4058
Sök

Kan man mäta känsligheten på hifikomponenter?

9 148 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Vet att det är ett bilstereo forum, men det borde ju gå att göra samma sak med bilhögtalare i så fall.

På grud av fel på förstärkaren så har diskanten i min ena hifi högtalare börjat låta illa. Så min tanke är att försöka få tag på ett par nya diskanter och byta i båda högtalrna. Det enda jag vet om den är att det är en 25mm/1" soft dome diskant på 8ohm, med en magnet som är ca 7,5x1,5cm.

Någon som vet om man kan mäta upp känsligheten på den hela diskanten för att få tag på ett par liknande?
Mer info om högtalarna.
http://www.gale.co.uk/3040.html

32 Inlägg
29 januari 2013
Du får leta reda på alla parametrar på just det elementet du ska byta ut och jämföra. Känsligheten på en högtalare är ju bara en liten del av hur den låter. Och även fast parametrarna stämmer har valet av material på kon, magnet etc en stor inverkan på ljudet. Sen spelar delningsfiltret roll också. Så tyvärr är det nog bara ta kontakt med tillverkaren och se om dom kan hjälpa dig.

2 024 Inlägg
29 januari 2013
Hifi-klubben bör kunna ordna reservdelar till de där högtalarna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

9 148 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Har redan kollat där, dom blev uppköpta utav Dali för ett par år sen och Gale har utgått ur sortimentet och inga delar finns att få tag på.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
29 januari 2013
Köp två likadana diskanter och byt ut bägge om du inte kan få tag i en utbytesdiskant.
Kolla på Hifi-kit eller så efter Peerless/Seas/Vifa med samma mått som din diskant.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 024 Inlägg
29 januari 2013
Om du kontaktar Gale direkt då? Lustigt att de på sin hemsida anger hifi-klubben som leverantör av reservdelar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 665 Inlägg
29 januari 2013
Annars skruva ur den ur lådan, o har du tur finns det klisterlapp på den.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

9 148 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:

Yepp! Gale 8ohm står det på den!

Mailade till Gale och fick autosvar där adressen inte finns längre, så nu har jag mailat till Dali som köpte upp gale för ett par år sen.

2 665 Inlägg
3 februari 2013
Putteliten skrev:
Rickard-v skrev:

Yepp! Gale 8ohm står det på den!

Mailade till Gale och fick autosvar där adressen inte finns längre, så nu har jag mailat till Dali som köpte upp gale för ett par år sen.

Inte mkt till hjälp. Men några bilder från olika vinklar hjälper nog så vi kan leta reda på en likadan. För det är nog stdelement i så billiga högt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök