man använder breda brickor så behöver man bara fila av brickornas kant ca 1mm, så ligger triggerskivan centrerad. Jag satte ytterligare tre breda ofilade brickor över de filade och drog lätt fast med skruvar, så hölls det hela på plats. Sedan vred jag och justerade in det hela som jag ville ha det, tills skivan låg på rätt ställe mot givaren. Då svetsade jag fast den övre brickan i triggerskivan och fäste den undre brickan med en liten punkt. Skruvade bort det hela, och svetsade de undre brickorna från baksidan av triggerskivan. Slipade rent. Duschade med mattsvart. Klart!

Jag skriver detta utförligt för att visa att det inte är svårt att bygga dit det mekaniska, det knepiga är att veta hur man ska räkna vinkeln. Därför hoppas jag att andra som gjort denna mod kan kommentera här så andra har lättare att finna infon i framtiden.

Det känns gott att ha kommit så här långt! Nu hoppas jag bara att jag inte måste svetsa om vinkeln på triggerskivan...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
#712
Monterade kringutrustningen, hällde i ny olja, startade.
Oljetrycket stabilt. Gnisslet borta. Knacket kvarstår. Det är inte bara vanligt ventiltickande utan slammer i toppen, så tror det är läge att byta till 2.1-toppen.
Triggerskivan på plats som sagt, hoppas på trionic snart.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#713
Somehow this feels familiar...

För tre-fyra år sedan filade och monterade jag 2.1-topp i min röda og900. Den är såld nu, men drog på sig bra. Ska köra samma koncept här: gröpa ur förbränningsrummen a`la kvasihemi och porta in och ut. Sen in under BMW-huven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-65c5cbbfeb09c6adb835e2980ed6f28e_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
21 juli 2015
#714
Kommer nog bli bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#715
Förödelsen är total.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-97f32ce81bc585a6f91854cd83fb38c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4ffaf4358ed6b96d9ef45d894f666f73.jpg

B202-toppen ut ur motorrummet, med ormbo och allt i en bit. Shit vilket tungt paket att lyfta, framåtböjd över fronten på bilen i ergonomiskt korrekt position! Egentligen borde jag ju passa på att sprutlackera motorrummet nu när det är så pass tillgängligt... Förslag på färg? Svart? Vitt som bilen? Nåt som inte blir fult genast det kommer lite olja...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ecd23201f249c4192cfc471a150d1ca0.jpg

I farten plockade jag ut hela kablaget till LH-systemet, när ändå alla givare var urkopplade. Goodbye, lödprojektet från vintern 2013-2014. Tror jag ska spara det i en påse i sin helhet, ifall det i framtiden dyker upp nån gammal förgasarsugis man vill konvertera tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e6e7090490014920ca8fd2f7f3573534.jpg

Översiktsbild från det grönskande stridsfältet wink

Som dagen började nå sitt slut blev jag plötsligt orolig över att jag kanske inte hunnit ställa till med tillräckligt med oreda än. Så jag gjorde detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9125fd8b80133b7cc60c1012c675a8f4.jpg

Nu vet jag i alla fall att jag har något att göra också imorgon big_smile


Cheers!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#716
Djo skrev:
Kommer nog bli bra det där smile

Ja vi ska hoppas det! Jag kommer att ha tid att jobba för fullt på det här nu i ett par veckors tid, så hoppas få en del till stånd.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
802 Inlägg
23 juli 2015
#717
Åh herregud, du saknar då fan inte mod iaf.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#718
Hunted skrev:
Åh herregud, du saknar då fan inte mod iaf.

Det är en direkt följd av dumhet. ;-)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#719
Så kom regnet.

Och bilen står där och kurar under sin regnjacka.

Fram tills dess har jag hunnit något smått i alla fall. Toppen på plats igen, ännu icke dragen med moment. Wastegaten svetsad på plats igen, på ett sätt som gör hela motorn mera lätthanterlig men kommer att kräva ett hedniskt tittut-hål i huven.

Dessutom är trionic-planeringen i full gång och jag hoppas ha härvan där om några dagar. Jag försöker etablera kontakt med en karaktär på saabforumen som heter JohnC och åtminstone ännu för några år sedan tillverkade och sålde en behändig combiadapter för trionicmappning. Två polare med näsa för ettor och nollor är inkopplade, och jag tror det kommer att bli bra.

Tyvärr har jag inga bilder att bjuda på denna gång.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
#720
Det har varit ett mycket instabilt väder, och som ni sett på bilderna så skruvar jag ute den här gången... Nu är motorn ihop igen i alla fall. Min vapendragare E kom idag och hjälpte till och det sista vi gjorde var att ersätta LMM med ett 3" rör. När slangklämmorna var åtdragna kom Det Sista Regnet.

Här står den nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-b755d0c352d42821ae9264c4a49a190b_large.jpg

Mera blir det inte gjort idag. Jag hoppas på bra helgväder, för till näst blir det Trionic B-)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök