2250
Sök

Varför Saab som hat objekt?

21 Inlägg
4 maj 2013
#641
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz


Handledare
1 481 Inlägg
4 maj 2013
#642
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.


796 Inlägg
4 maj 2013
#643
saab_sonett skrev:
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Alltså, jag förstår inte! Vi har 6 Saabar (Jag, mamma, Pappa brorsan) Aldrig haft ett ända fel, på någon av de bilarna, bara servat och inget har strulat, någonsin. Startat i -25 varje vinter...

Ja juste Turbon på 9-5an -01 rasade vid 21 tusen mil, men har däremot aldrig haft nått elfel eller något annat... Slump?

Hemma bra, garaget BÄST!

Avstängd
1 418 Inlägg
4 maj 2013
#644
mrpalmer skrev:
saab_sonett skrev:
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Alltså, jag förstår inte! Vi har 6 Saabar (Jag, mamma, Pappa brorsan) Aldrig haft ett ända fel, på någon av de bilarna, bara servat och inget har strulat, någonsin. Startat i -25 varje vinter...

Ja juste Turbon på 9-5an -01 rasade vid 21 tusen mil, men har däremot aldrig haft nått elfel eller något annat... Slump?

tydligen:)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 maj 2013
#645
mrpalmer skrev:
saab_sonett skrev:
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Alltså, jag förstår inte! Vi har 6 Saabar (Jag, mamma, Pappa brorsan) Aldrig haft ett ända fel, på någon av de bilarna, bara servat och inget har strulat, någonsin. Startat i -25 varje vinter...

Ja juste Turbon på 9-5an -01 rasade vid 21 tusen mil, men har däremot aldrig haft nått elfel eller något annat... Slump?

Rasad turbo ligger inte under "ett enda fel" då?

Fine, det händer "alla bilar", men att säga att man inte haft "ett enda fel" är att skönmåla (oavsett vilken bil det gäller)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

607 Inlägg
5 maj 2013
#646
saab_sonett skrev:
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Att bromsarna försvinner har jag aldrig varit med om.


21 Inlägg
5 maj 2013
#647
saab_sonett skrev:
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Har ej varit med om några som helst problem med bilen och hoppas inte heller på det längre fram.


99 Inlägg
5 maj 2013
#648
De kommer vara en "fight" mellan saabälskare o volvoälskare i nått år till sen är Saab borta. De är gött drag i Saab men ja tycker dom är opålitliga men finns ju dom som inte krånglat på 50k mil men så är de med alla bilar.


796 Inlägg
5 maj 2013
#649
it_mutt skrev:
mrpalmer skrev:
saab_sonett skrev:

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Alltså, jag förstår inte! Vi har 6 Saabar (Jag, mamma, Pappa brorsan) Aldrig haft ett ända fel, på någon av de bilarna, bara servat och inget har strulat, någonsin. Startat i -25 varje vinter...

Ja juste Turbon på 9-5an -01 rasade vid 21 tusen mil, men har däremot aldrig haft nått elfel eller något annat... Slump?

Rasad turbo ligger inte under "ett enda fel" då?

Fine, det händer "alla bilar", men att säga att man inte haft "ett enda fel" är att skönmåla (oavsett vilken bil det gäller)

Jo, klart det är ett fel, men de händer trots allt alla bilar.

Hemma bra, garaget BÄST!

5 111 Inlägg
5 maj 2013
#650
Det intressanta är att så många verkar rikta sitt hat till just Saab med argumentet att de är framhjulsdrivna.

Jag tvingar ingen att gilla framhjulsdrift, jag gör det inte själv heller, men med tanke på att nästan alla bilar är det idag, så känns det som lite snedvridet att man måste ogilla just Saab för det. :S


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 364 Inlägg
5 maj 2013
#651
Volvo544special65 skrev:
Det intressanta är att så många verkar rikta sitt hat till just Saab med argumentet att de är framhjulsdrivna.

Jag tvingar ingen att gilla framhjulsdrift, jag gör det inte själv heller, men med tanke på att nästan alla bilar är det idag, så känns det som lite snedvridet att man måste ogilla just Saab för det. :S

Jag hatar inte Saab. Jag ogillar dom bara, kanske är det en kvarleva från den tiden när Saab var smalare bak än fram och man satt snett när man körde. Sedan så har jag aldrig gillat FWD utan tycker att "Riktiga bilar driver bak". Har aldrig ägt en Saab lite beroende på att jag aldrig gillat dom helt enkelt men har full respekt för dom som gillar Saab för tänk vad tråkigt det skulle vara om det bara fanns en bil och enda valmöjligheten vore kulören.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 466 Inlägg
5 maj 2013
#652
saab_sonett skrev:
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Skulle bromsarna försvinna pga ett elfel när det är ett mekanisk system??! De va fan de dummaste jag hört! De enda elfelen jag haft på någon av mina saabar är att tändkassetten la av efter 25 000 mil. Har för närvarande 3st 9-5 or i familjen, har haft 2st till tidigare, många av mina vänner har 9-5or och där har väll cirkulerat ett 20-tal 9-5or i min vänskapskrets. Det enda jag har hört att någon varit med om är att soppapumpen(som är samma som i många volvo) har gått och turbon på bilar med GT17-agg (2st). Farsan körde volvo innan och på hans gamla 850 fick han problem med ventilerna och bromsarna samt absen. På V70in gick spjällhuset åt helvete. En annan kompis fick problem med sin 850 som käkade toppackningar. 740na rostar upp i underredet osv. Volvo är alltså inte alls lika problemfria som folk framställer dom. Sen fick farsans V70 smisk av min standard 9000 2,3T och då va saaben både billigare i försäkring och drog mindre soppa. Hade dessutom mer bottenvrid så den va betydligt bättre o asa husvagn efter. Slutade med att han köpte en 9-5a o sen dess har det bara varit saabar som gäller.

Jag har inget emot volvo. Tycker de är bra bilar annars men även dom har sina brister.

Sen att saabarna har dåligt andrahandsvärde är ju större anledning att köpa dom. Riktigt mycke bil för pengarna.
En kompis dumförklarade mej totalt när jag köpte en "gammal" saab 9-5. Han menade att den om ngt år inte skulle va värd ett öre, så sa jag till han att även om den inte skulle va de så har jag förlorat mindre än vad han har om han sålde sin bil. Visade sig att jag hade rätt då hans bil hade tappat mer i värde än vad jag ens har gett för saaben. Sen har min saab behållt värdet ganska bra under de 1,5 åren jag haft den. Och det är en betydligt roligare bil än någon annan jag kan tänka mig i samma prisklass.

Tror de motiverar tillräckligt att jag kör saab men kan fortsätta om du vill.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

409 Inlägg
5 maj 2013
#653
mittonen skrev:
De kommer vara en "fight" mellan saabälskare o volvoälskare i nått år till sen är Saab borta. De är gött drag i Saab men ja tycker dom är opålitliga men finns ju dom som inte krånglat på 50k mil men så är de med alla bilar.

Jo visst att alla Saabbilar kommer att slutas älskas på bara nått år roll. Kommer att ta tid innan Saab försvinner.  Vi som gillar dom bilarna och vet vad dom kan prestera kommer nog alltid att ha en dragning till Saab oavsett vad andra tycker om det märket. Har ägt andra bilmärken men har alltid velat ha en Saab på nytt.

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
5 maj 2013
#654
är född till att älska volvo.. min släkt mobbar mig för mina andra bilval. som tex just nu har vi en Seat Arosa.
en av dom bästa bilarna jag ägt kostade 3200kr i inköp och den bara levererar efter 4000mil på 1år så har det varit lite hjulagerbyten och mindre rep grejer

jag gillar utsendet på 9-5 och har flera gånger funderat på en sån men så kommer verkligheten i kapp

polarn byter iallfall 10-15st motorer i 9-5:or varje år på sin lilla firma där han är den enda som är "anställd"

är det inte motorbyte är det turbobyte eller lådbyte

så kvaliten på saabarna verkar inte vara som dom varit förr. en 9000 är odödlig bra motorer sköna att köra osv

att köpa nyare saab skulle jag aldrig göra eftersom man är totalt fuckad om man krockar. skroten direkt för bilen =/

eftersom det inte finns reservdelar ett lyse som är trasigt har skickat ett större antal bilar direkt till skrot även om dom varit nya =/

Kör fort så hinner inget hända...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 maj 2013
#655
Growe skrev:
är född till att älska volvo.. min släkt mobbar mig för mina andra bilval. som tex just nu har vi en Seat Arosa.
en av dom bästa bilarna jag ägt kostade 3200kr i inköp och den bara levererar efter 4000mil på 1år så har det varit lite hjulagerbyten och mindre rep grejer

jag gillar utsendet på 9-5 och har flera gånger funderat på en sån men så kommer verkligheten i kapp

polarn byter iallfall 10-15st motorer i 9-5:or varje år på sin lilla firma där han är den enda som är "anställd"

är det inte motorbyte är det turbobyte eller lådbyte

så kvaliten på saabarna verkar inte vara som dom varit förr. en 9000 är odödlig bra motorer sköna att köra osv

att köpa nyare saab skulle jag aldrig göra eftersom man är totalt fuckad om man krockar. skroten direkt för bilen =/

eftersom det inte finns reservdelar ett lyse som är trasigt har skickat ett större antal bilar direkt till skrot även om dom varit nya =/

Jag antar att du inte är medveten om att Saab Parts fortfarande lever och sprutar ut reservdelar för fullt.
Den delen har inte kursat och går med stor vinst. Att nya bilar skulle gå till skrot för att det inte finns delar är bara bullshit.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Handledare
1 481 Inlägg
5 maj 2013
#656
M_icke_ skrev:
saab_sonett skrev:
Eklundz skrev:
Jag är själv Saabälskare sedan många år tillbaka och har fört denna debatten ända sedan jag var runt 12 år. Jag har ställt samma frågor som du i flera år. Ställde frågan mer seriöst på gymnasiet och bad personerna motivera sina svar. Ungefär så här kunde en sådan debatt se ut:
-Så varför hatar du Saab?
"Det är dåliga bilar!"
-Kan du motivera?
"Håller inte, och så jävla fula"
-Att säga att en bil är ful är bara subjektivt så det är inget vi direkt kan diskutera. Att bilarna inte håller skulle kunna vara ett tungt argument och Saab har ju haft kända problem men det har å andra sidan många andra bilar också haft, det är ju inte unikt för just Saab men du kommer inte och säger att du hatar tex Mercedes för att de dragits med rostproblem länge, eller VAG bilar trots att de haft samma problem med vevhusventilationen som tidiga Saab 9-5 drogs med. Kan du motivera lite tydligare varför du hatar just Saab då? Har du själv eller någon i din familj ägt en Saab som strulat?
"Neeej men man har ju hört att dom inte håller"
-Så du litar helt enkelt på sånt ryktesvägen?
"Neee alltså det är ju många som säger så, Volvo går aldrig sönder osv"

Ungefär så såg 95% av de diskussioner ut som jag hade. Folk hör från alla lokala Volvoraggare (som förmodligen bara studsat runt i bottsänkta 740is under sina 3 månader med körkort) och från andra som HÖRT att Saab är skit, men man kan inte motivera det. I min värld låter det som att man säger att man ska rösta på Sossarna bara för att man "hört" att Moderaterna är skit (nej det speglar inte min politiska åsikt utan är endast ett exempel taget ur tomma luften). Och vi alla som kan lite om bilar vet att till och med Svenssons stridsvagn Volvo går sönder, detta är fakta.
Sammanfattningsvis är Saabhatet något som bara verkar hänga i luften baserat på vad andra säger, då kan det kanske vara skönt att ha en gemensam åsikt så man har något att hata. Sedan fanns det ju dom som kunde motivera bättre, alla kan ju inte tycka om samma bilar men en stor del av hatet kommer från såna som inte vet vad de pratar om.

JA detta är att bumpa den här tråden men det är ett intressant ämne och jag passade på att skriva av mig lite om det istället för att starta en ny tråd så jag anser att det är ok.
Kör lugnt! //Eklundz

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Skulle bromsarna försvinna pga ett elfel när det är ett mekanisk system??! De va fan de dummaste jag hört! De enda elfelen jag haft på någon av mina saabar är att tändkassetten la av efter 25 000 mil. Har för närvarande 3st 9-5 or i familjen, har haft 2st till tidigare, många av mina vänner har 9-5or och där har väll cirkulerat ett 20-tal 9-5or i min vänskapskrets. Det enda jag har hört att någon varit med om är att soppapumpen(som är samma som i många volvo) har gått och turbon på bilar med GT17-agg (2st). Farsan körde volvo innan och på hans gamla 850 fick han problem med ventilerna och bromsarna samt absen. På V70in gick spjällhuset åt helvete. En annan kompis fick problem med sin 850 som käkade toppackningar. 740na rostar upp i underredet osv. Volvo är alltså inte alls lika problemfria som folk framställer dom. Sen fick farsans V70 smisk av min standard 9000 2,3T och då va saaben både billigare i försäkring och drog mindre soppa. Hade dessutom mer bottenvrid så den va betydligt bättre o asa husvagn efter. Slutade med att han köpte en 9-5a o sen dess har det bara varit saabar som gäller.

Jag har inget emot volvo. Tycker de är bra bilar annars men även dom har sina brister.

Sen att saabarna har dåligt andrahandsvärde är ju större anledning att köpa dom. Riktigt mycke bil för pengarna.
En kompis dumförklarade mej totalt när jag köpte en "gammal" saab 9-5. Han menade att den om ngt år inte skulle va värd ett öre, så sa jag till han att även om den inte skulle va de så har jag förlorat mindre än vad han har om han sålde sin bil. Visade sig att jag hade rätt då hans bil hade tappat mer i värde än vad jag ens har gett för saaben. Sen har min saab behållt värdet ganska bra under de 1,5 åren jag haft den. Och det är en betydligt roligare bil än någon annan jag kan tänka mig i samma prisklass.

Tror de motiverar tillräckligt att jag kör saab men kan fortsätta om du vill.

Jo just vad som hände. En ABS-givare la av bak och då försvann bromsförmågan i stort sett helt. Bromsade man så drog bilen kraftigt åt vänster. Tur man kört bil förr......
Hastighetsmätaren la också av + att tomgången la sig på varvstoppet. Du får dumförklara mig om du vill men eftersom du inte var med i bilen när det hände så tycker jag att du inte ska ta för stora ord. Jag har i alla fall kört bil i snart 40 år och kör just nu 6-7000 mil om året. Och har haft Saab i över trettio år... När det var riktiga Saabar.


607 Inlägg
5 maj 2013
#657
saab_sonett skrev:
M_icke_ skrev:
saab_sonett skrev:

Vänta bara på att elfelen dyker upp på din 9-5:a Var beredd på att bromsen kan försvinna i stort sett helt utom vänster framhjul. Kul när bilen står på tvären mot vänster när man bromsar. Hur många gånger har du fått ta bort batterikabeln när bilen hängt sig med tändningen på utan att bilen startar eller går att stänga av? Slocknar bakljusen när du stänger av bilen?  Har du råkat ut för att motorn går upp på varvstoppen när du kopplar ur?
Du har mycket att se fram mot.  Jag tröttnade efter ett år. Andrahandsvärdet är för övrigt skit också. Sista budet på kvd låg på 99500 för bilen. -11 Vector Tid4 med 7000 mil på mätaren. Tur att det var en tjänstebil.

Skulle bromsarna försvinna pga ett elfel när det är ett mekanisk system??! De va fan de dummaste jag hört! De enda elfelen jag haft på någon av mina saabar är att tändkassetten la av efter 25 000 mil. Har för närvarande 3st 9-5 or i familjen, har haft 2st till tidigare, många av mina vänner har 9-5or och där har väll cirkulerat ett 20-tal 9-5or i min vänskapskrets. Det enda jag har hört att någon varit med om är att soppapumpen(som är samma som i många volvo) har gått och turbon på bilar med GT17-agg (2st). Farsan körde volvo innan och på hans gamla 850 fick han problem med ventilerna och bromsarna samt absen. På V70in gick spjällhuset åt helvete. En annan kompis fick problem med sin 850 som käkade toppackningar. 740na rostar upp i underredet osv. Volvo är alltså inte alls lika problemfria som folk framställer dom. Sen fick farsans V70 smisk av min standard 9000 2,3T och då va saaben både billigare i försäkring och drog mindre soppa. Hade dessutom mer bottenvrid så den va betydligt bättre o asa husvagn efter. Slutade med att han köpte en 9-5a o sen dess har det bara varit saabar som gäller.

Jag har inget emot volvo. Tycker de är bra bilar annars men även dom har sina brister.

Sen att saabarna har dåligt andrahandsvärde är ju större anledning att köpa dom. Riktigt mycke bil för pengarna.
En kompis dumförklarade mej totalt när jag köpte en "gammal" saab 9-5. Han menade att den om ngt år inte skulle va värd ett öre, så sa jag till han att även om den inte skulle va de så har jag förlorat mindre än vad han har om han sålde sin bil. Visade sig att jag hade rätt då hans bil hade tappat mer i värde än vad jag ens har gett för saaben. Sen har min saab behållt värdet ganska bra under de 1,5 åren jag haft den. Och det är en betydligt roligare bil än någon annan jag kan tänka mig i samma prisklass.

Tror de motiverar tillräckligt att jag kör saab men kan fortsätta om du vill.

Jo just vad som hände. En ABS-givare la av bak och då försvann bromsförmågan i stort sett helt. Bromsade man så drog bilen kraftigt åt vänster. Tur man kört bil förr......
Hastighetsmätaren la också av + att tomgången la sig på varvstoppet. Du får dumförklara mig om du vill men eftersom du inte var med i bilen när det hände så tycker jag att du inte ska ta för stora ord. Jag har i alla fall kört bil i snart 40 år och kör just nu 6-7000 mil om året. Och har haft Saab i över trettio år... När det var riktiga Saabar.

Va är Sabbarna nu låsas bilar?


Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
5 maj 2013
#658
76Lubricants skrev:
Growe skrev:
är född till att älska volvo.. min släkt mobbar mig för mina andra bilval. som tex just nu har vi en Seat Arosa.
en av dom bästa bilarna jag ägt kostade 3200kr i inköp och den bara levererar efter 4000mil på 1år så har det varit lite hjulagerbyten och mindre rep grejer

jag gillar utsendet på 9-5 och har flera gånger funderat på en sån men så kommer verkligheten i kapp

polarn byter iallfall 10-15st motorer i 9-5:or varje år på sin lilla firma där han är den enda som är "anställd"

är det inte motorbyte är det turbobyte eller lådbyte

så kvaliten på saabarna verkar inte vara som dom varit förr. en 9000 är odödlig bra motorer sköna att köra osv

att köpa nyare saab skulle jag aldrig göra eftersom man är totalt fuckad om man krockar. skroten direkt för bilen =/

eftersom det inte finns reservdelar ett lyse som är trasigt har skickat ett större antal bilar direkt till skrot även om dom varit nya =/

Jag antar att du inte är medveten om att Saab Parts fortfarande lever och sprutar ut reservdelar för fullt.
Den delen har inte kursat och går med stor vinst. Att nya bilar skulle gå till skrot för att det inte finns delar är bara bullshit.

varför får folk inte tag i en enkel givare till xenon på gamla 9-5. vad jag förstog blev leverantörerna sura på saab och vägrar tillverka reservdelar till bilarna  pga dom inte fick betalt för det dom levererat till saab och stoppade reservdelstillverkingen oxå

men nu var detta i närhet av konkursen så det kanske hänt något nu. men då stog det mängder med saabar utan framljus men i övrigt repareade efter krockar. slutade med att försäkringsbolagen fick lösa in bilar pga ett framljus t.e.x

Kör fort så hinner inget hända...

Medlem 34530
908 Inlägg
5 maj 2013
#659
Growe skrev:
76Lubricants skrev:
Growe skrev:
är född till att älska volvo.. min släkt mobbar mig för mina andra bilval. som tex just nu har vi en Seat Arosa.
en av dom bästa bilarna jag ägt kostade 3200kr i inköp och den bara levererar efter 4000mil på 1år så har det varit lite hjulagerbyten och mindre rep grejer

jag gillar utsendet på 9-5 och har flera gånger funderat på en sån men så kommer verkligheten i kapp

polarn byter iallfall 10-15st motorer i 9-5:or varje år på sin lilla firma där han är den enda som är "anställd"

är det inte motorbyte är det turbobyte eller lådbyte

så kvaliten på saabarna verkar inte vara som dom varit förr. en 9000 är odödlig bra motorer sköna att köra osv

att köpa nyare saab skulle jag aldrig göra eftersom man är totalt fuckad om man krockar. skroten direkt för bilen =/

eftersom det inte finns reservdelar ett lyse som är trasigt har skickat ett större antal bilar direkt till skrot även om dom varit nya =/

Jag antar att du inte är medveten om att Saab Parts fortfarande lever och sprutar ut reservdelar för fullt.
Den delen har inte kursat och går med stor vinst. Att nya bilar skulle gå till skrot för att det inte finns delar är bara bullshit.

varför får folk inte tag i en enkel givare till xenon på gamla 9-5. vad jag förstog blev leverantörerna sura på saab och vägrar tillverka reservdelar till bilarna  pga dom inte fick betalt för det dom levererat till saab och stoppade reservdelstillverkingen oxå

men nu var detta i närhet av konkursen så det kanske hänt något nu. men då stog det mängder med saabar utan framljus men i övrigt repareade efter krockar. slutade med att försäkringsbolagen fick lösa in bilar pga ett framljus t.e.x

Vad gäller SAAB parts, så ägs det av Riksgälden idag och då får alla tillverkare betalt för de delar som de leverar. När SAAB parts ägdes av SAAB (Victor Müller) , så var det lite si och så med betalningarna eftersom SAAB hade stora problem med likviditeten mot slutet. Detta gjorde att tillverkarna av reservdelar slutade leverera, eftersom de inte fick betalt. Vilket vem som helst skulle ha gjort.

Idag är väl snarare problemet att verkstäderna är lite för bekväma när det gäller att leta delar till SAAB:ar. Är lättare att skylla på att det inte finns reservdelar och skrotar dem istället. Har hört ett flertal berätta om det, men hur sanna de är vet jag inte.

Jepp, jag kör SAAB och är stolt över det big_smile

Det må vara så att många hatar SAAB o folk som säger sig veta det ena o andra om SAAB och att det var bra att SAAB gick i konkurs. Det får ni gärna tycka jag skiter i vilket, har kört många olika märken. Men det finns problem med alla bilar oavsett prisklass.

Det som glöms bort är ju, oavsett vad ni SAAB hatare tycker, så har SAAB spelat en stor roll i svensk industri. Nu är den epoken slut. Kanske börjar den om igen med NEVS.

Ni som älskar VOLVO. Det är Kinaägt och frågan är hur länge tillverkningen finns kvar i Sverige.......jo jag vet att de lovat att den ska finnas kvar, men vad man lovar och gör är inte alltid samma sak. Det som styr är pengarna - vinst eller förlust i årsbokslutet......

Då har jag sagt lite av vad jag tycker big_smile big_smile (har väl retat upp en o annan nu, men det är jag van vid)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 maj 2013
#660
Nog finns det vissa problem med reservdelar trots att SAAB Parts lever och frodas, vindrutor till nya 9-5 är ett exempel. Rutorna till bilar med förarhjälp eller Head Up-display innehåller till exempel en speciell film för att de funktionerna skall fungera och den här rutan är helt enkelt för dyr att tillverka till en så liten upplaga som 9-5 gjorts i att SAAB Parts slutade för flera år sedan, den vanliga standardrutan tillverkas dock i ett litet antal men fortfarande råder det en brist på dem.

Det finns fler exempel där SAAB Parts helt enkelt uteslutit delar för att de inte är lönsamma att hålla i lager och sälja. Med tiden lär det bli ytterligare några exempel vilket jag tycker är rätt tänkt, det är bättre om Parts finns kvar och tillhandahåller de lönsamma delarna än att de försöker ha 100% tillgängligt och går i konkurs på kuppen. Med resultatet att inte en enda originaldel finns att köpa.

Men till lite äldre modeller bör de flesta delarna finnas och om inget annat kan man vända sig till tredje part som säljer piratdelar eller köpa begagnade delar om något skulle saknas.
Senast redigerat av Rquired (5 maj 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök