Förädling av BMW 518i E28 - min evighets projekt

Projekt tråd om min BMW 518i 1983 som kommer att få lite modifikationer. Eftersom det finns redan många stylade E28 kommer jag att behålla bilens original utseende med standard fjärding, hög profil däcken o inte heller några höga prestanda siffror. Det är ju en 518 trotts allt! Lätt sug trimning, lite mer bekvämligheter o diskret ljud anläggning står på agendan.
  • 30 Följare
  • 50 143 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
Grabber Dagdrömmare
26 maj 2013 · 2 836 Inlägg

Idag var det BOS på Mantorp o BMWn fick bjuda på lite skoj för visa M10 älskare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-c6b02c51033576225015ceec7cc981ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-98a504a96cd0becbb950420ac93a60c6.jpg

Dock en besvikelse också.... 102,5hk o 132,2Nm i min "518i" med 2,0l?
Jag är medveten om att det är inga 100% men felar väldigt lite om man jämför med fabriks siffror på 518! Det är det reagerar jag mest på!
Hur många procent ska jag plussa på så att det ska vara rätt??? wink
Eller är det maskinen som ljuger?

Lekt lite ikväll, 0-100 på snitt 11,5 vilket ger samma siffror som:
E28 520 R6 (125hk/170Nm) 0-100 11,4
E12 520 R4 (125hk/175Nm) 0-100 11,3
Då måste jag ändå landa där nånstans...

Det var kul att testa!!!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
R0biin
27 maj 2013 · 166 Inlägg

Det måste ändå vara kul att få de testat, synd att de int visade mer hmm själv vet jag int om jag skulle våga testa, vill ju int veta hur lite man har kvar tongue

BMW 1602 (1972)
Low
27 maj 2013 · 3 313 Inlägg

Grabber skrev:
Idag var det BOS på Mantorp o BMWn fick bjuda på lite skoj för visa M10 älskare!

http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-c6b02c51033576225015ceec7cc981ec.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-98a504a96cd0becbb950420ac93a60c6.jpg

Dock en besvikelse också.... 102,5hk o 132,2Nm i min "518i" med 2,0l?
Jag är medveten om att det är inga 100% men felar väldigt lite om man jämför med fabriks siffror på 518! Det är det reagerar jag mest på!
Hur många procent ska jag plussa på så att det ska vara rätt??? wink
Eller är det maskinen som ljuger?

Lekt lite ikväll, 0-100 på snitt 11,5 vilket ger samma siffror som:
E28 520 R6 (125hk/170Nm) 0-100 11,4
E12 520 R4 (125hk/175Nm) 0-100 11,3
Då måste jag ändå landa där nånstans...

Det var kul att testa!!!

Har du bytt motorn till 2l?

Grabber Dagdrömmare
27 maj 2013 · 2 836 Inlägg

Low skrev:
Har du bytt motorn till 2l?

Byt o byt... Byt delar iaf, annan vevaxel, kolvar o insprutning. Lite sorgligt ihop kok av det ena o andra. wink


Har varit i kontakt med en bekant som är väldigt bra insatt i dom gamla motorer, skickat över alla siffror o nu fått svar på den teoretiska o matematiska effekten bör ligga på 129,9...hk!!!  cool
Däremot vridmomenten är det tydligen inte lika lätt att räkna ut men cirkus 170Nm. Det kan jag köpa!

Enligt honom är siffrorna från bänken på tok för nära org. 518i för att det ska kännas seriöst o det kan jag hålla med om! Känns lite klipp ut o klistra in.

Nåja... 125hk 175Nm ska en M10B20K ligga på o det nöjer jag mig med, fler bänkar finns ju o fler 0-100 ska göras!

Senast redigerat av Grabber (27 maj 2013)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
28 maj 2013 · 2 836 Inlägg

På hemvägen från BOS fick jag en skum fel på min 518.
Först la varvräknaren av o sen började bli torkarna sega tills dom la av.
Stannade bilen o kände o knacka på tork-relät o så funkade det igen men segt.
Stannade sen igen, stängde av bilen, drog av jordkabeln, på igen o så funkar torkarna men på tändnings läget lysser inte batteri lampan o bilen startar inte! Inte en ett klick från startmotorn men lampan "broms slitage" lyste när jag vred nyckel i start läge!
Nån som vet vad det kan vara????
...
Puttade bilen igång o så försvann felen men hade samma fel på min första 518i med K-jet o då gick jag genom elen, byte startmotor o generator o felen försvan ändå inte...
Känns som nåt mellan tändningen o startmotorn... hmm

Skulle ha bilen till jobbet o fixa lite med den men det sket sig på vägen! Startade som vanligt utan några problem men sen började den igen o så dog den på tomgång o startade inte.
Puttade igång den o sen hem o så tog det stopp 500m hemifrån! Förmodligen generator/laddning men nu funderar jag på sälja skiten om jag får det jag vill ha...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
cars4ever
28 maj 2013 · 834 Inlägg

Bara en enkel kanske löjlig fråga, men har du kollat jordkabeln mellan motorn och karossen?

BMW 730iA "E32" (1988)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Grabber Dagdrömmare
28 maj 2013 · 2 836 Inlägg

cars4ever skrev:
Bara en enkel kanske löjlig fråga, men har du kollat jordkabeln mellan motorn och karossen?

Den är ny o allt är rengjort!
Tror mer på generatorn men det tar jag tag i helgen.

Senast redigerat av Grabber (28 maj 2013)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
29 maj 2013 · 2 836 Inlägg

Startat bilen o kollat laddning på generatorn som ligger på 11,44v o tar jag bort + kabeln så dör bilen. Den skall ju kunna gå utan batteri...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
cars4ever
30 maj 2013 · 834 Inlägg

Grabber skrev:
Startat bilen o kollat laddning på generatorn som ligger på 11,44v o tar jag bort + kabeln så dör bilen. Den skall ju kunna gå utan batteri...

Med andra ord så laddar inte generatorn. Kolla kablarna från generatorn, hade själv nyligen ett löjligt fel där generatorn inte fick gjord trots att allt såg rätt ut. Efter att ha lossat och satt dit kablarna till generatorn ordentligt så funkade det smile

Volvo V70N "GLT" (2001)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Grabber Dagdrömmare
2 juni 2013 · 2 836 Inlägg

Generatorn problemet löst! Den var lite kass då den bara snurrade o snurrade o lite glapp i axeln.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
6 juni 2013 · 2 836 Inlägg

Har gjort ett fynd! Behöver bara lite omsorg o nytt färg!

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-29ee0a51d180c8789c9d719a2e11c728.jpg

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
R0biin
6 juni 2013 · 166 Inlägg

sweet! vilken färg ska de bli?

BMW 1602 (1972)
Grabber Dagdrömmare
6 juni 2013 · 2 836 Inlägg

Funderat på silver, matt eller blank - har inte bestämt mig än...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Stephan735i
21 juli 2013 · 139 Inlägg

Grabber skrev:
Idag var det BOS på Mantorp o BMWn fick bjuda på lite skoj för visa M10 älskare!

http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-c6b02c51033576225015ceec7cc981ec.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-98a504a96cd0becbb950420ac93a60c6.jpg

Dock en besvikelse också.... 102,5hk o 132,2Nm i min "518i" med 2,0l?
Jag är medveten om att det är inga 100% men felar väldigt lite om man jämför med fabriks siffror på 518! Det är det reagerar jag mest på!
Hur många procent ska jag plussa på så att det ska vara rätt??? wink
Eller är det maskinen som ljuger?

Lekt lite ikväll, 0-100 på snitt 11,5 vilket ger samma siffror som:
E28 520 R6 (125hk/170Nm) 0-100 11,4
E12 520 R4 (125hk/175Nm) 0-100 11,3
Då måste jag ändå landa där nånstans...

Det var kul att testa!!!

Jag litar inte ett smack på de som gjorde testet. En bekant testade sin 540i/6 E34-95 och trots att det skiljde 10-15kw mot en 530i 4,0 E34 så skrev de typ någon tests skillnad mellan dem. Dessutom var det helt fel första gången, typ varvade 7700varv, vilken M60B40 gör det? Så strunta i deras siffror.

Mvh Stephan

Grabber Dagdrömmare
21 juli 2013 · 2 836 Inlägg

Det gör jag! Hade hoppats på mer verkliga/mer pålitliga siffror men icke...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
3 augusti 2013 · 2 836 Inlägg

Nu ska jag planera för bättre kylning av toppen då det känns som den går lite varmt. Kanske linbildar jag mig men vill inte uppleva dessa historier jag läst om där topparna spricker pga värmen.
Ska dra en extra slang förbi värmepaketet o se vad händer.

Nu börjar jag med del 2. dvs utrustnings uppgradering.
Har inhandlat farthållarstyrenhet o beställt ett o annat smått på BMW.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
4 augusti 2013 · 2 836 Inlägg

Gick genom kablaget till farthållaren o märkt upp allt.
Största problemet nu är hur o var ska jag sätta motorn???

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-b942e0b166dfd1019bd04f20430b4f5a.jpg

Senast redigerat av Grabber (4 augusti 2013)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
R0biin
5 augusti 2013 · 166 Inlägg

har själv funderat på farthållare. e de svåra saker? smile

BMW 1602 (1972)
Grabber Dagdrömmare
5 augusti 2013 · 2 836 Inlägg

Inte så svårt med en del pillandet med kablar, var ska man sätta farthållarens motor o i mitt fall inte mycket som passar ihop då det inte fanns nåt f-hållare på 518.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
7 augusti 2013 · 2 836 Inlägg

Nu landar projekten på hyllan igen... Skodan såld så nu jagar jag en ny brukis!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang