2792
Sök

Hitta mekaniker som kan byta kolvringar? pris?

154 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, jag äger en volvo 855 2.0t och är rätt trött efter att ha skruvat isär det 3 gånger pga vevhusventilationen. Men det enda som återstår är kolvringarna.

Har gjort följande:

Bytt hela vevhusventilationen
Haft ner tråget och gjort rent allt + oljesump

Så min fråga är: vad kostar det på verkstad att byta kolvringar?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 februari 2013
#2
Dyrt, billigare att byta motor.

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Large Cap
1 816 Inlägg
5 februari 2013
#3
~10.000 hos någon auktoriserad verkstad skulle jag tippa på!

154 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#4
Men om jag byter motor ska jag köra på en 2.0t eller en 2.3 med ny databox då? Vilket verkar mest värt när det gäller helheten och besiktningen?

Large Cap
1 816 Inlägg
5 februari 2013
#5
Volvo740Danne skrev:
Men om jag byter motor ska jag köra på en 2.0t eller en 2.3 med ny databox då? Vilket verkar mest värt när det gäller helheten och besiktningen?

Släng i en 2.3 motor om du ändå ska byta motor

154 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#6
Måste jag byta boxen då? är lite osäker.

Och vad säger besiktningen om inte motorkoden stämmer med chassit?
Senast redigerat av Volvo740Danne (5 februari 2013)

Large Cap
1 816 Inlägg
5 februari 2013
#7
Volvo740Danne skrev:
Måste jag byta boxen då? är lite osäker.

Och vad säger besiktningen om inte motorkoden stämmer med chassit?

Kolla vad du har för nummer på styrboxen och jämför sedan med infon på denna sida: http://www.turbo-tuner.co.uk/ttusb-compatible.htm

Ang. besiktningen så är det självklart en risk om du nu inte reg.besiktar om bilen med den nya motorn.

154 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#8
Men är det inte omöjligt att regbesiktiga en -95?

Large Cap
1 816 Inlägg
5 februari 2013
#9
Volvo740Danne skrev:
Men är det inte omöjligt att regbesiktiga en -95?

Saxade detta efter lite sökning på google:
"Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"

Large Cap
1 816 Inlägg
5 februari 2013
#10
Kör ett säkert kort, byt till en 2.0 så är det bara att byta och sen åka och besikta som vanligt, bara säga till att man har bytt till lika motor så ändrar dom det i datorn. Ändrar antagligen motornumret.
2.0 motorn är lite "rappare" men 2.3 har bättre vrid/starkare. Är väl bara de som skiljer dom mellan.

Så vida du inte byter kolvringarna på nuvarande motor då...

154 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#11
Får se hur jag gör, ska ringa runt lite o kolla priser och vet att kolvringsatsen kostar endast 900:- men det är en del arbete.

Large Cap
1 816 Inlägg
5 februari 2013
#12
Volvo740Danne skrev:
Får se hur jag gör, ska ringa runt lite o kolla priser och vet att kolvringsatsen kostar endast 900:- men det är en del arbete.

Gört!
Ja, det är ju oftast arbetskostnaden som springer iväg ... hmm

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 februari 2013
#13
Du kan ju göra det själv. Volvos rödblockare är ju inte världens mest komplicerade motor direkt....

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Thedriftking
6 februari 2013
#14
zovix skrev:
Du kan ju göra det själv. Volvos rödblockare är ju inte världens mest komplicerade motor direkt....

Med vänlig hälsning,

Nae men vitmotorn som han har är lite 'jobbigare'....

Räkna med typ 10.000:- , tyvärr så lär de va dyrt men kör tills den inte går mera sen byt hela motorn istället ^^

8 264 Inlägg
6 februari 2013
#15
Volvo740Danne skrev:
Får se hur jag gör, ska ringa runt lite o kolla priser och vet att kolvringsatsen kostar endast 900:- men det är en del arbete.

Ingen ide att bara byta enbart ringarna. Vill man få det tätt igen så är det borrning och ö.d-kolvar som gäller.


George
1 956 Inlägg
6 februari 2013
#16
Varför MÅSTE man borra? Kan du förklara för en mig som kanske är mindre vetande?

Så länge cylinderloppen inte är skadade eller har väldiga vändkanter behöver man varken borra eller använda ÖD kolvar. Det räcker med en honing eller knappt det beroende på skicket.

Sen kan man ju undra varför TS misstänker kolvringar. Har han gjort komptest? Kanske en Leak down är på sin plats.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

154 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#17
Har gjort komptest och visar ca 10bar på 1an och 3ans cylinder. Har även tidigare bytit toppackning. Samt att det luktar mycket avgaser om man drar upp oljestickan.

George
1 956 Inlägg
6 februari 2013
#18
Kan ju vara dåliga ringar eller otäta ventiler.

Annars tycker jag du kan göra jobbet själv. eftersom du verkar kunna en hel del i och med att du tagit ner tråget och bytt topp packning m.m.

Lyft av toppen och ta kolvarna uppåt.
Passa på att byta vev och ramlager samtidigt.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

154 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#19
Så vev och ramlager ska bytas? varför veven?

George
1 956 Inlägg
6 februari 2013
#20
Vev-LAGER inte hela veven.

Varför? vet inte.. för att nytt är bättre än begagnat? du gör ju ändå jobbet och lagren kostar inte många kronor smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök