Vad för diesel motor ska jag skaffa till min ford 1938 fordoor humpback?

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
30 januari 2013 · 233 Inlägg

Hej! jag har funderat väldigt mycket på vad för motor jag ska sätta i min ford 38 fordoor humpback. Jag har bestämt mig för diesel vill att den ska gå billigt då jag ska använda den son bruksbil.
Jag har hört att 6,2 v8 diesel spricker mellan ventilsätena och om man ska ha en sådan motor ska man ha en militär.
Mercedes om603 verkar så himla dyra så snälla hjälp mig! tongue

MVH Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Jonsson_1987 Legitimerad klåpare
30 januari 2013 · 40 Inlägg

satsa på en om603 sugis med automat, behöver inte kosta mer än 3-4000:- för en hel bil smile däremot lär man kolla på framvagnsbalken hur den sitter eftersom mercamotorn har trågsumpen framtill.

You Can´t Polish a Turd, But You Can Roll It In Flake
Mercedes w124 300d "Grönsaken" (1986)
Buick Special "OM603 Diesel" (1964)
mb_pucken
30 januari 2013 · 5 087 Inlägg

mb 250d eller 300d med automat funkar smile dom med turbo ligger högre i pris men med lite letande får du en hel bil för 4-5k smile de är de bästa med att bilarna rostar bort innan motorn blir utsliten smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Thedriftking
30 januari 2013 ·

Dom där V8orna drar mkt,

Skulle satsat på nått från merca eller bmw.
Som innan i tråden, typ en 250/300d , turbo skulle ju va fränt men kostar mera.
Eller titta på bmw 525tds

Lycka till smile

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
30 januari 2013 · 233 Inlägg

Det är ju krav på turbo om ni förstår vad jag menar wink och hälst manuel, men en bmw motor kanske hade varit fränt. mercedes om603 turbo motorn har väll oljekylda kolvar om jag inte tar fel? smile tacksam för svar smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
mb_pucken
30 januari 2013 · 5 087 Inlägg

en 300tdt från w210 skulle vart fint wink 6a med 24 ventiler och turbo:) tråkiga är att det är elektriskt styrd dieselpump men den ska väl passa från vanliga 300d smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 januari 2013 · 7 229 Inlägg

vi har aldrig haft problem med någon utav våra 6,2 dieselar ... evighets maskiner

kör pickupen på ca litern (cheva 2500)

annars går ju bms maskiner billigt, har en sån stående som har rullat över 50 000mil och 18 000 mil i vår ägo utan ett enda problem med motorn. Enda som gått sönder på bilen är en luftbälg till fjädringen bak samt huvvajern, sen är det rosten som äter upp bilen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
30 januari 2013 · 233 Inlägg

om606 hade ju varit fint ja den pumpen passar men jag är inte så förtjust i dom, tycker att det ser lite dumt ut med en så pass ny motor i en så gammal bil tongue

6,2a dieseln är det inte väldigt dyra delar till dom? smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 januari 2013 · 7 229 Inlägg

Eddie-johansson skrev:
om606 hade ju varit fint ja den pumpen passar men jag är inte så förtjust i dom, tycker att det ser lite dumt ut med en så pass ny motor i en så gammal bil tongue

6,2a dieseln är det inte väldigt dyra delar till dom? smile

har faktiskt inte tänkt på vad delarna kostar ... renoverade en för något år sen, då gick de på runt 8 000 totalt har jag för mig. Handlar från hansen

vill man sen handla utomlands så blir det plötsligt väldigt billigt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
30 januari 2013 · 233 Inlägg

CHEEVA skrev:

Eddie-johansson skrev:
om606 hade ju varit fint ja den pumpen passar men jag är inte så förtjust i dom, tycker att det ser lite dumt ut med en så pass ny motor i en så gammal bil tongue

6,2a dieseln är det inte väldigt dyra delar till dom? smile

har faktiskt inte tänkt på vad delarna kostar ... renoverade en för något år sen, då gick de på runt 8 000 totalt har jag för mig. Handlar från hansen

vill man sen handla utomlands så blir det plötsligt väldigt billigt

Jaha, jag har hört att kolvringarna till 6.2an går på ungefär 1000 kronor per cylinder yikes

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Knugcab
30 januari 2013 · 5 111 Inlägg

Jonsson_1987 skrev:
satsa på en om603 sugis med automat, behöver inte kosta mer än 3-4000:- för en hel bil smile däremot lär man kolla på framvagnsbalken hur den sitter eftersom mercamotorn har trågsumpen framtill.

Är stel framaxel på en Ford -38 så just den saken torde vara lugn. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Jonsson_1987 Legitimerad klåpare
31 januari 2013 · 40 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Jonsson_1987 skrev:
satsa på en om603 sugis med automat, behöver inte kosta mer än 3-4000:- för en hel bil smile däremot lär man kolla på framvagnsbalken hur den sitter eftersom mercamotorn har trågsumpen framtill.

Är stel framaxel på en Ford -38 så just den saken torde vara lugn. tongue

Ursäkta ordvalet om jag var otydlig, "Motorbalken" kanske passar bättre, denna funkar även som främre tvärbalk.
är kanske ingen höjdare att flytta på den, en om603 är ganska lång och risken finns ju att det kan bli tight mot torpedväggen. har en 39a cheva själv och hade tänkt använda en 6,2d vart det lider. hade du tänkt byta ut framvagnen mot en individuell eddie? typ volvo 140 eller liknande? åkbarheten blir betydligt bättre med moderna axlar och stör heller inte estetiskt om du har skärmar på. dessutom måste du byta bakaxel i vilket fall om du ska i med annan motor då det är kapslad kardan.

You Can´t Polish a Turd, But You Can Roll It In Flake
Mercedes w124 300d "Grönsaken" (1986)
Buick Special "OM603 Diesel" (1964)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 januari 2013 · 233 Inlägg

Ja jag tänkte en 140 framvagn med 240 kuggstångs styrning smile det blir väll 140 bakaxel också då jag inte har någon bakaxel alls smile jag vet att den är kapslad och jag tror inte att den håller heller smile

fränt med 39an daniel tongue

FRIDAY is my second favorite F word ;)
SportPilot Ubåtsingenjör
31 januari 2013 · 7 229 Inlägg

Eddie-johansson skrev:

CHEEVA skrev:

Eddie-johansson skrev:
om606 hade ju varit fint ja den pumpen passar men jag är inte så förtjust i dom, tycker att det ser lite dumt ut med en så pass ny motor i en så gammal bil tongue

6,2a dieseln är det inte väldigt dyra delar till dom? smile

har faktiskt inte tänkt på vad delarna kostar ... renoverade en för något år sen, då gick de på runt 8 000 totalt har jag för mig. Handlar från hansen

vill man sen handla utomlands så blir det plötsligt väldigt billigt

Jaha, jag har hört att kolvringarna till 6.2an går på ungefär 1000 kronor per cylinder yikes

jadu det kan jag som sagt inte svara op .... var 2-3 år sen jag renoverade en sån och då kostade de inte 1000kr st iallafall !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Knugcab
31 januari 2013 · 5 111 Inlägg

Eddie-johansson skrev:
Ja jag tänkte en 140 framvagn med 240 kuggstångs styrning smile det blir väll 140 bakaxel också då jag inte har någon bakaxel alls smile jag vet att den är kapslad och jag tror inte att den håller heller smile

fränt med 39an daniel tongue

Hade du tänkt bredda bryggan på 140-framvagnen då?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 januari 2013 · 233 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Eddie-johansson skrev:
Ja jag tänkte en 140 framvagn med 240 kuggstångs styrning smile det blir väll 140 bakaxel också då jag inte har någon bakaxel alls smile jag vet att den är kapslad och jag tror inte att den håller heller smile

fränt med 39an daniel tongue

Hade du tänkt bredda bryggan på 140-framvagnen då?

Jag vet inte hur jag har tänkt göra, bilen är ju inte hemma för än nästa helg smile har du något bra tips på en framvagn med lagom bredd och styrservo? smile det får ju inte vara fjäderben men det förstår väll du med wink

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Burrrrner Avstängd
31 januari 2013 · 195 Inlägg

Volvo D5252t med uppställd pump å M90 låda smile

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
31 januari 2013 · 233 Inlägg

Burrrrner skrev:
Volvo D5252t med uppställd pump å M90 låda smile

Är det inte mycket databoxar till dom? smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
VAnd3rsson
31 januari 2013 · 438 Inlägg

Cummins diesel? Känns mer rätt för en gammal amerikanare tycker jag, dom är i stort sett skottsäkra och dom tåler massa laddtryck om det ska vara så ;-)

Mvh Vand3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
1 februari 2013 · 233 Inlägg

Hahah ja håller helt klart med men jag ska ha orginal skärmar på så den får nog inte plats och den kostar lite wink när man är 16 har man ju inte den bästa inkomsten hehe wink forden har varit avställd sen 55 så jag måste regga med nya plåtarna och regga om den igen till ombyggt fordon.. så räknar besiktning för 10-15 tusen tongue kosta vad det kosta vill men hot rod ska jag åka! smile

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang