BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 576 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
19 oktober 2015 · 582 Inlägg

So far so good!

I ottan dök vapendragaren E upp och med andäktiga vibes höll vi morgonparlament och sammanfattade dagens uppgift: Inleda ihopplockning av motor. Med sin sedvanliga blygsamhet sade E:

- Det kan väl inte vara så svårt.

Vi började med att kontrollmäta kolvringarna från Janicol Racing. De var alla inom toleransgränserna. Sedan kom veven på plats i det nyborrade blocket. Fräscha ramlager!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-01fb13b839b7dfbfcce5d612e70f8a4f.jpg

110 newtonmeter senare började vi fingra på kolvarna. Isokangas i Vasa som preppade blocket hade berömt kolvarna och tyckt de var fina, och det tycker jag också de är - även om jag inte har någon egentlig erfarenhet att jämföra med. Men det är original Saab b234t-kolvar, 0,5mm överdimension, och Isokangas undrade var jag fått tag på dem.

Vi behövde kolvbultar. Jag hade två uppsättningar kolvar att ta från: 93mm från 2,1-motorn och 90mm från 2,0i-motorn. Vi knackade ut dem och mätte. Bultarna från 90 millimeterskolvarna var 60mm långa, de andra 72mm. Jag mätte de nya kolvarna. De ville ha 68mm bultar... Annars var yttre dimensionerna rätt.

Där var det dags för lunchpaus med tillhörande googling.

Istället för att åka in till Vasa och jaga nya bultar beslöt vi att försöka korta de vi hade. Vi gick över till grannen, metallverkstaden, och hörde oss för om svarvning. Där var de inte så sugna på att svarva. De testade sticka av en av tapparna i änden, men det blev koniskt och de menade att det skulle ta onödigt lång tid eftersom materialet var så hårt. Deras svarv var förvånansvärt liten och klen, så vi tackade för oss, gick ut och hoppade i bilen. Åkte ut till E:s farsas jordbrukarverkstad och ställde oss vid den gamla svarven.
- Om inte yrkesfolket vill göra det får vi väl göra det själva!
Och det gick alldeles utmärkt. Första skäret gnisslade lite av härdningen, sedan var det som att skära smör. Den gamla bastanten var stabil som gråsten, ytan blev inte det minsta konisk. En timme senare hade vi fyra stycken 68mm kolvtappar, lätt avfasade och allt.
- Det här är ett krävande arbete, sade vi. Inget som vanliga bönder ska ge sig på! lol

Jag bjuder inte ofta på bilder av mig själv eftersom mitt yttre sällan skänker mig några fördelar, men här är en:


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c6a1454ad0dd386e082e60968126e53e.jpg

Vi åkte tillbaka till garaget. Knackade i tapparna. Allt passade perfekt. Sedan gav vi oss på att få dit kolvringarna. På väg hit i morse hade E åkt via en av våra byasmeder som lovat låna ut en kolvringstång (en av de fenomenala fördelarna med att bo i en liten håla med små kretsar), men det visade sig gå smidigare med endast fyra händer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0ebc29b17fed793024f9571a538108ed.jpg

Längre än så kom vi inte idag. Till näst måste jag få tag på en sån där klämma så vi får dit kolvarna. Allt ser dock gott ut och vi haver stor förtröstan.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
19 oktober 2015 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
snyggt!

Har du monterat axiallager?

Tack Broberg! :-)
Jepp, new shit.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
27 oktober 2015 · 582 Inlägg

En tub packningslim senare...

... så sitter grundmotorn åter ihop.

Nu ska den väl hålla för det mesta. - Allt utom tappat oljetryck!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0238b3e96ba8c4befa8c324182e6ec0b.jpg

Ännu har jag inte monterat bussningen som ska sitta utanpå oljepumpen, mot remskivan. Vilken väg ska den sitta? Glömde lägga den saken på minnet när jag demonterade motorn... roll

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
27 oktober 2015 · 10 157 Inlägg

Trevliga framsteg smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
5 november 2015 · 582 Inlägg

Djo skrev:
Trevliga framsteg smile

Absolut! smile

Snart är det återigen nära! Fixat till uttaget för wg innan motorn kommer på plats.

It will be soon...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8275d6c37b980b72dc6fb36f1a50960f_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
6 november 2015 · 795 Inlägg

Blir spännande att se resultatet även denna gång, bygget är fortfarande lika fångande som när jag började följa det!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
10 november 2015 · 582 Inlägg

Hunted skrev:
Blir spännande att se resultatet även denna gång, bygget är fortfarande lika fångande som när jag började följa det!

Värmande ord som jag tackar ödmjukast för, sir Hunted! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
10 november 2015 · 582 Inlägg

Ser inte grundmotorn löjligt liten ut där den ligger nere i motorrummets bottenskrap:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fc5e515a0a91d5190a447375150f3b59.jpg

Men blänker gör det! Och bra måste det smaka, med tanke på vad det kostat.

På köksbordet ligger grädden som ska på moset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4d5fb5d31fc9c0f1d362932a65e54a8a.jpg

... Och i pannrummet ligger en smarrig snigel och samlar krafter wink :

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3406db1416d215cde26af5a909ded5d6.jpg

To Be Continued.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Wabbzen
11 november 2015 · 174 Inlägg

Alltid kul med saabkonverteringar, så detta ska såklart följas smile

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
Djo
11 november 2015 · 10 157 Inlägg

Kommer bli stiligt det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
14 november 2015 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
hah... kompressor ladd? (linjärt ökande med varvtal in i varvstoppet)

Hm, vad baserar du den gissningen på? Kanske nån remskiva i motorrummet? Det är servopumpen som ligger löst på avgassidan. Turbon är nog en klassisk Holset och effektkurvan blir därefter ;-)

Senast redigerat av Big-Nyz (14 november 2015)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
14 november 2015 · 582 Inlägg

Wabbzen skrev:
Alltid kul med saabkonverteringar, så detta ska såklart följas smile

Ja det brukar jag också tycka! :-) välkommen till gänget!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
14 november 2015 · 582 Inlägg

Djo skrev:
Kommer bli stiligt det här smile

Ja det börjar vara klass nu på bygget :-D

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
14 november 2015 · 582 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e86b581b41a2bd7bdf447172bf7f07c9_large.jpg

Nu vill jag ha in gissningar på vad det är för turbo!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
andreas_1996
14 november 2015 · 951 Inlägg

garret ? :p

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Djo
15 november 2015 · 10 157 Inlägg

Står ju holset på den tidigare och han har sagt holset men vilken variant av holset har jag ingen aning om.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Kalasgasarn
16 november 2015 · 937 Inlägg

hx 35 med 12ans avgashsu?

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Big-Nyz
20 november 2015 · 582 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
hx 35 med 12ans avgashsu?

Njetna! HX35 med 12ans avgashus är dessutom dubbelportad och min turbo kan man se på bilden har singelport. wink


Har kört med vinkelkapen idag... Kapat isär gamla downpipen, den downpipe med V-bandsfläns som följde med nya turbon samt utgående anslutning från wastegaten. Det blir att bygga om, det mesta är ett snäpp större på nya turbon och som vanligt är det trångt. Enklast vore det att bygga screamerpipe men jag vill helst tänka på besiktningen också. Onödigt att skylta med oheliga mängder hästar.

Bilder i ett senare skede.
Cheers!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Kalasgasarn
21 november 2015 · 937 Inlägg

M_Broberg skrev:
finns rätt många olika sorters hus när det gäller små hus och holset smile

både med och utan twinscroll.

exakt wink

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Big-Nyz
26 november 2015 · 582 Inlägg

Kalasgasarn skrev:

M_Broberg skrev:
finns rätt många olika sorters hus när det gäller små hus och holset smile

både med och utan twinscroll.

exakt wink

Jaja, jag får väl avslöja då  tids nog vad det är för modell smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang