Rquired
Allmänt envis
28 januari 2013
· 12 512 Inlägg
Danne_gg:
Visst en 2.0TFSI kan säkert kosta en del om man har otur den med, jag tänkte mer peka på att det är så lätt att räkna på uppgiven förbrukning plus skatt när det gäller driftkostnader. Sedan efter köpet är man väldigt nöjd med bilen och har klarat sig utan problem, men 2dl/mil högre förbrukning än kalkylerat och ett bytt partikelfilter senare gör en lite besviken. Då är det bättre att räkna med 0.8L/mil och med att man får byta filter, om man sedan klarar sig på 0.7L/mil och filtret håller är det en positiv överraskning istället!
Just det VAG´s turbomotorer skall gå på 98 oktan det stämmer. Siffrorna från Spritmonitor kan stämma mer eller mindre överens, min egen bil hamnar utan problem en bra bit under snittet som anges där till exempel och då kör jag på just 98 oktan själv. Men det är ändå ett snitt på verklig förbrukning för väldigt många ägare så ett visst värde har siffrorna, om inget annat för att jämföra olika motorer med varandra. Så tänkte jag i alla fall!
Timjoh:
Tack även om det visade sig att det inte var särskilt bra tänkt, Passat är en mycket fin bil den kan jag rekommendera er att ta en titt på. Det är svårt att jämföra med Audi även om A4 B7 är en generation äldre så har Audi en lite lyxigare och mer ombonad känsla men Passat är inte många steg efter. Om ni tittar på en diesel så rekommenderar jag DSG-automatlåda den passar bra ihop med bilen, något direkt negativt kan jag inte nämna. Den elektriska handbromsen var ibland på dåligt humör i bägge bilarna vilket kunde bli lite irriterande när den vägrade lossa bromsen, men annars gjorde de sitt jobb.
Matteeee:
Angående dieselskatten så är planen att den skall höjas skild från skatten på bensin och därmed kommer en liter diesel kosta mer än en liter bensin, vilket beror på skälen som anges i t.ex artiklarna. Sedan kommer säkert både bensin och dieselskatten höjas i omgångar oberoende av det jag tog upp, men sannolikheten för en skillnad mellan bensin och diesel som kanske blir så stor som de 80 öre en del spekulerar i verkar helt klart realistisk med tanke på att de krafter som ligger bakom brukar få som de vill...
Sedan har du rätt i förbrukningen, jag missade att dieselsexan slank med i de 8.36L/100km jag får fram så långt tänkte jag inte ens. Om jag istället söker på A4 diesel mellan 2006 och 2008, modellnamn Avant (Det som var aktuellt?) för att sortera bort t.ex cabriolet i förekommande fall och mellan 140hk och 200hk för att sortera väck 3L-sexan får jag 7.22L/100km i snitt på 261 bilar. Om jag ersätter Avant med quattro får jag 7.55 i snitt över 27 bilar, det kan vara lite knepigt att söka ibland!
Siffran för bensinmotorn verkar mer korrekt åtminstone, även om jag pillar lite med olika sökkriterier landar snittförbrukningen mellan 9.5 och 10L/100km oftast beroende av vilket spann på effekten jag sätter eller om jag söker på quattro eller ej.
Ber om ursäkt för missvisande siffror!
Senast redigerat av Rquired (28 januari 2013)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.