Övertryck i vevhusventilationen Volvo 855 2.0t -95

Hazarox
31 januari 2013 · 154 Inlägg

Hejsan, efter ett inlämnande på Volvo så fick jag reda på var mina oljeläckage kommer ifrån. Det är så att jag har övertryck i mitt vevhus av någon anledning och jag har plockat bort hela vevhusventilationen och blåst rent samt ny oljefälla o slangar. Men ändå så är det övertryck? Jag ska gå ut lite senare idag och göra ett komptest med lite olja i varje cylinder för att se om kolvringarna är dåliga. Om det visar bra värden antar jag att det bara är att skruva ner oljetråget och blåsa rent igen? Några andra tips från er?

Maffia
31 januari 2013 · 383 Inlägg

Gör först ett komptest UTAN olja i cylindrarna. sen gör ett med olja så ser du skillnaden.

Hazarox
31 januari 2013 · 154 Inlägg

uppföljning:

Har nu gjort ett komptest före och efter olja i cylindrarna. Det visade följande:

Utan olja:      Med olja:
Cyl 1: 10,2    Cyl 1: 12,1
Cyl 2: 10,6    Cyl 2: 11,8
Cyl 3: 10,6    Cyl 3: 11,2
Cyl 4: 10,9    Cyl 4: 11,2
Cyl 5: 11       Cyl 5: 11,3

Innebär detta att kolvringar är dåliga? Vad ska jag vidta för åtgärder när det visar dessa siffror?

Marlboroman
31 januari 2013 · 8 234 Inlägg

Det tyder på att kolvringarna inte tätar ordentligt. Vad man gör åt det beror på vad man vill satsa i tid och pengar. Men troligen är det inte kolvringarna i sig som är bekymret utan att cylinderväggarna är slitna. Och då är det borrning och nya kolvar som gäller om man vill få upp kompressionen igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hazarox
31 januari 2013 · 154 Inlägg

Med andra ord byta motor?

Marlboroman
31 januari 2013 · 8 234 Inlägg

Kan man göra om man hittar en motor som inte gått så långt

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang