Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"
Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.
JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz