Xenon look i Strålkastarna - Hjälp önskas!

Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

Andree skrev:
jag sätter ju inte i xenon för att jag vill ha ihjäl folk elr endast för utseendet, lite är det för utseendet bara för jag har Led i angel eyesn o då ser det dumt ut.
jag vill ha dom som ett komplement när det e e mörkt o risk för djur i diken då min föra e39 fick lackas om när ett rådjur bestämde sig för att ta ett skut från diket in i sidan på min bil.
Jag hade inte uppfattningen om att dimljus är bländade, om dom inte e helt åt helvete för högt ställda.

Dimljus är inte avskärmade!
Det innebär att de precis som helljusen lyser både över och under horisonten. Dimljus har en reflektor (Eller lins om de är projektor) som sprider ljuset mycket mer än helljusen, som ju måste räcka mycket längre.
Därför är det olagligt att köra med dimljus på natten. (De bländar mer än halvljus) för på natten är ögonen känsligare för bländning.

Vanliga dimljus räcker ca 25m.
Tyvärr räcker det inte som vilt varning. (I 70km/h färdas du 20m) Du hinner sätta foten på bromsen, sedan är krocken ett faktum.

Det är ingen som tror att du sätter Xenon i dimljusen för att ha ihjäl dina medtrafikanter, men i värsta fall kan det få den effekten.

Tro inget annat! Trimmar du dimljusen med 3-5ggr så bländar du alla mötande. (Ställer du ner dem i backen, så gör de ju ännu mindre nytta.) Är det dessutom blött ute, blir effekten ännu värre.


Till TS har jag ett förslag.

OSRAM Night Breaker!
Skall vara bland det värsta i Halogen väg man kan ha.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Andree
3 februari 2013 · 827 Inlägg

Kristian_V skrev:

Andree skrev:
jag sätter ju inte i xenon för att jag vill ha ihjäl folk elr endast för utseendet, lite är det för utseendet bara för jag har Led i angel eyesn o då ser det dumt ut.
jag vill ha dom som ett komplement när det e e mörkt o risk för djur i diken då min föra e39 fick lackas om när ett rådjur bestämde sig för att ta ett skut från diket in i sidan på min bil.
Jag hade inte uppfattningen om att dimljus är bländade, om dom inte e helt åt helvete för högt ställda.

Dimljus är inte avskärmade!
Det innebär att de precis som helljusen lyser både över och under horisonten. Dimljus har en reflektor (Eller lins om de är projektor) som sprider ljuset mycket mer än helljusen, som ju måste räcka mycket längre.
Därför är det olagligt att köra med dimljus på natten. (De bländar mer än halvljus) för på natten är ögonen känsligare för bländning.

Vanliga dimljus räcker ca 25m.
Tyvärr räcker det inte som vilt varning. (I 70km/h färdas du 20m) Du hinner sätta foten på bromsen, sedan är krocken ett faktum.

Det är ingen som tror att du sätter Xenon i dimljusen för att ha ihjäl dina medtrafikanter, men i värsta fall kan det få den effekten.

Tro inget annat! Trimmar du dimljusen med 3-5ggr så bländar du alla mötande. (Ställer du ner dem i backen, så gör de ju ännu mindre nytta.) Är det dessutom blött ute, blir effekten ännu värre.


Till TS har jag ett förslag.

OSRAM Night Breaker!
Skall vara bland det värsta i Halogen väg man kan ha.

okey, men kan jag få samma/bättre ljusbild än halogen med någon av alla olika LED alternativ det finns?

Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Dodge Charger "440" (1972)
Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

Andree skrev:
okey, men kan jag få samma/bättre ljusbild än halogen med någon av alla olika LED alternativ det finns?

Mej veterligen finns det ingen vettig LED lampa som lyser mer än 55W halogen.
En 6W LED lyser ungefär som 35W halogen. Fungerar för styling, men det förbättrar inte belysningen.
Ljusbilden, bestäms av reflektorn/Linsen, vilken lampa som lyser, ändrar inte ljusbilden. Bara styrkan.
En LED kommer troligtvis försämra ljusbilden, då den består av flera ljuskällor, så de hamnar inte exakt i reflektorns brännpunkt. (Gör ju inget för styling.)

Kolla denna! Halogen. (55W = Laglig! Starkare = Olaglig.)
http://www.osram.se/osram_se/Konsument/ … index.html

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
VirreEriksson
3 februari 2013 · 1 301 Inlägg

Ulf_W skrev:
Eftersom han inte har projektorlysen så ska han INTE konvertera halvljuset.
Varför uppmuntra honom att åka runt och blända alla...

Var ju inte direkt oväntat att det var ägare av gamla SAAB och Volvo som rekommenderar detta, de bilarna är överlägset mest vanligt att man blir bländad av pga deras konverterade gamla skitreflektorer.

H1R lampa på halvljuset 35w, sen åka in till en verkstad och justera till RÄTT ljusbild. Bländer kanppast då.. Även jag kan hålla med om att FEL lampa och inställning bländar. Dock lika mkt som felinställda originalmonterade xenon.
Folk brukar inte blinka på mig iallafall.

turbodeath
3 februari 2013 · 2 452 Inlägg

kristian! vart hittar man dessa osram Night Breaker!
samnt har du nån prisuppgift på dom...

döden kommer tillbaka
Brådhis * Voff voff *
3 februari 2013 · 10 279 Inlägg

Kristian_V skrev:

Andree skrev:
jag sätter ju inte i xenon för att jag vill ha ihjäl folk elr endast för utseendet, lite är det för utseendet bara för jag har Led i angel eyesn o då ser det dumt ut.
jag vill ha dom som ett komplement när det e e mörkt o risk för djur i diken då min föra e39 fick lackas om när ett rådjur bestämde sig för att ta ett skut från diket in i sidan på min bil.
Jag hade inte uppfattningen om att dimljus är bländade, om dom inte e helt åt helvete för högt ställda.

Dimljus är inte avskärmade!
Det innebär att de precis som helljusen lyser både över och under horisonten. Dimljus har en reflektor (Eller lins om de är projektor) som sprider ljuset mycket mer än helljusen, som ju måste räcka mycket längre.
Därför är det olagligt att köra med dimljus på natten. (De bländar mer än halvljus) för på natten är ögonen känsligare för bländning.

Vanliga dimljus räcker ca 25m.
Tyvärr räcker det inte som vilt varning. (I 70km/h färdas du 20m) Du hinner sätta foten på bromsen, sedan är krocken ett faktum.

Det är ingen som tror att du sätter Xenon i dimljusen för att ha ihjäl dina medtrafikanter, men i värsta fall kan det få den effekten.

Tro inget annat! Trimmar du dimljusen med 3-5ggr så bländar du alla mötande. (Ställer du ner dem i backen, så gör de ju ännu mindre nytta.) Är det dessutom blött ute, blir effekten ännu värre.


Till TS har jag ett förslag.

OSRAM Night Breaker!
Skall vara bland det värsta i Halogen väg man kan ha.

Osram NightBreaker är helt klart grymma, men jag anser att Philips Xtreme Vision är snäppet värre. Dock är dom dyrare! Kostar c:a 350:- /paret på Swedol.

//Brådhis

EDIT: Visst är väl dimljus avskärmade? Iaf mina ger ett rakt streck på väggen framför bilen. Det är ju även det strecket som bilprovningen kollar med ljusinställnings-apparaten.

Senast redigerat av Brådhis (3 februari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gizmojohan
3 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Jo mina dimljus är avskärmning i iaf.. Alla dimljus som man kolla på jobbet är oxå avskärmade, jobbar iofs med lastbilar men det är ju samma regler och krav för dom.

Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

Rakt sträck, JA!
Avskärmade NEJ!
Det raka sträcket formas av reflektorn. Där emot finns det ingen avskärmning som hindrar ljuset från nedre delen av reflektorn att lya upp "över horisonten"
Ställ dej 10m framför bilen med halvljuset på och titta på bilen. Halvljuset bländar dej inte.
Slå av halvljuset och på dimmljuset. Ställ dej 10m framför bilen och titta, vist blir du bländad.
Dimljuset skapar ett likadant sträck på väggen som helljuset.
Enda skilnaden är att helljus reflektorn sprider ljuset ca 10-20 grader, medans dimljus reflektorn sprider ljuset mer än 90 grader.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Brådhis * Voff voff *
3 februari 2013 · 10 279 Inlägg

Kristian_V skrev:
Rakt sträck, JA!
Avskärmade NEJ!
Det raka sträcket formas av reflektorn. Där emot finns det ingen avskärmning som hindrar ljuset från nedre delen av reflektorn att lya upp "över horisonten"
Ställ dej 10m framför bilen med halvljuset på och titta på bilen. Halvljuset bländar dej inte.
Slå av halvljuset och på dimmljuset. Ställ dej 10m framför bilen och titta, vist blir du bländad.
Dimljuset skapar ett likadant sträck på väggen som helljuset.
Enda skilnaden är att helljus reflektorn sprider ljuset ca 10-20 grader, medans dimljus reflektorn sprider ljuset mer än 90 grader.

Tyvärr kan jag inte alls hålla med dig. Mina helljus ger en rund och jämn ljusbild på väggen. Mina dimljus bländar inte alls på det vis du beskriver, tvärtom är det precis som med halvljusen så att man böjer sig ner och vid en viss höjd bländar dom.

Möjligt dock att det är subjektivt, dvs att du upplever det så och jag inte.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MammDiin
3 februari 2013 · 2 019 Inlägg

Kristian_V skrev:
Rakt sträck, JA!
Avskärmade NEJ!
Det raka sträcket formas av reflektorn. Där emot finns det ingen avskärmning som hindrar ljuset från nedre delen av reflektorn att lya upp "över horisonten"
Ställ dej 10m framför bilen med halvljuset på och titta på bilen. Halvljuset bländar dej inte.
Slå av halvljuset och på dimmljuset. Ställ dej 10m framför bilen och titta, vist blir du bländad.
Dimljuset skapar ett likadant sträck på väggen som helljuset.
Enda skilnaden är att helljus reflektorn sprider ljuset ca 10-20 grader, medans dimljus reflektorn sprider ljuset mer än 90 grader.

Finns projektordimljus att köpa rätt så billigt.
Har själv såna på bilen, och de bländar nästan lika lite som projektorhalvljus.
Här är ett exempel:
http://img.photobucket.com/albums/v195/Maiden69/IMAG0044.jpg

Gizmojohan
3 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Kristian_V skrev:
Rakt sträck, JA!
Avskärmade NEJ!
Det raka sträcket formas av reflektorn. Där emot finns det ingen avskärmning som hindrar ljuset från nedre delen av reflektorn att lya upp "över horisonten"
Ställ dej 10m framför bilen med halvljuset på och titta på bilen. Halvljuset bländar dej inte.
Slå av halvljuset och på dimmljuset. Ställ dej 10m framför bilen och titta, vist blir du bländad.
Dimljuset skapar ett likadant sträck på väggen som helljuset.
Enda skilnaden är att helljus reflektorn sprider ljuset ca 10-20 grader, medans dimljus reflektorn sprider ljuset mer än 90 grader.

Jo det är dom visst.

Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

MammDiin skrev:

Kristian_V skrev:
Rakt sträck, JA!
Avskärmade NEJ!
Det raka sträcket formas av reflektorn. Där emot finns det ingen avskärmning som hindrar ljuset från nedre delen av reflektorn att lya upp "över horisonten"
Ställ dej 10m framför bilen med halvljuset på och titta på bilen. Halvljuset bländar dej inte.
Slå av halvljuset och på dimmljuset. Ställ dej 10m framför bilen och titta, vist blir du bländad.
Dimljuset skapar ett likadant sträck på väggen som helljuset.
Enda skilnaden är att helljus reflektorn sprider ljuset ca 10-20 grader, medans dimljus reflektorn sprider ljuset mer än 90 grader.

Finns projektordimljus att köpa rätt så billigt.
Har själv såna på bilen, och de bländar nästan lika lite som projektorhalvljus.
Här är ett exempel:
http://img.photobucket.com/albums/v195/Maiden69/IMAG0044.jpg

Jätte tjusigt! smile

Jag antar att det vita är halvljuset, det gula är dimljuset.
Du står två meter ifrån en vägg.
Om du släcker halvljuset, backar 10m, och det inte lyser högre än centrum på dimljuset, GRATTIS! då har du en av väldigt få bilar vars dimljus inte bländar.
Om du backar 10m och ljus sträcket från dimljusen inte går ner till marken, utan blir kvar på väggen, så bländar du mötande.

De flesta bilars dimljus lyser rakt fram. (Att belysa marken 5-10m framför bilen gör ju ingen nytta.) så om dimljusen skall fungera som avsett, så kommer de att blända om man trimmar dem med Xenon. (Xenon är 5x starkare än motsvarande Halogen)

Dessutom har du monterat eftermarknads ljus och har bemödat dej att ställa in dem själv.
Tänk på att de flesta här bara smackar i Xenon i sina original dimljus och kör dem i kompination med halvljuset.
De ägnar inte en tanke på åt vilket håll lamporna pekar, för dem är det bara "coolt" eller nått.

Att ljuset ger ett sträck på väggen betyder INTE att det är avskärmat.
Det betyder bara att reflektorn är utformad för att åstadkomma detta.
Ett avskärmat ljus innebär att där sitter ett fysiskt hinder, som hindrar ljuset att lysa på de delar av reflektorn som skulle studsa ljuset åt fel håll (Uppåt)

På en gammal hederlig H4 med två glödtrådar, vet säkert de flesta av oss att det sitter en plåtbit UNDER den tunnare halvljus tråden. Plåten hindrar ljuset från tråden att studsa neråt och ut.
På mina modernare Xenon glödlampor (D2R) sitter det en svart avskärmning på en del av glasröret. Åter igen för att hindra ljuset att studsa fel väg.
På vissa bilar med endsat en Xenon projektor strålkastare per sida, sitter det en klaff inne i projektorn. Vid halvljus är den uppfäld och hidrar det ljus som annars skulle gå uppåt. När man slör över till helljus, fälls klaffen ner och man får ljus högre upp.
Det är avskärmat ljus!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Gizmojohan
3 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Och precis såna "huvar""klaffar" sitter det i mina dimljus, därmed så är dom avskärmade...

Jag ska försöka ta ett kort på det imorrn, så får du se.

Senast redigerat av Slave_joe (3 februari 2013)

Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

Slave_joe skrev:
Och precis såna "huvar""klaffar" sitter det i mina dimljus, därmed så är dom avskärmade...

Jag ska försöka ta ett kort på det imorrn, så får du se.

Skulle vara trevligt att se. Vilken bil är det, ser att du har flera?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Gizmojohan
3 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Sitter såna i aeron. Biopowern är drl led lampor. Dom bländar inte då dom knappt lyser istället hmm sitter även i dimljusen på äldre 9-3 & 9-5...

Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

Slave_joe skrev:
Sitter såna i aeron. Biopowern är drl led lampor. Dom bländar inte då dom knappt lyser istället hmm sitter även i dimljusen på äldre 9-3 & 9-5...

På saaben har du inte avskärmade dimljus. Kollade precis en reservdels lampa.
http://www.skruvat.se/Dimljus-P12839.aspx
Den plåt/plast hatt som sitter i mitten hindrar ljus att komma ut direkt från lampan, utan att passera reflektorn.
Den gör inte din lampa avskärmad.
Med avskärmat ljus menas att man fysiskt hindrar ljuset att nå viss del av reflektorn. (Underdelen av reflektorn, då den reflekterar ljus som sticker uppåt.)

En avskärmning sitter alltså, antingen under glödlampan och hindrar ljus att nå undersidan av reflektorn.
Alternativt, sitter det en klaff framför reflektorn i nederkant.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Gizmojohan
3 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Fast då är det ju en avskärmning, den hindrar ju ljuset?

Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

Slave_joe skrev:
Fast då är det ju en avskärmning, den hindrar ju ljuset?

Det hindrar ju inte ljus att studsa från lampan, ner på reflektorn och från undersidan av reflektorn ut och upp!!!!
Det är den delen som bländar.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
MammDiin
3 februari 2013 · 2 019 Inlägg

Kristian_V skrev:

MammDiin skrev:

Kristian_V skrev:
Rakt sträck, JA!
Avskärmade NEJ!
Det raka sträcket formas av reflektorn. Där emot finns det ingen avskärmning som hindrar ljuset från nedre delen av reflektorn att lya upp "över horisonten"
Ställ dej 10m framför bilen med halvljuset på och titta på bilen. Halvljuset bländar dej inte.
Slå av halvljuset och på dimmljuset. Ställ dej 10m framför bilen och titta, vist blir du bländad.
Dimljuset skapar ett likadant sträck på väggen som helljuset.
Enda skilnaden är att helljus reflektorn sprider ljuset ca 10-20 grader, medans dimljus reflektorn sprider ljuset mer än 90 grader.

Finns projektordimljus att köpa rätt så billigt.
Har själv såna på bilen, och de bländar nästan lika lite som projektorhalvljus.
Här är ett exempel:
http://img.photobucket.com/albums/v195/ … AG0044.jpg

Jätte tjusigt! smile

Jag antar att det vita är halvljuset, det gula är dimljuset.
Du står två meter ifrån en vägg.
Om du släcker halvljuset, backar 10m, och det inte lyser högre än centrum på dimljuset, GRATTIS! då har du en av väldigt få bilar vars dimljus inte bländar.
Om du backar 10m och ljus sträcket från dimljusen inte går ner till marken, utan blir kvar på väggen, så bländar du mötande.

De flesta bilars dimljus lyser rakt fram. (Att belysa marken 5-10m framför bilen gör ju ingen nytta.) så om dimljusen skall fungera som avsett, så kommer de att blända om man trimmar dem med Xenon. (Xenon är 5x starkare än motsvarande Halogen)

Dessutom har du monterat eftermarknads ljus och har bemödat dej att ställa in dem själv.
Tänk på att de flesta här bara smackar i Xenon i sina original dimljus och kör dem i kompination med halvljuset.
De ägnar inte en tanke på åt vilket håll lamporna pekar, för dem är det bara "coolt" eller nått.

Att ljuset ger ett sträck på väggen betyder INTE att det är avskärmat.
Det betyder bara att reflektorn är utformad för att åstadkomma detta.
Ett avskärmat ljus innebär att där sitter ett fysiskt hinder, som hindrar ljuset att lysa på de delar av reflektorn som skulle studsa ljuset åt fel håll (Uppåt)

På en gammal hederlig H4 med två glödtrådar, vet säkert de flesta av oss att det sitter en plåtbit UNDER den tunnare halvljus tråden. Plåten hindrar ljuset från tråden att studsa neråt och ut.
På mina modernare Xenon glödlampor (D2R) sitter det en svart avskärmning på en del av glasröret. Åter igen för att hindra ljuset att studsa fel väg.
På vissa bilar med endsat en Xenon projektor strålkastare per sida, sitter det en klaff inne i projektorn. Vid halvljus är den uppfäld och hidrar det ljus som annars skulle gå uppåt. När man slör över till helljus, fälls klaffen ner och man får ljus högre upp.
Det är avskärmat ljus!

Bilden är inte på mitt ljus utan en som jag tog från nätet.
Men om jag skulle ta en bild på mitt mot en vägg skulle det se rätt så likt ut.

Jag har ställt mina dimljus så de är riktade lite neråt, vilket gör att ljuset bara når kanske runt 20 meter. Men jag använder dimljuset ändå endast när det är ljust ute istället för halvljuset. Kör även med 3000K xenon i dem, vilket även används i bilden jag la upp.

Dessutom så har jag aldrig råkat ut för dimma så tät att jag skulle föredra dimljus före halvljus.

Själv tycker jag att man kan lägga lite extra tid på att ställa in dimljus och halvljus så de inte bländar. Och om de ändå bländar fastän man ställt in dem så köp nya strålkastare om glaset/reflektorn är dåligt.
Och xenonkonverterar man och det bländar så byt till halogen igen, eller konvertera på riktigt med xenonprojektorer och klarglas.

Även att tvätta av strålkastarglaset någon gång är bra om man inte vill blända andra i onödan.

Kristian_L
3 februari 2013 · 1 893 Inlägg

MammDiin skrev:
Bilden är inte på mitt ljus utan en som jag tog från nätet.
Men om jag skulle ta en bild på mitt mot en vägg skulle det se rätt så likt ut.

Jag har ställt mina dimljus så de är riktade lite neråt, vilket gör att ljuset bara når kanske runt 20 meter. Men jag använder dimljuset ändå endast när det är ljust ute istället för halvljuset. Kör även med 3000K xenon i dem, vilket även används i bilden jag la upp.

Dessutom så har jag aldrig råkat ut för dimma så tät att jag skulle föredra dimljus före halvljus.

Själv tycker jag att man kan lägga lite extra tid på att ställa in dimljus och halvljus så de inte bländar. Och om de ändå bländar fastän man ställt in dem så köp nya strålkastare om glaset/reflektorn är dåligt.
Och xenonkonverterar man och det bländar så byt till halogen igen, eller konvertera på riktigt med xenonprojektorer och klarglas.

Även att tvätta av strålkastarglaset någon gång är bra om man inte vill blända andra i onödan.

Ja, du har ju fattat hela poängen! smile
Dimljus på dagen, utan halvljus. Det är lagligt, och jag tror inte någon kommer köra av vägen efter ett möte.
Tänk på att om vägbanan är blöt, så reflekteras dina Xenon konverterade dimljus från den blöta vägbanan som från en spegel. Bländar som fan!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang