Projekt tråd om min BMW 518i 1983 som kommer att få lite modifikationer. Eftersom det finns redan många stylade E28 kommer jag att behålla bilens original utseende med standard fjärding, hög profil däcken o inte heller några höga prestanda siffror. Det är ju en 518 trotts allt! Lätt sug trimning, lite mer bekvämligheter o diskret ljud anläggning står på agendan.
Idag fick jag min efterlängtade jätte stor paket har kommit från Tyskland ca 80*50*10cm!
Men innehållet var inte lika stor...
Tyvärr blir det inget gjort i helgen då min Skodan har pajat... Ett X rör vid expansionskärlet har spruckit o nytt måste beställas från Tyskland som tar 5 dagar o måste köpa hela satsen dvs rör med tre slangar.... Trevligt! Blir hemma bygge i helgen....
Nu är Snål racern fixad så det blir mer tid för BMWn nästa helg! Troligen lite el jobb. Istället för den där X-kylrör blev det 2 "universala" T-kors o en industri kylar slang med 3x90graders böj från Swedol! http://handla.swedol.se/images/IS-35200.jpg Inte undra att skiten la av då den ordinarie slangen hade böj på mer än 90 grader, väldigt mjuk så det måste ha blivit stopp i den eller dåligt flöde när motorvärmare av slang typ var monterad o igång o då fanns det väl ingen cirkulation! Att bilen kokade inte är jag mest förvånad över men den klarade bara 2 dagar.... Nu är det heavy duty delar på o funkar kanon!!! Det ser inte så snyggt ut med alla dessa klämmor o rör isoleringen så att slangar inte tar emot varandra men nåja... Funktion får gå före design!
Influensa håller grepp om mig men jag ger inte upp! Har börjat polera på ventilkåpan men nu ger jag upp! Inte riktigt min grej att sitta o polera i timmar! Ser lite bättre ut i verkligheten än på den dåliga bilden.
Influensan håller grepp om mig fortfarramnde o äntligen ger den upp sakta! Inga stora jobb är gjortda så byggandet står still så gott som. Dom plana kolvar såldes o bättre beg mer rätta införskaffades dvs skall ge 9,18 i komp, har rengjört dom o nya kolvringar ska på nån gång i veckan. Till helgen ska jag försöka(om influensan tillåter) rengöra block, hona(stavning?) o sätta igång med ihopplockandet. Ush! Nu börjar jag känna av pressen då jag vill ha bilen körklar i april men har bergänsat antal timmar per vecka att meka på!
Idag blev det lite gjort. Honad cylindrarna, rengjort blocken, byt kolvar, monterat nya ringar o nya låsringar till kolvbultar som var lite svåra att få på plats. Fick lite panik när jag monterade ihop "nya" kolvar på stakar, kolvbulten "ramlade in" i hållen bara så där!!! Men varför?! Aha... dom låg ju i frysen!
Lätt honing - batterierna i maskinen räckte inte länge så fick ta fram en "sladdmopp" istället.
Redo att möta nya delar!
Gamla kolvar såg inte så fräscht ut så nya ringar är ju ett måste! O "nya" kolvar!
"Ny" vs gammal
Redo för nya äventyr! Äntligen en effektiv dag i garaget! Få se vad jag får gjort imorgon!
Idag skulle vev, stakar med kolvar monteras men livet är såååå underbar! När äntligen vevaxeln var på plats hörde jag ett kling. Va f@nnn... o efter en stunds sökandet hitta jag denna finna spricka mellan cyl 3 o 4..... Schyst..... Då behöver jag en ny block nu.....
Har nu fått hem en block från "grann byn" dock 72 o fästplatan för höger motorfäste måste jag tillverka... Sen är det ju tvätt o rengöring, bort med motorvärmaren i in med nya frostpluggar.... Det tar aldrig slut...
Ännu en effektiv dag idag! Fixade ett nytt platta till motorfästen! Det var väldigt frestande att behålla fästet som den ser ut på den mittersta bilden men detta är inte rostfri stål så den blir röd/brun ganska snabbt o dessutom på fel sida att beundra.
Dessvärre ytterligare modifieringar krävs.
Men här är det perfekt passform o det som måste modas är blocket - motorvärmaren ska bort!!!
Den "nya" blocket är rengjord o klar men det blir tillbaka till ruta ett - rost i ena cylindern gör att jag måste borra upp till 89,50mm o då är det nya kolvar.... Så går det med gratis delar, nytt block igen...
Idag blev det en sväng med min Snål Räcer o inhandla en komplett M10B18 87 som skall ha gått 13k mil men det såg inte ut så på det yttre men inuti var den fin! Skoda Fabia må vara en liten bil med det sväljer mycket!
Krävdes dock 3 man för att få in den men vid lossning hade jag hjälp av en hjullastare o en spännband o spänna ihop den med/till gafflarna o skruva isär!
Efter 1,2 timme hade jag ett block att ta hand om, tvätta, rengöra o hoppas på det bästa!
Ett j@kla samling det har blivit! Ole dole dof vilken block jag ska ha?