Köpråd : audi a4 2.0 quattro

Danne_gg KTH Ingenjör;)
28 januari 2013 · 391 Inlägg

Det är modeller från 07 som kan spela mp3, dem som fick den "stora" stereon.
Ingen skillnad i ljud eller funktion bara att dem kan spela mp3 skivor.
Men som sagt bara montera iPhone/usb/aux adapter för 500kr så har man samma funktionalitet och mer.

Four rings to rule them all!
Rquired Allmänt envis
28 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Skatt 2.0Tq 2008: 2200:- (Bil, SKE929)
Skatt 2.0TDIq 2008: 3978:- (PZN493)

Snittförbrukning diesel: 7.55L/100km (Korrigerat från 8.36, automat inkluderat som för bensinmotorn, se edit)
Snittförbrukning bensin: 9.91L/100km
Enligt uppmätt förbrukning av ägarna från tyska körjournalen www.spritmonitor.de, sökt på A4 Avant 2006-2008 med 4WD och motorerna 2.0TFSI samt 2.0TDI

2000mil med en bensindriven bil kostar alltså 31.930:- och en diesel 26.628:- inklusive skatten, räknat på att både diesel och bensin kostar 15kr/L.

En sak som gjort mig osäker inför att välja en dieselbil är EU´s planer på att höja skatten på bränslet framöver, just på grund av att dieselbilar blir allt vanligare och på grund av att man "upptäckt" (eller slutat blunda för rättare sagt) att diesel visserligen ger lägre koldioxidutsläpp men släpper istället ut mycket mer hälsofarliga ämnen. Det skrivs inte så mycket om det och därför är det svårt att hitta något man kan läsa, men två snabba exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15820434.ab
http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer … sel-445496
Vem vet hur mycket de höjer när de väl är klara, och vem vet om de slutar där eller de höjer skatten igen året efter?

Men vi håller oss i nuet, 5300:-/år blir skillnaden ovan. Fundera sedan vidare på skillnaderna mellan motortyperna, det finns en del extra på en diesel som kostar mer om det behöver bytas. Partikelfilter är ett klassiskt dyrt exempel med det finns mycket annat som kostar mer på grund av att en CommonRail-diesel till exempel har mycket högre bränsletryck:
Ibland så mycket som 1500-2000bar men vad 2.0TDI har vet jag inte. Visst småpengar i sammanhanget, men funderar ni på att köpa en diesel med högre mätarställning kan det vara värt att veta att där finns en del som kostar när moderna dieselbilar rullat några mil och behöver byta slitdelar.

Men köp den motor ni trivs bäst med blir mitt tips istället för att räkna på om ni kan spara någon tusenlapp (Se edit) hit eller dit, med försäkring, värdeminskning, däck, service och kanske någon reparation kommer nog en A4 kosta er cirka 50.000:- per år och då är tusenlappar för den motor man vill ha inte lika dyrt längre?

Vi har haft två stycken 170hk Passat 2.0TDI på jobbet och det är en fin motor, men personligen hade jag varit beredd att lägga lite extra på en 30-60hk starkare 2.0TFSI (Eller vad den heter i Passat) istället för en diesel om det varit ett privat köp som exempel. smile

Edit: Siffran 8.36L/100km råkade inkludera även dieselsexan, 7.55 får jag fram för 2.0TDI quattro Avant räknat på samma sätt som för bensinmotorn men exklusive sexan, se Matteeee´s inlägg #25.

Senast redigerat av Rquired (28 januari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Danne_gg KTH Ingenjör;)
28 januari 2013 · 391 Inlägg

Rquired skrev:
Skatt 2.0Tq 2008: 2200:- (Bil, SKE929)
Skatt 2.0TDIq 2008: 3978:- (PZN493)

Snittförbrukning diesel: 8.36L/100km
Snittförbrukning bensin: 9.91L/100km
Enligt uppmätt förbrukning av ägarna från tyska körjournalen www.spritmonitor.de, sökt på A4 Avant 2006-2008 med 4WD och motorerna 2.0TFSI samt 2.0TDI

2000mil med en bensindriven bil kostar alltså 31.930:- och en diesel 29.058:- inklusive skatten, räknat på att både diesel och bensin kostar 15kr/L.

En sak som gjort mig osäker inför att välja en dieselbil är EU´s planer på att höja skatten på bränslet framöver, just på grund av att dieselbilar blir allt vanligare och på grund av att man "upptäckt" (eller slutat blunda för rättare sagt) att diesel visserligen ger lägre koldioxidutsläpp men släpper istället ut mycket mer hälsofarliga ämnen. Det skrivs inte så mycket om det och därför är det svårt att hitta något man kan läsa, men två snabba exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15820434.ab
http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer … sel-445496
Vem vet hur mycket de höjer när de väl är klara, och vem vet om de slutar där eller de höjer skatten igen året efter?

Men vi håller oss i nuet, 2900:-/år blir skillnaden ovan. Fundera sedan vidare på skillnaderna mellan motortyperna, det finns en del extra på en diesel som kostar mer om det behöver bytas. Partikelfilter är ett klassiskt dyrt exempel med det finns mycket annat som kostar mer på grund av att en CommonRail-diesel till exempel har mycket högre bränsletryck:
Ibland så mycket som 1500-2000bar men vad 2.0TDI har vet jag inte. Visst småpengar i sammanhanget, men funderar ni på att köpa en diesel med högre mätarställning kan det vara värt att veta att där finns en del som kostar när moderna dieselbilar rullat några mil och behöver byta slitdelar.

Men köp den motor ni trivs bäst med blir mitt tips istället för att räkna på om ni kan spara någon tusenlapp hit eller dit, med försäkring, värdeminskning, däck, service och kanske någon reparation kommer nog en A4 kosta er cirka 50.000:- per år och då är tusenlappar för den motor man vill ha inte lika dyrt längre?

Vi har haft två stycken 170hk Passat 2.0TDI på jobbet och det är en fin motor, men personligen hade jag inte tvekat inför att lägga 2-3.000:- extra på en 30-60hk starkare 2.0TFSI (Eller vad den heter i Passat) om det varit ett privat köp som exempel. smile

Glöm inte bort att även 2.0TFSI är en direktinsprutad turbo motor med bränsletryck över 100bar. Alltså har sina små kinkigheter den med.
Och värt att nämnas är ju att 2.0tfsi SKA köras på 98okt och då inte drar de mängderna soppa som uppges men kostar något mer per liter.
Min drar väll 0.85 blandat ungefär. då trimmad med stora däck och jag har tung gasfot.

Four rings to rule them all!
Timjoh
28 januari 2013 · 453 Inlägg

Rquired skrev:
Skatt 2.0Tq 2008: 2200:- (Bil, SKE929)
Skatt 2.0TDIq 2008: 3978:- (PZN493)

Snittförbrukning diesel: 8.36L/100km
Snittförbrukning bensin: 9.91L/100km
Enligt uppmätt förbrukning av ägarna från tyska körjournalen www.spritmonitor.de, sökt på A4 Avant 2006-2008 med 4WD och motorerna 2.0TFSI samt 2.0TDI

2000mil med en bensindriven bil kostar alltså 31.930:- och en diesel 29.058:- inklusive skatten, räknat på att både diesel och bensin kostar 15kr/L.

En sak som gjort mig osäker inför att välja en dieselbil är EU´s planer på att höja skatten på bränslet framöver, just på grund av att dieselbilar blir allt vanligare och på grund av att man "upptäckt" (eller slutat blunda för rättare sagt) att diesel visserligen ger lägre koldioxidutsläpp men släpper istället ut mycket mer hälsofarliga ämnen. Det skrivs inte så mycket om det och därför är det svårt att hitta något man kan läsa, men två snabba exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15820434.ab
http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer … sel-445496
Vem vet hur mycket de höjer när de väl är klara, och vem vet om de slutar där eller de höjer skatten igen året efter?

Men vi håller oss i nuet, 2900:-/år blir skillnaden ovan. Fundera sedan vidare på skillnaderna mellan motortyperna, det finns en del extra på en diesel som kostar mer om det behöver bytas. Partikelfilter är ett klassiskt dyrt exempel med det finns mycket annat som kostar mer på grund av att en CommonRail-diesel till exempel har mycket högre bränsletryck:
Ibland så mycket som 1500-2000bar men vad 2.0TDI har vet jag inte. Visst småpengar i sammanhanget, men funderar ni på att köpa en diesel med högre mätarställning kan det vara värt att veta att där finns en del som kostar när moderna dieselbilar rullat några mil och behöver byta slitdelar.

Men köp den motor ni trivs bäst med blir mitt tips istället för att räkna på om ni kan spara någon tusenlapp hit eller dit, med försäkring, värdeminskning, däck, service och kanske någon reparation kommer nog en A4 kosta er cirka 50.000:- per år och då är tusenlappar för den motor man vill ha inte lika dyrt längre?

Vi har haft två stycken 170hk Passat 2.0TDI på jobbet och det är en fin motor, men personligen hade jag inte tvekat inför att lägga 2-3.000:- extra på en 30-60hk starkare 2.0TFSI (Eller vad den heter i Passat) om det varit ett privat köp som exempel. smile

Mycket bra skrivit! Hon hat faktiskt tittat lite på passaten med, något du rekommenderar? R-line är ganska fina!

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 971 Inlägg

Rquired skrev:
Skatt 2.0Tq 2008: 2200:- (Bil, SKE929)
Skatt 2.0TDIq 2008: 3978:- (PZN493)

Snittförbrukning diesel: 8.36L/100km
Snittförbrukning bensin: 9.91L/100km
Enligt uppmätt förbrukning av ägarna från tyska körjournalen www.spritmonitor.de, sökt på A4 Avant 2006-2008 med 4WD och motorerna 2.0TFSI samt 2.0TDI

..............

Lite orättvist att påskina 8,36l/100km med diesel?
Om jag begränsar sökningen till bara 2-liters-dieseln (140hk och 170hk) med quattro så får jag 7,17 (endast 170hk = 7,68).
Tar jag med även 3-liters-dieseln i sammanhanget ökar det till 8,37 i snitt, men det känns kanske lite fel då TS inte frågar efter detta motoralternativ. Man får ju jämföra äpplen och päron liksom.

Med dessa lite mer rättvisande siffror blir skillnaden, skatten medräknad, 6442kr per år med samma uträkning som du gjorde.
Att de tänker höja skatten på diesel är väl ganska ofrånkomligt. Det gäller säkerligen bensinskatten också, så skillnaden blir nog inte så stor som du vill låta tro.

Tråkigt att ditt annars seriösa inlägg får en så pass felaktig totalbild.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
28 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Danne_gg:
Visst en 2.0TFSI kan säkert kosta en del om man har otur den med, jag tänkte mer peka på att det är så lätt att räkna på uppgiven förbrukning plus skatt när det gäller driftkostnader. Sedan efter köpet är man väldigt nöjd med bilen och har klarat sig utan problem, men 2dl/mil högre förbrukning än kalkylerat och ett bytt partikelfilter senare gör en lite besviken. Då är det bättre att räkna med 0.8L/mil och med att man får byta filter, om man sedan klarar sig på 0.7L/mil och filtret håller är det en positiv överraskning istället!

Just det VAG´s turbomotorer skall gå på 98 oktan det stämmer. Siffrorna från Spritmonitor kan stämma mer eller mindre överens, min egen bil hamnar utan problem en bra bit under snittet som anges där till exempel och då kör jag på just 98 oktan själv. Men det är ändå ett snitt på verklig förbrukning för väldigt många ägare så ett visst värde har siffrorna, om inget annat för att jämföra olika motorer med varandra. Så tänkte jag i alla fall!

Timjoh:
Tack även om det visade sig att det inte var särskilt bra tänkt, Passat är en mycket fin bil den kan jag rekommendera er att ta en titt på. Det är svårt att jämföra med Audi även om A4 B7 är en generation äldre så har Audi en lite lyxigare och mer ombonad känsla men Passat är inte många steg efter. Om ni tittar på en diesel så rekommenderar jag DSG-automatlåda den passar bra ihop med bilen, något direkt negativt kan jag inte nämna. Den elektriska handbromsen var ibland på dåligt humör i bägge bilarna vilket kunde bli lite irriterande när den vägrade lossa bromsen, men annars gjorde de sitt jobb.

Matteeee:
Angående dieselskatten så är planen att den skall höjas skild från skatten på bensin och därmed kommer en liter diesel kosta mer än en liter bensin, vilket beror på skälen som anges i t.ex artiklarna. Sedan kommer säkert både bensin och dieselskatten höjas i omgångar oberoende av det jag tog upp, men sannolikheten för en skillnad mellan bensin och diesel som kanske blir så stor som de 80 öre en del spekulerar i verkar helt klart realistisk med tanke på att de krafter som ligger bakom brukar få som de vill...

Sedan har du rätt i förbrukningen, jag missade att dieselsexan slank med i de 8.36L/100km jag får fram så långt tänkte jag inte ens. Om jag istället söker på A4 diesel mellan 2006 och 2008, modellnamn Avant (Det som var aktuellt?) för att sortera bort t.ex cabriolet i förekommande fall och mellan 140hk och 200hk för att sortera väck 3L-sexan får jag 7.22L/100km i snitt på 261 bilar. Om jag ersätter Avant med quattro får jag 7.55 i snitt över 27 bilar, det kan vara lite knepigt att söka ibland!

Siffran för bensinmotorn verkar mer korrekt åtminstone, även om jag pillar lite med olika sökkriterier landar snittförbrukningen mellan 9.5 och 10L/100km oftast beroende av vilket spann på effekten jag sätter eller om jag söker på quattro eller ej.

Ber om ursäkt för missvisande siffror!

Senast redigerat av Rquired (28 januari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Powe_R
28 januari 2013 · 414 Inlägg

matteeee skrev:
Man får ju jämföra äpplen och päron liksom.

Där håller jag med, jämföra en 224 hk diesel (3.0tdi har det har jag för mig) med en bensinare på hela 4-24hk lägre effekt är dumt. Men att jämföra en 140hk diesel med en bensinare på 200-220hk är ännu dummare. Kör man mycket så tjänar man kanske lite grann på att köra 2.0tdi jämfört med 2.0tfsi. (Själv tycker jag ändå att merkostnaden för att köra bensinaren är värd varenda krona, handlar om småpengar i sammanhanget.) Kör man lite så är till och med bensinaren billigare att äga!! Vad kör man helst då? 200hk bensinare eller 140hk diesel, när bensinaren till och med blir billigare i längden?

matteeee skrev:

Powe_R skrev:
soppasnåla som bara den också

Det kan jag inte hålla med om. Under de 2000 mil jag körde min 2.0ts q så drog den i snitt 0,8. Det tycker inte jag är "soppasnålt som bara den"?!?!
Ok, en diesel kostar ofta lite mer att köpa - men den kostar också lite mer när man ska sälja.

Så du tycker inte att 0.8L/mil är bra? Jag skulle vara överlycklig om någon av mina bilar drog så lite. Tycker faktiskt att 0.8 för en mellanklassare på 200hk är riktigt bra. Speciellt med tanke på att det är en bensinare. Själv ligger jag på +/- 2L milen med A8'an som jag kör som daily driver. Men då har jag ju i och för sig 335hk att leka med och inte 200. Men ändå.

Dieseln kostar helt enkelt mer att köpa, visst, man får antagligen lite mer för vid försäljningen också. MEN det totala värdetappet blir ändå större för dieseln. Säg att man förlorar halva värdet på tre år. Dieseln kostar 150000:- då får du ut 75000:- efter tre år. Tapp 75000:- Säg att bensinaren kostar 120000:- Efter tre år får du ut 60000:- tapp = 60000:-. Skillnad 15000:- på tre år till bensinarens fördel.

Samma sak som att köpa en Splitterny BMW M5 för 1 miljon, efter tre år kanske du får 500000:- för den, köpte du istället en ny snikad 3-serie för 300k kanske du får ut 150000:- efter tre år. Vilket är betydligt lägre än för M5'an, men fortfarande så var ju 3-serien ett betydligt billigare köp.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2013 · 2 971 Inlägg

Powe_R skrev:

matteeee skrev:
Man får ju jämföra äpplen och päron liksom.

Där håller jag med, jämföra en 224 hk diesel (3.0tdi har det har jag för mig) med en bensinare på hela 4-24hk lägre effekt är dumt. Men att jämföra en 140hk diesel med en bensinare på 200-220hk är ännu dummare. Kör man mycket så tjänar man kanske lite grann på att köra 2.0tdi jämfört med 2.0tfsi. (Själv tycker jag ändå att merkostnaden för att köra bensinaren är värd varenda krona, handlar om småpengar i sammanhanget.) Kör man lite så är till och med bensinaren billigare att äga!! Vad kör man helst då? 200hk bensinare eller 140hk diesel, när bensinaren till och med blir billigare i längden?

matteeee skrev:

Powe_R skrev:
soppasnåla som bara den också

Det kan jag inte hålla med om. Under de 2000 mil jag körde min 2.0ts q så drog den i snitt 0,8. Det tycker inte jag är "soppasnålt som bara den"?!?!
Ok, en diesel kostar ofta lite mer att köpa - men den kostar också lite mer när man ska sälja.

Så du tycker inte att 0.8L/mil är bra? Jag skulle vara överlycklig om någon av mina bilar drog så lite. Tycker faktiskt att 0.8 för en mellanklassare på 200hk är riktigt bra. Speciellt med tanke på att det är en bensinare. Själv ligger jag på +/- 2L milen med A8'an som jag kör som daily driver. Men då har jag ju i och för sig 335hk att leka med och inte 200. Men ändå.

Dieseln kostar helt enkelt mer att köpa, visst, man får antagligen lite mer för vid försäljningen också. MEN det totala värdetappet blir ändå större för dieseln. Säg att man förlorar halva värdet på tre år. Dieseln kostar 150000:- då får du ut 75000:- efter tre år. Tapp 75000:- Säg att bensinaren kostar 120000:- Efter tre år får du ut 60000:- tapp = 60000:-. Skillnad 15000:- på tre år till bensinarens fördel.

Samma sak som att köpa en Splitterny BMW M5 för 1 miljon, efter tre år kanske du får 500000:- för den, köpte du istället en ny snikad 3-serie för 300k kanske du får ut 150000:- efter tre år. Vilket är betydligt lägre än för M5'an, men fortfarande så var ju 3-serien ett betydligt billigare köp.

har du nånsin kört en 3-0tdi? Den har över 450Nm original, dvs 50% mer än en 2.0TS 220hk. Hästkrafter är inte allt. 2 cylindrar till och ett enormt vrid ger en HELT annan karaktär och är inte i närheten av jämförbart.
(Min 2.0TSq var trimmad och hade ca 270hk. En original 3.0tdi kändes mycket rappare ändå!)

Att jämföra "dieselhästar" med "bensinhästar" blir inte riktigt samma. Men du kan ju ändå jämföra om du vill det, och du får gärna föredra bensinaren. Med tanke på skatten och förbrukningen på en 3-0tdi är den nog ute ur TS intresse iaf, speciellt eftersom frågan i tråden BARA behandlar 4-cylindriga bilar, bensinare och dieslar.

Ja, bensinaren blir billigare om man inte kör så långt, men vi har ju fått veta att TS (eller hans mamma) kör 2000 mil om året och då blir dieseln billigare i ren drift iaf. Reparationer osv blir ju en gissning lika givande som dina värdeminskningsexempel, så det låter jag vara...

Ditt räkneexempel med värdeminskningen är taget helt ur luften och bara hittepå. Det ger ingenting konkret till diskussionen med hittepåsiffror.

0,8 låter ju bra (även om det är för mycket för en så pass liten bil enligt mig), men vi har ju också via spritmonitor.de konstaterat att 200 och 220hk bensinare i A4 drar närmre 1 liter per mil i verkligheten, sammanställt av verkliga mätningar.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
VinDisel
28 januari 2013 · 456 Inlägg

köp 2,0 tid går som en dröm drar  0,5 på e4an  skatten ligger på 2300 på min tror jag ..
vanlig service går på 3800kr

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
trippelturbo Trucker
28 januari 2013 · 2 710 Inlägg

Hört att man ska akta sig för dieseln? en jävel o laga när det väl krånglar..

Jag vill köpa en med minst 200hk, tvivlar mellan man eller aut. skall vara sedan och quattro. 2.0tsq eller bara tq talar mkt för nu. sen får se smile

vad tycker ni?
Den ska vara -05 o nyare

Fart missbrukare
VinDisel
28 januari 2013 · 456 Inlägg

Serva bilen rätt , skit i longlife .. eller mellan serva bilen själv1 gång imellan dvs 1500 mil.. då kommer den aldrig att krångla..

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
OSkar000
28 januari 2013 · 198 Inlägg

95 eller 98 oktan var det grinigare med tidigare, speciellt på tidiga FSI och TFSI-motorer.

Från cirka 06-07 så ska det gå att köra på 95 oktan och även E10 om man skulle råka ut för det utan att varken rasa motor eller tappa effekt.

Vad det gäller förbrukning så vet jag inte om tyska autobahn-siffror har för värde i Sverige. Laglig fart på motorväg blir runt 0,65-0,7... med lite bonus på hastigheten och aktivare körning så drar förbrukningen iväg rejält på en 2,0Tq.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang