So far so good!
I ottan dök vapendragaren E upp och med andäktiga vibes höll vi morgonparlament och sammanfattade dagens uppgift: Inleda ihopplockning av motor. Med sin sedvanliga blygsamhet sade E:
- Det kan väl inte vara så svårt.
Vi började med att kontrollmäta kolvringarna från Janicol Racing. De var alla inom toleransgränserna. Sedan kom veven på plats i det nyborrade blocket. Fräscha ramlager!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-01fb13b839b7dfbfcce5d612e70f8a4f.jpg]()
110 newtonmeter senare började vi fingra på kolvarna. Isokangas i Vasa som preppade blocket hade berömt kolvarna och tyckt de var fina, och det tycker jag också de är - även om jag inte har någon egentlig erfarenhet att jämföra med. Men det är original Saab b234t-kolvar, 0,5mm överdimension, och Isokangas undrade var jag fått tag på dem.
Vi behövde kolvbultar. Jag hade två uppsättningar kolvar att ta från: 93mm från 2,1-motorn och 90mm från 2,0i-motorn. Vi knackade ut dem och mätte. Bultarna från 90 millimeterskolvarna var 60mm långa, de andra 72mm. Jag mätte de nya kolvarna. De ville ha 68mm bultar... Annars var yttre dimensionerna rätt.
Där var det dags för lunchpaus med tillhörande googling.
Istället för att åka in till Vasa och jaga nya bultar beslöt vi att försöka korta de vi hade. Vi gick över till grannen, metallverkstaden, och hörde oss för om svarvning. Där var de inte så sugna på att svarva. De testade sticka av en av tapparna i änden, men det blev koniskt och de menade att det skulle ta onödigt lång tid eftersom materialet var så hårt. Deras svarv var förvånansvärt liten och klen, så vi tackade för oss, gick ut och hoppade i bilen. Åkte ut till E:s farsas jordbrukarverkstad och ställde oss vid den gamla svarven.
- Om inte yrkesfolket vill göra det får vi väl göra det själva!
Och det gick alldeles utmärkt. Första skäret gnisslade lite av härdningen, sedan var det som att skära smör. Den gamla bastanten var stabil som gråsten, ytan blev inte det minsta konisk. En timme senare hade vi fyra stycken 68mm kolvtappar, lätt avfasade och allt.
- Det här är ett krävande arbete, sade vi. Inget som vanliga bönder ska ge sig på!

Jag bjuder inte ofta på bilder av mig själv eftersom mitt yttre sällan skänker mig några fördelar, men här är en:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c6a1454ad0dd386e082e60968126e53e.jpg]()
Vi åkte tillbaka till garaget. Knackade i tapparna. Allt passade perfekt. Sedan gav vi oss på att få dit kolvringarna. På väg hit i morse hade E åkt via en av våra byasmeder som lovat låna ut en kolvringstång (en av de fenomenala fördelarna med att bo i en liten håla med små kretsar), men det visade sig gå smidigare med endast fyra händer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0ebc29b17fed793024f9571a538108ed.jpg]()
Längre än så kom vi inte idag. Till näst måste jag få tag på en sån där klämma så vi får dit kolvarna. Allt ser dock gott ut och vi haver stor förtröstan.