2446
Sök

Förädling av BMW 518i E28 - min evighets projekt

Projekt tråd om min BMW 518i 1983 som kommer att få lite modifikationer. Eftersom det finns redan många stylade E28 kommer jag att behålla bilens original utseende med standard fjärding, hög profil däcken o inte heller några höga... Visa mer

Dagdrömmare
52 038 Visningar
Projektet avslutat 28 oktober 2014
Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#81
Idag var det BOS på Mantorp o BMWn fick bjuda på lite skoj för visa M10 älskare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-c6b02c51033576225015ceec7cc981ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-98a504a96cd0becbb950420ac93a60c6.jpg

Dock en besvikelse också.... 102,5hk o 132,2Nm i min "518i" med 2,0l?
Jag är medveten om att det är inga 100% men felar väldigt lite om man jämför med fabriks siffror på 518! Det är det reagerar jag mest på!
Hur många procent ska jag plussa på så att det ska vara rätt??? wink
Eller är det maskinen som ljuger?

Lekt lite ikväll, 0-100 på snitt 11,5 vilket ger samma siffror som:
E28 520 R6 (125hk/170Nm) 0-100 11,4
E12 520 R4 (125hk/175Nm) 0-100 11,3
Då måste jag ändå landa där nånstans...

Det var kul att testa!!!


166 Inlägg
27 maj 2013
#82
Det måste ändå vara kul att få de testat, synd att de int visade mer hmm själv vet jag int om jag skulle våga testa, vill ju int veta hur lite man har kvar tongue


3 415 Inlägg
27 maj 2013
#83
Grabber skrev:
Idag var det BOS på Mantorp o BMWn fick bjuda på lite skoj för visa M10 älskare!

http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-c6b02c51033576225015ceec7cc981ec.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-98a504a96cd0becbb950420ac93a60c6.jpg

Dock en besvikelse också.... 102,5hk o 132,2Nm i min "518i" med 2,0l?
Jag är medveten om att det är inga 100% men felar väldigt lite om man jämför med fabriks siffror på 518! Det är det reagerar jag mest på!
Hur många procent ska jag plussa på så att det ska vara rätt??? wink
Eller är det maskinen som ljuger?

Lekt lite ikväll, 0-100 på snitt 11,5 vilket ger samma siffror som:
E28 520 R6 (125hk/170Nm) 0-100 11,4
E12 520 R4 (125hk/175Nm) 0-100 11,3
Då måste jag ändå landa där nånstans...

Det var kul att testa!!!

Har du bytt motorn till 2l?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#84
Low skrev:
Har du bytt motorn till 2l?

Byt o byt... Byt delar iaf, annan vevaxel, kolvar o insprutning. Lite sorgligt ihop kok av det ena o andra. wink


Har varit i kontakt med en bekant som är väldigt bra insatt i dom gamla motorer, skickat över alla siffror o nu fått svar på den teoretiska o matematiska effekten bör ligga på 129,9...hk!!!  cool
Däremot vridmomenten är det tydligen inte lika lätt att räkna ut men cirkus 170Nm. Det kan jag köpa!

Enligt honom är siffrorna från bänken på tok för nära org. 518i för att det ska kännas seriöst o det kan jag hålla med om! Känns lite klipp ut o klistra in.

Nåja... 125hk 175Nm ska en M10B20K ligga på o det nöjer jag mig med, fler bänkar finns ju o fler 0-100 ska göras!
Senast redigerat av Grabber (27 maj 2013)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#85
På hemvägen från BOS fick jag en skum fel på min 518.
Först la varvräknaren av o sen började bli torkarna sega tills dom la av.
Stannade bilen o kände o knacka på tork-relät o så funkade det igen men segt.
Stannade sen igen, stängde av bilen, drog av jordkabeln, på igen o så funkar torkarna men på tändnings läget lysser inte batteri lampan o bilen startar inte! Inte en ett klick från startmotorn men lampan "broms slitage" lyste när jag vred nyckel i start läge!
Nån som vet vad det kan vara????
...
Puttade bilen igång o så försvann felen men hade samma fel på min första 518i med K-jet o då gick jag genom elen, byte startmotor o generator o felen försvan ändå inte...
Känns som nåt mellan tändningen o startmotorn... hmm

Skulle ha bilen till jobbet o fixa lite med den men det sket sig på vägen! Startade som vanligt utan några problem men sen började den igen o så dog den på tomgång o startade inte.
Puttade igång den o sen hem o så tog det stopp 500m hemifrån! Förmodligen generator/laddning men nu funderar jag på sälja skiten om jag får det jag vill ha...


839 Inlägg
28 maj 2013
#86
Bara en enkel kanske löjlig fråga, men har du kollat jordkabeln mellan motorn och karossen?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#87
cars4ever skrev:
Bara en enkel kanske löjlig fråga, men har du kollat jordkabeln mellan motorn och karossen?

Den är ny o allt är rengjort!
Tror mer på generatorn men det tar jag tag i helgen.
Senast redigerat av Grabber (28 maj 2013)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#88
Startat bilen o kollat laddning på generatorn som ligger på 11,44v o tar jag bort + kabeln så dör bilen. Den skall ju kunna gå utan batteri...


839 Inlägg
30 maj 2013
#89
Grabber skrev:
Startat bilen o kollat laddning på generatorn som ligger på 11,44v o tar jag bort + kabeln så dör bilen. Den skall ju kunna gå utan batteri...

Med andra ord så laddar inte generatorn. Kolla kablarna från generatorn, hade själv nyligen ett löjligt fel där generatorn inte fick gjord trots att allt såg rätt ut. Efter att ha lossat och satt dit kablarna till generatorn ordentligt så funkade det smile


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#90
Generatorn problemet löst! Den var lite kass då den bara snurrade o snurrade o lite glapp i axeln.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#91
Har gjort ett fynd! Behöver bara lite omsorg o nytt färg!

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-29ee0a51d180c8789c9d719a2e11c728.jpg


166 Inlägg
6 juni 2013
#92
sweet! vilken färg ska de bli?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#93
Funderat på silver, matt eller blank - har inte bestämt mig än...


139 Inlägg
21 juli 2013
#94
Grabber skrev:
Idag var det BOS på Mantorp o BMWn fick bjuda på lite skoj för visa M10 älskare!

http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-c6b02c51033576225015ceec7cc981ec.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-98a504a96cd0becbb950420ac93a60c6.jpg

Dock en besvikelse också.... 102,5hk o 132,2Nm i min "518i" med 2,0l?
Jag är medveten om att det är inga 100% men felar väldigt lite om man jämför med fabriks siffror på 518! Det är det reagerar jag mest på!
Hur många procent ska jag plussa på så att det ska vara rätt??? wink
Eller är det maskinen som ljuger?

Lekt lite ikväll, 0-100 på snitt 11,5 vilket ger samma siffror som:
E28 520 R6 (125hk/170Nm) 0-100 11,4
E12 520 R4 (125hk/175Nm) 0-100 11,3
Då måste jag ändå landa där nånstans...

Det var kul att testa!!!

Jag litar inte ett smack på de som gjorde testet. En bekant testade sin 540i/6 E34-95 och trots att det skiljde 10-15kw mot en 530i 4,0 E34 så skrev de typ någon tests skillnad mellan dem. Dessutom var det helt fel första gången, typ varvade 7700varv, vilken M60B40 gör det? Så strunta i deras siffror.

Mvh Stephan


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#95
Det gör jag! Hade hoppats på mer verkliga/mer pålitliga siffror men icke...


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#96
Nu ska jag planera för bättre kylning av toppen då det känns som den går lite varmt. Kanske linbildar jag mig men vill inte uppleva dessa historier jag läst om där topparna spricker pga värmen.
Ska dra en extra slang förbi värmepaketet o se vad händer.

Nu börjar jag med del 2. dvs utrustnings uppgradering.
Har inhandlat farthållarstyrenhet o beställt ett o annat smått på BMW.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#97
Gick genom kablaget till farthållaren o märkt upp allt.
Största problemet nu är hur o var ska jag sätta motorn???

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52381/52381-b942e0b166dfd1019bd04f20430b4f5a.jpg
Senast redigerat av Grabber (4 augusti 2013)


166 Inlägg
5 augusti 2013
#98
har själv funderat på farthållare. e de svåra saker? smile


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#99
Inte så svårt med en del pillandet med kablar, var ska man sätta farthållarens motor o i mitt fall inte mycket som passar ihop då det inte fanns nåt f-hållare på 518.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#100
Nu landar projekten på hyllan igen... Skodan såld så nu jagar jag en ny brukis!



Sök