Köpråd : audi a4 2.0 quattro

Timjoh
26 januari 2013 · 453 Inlägg

Tjena!

Min mor tittar på ny bil och tänkte se om man kan få lite mer kött på benen på dessa bilar.

Dom hon kollar på är.

Audi a4 2,0t quattro 2007
Audi a4 1,8t 2006-2008
Audi a4 2,0 tdi 2007-2009

s-line eller pro sport paketet på alla bilarna.
All är under 10 000 mil eller strax över. Någon av tdi modellerna ligger runt 15- 20 000 mil.

Undra lite om service på dessa bilar, när dom stora dyra kommer.
Vanliga fel på dessa bilar.
Samt bensinförbrukningen, mest intressant är 2,0t quattron läste att den skulle dra 1,2l stadskörning?

ekelund88
27 januari 2013 · 2 656 Inlägg

Timjoh skrev:
Tjena!

Min mor tittar på ny bil och tänkte se om man kan få lite mer kött på benen på dessa bilar.

Dom hon kollar på är.

Audi a4 2,0t quattro 2007
Audi a4 1,8t 2006-2008
Audi a4 2,0 tdi 2007-2009

s-line eller pro sport paketet på alla bilarna.
All är under 10 000 mil eller strax över. Någon av tdi modellerna ligger runt 15- 20 000 mil.

Undra lite om service på dessa bilar, när dom stora dyra kommer.
Vanliga fel på dessa bilar.
Samt bensinförbrukningen, mest intressant är 2,0t quattron läste att den skulle dra 1,2l stadskörning?

har en jobbar kompis som har en 2.0tq och den är inte direkt billig att köra låter det som men betydligt roligare än en 1.8t

OSkar000
27 januari 2013 · 198 Inlägg

2,0Tq går billigare än 1,8Tq.

Har haft min i drygt 1000 mil nu och kan inte vara annat än nöjd.

Kör man bara stadstrafik så kan man nog få en 2,0Tq att dra 1,2 liter milen men snittet för mig ligger betydligt lägre. Utslaget på 1000 mil blir det cirka 0,8. Enbart långkörning i laglig hastighet brukar landa en bit under 0,7 vilket är rätt okej med tanke på storleken på bilen.

Saker att se upp med. Kamremsbyte är inte gratis och är nånstans mellan 12 och 18000 mil beroende på vem man frågar. Service oftare än 3000 mil rekommenderas.

Powe_R
27 januari 2013 · 414 Inlägg

Både 1.8t och 2.0t är ju relativt små och vettiga motorer, soppasnåla som bara den också. Speciellt 2.0tfsi modellen. Går att få rätt bra fart på båda motorena. fast då kan man ju i och för sig köpa S4 eller RS4 direkt smile

Hur mycket kör hon per år? Behöver rätt många mil för att en diesel ska löna sig, nuförtiden är dem inte så farligt dyra i skatt, men är dyrare att köpa med jämförbar effekt som bensinaren. Skatten är även lite högre för dieseln. (eller MYCKET högre om den saknar partikelfilter)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
27 januari 2013 · 391 Inlägg

OSkar000 skrev:
2,0Tq går billigare än 1,8Tq.

Har haft min i drygt 1000 mil nu och kan inte vara annat än nöjd.

Kör man bara stadstrafik så kan man nog få en 2,0Tq att dra 1,2 liter milen men snittet för mig ligger betydligt lägre. Utslaget på 1000 mil blir det cirka 0,8. Enbart långkörning i laglig hastighet brukar landa en bit under 0,7 vilket är rätt okej med tanke på storleken på bilen.

Saker att se upp med. Kamremsbyte är inte gratis och är nånstans mellan 12 och 18000 mil beroende på vem man frågar. Service oftare än 3000 mil rekommenderas.

Byt remmen på 12, rem,spännare, hjul brukar kunna ge upp tidigare.
service på MAX 2500mil i historiken helst inte över 2000. och under eget ägande max 1500mil.
2.0T är snålare och ljusår roligare än 1.8t

9000mil är det stift, luftfilter olja och lite sånt kul som kostar lite. annars är det kamremsservicen vid 12 som springer iväg då även vattenpumpen byts och det är en hel del jobb.

Four rings to rule them all!
Timjoh
28 januari 2013 · 453 Inlägg

OSkar000 skrev:
2,0Tq går billigare än 1,8Tq.

Har haft min i drygt 1000 mil nu och kan inte vara annat än nöjd.

Kör man bara stadstrafik så kan man nog få en 2,0Tq att dra 1,2 liter milen men snittet för mig ligger betydligt lägre. Utslaget på 1000 mil blir det cirka 0,8. Enbart långkörning i laglig hastighet brukar landa en bit under 0,7 vilket är rätt okej med tanke på storleken på bilen.

Saker att se upp med. Kamremsbyte är inte gratis och är nånstans mellan 12 och 18000 mil beroende på vem man frågar. Service oftare än 3000 mil rekommenderas.

Tackar för svaren! Hur kommer det sig att 2.0t går billigare än 1.8T ? ( båda quattro) är det att man slipper gasa lika mkt för att komma upp i fart med 2.0T?

Hon kört inte alls mycket 1500-2000 mil/år. Mestadels är det 80 väg in mot stan är det 60-40 liten stad så  trafiken brukar flyta på bra. Man borde kunna komma under 1l/milen med en 2.0tq? hon är inte så gasglad heller så.
Eller vad säger du som har en sån här bil?

Om den stora servicen vid 12 000mil kommer nästa runt 20 000 mil? sen lite olje byten och mindre service där i mellan?

DKn
28 januari 2013 · 535 Inlägg

OSkar000 skrev:
2,0Tq går billigare än 1,8Tq.

Har haft min i drygt 1000 mil nu och kan inte vara annat än nöjd.

Kör man bara stadstrafik så kan man nog få en 2,0Tq att dra 1,2 liter milen men snittet för mig ligger betydligt lägre. Utslaget på 1000 mil blir det cirka 0,8. Enbart långkörning i laglig hastighet brukar landa en bit under 0,7 vilket är rätt okej med tanke på storleken på bilen.

Saker att se upp med. Kamremsbyte är inte gratis och är nånstans mellan 12 och 18000 mil beroende på vem man frågar. Service oftare än 3000 mil rekommenderas.

0,7-0,8 tycker inte jag låter jätte bra, de kör jag min a6 på 0,7 till Tyskland i hastighet ca 120-140.
Fast i stan ligger den ju vid 1,1 lätt. Men blandad körning ligger den nu på 0,78 just nu.
Men Ja har kort till till jobbet på 0,54 som bäst men de va svårt, och då höll man hastigheten och rullade till korsning/ljus.

Senast redigerat av DKn (28 januari 2013)

Danne_gg KTH Ingenjör;)
28 januari 2013 · 391 Inlägg

DKn skrev:

OSkar000 skrev:
2,0Tq går billigare än 1,8Tq.

Har haft min i drygt 1000 mil nu och kan inte vara annat än nöjd.

Kör man bara stadstrafik så kan man nog få en 2,0Tq att dra 1,2 liter milen men snittet för mig ligger betydligt lägre. Utslaget på 1000 mil blir det cirka 0,8. Enbart långkörning i laglig hastighet brukar landa en bit under 0,7 vilket är rätt okej med tanke på storleken på bilen.

Saker att se upp med. Kamremsbyte är inte gratis och är nånstans mellan 12 och 18000 mil beroende på vem man frågar. Service oftare än 3000 mil rekommenderas.

0,7-0,8 tycker inte jag låter jätte bra, de kör jag min a6 på 0,7 till Tyskland i hastighet ca 120-140.
Fast i stan ligger den ju vid 1,1 lätt. Men blandad körning ligger den nu på 0,78 just nu.
Men Ja har kort till till jobbet på 0,54 som bäst men de va svårt, och då höll man hastigheten och rullade till korsning/ljus.

och du kände att det var lämpligt att jämföra med en diesel? tongue

Four rings to rule them all!
DKn
28 januari 2013 · 535 Inlägg

Danne_gg skrev:

DKn skrev:

OSkar000 skrev:
2,0Tq går billigare än 1,8Tq.

Har haft min i drygt 1000 mil nu och kan inte vara annat än nöjd.

Kör man bara stadstrafik så kan man nog få en 2,0Tq att dra 1,2 liter milen men snittet för mig ligger betydligt lägre. Utslaget på 1000 mil blir det cirka 0,8. Enbart långkörning i laglig hastighet brukar landa en bit under 0,7 vilket är rätt okej med tanke på storleken på bilen.

Saker att se upp med. Kamremsbyte är inte gratis och är nånstans mellan 12 och 18000 mil beroende på vem man frågar. Service oftare än 3000 mil rekommenderas.

0,7-0,8 tycker inte jag låter jätte bra, de kör jag min a6 på 0,7 till Tyskland i hastighet ca 120-140.
Fast i stan ligger den ju vid 1,1 lätt. Men blandad körning ligger den nu på 0,78 just nu.
Men Ja har kort till till jobbet på 0,54 som bäst men de va svårt, och då höll man hastigheten och rullade till korsning/ljus.

och du kände att det var lämpligt att jämföra med en diesel? tongue

Ja kanske inte skrev att de va det, mitt fel. Men tänkte bara att ts skrivit 3 olika alternativ och Ja ville lyfta fram diesel varianten, som jag själv tycker är väldigt bra.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Powe_R skrev:
Både 1.8t och 2.0t är ju relativt små och vettiga motorer, soppasnåla som bara den också. Speciellt 2.0tfsi modellen. Går att få rätt bra fart på båda motorena. fast då kan man ju i och för sig köpa S4 eller RS4 direkt smile

Hur mycket kör hon per år? Behöver rätt många mil för att en diesel ska löna sig, nuförtiden är dem inte så farligt dyra i skatt, men är dyrare att köpa med jämförbar effekt som bensinaren. Skatten är även lite högre för dieseln. (eller MYCKET högre om den saknar partikelfilter)

Det kan jag inte hålla med om. Under de 2000 mil jag körde min 2.0ts q så drog den i snitt 0,8. Det tycker inte jag är "soppasnålt som bara den"?!?!

Man behöver inte köra så väldigt många mil för att diesel ska löna sig heller. Orkar inte kolla upp skatterna exakt igen, men bensinaren ligger på runt 2000 och dieseln på runt 3500?
Med en bensinare som drar 0,8 och en diesel som drar 0,6 har du break even efter 520mil (avrundat uppåt, med skatterna ovan inräknade). Därefter lönar sig dieseln mer och mer för varje mil man kör.

Ok, en diesel kostar ofta lite mer att köpa - men den kostar också lite mer när man ska sälja.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Timjoh
28 januari 2013 · 453 Inlägg

Är svårt val vilken motor man ska visa henne. Idag kör hon en Hyundai SANTA FE 2.2 CRDI AUT. den dricker lite på landsväg/motorväg men i stan är det något sjukt va den dricker, även om man gasar lite mer än vanligt, inte bus köra men. Så tanken är ju att hon ska få en billigare bil att köra.

Så hon gillar diesel bilar. Och skatten på dom Audi bilarna jag tittat på ligger skatten på 2500/år och bensin 2300kr/år så där skiljer ju inte så mkt. Värt att köpa en tdi med några fler mil?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 972 Inlägg

Timjoh skrev:
Är svårt val vilken motor man ska visa henne. Idag kör hon en Hyundai SANTA FE 2.2 CRDI AUT. den dricker lite på landsväg/motorväg men i stan är det något sjukt va den dricker, även om man gasar lite mer än vanligt, inte bus köra men. Så tanken är ju att hon ska få en billigare bil att köra.

Så hon gillar diesel bilar. Och skatten på dom Audi bilarna jag tittat på ligger skatten på 2500/år och bensin 2300kr/år så där skiljer ju inte så mkt. Värt att köpa en tdi med några fler mil?

Då har hon break even redan efter ca 70 mil med ovan förbrukning wink Så ja, det lönar sig med diesel - såvida hon inte bara kör få, korta sträckor med kall motor (oavsett stad/landsväg). En kall diesel är törstig, men när den är varm sparar hon pengar.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Timjoh
28 januari 2013 · 453 Inlägg

Hon har nästan exakt 1,5mil till jobbet så inte så långt. Vet inte hur mkt motorvärmare hjälper?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 972 Inlägg

1,5mil är gott nog. Motorvärmare gör sitt till, så det är nog inget att tveka på längre!
Diesel finns utan quattro också om det är intressant. Se till att hitta en välservad bil i bra skick så ska hon nog bli väldigt nöjd.
För mer djupgående info om Audi kan du besöka www.nordicaudi.com och forumet där.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
trippelturbo Trucker
28 januari 2013 · 2 710 Inlägg

Också starkt inne på en a4 2.0tsq eller bara tq. -05 och nyare. Automat eller manuell.

Bra att nån tog upp det, så slapp jag starta egen tråd.. För mig blir det nog framåt våren/sommaren (om planerna går som tänkt)

Fart missbrukare
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 972 Inlägg

En bagatell i sammanhanget är att modeller byggda 2007 och 2008 inte har en "äggula" i blinkersen. Enligt min åsikt betydligt snyggare - om man nu kan välja.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
trippelturbo Trucker
28 januari 2013 · 2 710 Inlägg

Och det innebär?

btw, vilka modeller kan spela upp Mp3?
Vilka modeller har Aux-ingång integrerat från fabrik?

Fart missbrukare
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 972 Inlägg

trippelturbo skrev:
Och det innebär?

btw, vilka modeller kan spela upp Mp3?
Vilka modeller har Aux-ingång integrerat från fabrik?

En orange plastkåpa framför blinkerslampan. På de nyare är denna genomskinlig istället - snyggare. Spelar absolut ingen som helst roll för funktionen smile

Alla modeller tror jag kan spela upp MP3 på CD-skiva. AUX-ingång var tillval tror jag, kan eftermonteras.
De med navi (RNS-E) har SD och MMC-kortplats med stöd för MP3.

Med en http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … p;Prod=631 kan du få USB (till hårddisk, minnespinne eller dylikt) och AUX i vilken Audi originalstereo som helst.

Kika in på www.nordicaudi.com - Forum - Tema - Bilstereo, multimedia, navigation mm, ett helt forum med svar på frågor gällande multimedia i Audi.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
trippelturbo Trucker
28 januari 2013 · 2 710 Inlägg

Jo, la märke till det nu wink
En 2.0TSQ eller bara TQ borde ju ha det mesta i tillval, tycker man. Vilka modeller har aux-ingång då? smile
Vore jävligt najs o ba koppla in mobilen eller nått usb-minne smile

Fart missbrukare
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 972 Inlägg

De som valt till det från fabrik (eller redan har eftermonterat) har AUX-ingång..
Men saknar bilen du i övrigt faller för en ingång behöver du inte välja bort den för det.
Köp en sån här (eller motsvarande): http://www.kufatec.de/shop/de/Volkswage … Seat-Skoda så är du igång ändå...
Eller en DMC II som jag länkade till innan så får du lite mer funktioner "på köpet".

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang