3953
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

376 556 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#781
So far so good!

I ottan dök vapendragaren E upp och med andäktiga vibes höll vi morgonparlament och sammanfattade dagens uppgift: Inleda ihopplockning av motor. Med sin sedvanliga blygsamhet sade E:

- Det kan väl inte vara så svårt.

Vi började med att kontrollmäta kolvringarna från Janicol Racing. De var alla inom toleransgränserna. Sedan kom veven på plats i det nyborrade blocket. Fräscha ramlager!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-01fb13b839b7dfbfcce5d612e70f8a4f.jpg

110 newtonmeter senare började vi fingra på kolvarna. Isokangas i Vasa som preppade blocket hade berömt kolvarna och tyckt de var fina, och det tycker jag också de är - även om jag inte har någon egentlig erfarenhet att jämföra med. Men det är original Saab b234t-kolvar, 0,5mm överdimension, och Isokangas undrade var jag fått tag på dem.

Vi behövde kolvbultar. Jag hade två uppsättningar kolvar att ta från: 93mm från 2,1-motorn och 90mm från 2,0i-motorn. Vi knackade ut dem och mätte. Bultarna från 90 millimeterskolvarna var 60mm långa, de andra 72mm. Jag mätte de nya kolvarna. De ville ha 68mm bultar... Annars var yttre dimensionerna rätt.

Där var det dags för lunchpaus med tillhörande googling.

Istället för att åka in till Vasa och jaga nya bultar beslöt vi att försöka korta de vi hade. Vi gick över till grannen, metallverkstaden, och hörde oss för om svarvning. Där var de inte så sugna på att svarva. De testade sticka av en av tapparna i änden, men det blev koniskt och de menade att det skulle ta onödigt lång tid eftersom materialet var så hårt. Deras svarv var förvånansvärt liten och klen, så vi tackade för oss, gick ut och hoppade i bilen. Åkte ut till E:s farsas jordbrukarverkstad och ställde oss vid den gamla svarven.
- Om inte yrkesfolket vill göra det får vi väl göra det själva!
Och det gick alldeles utmärkt. Första skäret gnisslade lite av härdningen, sedan var det som att skära smör. Den gamla bastanten var stabil som gråsten, ytan blev inte det minsta konisk. En timme senare hade vi fyra stycken 68mm kolvtappar, lätt avfasade och allt.
- Det här är ett krävande arbete, sade vi. Inget som vanliga bönder ska ge sig på! lol

Jag bjuder inte ofta på bilder av mig själv eftersom mitt yttre sällan skänker mig några fördelar, men här är en:


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c6a1454ad0dd386e082e60968126e53e.jpg

Vi åkte tillbaka till garaget. Knackade i tapparna. Allt passade perfekt. Sedan gav vi oss på att få dit kolvringarna. På väg hit i morse hade E åkt via en av våra byasmeder som lovat låna ut en kolvringstång (en av de fenomenala fördelarna med att bo i en liten håla med små kretsar), men det visade sig gå smidigare med endast fyra händer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0ebc29b17fed793024f9571a538108ed.jpg

Längre än så kom vi inte idag. Till näst måste jag få tag på en sån där klämma så vi får dit kolvarna. Allt ser dock gott ut och vi haver stor förtröstan.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#782
M_Broberg skrev:
snyggt!

Har du monterat axiallager?

Tack Broberg! :-)
Jepp, new shit.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#783
En tub packningslim senare...

... så sitter grundmotorn åter ihop.

Nu ska den väl hålla för det mesta. - Allt utom tappat oljetryck!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0238b3e96ba8c4befa8c324182e6ec0b.jpg

Ännu har jag inte monterat bussningen som ska sitta utanpå oljepumpen, mot remskivan. Vilken väg ska den sitta? Glömde lägga den saken på minnet när jag demonterade motorn... roll

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
27 oktober 2015
#784
Trevliga framsteg smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
#785
Djo skrev:
Trevliga framsteg smile

Absolut! smile

Snart är det återigen nära! Fixat till uttaget för wg innan motorn kommer på plats.

It will be soon...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8275d6c37b980b72dc6fb36f1a50960f_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
802 Inlägg
6 november 2015
#786
Blir spännande att se resultatet även denna gång, bygget är fortfarande lika fångande som när jag började följa det!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
#787
Hunted skrev:
Blir spännande att se resultatet även denna gång, bygget är fortfarande lika fångande som när jag började följa det!

Värmande ord som jag tackar ödmjukast för, sir Hunted! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
#788
Ser inte grundmotorn löjligt liten ut där den ligger nere i motorrummets bottenskrap:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fc5e515a0a91d5190a447375150f3b59.jpg

Men blänker gör det! Och bra måste det smaka, med tanke på vad det kostat.

På köksbordet ligger grädden som ska på moset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4d5fb5d31fc9c0f1d362932a65e54a8a.jpg

... Och i pannrummet ligger en smarrig snigel och samlar krafter wink :

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3406db1416d215cde26af5a909ded5d6.jpg

To Be Continued.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

174 Inlägg
11 november 2015
#789
Alltid kul med saabkonverteringar, så detta ska såklart följas smile

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

10 164 Inlägg
11 november 2015
#790
Kommer bli stiligt det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
14 november 2015
Trådstartare
#791
M_Broberg skrev:
hah... kompressor ladd? (linjärt ökande med varvtal in i varvstoppet)

Hm, vad baserar du den gissningen på? Kanske nån remskiva i motorrummet? Det är servopumpen som ligger löst på avgassidan. Turbon är nog en klassisk Holset och effektkurvan blir därefter ;-)
Senast redigerat av Big-Nyz (14 november 2015)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 november 2015
Trådstartare
#792
Wabbzen skrev:
Alltid kul med saabkonverteringar, så detta ska såklart följas smile

Ja det brukar jag också tycka! :-) välkommen till gänget!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 november 2015
Trådstartare
#793
Djo skrev:
Kommer bli stiligt det här smile

Ja det börjar vara klass nu på bygget :-D

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 november 2015
Trådstartare
#794
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e86b581b41a2bd7bdf447172bf7f07c9_large.jpg

Nu vill jag ha in gissningar på vad det är för turbo!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
15 november 2015
#796
Står ju holset på den tidigare och han har sagt holset men vilken variant av holset har jag ingen aning om.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

937 Inlägg
16 november 2015
#797
hx 35 med 12ans avgashsu?


582 Inlägg
20 november 2015
Trådstartare
#798
Kalasgasarn skrev:
hx 35 med 12ans avgashsu?

Njetna! HX35 med 12ans avgashus är dessutom dubbelportad och min turbo kan man se på bilden har singelport. wink


Har kört med vinkelkapen idag... Kapat isär gamla downpipen, den downpipe med V-bandsfläns som följde med nya turbon samt utgående anslutning från wastegaten. Det blir att bygga om, det mesta är ett snäpp större på nya turbon och som vanligt är det trångt. Enklast vore det att bygga screamerpipe men jag vill helst tänka på besiktningen också. Onödigt att skylta med oheliga mängder hästar.

Bilder i ett senare skede.
Cheers!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

937 Inlägg
21 november 2015
#799
M_Broberg skrev:
finns rätt många olika sorters hus när det gäller små hus och holset smile

både med och utan twinscroll.

exakt wink


582 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#800
Kalasgasarn skrev:
M_Broberg skrev:
finns rätt många olika sorters hus när det gäller små hus och holset smile

både med och utan twinscroll.

exakt wink

Jaja, jag får väl avslöja då  tids nog vad det är för modell smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök