Hejsan, jag äger en volvo 855 2.0t och är rätt trött efter att ha skruvat isär det 3 gånger pga vevhusventilationen. Men det enda som återstår är kolvringarna.
Har gjort följande:
Bytt hela vevhusventilationen Haft ner tråget och gjort rent allt + oljesump
Så min fråga är: vad kostar det på verkstad att byta kolvringar?
Saxade detta efter lite sökning på google: "Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"
Kör ett säkert kort, byt till en 2.0 så är det bara att byta och sen åka och besikta som vanligt, bara säga till att man har bytt till lika motor så ändrar dom det i datorn. Ändrar antagligen motornumret. 2.0 motorn är lite "rappare" men 2.3 har bättre vrid/starkare. Är väl bara de som skiljer dom mellan.
Så vida du inte byter kolvringarna på nuvarande motor då...
Varför MÅSTE man borra? Kan du förklara för en mig som kanske är mindre vetande?
Så länge cylinderloppen inte är skadade eller har väldiga vändkanter behöver man varken borra eller använda ÖD kolvar. Det räcker med en honing eller knappt det beroende på skicket.
Sen kan man ju undra varför TS misstänker kolvringar. Har han gjort komptest? Kanske en Leak down är på sin plats.
Har gjort komptest och visar ca 10bar på 1an och 3ans cylinder. Har även tidigare bytit toppackning. Samt att det luktar mycket avgaser om man drar upp oljestickan.