5569
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

376 541 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
Egenföretagare
999 Inlägg
11 september 2015
#762
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men visst är det fullt möjligt att köra en vattenkyld turbo utan vattenkylningen inkopplad? Vattenkylningen skall tydligen vara till mest för att minska värmen som kan föras över från avgassidan till kompressorsidan. Vad jag har fått lära mig i alla fall..

Följer ditt projekt med stort nöje, som gammal Saab 900 Turbo åkare smile


582 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
#763
Jaha, här var då rubb och stubb!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-58947db2a27fcfe6cf54e9d4293ce6c2.jpg

Och mekarens verdict:

Veven som fanns i motorn jag använt är repig längs stakarnas lagerbanor. Stakarnas lagerbanor är slitna och direkt missformade på den cylinder där glappet fanns. Känns inte som något att försöka renovera.

Veven och stakarna ur 2.1-motorn är till all tur ok. Lite geggig olja, men inget otrevligt slitage.

Kolvarna glappar friskt. I båda motorerna. De har båda rullat över 300.000km. När jag känner med fingrarna längs cylinderloppen känns det ojämnt - cylindrarna är slitna upptill. Ca 5mm ner i loppen finns också en kant, jag gissar det är från översta kolvringen som vänt där vid ÖD.

Varför är annars alla kolvar slitna på insugssidan men inte på avgassidan?

Som jag med mitt otränade öga uppfattar saken, bör alltså cylindrarna borras.

Någon som på rak arm kan säga vad dessa har för komphöjd?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=89466

Öppnade också turbon helt. Axeln har djupa slitna spår vid båda lagren. Inget att renovera m.a.o, med mindre än att man har en bra axel. Det är den vägen oljan försvunnit - säkert orsaken till att hela motorn gav upp.
Senast redigerat av Big-Nyz (12 september 2015)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 september 2015
#764
Sry för oftopic. Givetvis kan du köra en vattenkyld turbo utan vatten. I stora sammanhanget så gäller det att kyla turbon rejält efter hård körning. Turbon må slitas fortare då lagerhuset är klenare då vattenkanalerna tar plats, men det är på lång sikt.
Har man möjlighet till att koppla vattnet så gör det, om inte kör utan.


582 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
#765
jarleb skrev:
supert prosjekt smile føljer på

Välkommen med i gänget! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
#766
nixon89 skrev:
Sry för oftopic. Givetvis kan du köra en vattenkyld turbo utan vatten. I stora sammanhanget så gäller det att kyla turbon rejält efter hård körning. Turbon må slitas fortare då lagerhuset är klenare då vattenkanalerna tar plats, men det är på lång sikt.
Har man möjlighet till att koppla vattnet så gör det, om inte kör utan.

Ingen fara för offtopic - Förresten är det ju inte ens OT då det handlar om en grej jag skrev tidigare wink . Jag har gogglat en del om saken och jag har fått samma uppfattning som du. Däremot kan godset kring lagren vara lite tunnare, vilket kan medföra sprickningar om det inte finns vatten på andra sidan. Nå, ska nog försöka få tag på en turbo med endast olja.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 september 2015
#767
Jag kör själv med plugga hx35 smile gått jävligt hårt utan bekymmer smile


582 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
#768
nixon89 skrev:
Jag kör själv med plugga hx35 smile gått jävligt hårt utan bekymmer smile

Låter fenomenalt. Har blivit erbjudet ett oanvänt HX40, kinakopia, men undrar ifall det kanske blir för stort...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
#769
Stötte på patrull då Speedparts inte har några ÖD kolvringar... och Saabs egna kostar 120e/kolv roll

Men så hittade jag detta:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/en … g-kit/775/

ÖD-kolvringar till B234-kolvar (som jag kommer att ha).

Konstigt nog är det inte samma kolvringar till B202-kolvar...? :

http://www.skandix.de/en/spare-parts/en … t/1035881/

Är det alltså olika kolvringar till B234 och B202-kolvar?

Konstigt nog finns ingen angivelse för B234T heller. Men kolvringarna borde väl vara samma där, det är väl bara urgröpningen som skiljer?

Annars verkar ju priserna prima. Nån som vet något om denna firma?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
#770

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

405 Inlägg
14 september 2015
#771
Kyrk motorsport gör motorrenovering av en Saab till en ren fröjd, bra grejer till bra priser.

Som M_Broberg säger, Kyrk Motorsport har med största sannolikhet det du söker.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

582 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#772
I have clicked.

Klickat hem grejer alltså. Och det har rasslat på kontot...

Blev B234t kolvar från Speedparts i 0,5mm överdimension, det enda fungerande alternativet jag hittade. Hittade kolvringar med 3mm oljering från Janicol Racing, en finsk firma som sysslar med legends och sånt. Nya bussningar, lager, kamkedja, packningar och skit från Speedparts.

Så har jag kontaktat en firma som ska borra blocket. Det visade sig att jag en gång har sålt en Escort billigt åt han som driver firman så med lite tur får jag tillbaka för det nu wink

Funderar ännu på val av turbo. Men slängde iväg en fråga till Escortkillen och han skulle räkna lite.

Moving along.
Cheers! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#773
wBes skrev:
Kyrk motorsport gör motorrenovering av en Saab till en ren fröjd, bra grejer till bra priser.

Som M_Broberg säger, Kyrk Motorsport har med största sannolikhet det du söker.

Kontaktade dem faktiskt, men svaret var kort och koncist: vi har inte det du söker. hmm

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
#774
Singeltorkare - check.

Skämmigt ojämn svetsning, men "pics or it didn´t happen", heter det ju:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0b1f0b7fa3a6cf7ff81af372dc8fb6a6.jpg

Så lär paketet med kolvar och grejs vara på väg, liksom kolvringarna. Så med lite flyt blir det montering snart wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

166 Inlägg
26 september 2015
#775
mums med singeltorkare! börjar bli svårt att hitt e10or i finland nuförtiden.


582 Inlägg
30 september 2015
Trådstartare
#776
Har beställt turbo idag! yikes

Och det ligger en låda grejer under soffbordet...

Försöker pressa på killen som ska borra blocket...

I väntan på allt så har jag småpysslat. Målat lite. Plockat undan lite grejer. Plockat bort bränsletrycksmätaren som visade lite random  1 - 1,5 bar fel, beroende på humör. Huggit ved, börjat bygga hobbithus, snickrat på en akustisk bas...

Eftersom jag har gröna R-spridare så beslöt jag ta upp bränsletrycket i originalregulatorn till 3,8 bar, som spridarna är specade för. Gjorde så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d13b3ac080f2e0e963e89503fc72eb75.jpg

Att klämma på måfå tror jag är inge bra. Så jag byggde en adapter och kopplade kompressorn till bränsle-in. På så sätt kunde jag sakta höja trycket med kompressorns regulator och se när bränsletrycksregulatorn började pysa. Original pös den på 3,2 bar. Klämde i några etapper, mätte och landade till sist på ganska exakt 3,8 bar. Fungerade smidigt och fint.

Har förstått att original bränslepump hänger med till fem bars bränsletryck. Det ger alltså utrymme för 1,2 bars laddtryck. Det ska väl räcka en bra bit med den nya snurran. wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
802 Inlägg
30 september 2015
#777
Vad, öh, hobbithus? Vafan? Also nice negermek som vanligt :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
30 september 2015
Trådstartare
#778
R0biin skrev:
mums med singeltorkare! börjar bli svårt att hitt e10or i finland nuförtiden.

Ja tjena, landsman! smile Jag tycker nog det alltid brukar finnas ett par av dem till salu på nettiauto.com. Överlag ligger de ju på över 7000 euro, men just nu finns tre pärlor uppe oförskämt billigt:

http://www.nettiauto.com/bmw/vaihtoauto … p;yto=1977

Somebody save them! Speciellt den gröna...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
17 oktober 2015
Trådstartare
#779
Blocket borrat, ny turbo som ser alldeles prima ut, montering inleds på måndag!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
18 oktober 2015
#780
Fan så trevligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök