Xenon look i Strålkastarna - Hjälp önskas!

perzonal
4 februari 2013 · 74 Inlägg

Tack för all eran kunskap och era åsikter!

Det verkar tydligt vara lite grupperat i Xenon frågan, om huruvida man ska ha på ett sätt eller ett annat. För min del känner jag att jag helst vill vara så laglig så möjligt i min "modding" och därav helst slippa andra ordväxlingar m.m. som kan uppstå.

För att sammanfatta lite av det ni har skrivit så blir det alltså såhär:
Om jag ska ha Xenon-look så bör jag kolla på någon av dessa lampor: Osram NightBreaker,Philips Xtreme Vision,Philips BlueVision eller Cosmo blue. Samt om att jag vill konvertera så kan jag fritt göra det på helljuset.

En helkonvertering på helljuset är helt klart intressant såvida det är ok, men då handlar frågan mer om tiden det tar innan jag får full ljusbild samt om jag kan använda samma strålkastare som till halogenet? Skulle jag följa detta alternativ så känns det nog som om att jag skulle ha ett par Xenon look lampor i halvljus, för att det ska se snyggt ut. Där känns Philips BlueVision som ett snyggt förslag!


I allmänhet söker jag både snyggheten och säkerheten (att man ser längre/bredare och bättre) utan att behöva ordväxla med någon alls om huruvida jag bländar/inte bländar, att det är lagligt/olagligt osv. Jag vill helt enkelt få alla parter nöjda.

Edit...

Mvh
Sahi

Senast redigerat av sahi (4 februari 2013)

Kristian_L
4 februari 2013 · 1 893 Inlägg

Tänk på att använda ett separat relä, när du konverterar helljuset.
Det finns en hel del historier, skrönor eller sanningar? Om hur folk har fått problem med trilskande el fel efter konvertering.

Det jag kommit fram till efter att ha läst ett drygt tio tal historier, är att de som fått problem har kopplat in ballasten direkt på kablarna som går till original helljuset.
Koppla ballasterna som om du kopplade X-ljus. Dvs dra nya kablar från batteriet till ballasterna och sätt ett relä som brytare emellan. Där du endast använder strömmen till original lyset som signal till reläet.

De problem som har rapporterats beror på att moderna AC ballaster jobbar med 420Hz fyrkantsvåg. Om man kopplar direkt på helljussablarna, kan denna puls påverka övrig elektronik i bilen "bakvägen"

Lycka till.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Brådhis * Voff voff *
4 februari 2013 · 10 244 Inlägg

sahi skrev:
Tack för all eran kunskap och era åsikter!

Det verkar tydligt vara lite grupperat i Xenon frågan, om huruvida man ska ha på ett sätt eller ett annat. För min del känner jag att jag helst vill vara så laglig så möjligt i min "modding" och därav helst slippa andra ordväxlingar m.m. som kan uppstå.

För att sammanfatta lite av det ni har skrivit så blir det alltså såhär:
Om jag ska ha Xenon-look så bör jag kolla på någon av dessa lampor: Osram NightBreaker,Philips Xtreme Vision,Philips BlueVision eller Cosmo blue. Samt om att jag vill konvertera så kan jag fritt göra det på helljuset.

En helkonvertering på helljuset är helt klart intressant såvida det är ok, men då handlar frågan mer om tiden det tar innan jag får full ljusbild samt om jag kan använda samma strålkastare som till halogenet? Skulle jag följa detta alternativ så känns det nog som om att jag skulle ha ett par Xenon look lampor i halvljus, för att det ska se snyggt ut. Där känns Philips BlueVision som ett snyggt förslag!


I allmänhet söker jag både snyggheten och säkerheten (att man ser längre/bredare och bättre) utan att behöva ordväxla med någon alls om huruvida jag bländar/inte bländar, att det är lagligt/olagligt osv. Jag vill helt enkelt få alla parter nöjda.

Edit...

Mvh
Sahi

Alla halogenlampor med färgat glas ger sämre ljus. Även Philips BlueVision! Man får helt enkelt välja om man vill ha kritvitt/blåtonat ljus eller om man vill ha som mycket ljus som möjligt på vägen. Osram Nightbreaker och Philips Extreme Vision är bäst just nu på ljus, men har i princip inget blåstick alls i ljuset.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
perzonal
6 februari 2013 · 74 Inlägg

Hejsan!

Återigen, tack så mycket för er input!

Jag beslutade mig för att sätta in ett par "Pilot  Blu-xe" i halvljusen och ett par Philips X-treme vision i helljusen.
Halvljusen tycker jag faktiskt lyser bättre nu än med "orginal halogen". Helljusen har jag dock inte kunnat provat fullt ut... Jag lyckades nämligen få loss hela reflektorn i strålkastaren, på förarsidan.

Så ett ordentligt omdöme kan jag egentligen inte ge på helljusen ännu. Men imorgon kväll bör jag kunna göra det. Får nämligen en ny strålkastare installerad då. Att det skulle vara så svårt att byta helljus lampa trodde jag nog inte... >_<

Mvh
Sahi

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang