Relationen mellan VW/Porsche och relationen mellan Toyota/Lexus helt annorlunda

Knugcab
2 februari 2013 · 5 111 Inlägg

Nerman skrev:

mb_pucken skrev:
känns mera som toyota ocl lexus är lite som vw och audi i mina ögon.

Okey smile

Jo VAG säljer ju sina "lyxigare" bilar under Audis varumärke. Men jag räknar ändå Audi som ett eget bilmärke.

Grejen är ju att Audi är ett bilmärke som fanns redan innan VW, men som (lite förenklat) köptes upp av VW på 60-talet.

Lexus har däremot aldrig varit fristående utan skapades av Toyota.

Så det är inte riktigt samma relation.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rensvinf
4 februari 2013 · 528 Inlägg

Seth skrev:

Emilius skrev:
Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk,
men det är aldrig en VW.

Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.

Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.

Man skulle kunna säga en slags "badge engineering" wink vilket jag tror porsche o vw aldrig kommer köra med.

När är det badge engineering och när är det inte det?  Vissa bolag delar motorer (Väldigt många köper exempelvis in PSA-koncernens 1.6l diesel.), vissa delar större delen av utvecklingen av bilmodeller (Peugeot 107, Toyotas motsvarighet, etc etc) och vissa sätter helt sonika nya emblem på samma bil.  Det finns ju gråzoner gott och väl så det blir över. Volvos användande av PSA 1.6l diesel gör inte de bilarna till en peugeot. På något sätt självklart. 
Volvo S40 av äldre generationen utvecklades mig veterligen ihop med Mitschibischi (vars namn jag inte kan stava)
men det sägs sällan att det är en Mitshibishu även om många saker från japanernas hyllor passar bolt on på Volvon. (Vill minnas att bussningar från motsvarande Evo passar till S40, bara för att ta något exempel).
Porsche vill givetvis inte blandas ihop med WV. De siktar på helt olika kunder och det vore fatalt för deras image. 
Dock så använder de ju exempelvis en dieselmotor från vw i sin Caymann.  Givetvis inte kallblodig badge engineering men samtidigt ett gråzonsland där just samägandet faktiskt märks. Mig veterligen så utvecklades Caymann tillsammans med WVs Tourag.

rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
4 februari 2013 · 198 Inlägg

Rensvinf skrev:

Seth skrev:

Emilius skrev:
Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk,
men det är aldrig en VW.

Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.

Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.

Man skulle kunna säga en slags "badge engineering" wink vilket jag tror porsche o vw aldrig kommer köra med.

När är det badge engineering och när är det inte det?  Vissa bolag delar motorer (Väldigt många köper exempelvis in PSA-koncernens 1.6l diesel.), vissa delar större delen av utvecklingen av bilmodeller (Peugeot 107, Toyotas motsvarighet, etc etc) och vissa sätter helt sonika nya emblem på samma bil.  Det finns ju gråzoner gott och väl så det blir över. Volvos användande av PSA 1.6l diesel gör inte de bilarna till en peugeot. På något sätt självklart. 
Volvo S40 av äldre generationen utvecklades mig veterligen ihop med Mitschibischi (vars namn jag inte kan stava)
men det sägs sällan att det är en Mitshibishu även om många saker från japanernas hyllor passar bolt on på Volvon. (Vill minnas att bussningar från motsvarande Evo passar till S40, bara för att ta något exempel).
Porsche vill givetvis inte blandas ihop med WV. De siktar på helt olika kunder och det vore fatalt för deras image. 
Dock så använder de ju exempelvis en dieselmotor från vw i sin Caymann.  Givetvis inte kallblodig badge engineering men samtidigt ett gråzonsland där just samägandet faktiskt märks.

Mig veterligen så utvecklades Caymann tillsammans med WVs Tourag.

VW* Touareg* och Porsche Cayenne* är byggd på samma bottenplatta. likaså Audi Q7 smile

Rensvinf
4 februari 2013 · 528 Inlägg

sorry för fel namn på modellerna.  smile

rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
4 februari 2013 · 198 Inlägg

Rensvinf skrev:
sorry för fel namn på modellerna.  smile

Ingen fara smile bara det att Cayman är en helt annan bil än Cayenne tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang